موزه ايران باستان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 4009
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

يكی از معروف ترين و مهم ترين موزه های كشور ايران، موزه ايران باستان است. اين موزه دارای دو بخش می باشد، ايران باستان و دوران اسلامی. در قسمت ايران باستان، آثار و اشيا تاريخی و كهن از دوران پارينه سنگی تا سلسله قبل از ورود اسلام به ايران، يعنی ساسانيان به نمايش درآمده است و آثار تاريخی پس از ورود اسلام به ايران در بخش دوران اسلامی نگهداری می شود. 

موزه ايران باستان

معرفی موزه ایران باستان 

موزه ملی ايران باستان، اولين موزه رسمی كشور است كه عنوان موزه مادر را داشته و دارای 2 بخش به نام های ايران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی می باشد. بیش از ۳۰۰ هزار شی از دوره های گوناگون فرهنگی ایران یعنی از دوران ما قبل تاريخ تا دوران اسلامی در این موزه نگهداری و به نمایش گذاشته شده است. امكانات موزه شامل كتابخانه، گالری و کافی شاپ می باشد.

کتابخانه

كتابخانه موزه تقريبا همزمان با تاسيس موزه اصلی، تشكيل شد و مجموعه بسيار كامل و جامعي از كتاب های قديمی و باستانی می باشد. در این کتابخانه کتاب‌ های خطی و چاپ سنگی مانند مجمع‌الفصها، ناسخ ‌التواريخ، چاپ سنگی قرآن مجيد و... كه به دوران قاجار باز می گردد، نگهداری می شود.

موزه های تهران - معرفی کامل موزه های تهران شامل باغ موزه ها، کاخ موزه ها، موزه های هنری و...

گالری

در فضای حیاط موزه ملی ایران، گالری مخصوص صنایع دستی ايرانی تشكيل شده است تا بازديدكنندگان ضمن ديدار از موزه، از صنايع اصيل ايرانی نيز بازديد كنند.

کافه رستوران

در صورت تمايل می توانيد در كافه رستوران موزه ايران باستان، استراحت كرده و اوقات خود را با صرف نوشيدنی يا غذای دلخواه خود در آن جا سپری كنيد.

موزه ايران باستان

موزه ایران باستان در کجا قرار دارد؟ 

موزه ملی ايران در استان تهران واقع شده است و از اماكن ديدنی تهران محسوب می شود. این موزه در مجاورت خیابان سی‌ تیر و در بخش غربی خیابان ملل متحد، شمال خیابان امام خمینی یا سپه سابق و در غرب وزارت امور خارجه قرار دارد. برای رسيدن به موزه ملی ايران از طریق مترو لازم است در ایستگاه امام خمینی (ره) در تقاطع خط یک و دو مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه پیاده روی کوتاهی به ‌سمت غرب در خیابان امام خمینی (ره) داشته باشيد  و به ابتدای خیابان سی ‌تیر و در نهايت موزه ملی ایران برسید.

در صورت تمايل می توانيد از ايستگاه حسن آباد استفاده كنيد. برای این منظور کافی است در ایستگاه حسن آباد از مترو پیاده شوید و با پیاده روی کوتاهی به طرف شرق در خیابان امام خمینی، به تقاطع خیابان سی تیر و موزه ملی ایران برسید. در نزديكي اين موزه، پایانه های اتوبوس رانی نيز قرار دارد.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

موزه ايران باستان

بخش های مختلف موزه ملی ایران 

اشیای موزه ایران باستان از دوران پارینه ‌سنگی تا زمان ساسانیان در دو بخش پیش از تاریخ و دوران تاریخی ایران در دو طبقه به نمایش عموم درآمده اند.

در طبقه اول اشيا و آثار قديمی به ترتيب به نمايش گذاشته شده اند، به اين صورت كه از زمان پارینه سنگی تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی از کهن ‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش را در اين بخش خواهید دید. ابزار سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی، سفال‌های متعلق به مناطق و محوطه‌ های مهم باستان ‌شناسی، پیکرک‌ های گلی انسانی و حیوانی و ماکت سفالی تپه سنگ چخماق از دیدنی‌ های این دوران است.

در قسمت بعدی شما شاهد آثاری از 4000 سال پيش تا اواخر دوره ساسانی خواهيد بود. از مهم ترين اشيای موجود در این بخش می ‌توان به کهن‌ ترین انیمیشن جهان روی سفالی از تپه سوخته، مجسمه داریوش اول، مجسمه مفرغی مرد زاوی شمی و مومیایی مرد نمکی معدن زنجان اشاره کرد.

موزه دوران اسلامی بعد از چندين بار تغيير كاربری سرانجام در سال 1375 به موزه آثار اسلامی تبديل شد. این طبقه شامل تالارهایی از صدر اسلام، عصر سلجوقیان و ایلخانیان است. قرآن‌ های این دوره بر پوست آهو از صدر اسلام، سفالینه ‌های نیشابور و کاشان، دست بافته‌ های کهن ری و اصفهان، شیشه‌ های گرگان، گچبری‌ها و آجرکاری‌های دوره سلجوقیان، ظروف زرین فام و محراب‌ های عظیم ایلخانیان، نسخ خطی چون کتاب مسالک و ممالک و پنج گنج نظامی از آثار شاخص این بخش است. در طبقه اول علاوه بر بخش های ذكر شده، تالار قرآن، آثار دوره تيموريان،صفويه، افشار، زند و قاجار قرار دارد. تاب‌آرایی و نگارگری دوره تیموریان، چینی‌های آبی و سفید، فرشینه ‌های زربفت صفویان، نقاشی‌ ها و لاکی‌ های دوره زندیه و قاجار و نقاشی‌ های قهوه‌ خانه‌ ای، خاتم ‌کاری و آینه ‌کاری روی چوب و فولادهای طلاکوب عهد قاجار در این طبقه به نمایش گذاشته شده ‌اند.

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

موزه ايران باستان

مهم ترین آثار موزه ایران باستان 

در موزه ایران باستان اشیای تاریخی به ترتیب قدمت شان قرار گرفته اند. در واقع مسیری که برای بازدید در نظر گرفته شده است، از قدیمی ترین دوران به جدید ترین دوران می رسد. جالب است بدانيد كه اشيای سنگی موجود در اين موزه از 1 ميليون سال قبل هم موجودند.

آثار اقوام آریایی در فلات پهناور ایران به ویژه هنر برنز لرستان، نقوش نمادین مهرها، تدفین به صورت جنینی در تابوت های سفالی قیر اندود شده و کشف شده از تپه حسنلوی آذربایجان، قانون حمورابی، کتیبه ها و حجاری های دوران باشکوه هخامنشی به ویژه آثار اکتشافی از تخت جمشید، آثار یونانی، آثار دوران اشکانی، آثار ساسانیان و …به صورت مجموعه ای کامل از فرهنگ و تاريخ ايران باستان در اين موزه گرد هم آمده اند. در میان این آثار، آثار بسیار ارزشمند دیگری مانند مرد نمکی (یکی از مردان نمکی کشف شده از معدن نمک چهرآباد زنجان) هم دیده می شود.

جالب است بدانيد كه آثار بيشماري ديگری نيز به علت کمبود فضای کافی در موزه، در خزائن نگهداری می شوند. موزه ايران باستان از معدود موزه های جهان است كه تمام آثار آن شناسنامه و هويت دارد. برای تمامی اثرهای ثبت شده در اين موزه، مشخصات تاریخی، محل كشف، سال كشف و حتی باستان شناس كاشف نيز ذكر شده است.

تفریحات تهران - با مهیج ترین تفریحات تهران آشنا شوید به همراه (تصاویر+آدرس)

موزه ايران باستان

معماری موزه ایران باستان 

سر در اصلی طرح آندره گدار، برگرفته از فضای معماری دوره اشکانیان و ساسانیان و به صورت طاق یا ایوانی بلند همانند ایوان کسری در تیسفون و کاخ الحضر در شمال عراق ساخته شده است. ساخت اين سر در توسط عباسعلی معمار و  استاد مرادعلی تبریزی انجام شد.

در آن زمان زمینی به مساحت ۵۵۰۰ متر مربع برای ساخت موزه اختصاص داده شد. خود بنای موزه ۱۱۰۰۰ متر مربع است و ۲۷۴۴ متر هم زیر بنای آن است. اين بنا متشكل از سه قسمت فضای ورودی، قسمت نمایش دادن اشیاء و بخش اداری مي باشد.

مساحت سالن اصلی و همکف موزه ایران باستان چيزی بالغ بر ۲۰۰۰ متر مربع می باشد و پنجره هایی هلالی شكل در دو طرف آن به منظور تامين نور وجود دارد.

افزايش کاوش های باستان شناسی و كشف آثار تاريخی بيشمار سبب شده تا خزائنی برای نگهداری اين اشيا ساخته شود. در نهایت به دلیل فزوني این آثار، علاوه بر نوسازی هایی که در جهت ارتقا سطح نگه داری از این آثار تاریخی صورت گرفت، در سال ۷۵ اشیاء اکتشافی از دوران اسلامی را به ساختمان مجاور موزه ایران باستان (موزه دوران اسلامی) انتقال دادند. امروزه به مجموع موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی، موزه ملی ایران می گویند.

موزه ايران باستان

ساعات بازدید و قیمت بلیط موزه ایران باستان 

قيمت بليط های این مجموعه برای بازديد كنندگان ايراني، 10 هزار تومان و برای بازديدكنندگان خارجی، معادل 100 هزار تومان می باشد.

سایت موزه ایران باستان 

http://irannationalmuseum.ir/

شماره تماس موزه ایران باستان 

982166702061+

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر