موزه هنرهای معاصر

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 5153
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

حتما تا به حال برای دیدن آثار تاریخی و باستانی به موزه رفته اید و قطعا در آن جا این حس را پیدا کرده اید که گویا به چندین دهه و یا قرن قبل سفر می کنید. به طور کلی موزه ها یکی از جذاب ترین مکان هایی هستند که آثار تاریخی در آنجا نگه داری می شود و علاقه مندان بسیاری هم به خصوص در بین کسانی که به فرهنگ ایران و جهان علاقه مند هستند، دارند. یکی از این موزه های تاریخی و جذاب در تهران موزه هنرهای معاصر می باشد که در آن جامع ترین و مهم ترین آثار هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دهه 1980 میلادی نگهداری می شود. 

 

موزه هنرهای معاصر

 

موزه هنرهای معاصر در سال 1356 در تهران به خواست فرح پهلوی بنا شد، که در آن حدودا 4000 اثر هنری و تاریخی بسیار با ارزش نگهداری می شود. این آثار تاریخی و ارزشمند که برخی متعلق به هنرمندان داخلی مانند سهراب سپهری و ... و برخی متعلق به هنرمندان خارجی مانند پولاک، پیکاسو، رنوار، گوگن، ارنست، وارهول، رنه ماگریت و .. است را در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد. اگر چه ارزش آثار نگه داری شده در این موزه 5 میلیارد دلار تخمین زده شده ولی برخی ارزش واقعی آن ها را تا 10 میلیارد دلار نیز تخمین زده اند. 

در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این موزه تاریخی آشنا کنیم تا اگر تاکنون به آن جا نرفته اید حتما دیدن از این موزه را در برنامه خود بگنجانید.

موزه هنرهای معاصر تهران کجاست؟

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله قرار دارد و علاقه مندان به دیدن آثار تاریخی می توانند به این آدرس رفته و کارهای هنری خارق العاده ای را که در آن جا به نمایش گذاشته شده است، تماشا کنند. 

چگونه به موزه هنرهای معاصر برویم؟

اگر قصد رفتن به موزه هنرهای معاصر را دارید با هریک از وسایل نقلیه که در دسترس دارید می توانید به آن جا بروید، که در ادامه مسیر رفتن با هریک را شرح می دهیم. 

 

موزه هنرهای معاصر

 

دسترسی با مترو

برای رفتن به موزه هنرهای معاصر می بایست در ایستگاه خط 4 مترو در متروی میدان انقلاب اسلامی از قطار پیاده شوید و از آنجا به بعد را با استفاده از تاکسی در خیابان کارگر شمالی به پارک لاله که موزه هنرهای معاصر در آن جا قرار دارد، بروید. 

دسترسی با اتوبوس

برای رفتن با اتوبوس نیز می توانید از اتوبوس ‌های مسیر میدان آزادی - میدان هفت تیر و میدان آزادی - میدان ولیعصر که در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند استفاده کرده و از آنجا با پنج دقیقه پیاده ‌روی خود را به موزه هنرهای معاصر برسانید.

دسترسی با تاکسی

برای استفاده از تاکسی نیز می بایست از تاکسی هایی که از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی، میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی گذر می کنند استفاده کنید. چرا که این تاکسی ها از قسمت های مختلف پارک لاله عبور می کنند و شما پس از پیاده شدن می توانید خود را به موزه هنرهای معاصر برسانید. 

گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

همانطور که در بالا گفتیم گنجینه موزه هنرهای معاصر در سال 1356 به درخواست فرح پهلوی بنا گردید، اما جالب است بدانید که اندیشه ساخت این مکان را ابتدا کامران دیبا پسر عموی فرح پهلوی که معمار و نقاشی بزرگ بود در سر فرح پروراند. پس از آن فرح این طرح را با شاه و امیر عباس هویدا مطرح و از آن ها خواست که با پول های خزانه آثار نوین و باستانی داخلی و خارجی را خریداری کنند. بعد از آن بنا شد تا دو موزه در پارک لاله یکی برای موزه هنرهای معاصر و دیگری به نام موزه فرش تاسیس شود که در آن مجموعه ای از آثار و فرش های دستباف ایرانی به نمایش گذاشته شود. 

 

موزه هنرهای معاصر

 

در ابتدای برپایی موزه، کامران دیبا مامور تهیه آثار هنری و ارزشمند خارجی شد و توانست آثاری را تهیه و به کشور بیاورد. کامران دیبا همچنین بر آن شد تا معماری موزه برگرفته از اصول نوین و همچنین نگاهی به فرهنگ ایرانی باشد که هزینه آن را دفتر مخصوص شهبانو در اختیار آن ها قرار داد. پس از آن کار ساخت موزه در سال 1356 به پایان رسید و همزمان با زادروز فرح پهلوی در تاریخ 22 مهر از این موزه در حضور میهمانان ویژه‌ ای چون خود محمدرضا شاه و فرح پهلوی، نلسون آلدریچ راکفلر، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، تامس مسر رئیس موزه گوگنهایم و دو ویلد رئیس موزه اشتدلیک آمستردام رونمایی شد.

بعد از اندک زمانی از رونمایی موزه در سال 1357 رویداد انقلاب شکل گرفت و با بالا گرفتن درگیری ها، کارکنان موزه این آثار ارزشمند درون موزه را به زیر زمین ساختمان که در آن موقع پناهگاهی موقت در نظر گرفته شده بود منتقل کردند و پس از آن بعد از گذشت زمانی طولانی در سال 1384 مجددا نمایشگاه برپا شد و توجه همگان را به سوی خود جلب کرد.  

مجسمه های موزه هنرهای معاصر

اگر به موزه هنرهای معاصر سری بزنید خواهید دید که در اطراف موزه باغ هایی وجود دارد که در یکی از آن ها چندین تندیس از هنر مدرن قرار داده شده است و از آن به عنوان باغ تندیس ها یاد می کنند. از جمله مجسمه هایی که درون این باغ قرار داده شده عبارتند از:  پرویز تناولی، هنری مور، ماکس بیل و ماکس ارنست. 

نکته قابل توجه در مورد این موزه این است که دیبا در ابتدای ساخت موزه، برای ارتباط بهتر با مردم، مجسمه ای از پرویز تناولی را به نام مرد رهگذر ساخت تا مردم هنگام تماشای آن به دیدن موزه ترغیب شوند اما بعد از انقلاب اسلامی این مجسمه توقیف و ناپدید گردید. 

معماری موزه هنرهای معاصر

ساختمان موزه هنرهای معاصر از جمله معدود ساختمان های پیش از انقلاب است که معماری نوین و خارق العاده ای دارد. در معماری و ساخت این بنا از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی و عناصر مدرن بهره گرفته شده و تمامی عناصر معماری ایرانی همچون هشتی، چهارسو و گذرگاه در طراحی آن به کار گرفته شده است. 

 

موزه هنرهای معاصر

 

ساختمان موزه 8500 متر مربع مساحت داشته و از سنگ و بتون تشکیل شده است. موزه هنرهای معاصر دارای دو ورودی است که یکی از آن ها از سمت پارک لاله بوده و خدماتی می باشد و دیگری ورودی اصلی می باشد که از سمت خیابان کارگر به موزه راه می یابد. جالب است بدانید که نمای بیرونی موزه الهام گرفته شده از بادگیرهای ایرانی است و به عبارتی ساخت این موزه با استفاده از طراحی مدرن اما به تقلید از معماری سنتی می باشد. 

سیرکولاسیون موزه هنرهای معاصر تهران

در مورد سیرکولاسیون موزه می توان این گونه گفت که ساختمان موزه معاصر تهران از دو بخش تشکیل شده است که عبارت اند از: مجموعه‌ای از فضاهای بسته و حیاط میانی. فضای درونی یا همان فضای بسته ساختمان به صورت مسیری مارپیچ می باشد که بعد از وارد شدن به آن با پیمودن مسیری با شیب کم به سوی پایین راهنمایی خواهید شد که درون این مسیر مارپیچ هفت فضا یا نگارخانه وجود دارد. 

این اثر ساخته شده همانند حوض خانه ‌های ایرانی است و به‌دلیل انعکاسی که دارد بیننده آن را به شکل یک آینه بزرگ می بیند. طراحی این فضا به گونه ای است که گالری شماره یک یا به عبارتی سرسرای اصلی نقطه شروع و پایان گردش در موزه می باشد. حتما برای یک بار هم شده به موزه هنرهای معاصر سری بزنید و از این ساختمان زیبا دیدن کنید چرا که تماشای آن، احساس خوبی را به بازدیدکننده منتقل می‌کند.

امکانات موزه هنرهای معاصر

از جمله امکاناتی که در موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد می توان به گالری عکس و کتابخانه تخصصی اشاره کرد که در قسمت گالری عکس آن می توانید 120 نمونه از عکس هایی که مختص به عکاسان خارجی می باشد را تماشا کنید. جالب است بدانید که تمامی این نگاره ها پیش از انقلاب اسلامی خریداری شده اند، اما بعد از انقلاب اسلامی برای مدتی طولانی به نمایش گذاشته نشده تا در نهایت در سال 1386 در نمایشگاهی با عنوان چشم درون از آن ها رونمایی شد.

 

موزه هنرهای معاصر

 

در کتابخانه این موزه نیز حدود 5000 کتاب فارسی و لاتین در رشته های مختلف همچون نقاشی، طراحی، عکاسی، سینما، معماری و غیره وجود دارد که برای استفاده از آن ها می بایست کارت عضویت در کتابخانه را داشته باشید. 

در موزه هنرهای معاصر تهران، امکانات دیگری چون سینماتک، رستوران، کافی شاپ و کتابفروشی تخصصی و .. وجود دارد که افرادی که برای بازدید از موزه به آن جا می آیند می توانند از این امکانات نیز استفاده کنند. 

قیمت بلیط موزه هنرهای معاصر تهران

در حال حاضر موزه هنرهای معاصر در دست بازسازی و مرمت می باشد که تا اطلاع ثانوی آن را تعطیل اعلام کرده اند، اما تا پیش از این هزینه بلیط به ازای ورودی هر نفر 20 هزار تومان محاسبه می شد.  

ساعت کاری موزه هنرهای معاصر تهران

اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که علاقه مند به موزه گردی و دیدن آثار تاریخی می باشید، می توانید از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر و جمعه از ساعت 2 ظهر تا 6 بعد از ظهر به موزه هنرهای معاصر مراجعه کنید. 

 

موزه هنرهای معاصر

 

وب سایت موزه هنرهای معاصر

وب سایت موزه هنرهای معاصر به شرح زیر می باشد که برای تهیه بلیط به صورت آنلاین می توانید به آن مراجعه کنید.

http://tmoca.com/

تلفن موزه هنرهای معاصر تهران 

برای اطلاع از آخرین وضعیت بازگشایی و ساعت کاری موزه هنرهای معاصر می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید. 

02188989374

02188951323

نظرات کاربران

  1. کسری کسری 1398/07/20
    12 نفر پسندیدند
    موزه هنرهای معاصر، جایی که من تصور یه موزه فوق العاده زیبا با سالن های بسیار هیجان انگیز ازش دارم که توی هر سالنش یه سبکی از هنر مدرن به نمایش گذاشته شده و میشه کمی در مورد اون سبک مطالعه کرد و اطلاعاتی به دست آورد، اما متاسفانه موزه هنرهای معرصر ایران این اطلاعات رو نتونست در اختیار من بذاره، یه موزه کاملا ساده که سبک ها ترتیب خاصی ندارن و فقط در کنار تابلوهای نقاشی که در این موزه به نمایش گذاشته شده اطلاعاتی از زمان خلق اثر، اسم هنرمندی که اون رو خلق کرده و بیگرافی این هنرمند قرار داده شده و هیچ توضیحی در مورد این آثار و سبک هنر داده نشده، بیوگرافی هنرمند و یا تاریخ خلق اثر شاید مهم باشه اما فکر نمیکنم نسبت اطلاعاتی در مورد سبک اثر اولویت داشته باشه، کاش بشه تو این موزه به این مباحث بیشتر اهمیت داده بشه و کمی تخصصی تر بشه، من فوق العاده به هنر علاقه دارم و اولین دلیلم برای بازدید از این موزه این بود که /اثار مختلف رو ببینم و در مورد سبک ها بیشتر تحقیق کنم تا بتونم سبکی که بیشتر بهش علاقه دارم رو پیدا کنم و برم دنبالش، اما کاملا نا امید از این موزه برگشتم بدون اینکه کمی به اطلاعاتم افزوده شده باشه
  2. ثمین ثمین 1398/07/16
    18 نفر پسندیدند
    این موزه بر خلاف اسمش خیلی موزه بیخودیه، ادم قبل از اینکه بره داخلش هیجان داره اما وقتی میره داخلش میبینه هیچ خبری از چیزایی که تصورش رو داشته نیست و همش یه اسمه، من به هنر علاقه دارم، تخصصی سراغش نرفتم اما خیلی دوست دارم پیش رو بگیرم و اصولا از نمایشگاه ها و موزه هایی که به این صنعت مربوط باشه استقبال می کنم و سعی می کنم از دستشون ندم اما رفتن به این موزه به نظرم وقت تلف کردنی بیش نبود، من که اصلا راضی نبودم
  3. سهیلا بارانی سهیلا بارانی 1398/07/14
    17 نفر پسندیدند
    سلام من دانشجوی گردشگری هستم و به تازگی شروع به گشت و گذار در تهران کردم، اول به رشتم علاقه نداشتم اما وارد دانشگاه که شدم آروم آروم به این رشته علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم برم سراغش و بیشتر در موردش بدونم و اطلاعات کسب کنم، واسه همین گفتم از موزه ها شروع کنم تا الان چند موزه رو بازدید کردم و موزه بعدی که میخوام برم موزه هنرهای معاصره، به نظر موزه جذابی میاد چون من به هنرهای معصر علاقه دارم مخصوصا نقاشی، سبک های مدرن رو دوست دارم، کلن عاشق هنر مدرنم و فکر میکنم این موزه میتونه منو بسیار سرگرم کنه، اطلاعاتی که توی محتواتون نوشته بودین خوب بود اما به نظرم میشد کامل تر باشه، زیاد از آثاری که در این موزه به نمایش گذاشه شده ننوشتین، اما اونجایی که از معماری ساختمون موزه نوشتین رو دوست داشتم جالب بود برام،فکر میکنم توی یک روز نتونم کامل از این موزه بازدید داشته باشم درسته؟ اگر کسی به این موزه رفته ممنون میشم یکم اطلاعات در اختیار من بذاره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر