موزه مشاهیر برج میلاد

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/28
بازدید: 4700
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در این موزه تندیس‌های بسیاری از افراد معروف و بزرگان کشور وجود دارد. مجسمه‌های ساخته شده در موزه مشاهیر برج میلاد چهره افراد مشهور و بزرگ کشور را به تصویر می‌کشد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سیمین دانشور، جلال آل احمد و پروفسور حسابی اشاره کرد. همچنین به تازگی مجسمه‌های افرادی مانند: زکریای رازی و ابوریحان بیرونی نیز به این مجموعه اضافه شده است. شایان ذکر است تا نوروز مجسمه‌های مولانا و رودکی و برخی دیگر از شعرای کشور ایران به این مجموعه اضافه خواهند شد. مجسمه‌هایی که در موزه مشاهیر برج میلاد وجود دارند از جنس سیلیکون بوده که سازنده آن‌ها شخصی به نام علیرضا خاقانی است. دکتر خاقانی با سال‌ها تجربه توانسته تا تکنیک‌ها و استفاده از سیلیکون بافت طبیعی‌تر و زنده‌تری را به شخصیت‌ها ببخشد.

 

موزه مشاهیر برج میلاد


آشنایی با موزه مشاهیر برج میلاد

موزه مشاهیر به عنوان یکی از مرتفع‌ترین موزه‌های شهر تهران بوده که در طبقه پنجم برج میلاد قرار گرفته است. شایان ذکر است که ارتفاع این موزه از سطح زمین به حدود ۲۷۱ متر می‌رسد. موزه مشاهیر برج میلاد یکی از معروف‌ترین موزه‌های موجود در شهر تهران بوده که به عنوان اولین موزه مشاهیر در این شهر شناخته می‌شود. در این موزه تندیس بسیاری از افراد معروف و مشهور ساخته شده است. در واقع هنرمندی دکتر علیرضا خاقانی باعث شده تا به طبیعی‌ترین شکل ممکن مجسمه‌های این افراد در این مکان در معرض عموم قرار بگیرد.

 

موزه مشاهیر برج میلاد

قیمت بلیط برج میلاد - شما میتوانید برای دیدن قیمت بلیط برج میلاد تهران روی لینک کلیک کنید.


داستان علیرضا خاقانی مجسمه ساز

استاد علیرضا خاقانی یکی از افرادی است که دکترای ارتوپدی فنی دارد و شغل اصلی دکتر خاقانی ساختن اندام مصنوعی است. در واقع ساخت اندام‌های مصنوعی مانند اندام‌های دست و پا جزئی از شغل دکتر خاقانی به شمار می‌آید. شایان ذکر است جناب دکتر خاقانی سفری به کشور هلند داشت و در این سفر به موزه مشاهیر این کشور سفر نمود. پس از این که بازدید از این موزه را انجام داد فکر و ‌ایده ساختن مشاهیر ایران را در سر پروراند و در نهایت پس از بازگشت به وطن اقدام به ساختن مجسمه سردار ملی انقلاب مشروطه یعنی ستارخان نمود. 
اولین تندیسی که به واسطه دکتر علیرضا خاقانی مجسمه ساز ساخته شد، مجسمه ستارخان بود. این مجسمه از جنس سیلیکون رونمایی شد و پس از آن مجسمه‌های بسیار زیادی را ساخت و تمامی این مجسمه‌ها را به موزه برج میلاد انتقال داد. پس از آن بسیاری از افراد که دکتر خاقانی را به عنوان یک درمانگر می‌شناختند، ‌ایشان را تحت عنوان یک مجسمه‌ساز معرفی کردند. دانش و مهارت دکتر خاقانی در ساخت اندام‌های انسان باعث شد تا شخصیت‌ها و مشاهیر معروف ایرانی را با دقت فراوان بسازد. 
به عقیده دکتر خاقانی استفاده از سیلیکون برای ساختن مجسمه بسیار مناسب‌تر و بهتر است از ساختن مجسمه‌هایی که با موم تهیه می‌شوند؛ چرا که استفاده از سیلیکون دارای دوام بیشتری در مقایسه با موم است همچنین به دلیل شباهت زیاد سیلیکون به پوست بدن، ساختن مجسمه با این عنصر می‌تواند بسیار نزدیک‌تر به نمونه واقعی باشد. علاوه بر این شست‌وشو و نحوه نگهداری و حفاظت از موم در مقایسه با سیلیکون بسیار سخت‌تر است.

 

موزه مشاهیر


مجسمه چه کسانی در موزه مشاهیر وجود دارد؟

در واقع یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که بسیاری از افراد در زمان مراجعه به این موزه دارند این است که مجسمه و تندیس چه کسانی در موزه مشاهیر به نمایش گذاشته شده است. به طور کلی می‌توان گفت در این موزه مجسمه افراد معروف و مشهوری مانند ستارخان، جلال آل احمد، سیمین، پروین اعتصامی، پروفسور حسابی، پروفسور سمیعی، کمال الملک، جهان پهلوان تختی، امام خمینی و بسیاری از چهره‌های معروف و تأثیر‌گذار کشور ایران در موزه مشاهیر برج میلاد به چشم می‌خورد.


ستارخان

ستارخان از سرداران جنبش مشروطه ایران بود که به سردار ملی ایران نیز لقب گرفت. در واقع ستارخان در برابر نیرو‌های ضد مشروطه در تبریز‌ ایستادگی کرد و آرامگاه او در حرم عبدالعظیم است. وی در دوران قاجاریه زندگی می‌کرد و در سال ۱۲۹۳ و در سن ۴۸ سالگی درگذشت. مجسمه ستارخان در حال حاضر در موزه مشاهیر برج میلاد تهران قرار دارد.

 

موزه مشاهیر


امیرکبیر

امیر کبیر به عنوان اولین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار شناخته می‌شد. وی در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در حمام فین کاشان کشته شد. دارالفنون نام مؤسسه‌ای بود که در سال ۱۲۳۰ به دستور میرزا تقی خان ‌امیرکبیر برای آموزش علوم و فنون در تهران تأسیس گشت.


جلال آل احمد

جلال آل احمد به عنوان یک روشنفکر سوسیالیست و یک نویسنده منتقد ادبی شناخته می‌شد. سید جلال الدین سادات آل احمد همسر سیمین دانشور بود که در سال ۱۳۴۰ به شهرت رسید. جلال آل احمد به عنوان یک روشنفکر و نویسنده ایران تأثیر بسیار زیادی در فرهنگ و تمدن ایران داشت. مجسمه جلال آل احمد میز با هنرمندی علیرضا خاقانی در موزه مشاهیر برج میلاد قرار دارد.

 

موزه مشاهیر


سیمین دانشور

سیمین دانشور همسر جلال آل احمد به عنوان نخستین زن ایرانی بود که به صورت حرفه‌ای اقدام به نوشتن داستان در زبان فارسی کرد. مهم‌ترین آثار سیمین دانشور سووشون است که از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران نیز شناخته می‌شود. مجسمه این زن نویسنده و مترجم ایرانی نیز در موزه مشاهیر برج میلاد قرار دارد.


پروین اعتصامی

پروین اعتصامی یکی از شاعرین ایرانی بود که بیشتر سبک شعری مناظره در اشعارش به چشم می‌خورد. به طور کلی مضامین و معانی اشعار پروین اعتصامی بیشتر توصیف‌کننده علاقه شخصی وی به پدرش بود. همچنین پروین اعتصامی به عنوان مشهورترین شاعر زن ایرانی شناخته می‌شود که به عنوان یکی از چهره‌های مشاهیر ایران معرفی شده است.

 

موزه مشاهیر


پروفسور حسابی 

پروفسور محمود حسابی به عنوان یک فیزیکدان و سناتور یکی از وزیران فرهنگ در زمان دوران پهلوی و همچنین به عنوان بنیانگذار فیزیک و مهندسی دانشگاه در کشور ایران شناخته می‌شود. سید محمود حسابی در سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۱ به عنوان وزیر فرهنگ ایران معرفی شد. پروفسور حسابی نیز یکی از چهره‌های تأثیرگذار و مشهور ایرانی به شمار می‌آید که مجسمه وی در حال حاضر به دست علیرضا خاقانی در موزه مشاهیر برج میلاد نگهداری می‌شود.


پروفسور سمیعی

پروفسور مجید سمیعی یکی از برجسته‌ترین پزشکان و جراحان مغز و اعصاب ایرانی آلمانی است که در حال حاضر ریاست بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده گرفته است. پروفسور حسابی در ۲۹ خرداد ۱۳۱۶ به دنیا آمد و جوایز بسیار زیادی را از کشور‌های مختلف دریافت کرد. پروفسور سمیعی نیز یکی دیگر از چهره‌های تأثیرگذار و مشهور ایرانی به شمار می‌آید.

 

موزه مشاهیر


جهان پهلوان تختی

غلامرضا تختی که او را با نام جهان پهلوان تختی می‌شناسند به عنوان یک ورزشکار ایرانی در رشته کشتی آزاد بود. غلامرضا تختی در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن توانست دومین مدال طلای ورزشکاران ایرانی را در بازی‌های المپیک به دست بیاورد.


کمال الملک

محمد غفاری معروف به کمال الملک یکی از نقاش‌های بزرگ ایرانی به شمار می‌آید. از آثار مهم کمال الملک می‌توان به دورنمای دیگری از دماوند، دورنمای دماوند، زن پای چراغ، خانه سنگی و تصویر کمال الملک در حال تبسم اشاره کرد. در واقع آثار این شاعر ایرانی بسیار زیاد است به همین دلیل این چهره مشهور نیز یکی از چهره‌های تأثیرگذار در تاریخ کشور ایران به شمار می‌آید که مجسمه وی در حال حاضر در موزه مشاهیر برج میلاد تهران قرار داده شده است.

 

موزه مشاهیر


شهریار

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار که یکی از شاعران به نام ایرانی بود در شهر تبریز به دنیا آمد. شهریار در سرودن شعر‌هایی مانند قصیده، مثنوی، قطعه و رباعی بسیار تبحر داشت. از معروف‌ترین آثار سید محمدحسین بهجت تبریزی می‌توان به علی ‌ای همای رحمت و آمدی جانم به قربانت اشاره کرد.


مصطفی چمران

دکتر چمران به عنوان فیزیکدان و سیاستمدار و وزیر دفاع ایران شناخته می‌شود. مصطفی چمران در دانشگاه تهران تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک به اتمام رساند و پس از آن برای ادامه تحصیل به کشور آمریکا مهاجرت نمود. دکتر مصطفی چمران نیز یکی از چهره‌های تأثیر‌گذار شورای انقلاب اسلامی بود که مجسمه وی در حال حاضر در موزه مشاهیر برج تهران وجود دارد.

 

موزه مشاهیر
 

ناصر حجازی

ناصر حجازی به عنوان دروازه‌بان پیشین تیم ملی و مربی تیم فوتبال ایران شناخته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت ناصر حجازی به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ ایران و آسیا و همچنین تحت عنوان دومین دروازه‌بان برتر آسیا معرفی شد. در حال حاضر نیز مجسمه ناصر حجازی با چیره‌دستی علیرضا خاقانی در موزه مشاهیر برج میلاد نگهداری می‌شود.


رضا کیانیان

رضا کیانیان متولد ۲۹ خرداد ۱۳۳۰ به عنوان بازیگر سینما و بازیگر تئاتر و تلویزیون و همچنین نویسنده ایرانی شناخته می‌شود. فعالیت‌های بسیار زیادی مانند آژانس شیشه‌ای نقطه اوج رضا کیانیان در سینمای ایران بود که توانست در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم در فیلم آژانس شیشه‌ای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

 

موزه مشاهیر برج میلاد
 

امام خمینی

سید روح الله مصطفی خمینی به عنوان نخستین رهبر و ولی فقیه ایران و از مراجع تقلید شیعه به شمار می‌آمد که در سال ۱۳۵۷ وظیفه رهبری جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت. امام خمینی در حوزه علمیه به ادامه تحصیل در فلسفه اسلامی و فقه نمود و توانست در سال ۱۳۱۳ به اجتهاد برسد.
 

آدرس موزه مشاهیر برج میلاد

برای دسترسی به موزه مشاهیر برج میلاد باید از بزرگراه همت غرب به شرق به خروجی شیخ فضل الله جنوب تغییر مسیر دهید و سپس مسیر اختصاصی برج میلاد تهران را انتخاب کنید در واقع موزه مشاهیر بخشی از برج میلاد تهران است که بسیاری از مجسمه‌های افراد مشهور و تأثیرگذار تاریخ ایران در آن نگهداری می‌شود.

 

موزه مشاهیر


مسیر دسترسی به موزه مشاهیر برج میلاد

به دلیل قرارگیری موزه مشاهیر در برج میلاد امکان دسترسی به آن بسیار راحت است. همچنین از اقصا نقاط شهر تهران وسایل حمل و نقل عمومی بسیار زیادی برای برج آسمان خراش میلاد در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن‌ها نیز می‌توانید به موزه مشاهیر دسترسی داشته باشید. شایان ذکر است نزدیک‌ترین ‌ایستگاه اتوبوس به برج میلاد، ‌ایستگاه میلاد است.
 

ساعات بازدید از موزه مشاهیر

برای بازدید از موزه مشاهیر برج میلاد می‌توانید در روز‌های عادی از ساعت ۹ تا ۱۸ و در ایام ماه مبارک رمضان ساعات کاری بازدید برج میلاد از ساعت ۱۷ تا یک بامداد است.

تلفن برج میلاد

برای تماس با اطلاعات برج میلاد می‌توانید با شماره تلفن۰۲۱۸۴۳۶۱۰۰۰ تماس حاصل فرمایید.

 

موزه مشاهیر
 

کلام پایانی
برج میلاد یکی از بلندترین و مرتفع‌ترین برج‌های حاضر در کشور ایران بوده که ۴۳۵ متر ارتفاع از سطح زمین دارد. بخش‌های مختلفی مانند رستوران گردان و انواع موزه‌ها مانند موزه سکه و موزه مشاهیر این برج از جا‌های دیدنی آن به حساب می‌آیند. موزه مشاهیر برج میلاد چهره بسیاری از مشاهیر ایران را در معرض نمایش گذاشته است. مجسمه‌های این موزه به دست دکتر علیرضا خاقانی ساخته شده‌اند که اولین آن‌ها مجسمه ستارخان بود و سپس مشاهیر دیگری نیز به این موزه اضافه شد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر