غذاهای شمالی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/18
بازدید: 2790
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان‌های شمالی کشور بیشترین تنوع غذا را دارند و در زمینه تنوع و خوشمزگی غذا به شهرت رسیده‌اند تا جایی که استان گیلان به عنوان خلاق‌ترین استان در یونسکو به ثبت رسید. غذاهای مازندرانی نیز بسیار خوشمزه و متنوع هستند و با وجود سبزی‌های محلی، بهترین عطر و طعم را دارند. در این مطلب به معرفی غذاهای محلی شمالی خواهیم پرداخت و جزییاتی را در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

 

معروف ترین غذاهای شمال ایران

 

غذاهای محلی گیلان

همانطور که گفتیم گیلان به عنوان یک مکان خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسید. در استان گیلان رستوران‌های محلی، طرفدار زیادی دارند و گردشگران برای خوردن غذای این منطقه به بهترین رستوران‌ها می‌روند. در واقع یکی از جاذبه‌های گیلان همین رستوران‌های محلی و غذای محلی این منطقه است.

 

استان گیلان _ گیلان دارای تاریخی غنی می باشد و قدمت آن به دوران باستان بر میگردد. برای اطلاعات بیشتر درباره استان گیلان، روی لینک کیلیک کنید!

 

باقلاقاتق، معروف ترین غذای شمالی

یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای گیلانی، باقلاقاتق است. باقلاقاتق در واقع یک خورشت محسوب می‌شود و با برنج سرو خواهد شد اما برخی دوست دارند این خورشت را با نان میل کنند. این خورشت ترکیبی از باقلی، شوید، سیر، تخم مرغ و ادویه است. در کنار باقلاقاتق می‌توانید ترشی، ماست، زیتون یا سیرترشی و سیر تازه میل کنید.

 

باقلاقاتق برای کدام شهر است؟

 

میرزا قاسمی، لذیذ و پرطرفدار

یکی از غذاهای معروف گیلان، میرزاقاسمی است. میرزاقاسمی در واقع بادمجان کباب شده و پخته شده است که با گوجه و تخم مرغ و سیر ترکیب می‌شود. سیر اصلی‌ترین چیز در غذاهای گیلانی است و همین موضوع این غذاها را تا این اندازه خوش عطر و طعم می‌کند. میرزاقاسمی نیز یک خورشت است که با برنج سرو می‌شود اما می‌توانید آن را با نان نیز میل کنید. در کنار میرزا قاسمی می‌توانید ماست، زیتون و ترب نیز میل کنید.

 

میزرا قاسمی

 

ترش تره، طعم واقعی یک غذای محلی

ترش تره در واقع ترکیبی از سبزی‌های خوش عطر محلی و تخم مرغ است. این خورشت بسیار لذیذ بوده و با ماهی یا ماهی شور می‌توانید میل کنید. این خورشت کاملا گیاهی و سالم بوده و بسیار عطر و طعم خوبی دارد. در نتیجه اگر به گیلان سفر کردید حتما این خورشت را در رستوران‌های محلی امتحان کنید.

 

    ترش تره چگونه درست می شود؟

 

واویشکا، برای عاشقان غذاهای گوشتی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گیلان، واویشکا است. واویشکا در واقع دل و جگر گوسفند است که با گوجه و پیاز ترکیب می‌شود و به غذایی خوشمزه تبدیل خواهد شد. این غذا را اغلب با نان میل می‌کنند اما می‌توانید با برنج هم آن را ترکیب کرده و میل کنید. از سوی دیگر واویشکا را می‌توانید با گوشت گوسفند نیز تهیه کنید.

 

 

کباب ترش انتخاب همیشه گردشگران

کباب ترش انتخاب همیشگی گردشگران در گیلان است. این غذا گوشت گوسفندی است که با موادی چون گردو، رب انار و سبزی‌های محلی ترکیب شده، به سیخ کشیده شده و کباب شده است. این کباب با برنج سرو می‌شود و می‌توانید در کنار آن سبزی و سیر ترشی و زیتون هم میل کنید. کباب ترش واقعا با تمامی کباب‌هایی که تاکنون میل کرده‌اید متفاوت خواهد بود و طعم سبزی‌های معطر، آن را به یک معجزه‌ی خوشمزه تبدیل کرده است.
از دیگر غذاهای محلی گیلان می‌توان به کاله کباب، اناربیج، خورش آلو مسما، سیراویج، سیر قلیه، ماهی شکم پر، کوکو اشپل، کولی ماهی، مرغ ترش، چخرتمه و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد که هر کدام بسیار لذیذ، خوش طعم و خوش عطر هستند.

 

کباب ترش شمالی

 

غذاهای محلی مازندران

غذاهای محلی استان مازندران نیز بسیار متنوع و محبوب هستند و عطر و طعم سبزی‌های محلی تازه همیشه در غذاهای مازندرانی حس می‌شود. اکثر غذاهای مازندرانی بر پایه سبزیجات، مرغ و ماهی بوده و اغلب بسیار سالم و مقوی هستند.

 

رستوران خاور خانم - خاور خانم بانوی با سلیقه ی گیلانی است که با بنای رستورانی کوچک در گذشته شهرت بسیاری پیدا کرده است.

در سفر به مازندران مالابیج را از دست ندهید

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای مازندرانی که طعم بسیار خوبی دارد، مالابیج است. مالابیج در واقع ماهی شکم پر است که کباب می‌شود. برای تهیه‌ی این غذا بهتر است از ماهی سفید نر استفاده کنید. پس از پاک کردن شکم ماهی باید سبزیجات محلی مختلفی چون چوچاق را به همراه رب انار و دیگر مخلفات در شکم ماهی قرار دهید و سپس آن را کباب کنید. این غذا با برنج سرو می‌شود و واقعا مزه‌ی بی‌نظیری از ماهی را تجربه خواهید کرد.

 

مالابیج مازندران

 

خورشت کرفس یا اسپناساک

این خورشت در واقع همان خورشت اسفناج بوده که نام محلی آن اسپناساک است. در این خورشت باید از گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، سبزیجات محلی و ادویه استفاده کنید. طعم خورشت اسپناساک بسیار خوشمزه است و با برنج در وعده‌ی ناهار می‌توانید آن را میل کنید. این غذا بسیار سالم بوده و برای سلامت بدن بسیار مفید است.

 

اسپناساک غذای محلی کجاست

 

خورشت آلو، خوش طعم ترین خورشت شمالی

یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های مازندران، خورشت آلو است. این خورشت ترکیبی از مرغ، آلو، انار، پیاز و گردو است و طعم ملسی دارد. در مازندران به طور کلی طرفدار طعم ترش در خورشت و غذاهای مختلف هستند اما اگر این طعم برایتان آزاردهنده است می‌توانید کمی شکر اضافه کنید تا شیرین و خوشمزه‌تر شود. در واقع با اضافه کردن شکر می‌توانید طعم ترش غذا را کم کنید و مزه‌ای که می‌خواهید را درست کنید.

 

خورشت آلو شمال

 

طعم واقعی مرغ شکم پر را در مازندران امتحان کنید

یکی از غذاهای معروف این استان مرغ شکم پر است. این غذا بسیار رسمی و خوشمزه بوده و در مهمانی‌های مهم حتما تهیه می‌شود. مرغ شکم پر در واقع یک مرغ کامل و خرد نشده است که درون شکم مرغ موادی چون آلو، گردو، انار، زرشک، پیاز و سبزیجات می‌ریزند. مرغ شکم پر واقعا خورشت متفاوت و رسمی است و با توجه مخلفاتی که دارد عطر و طعم بسیار خوبی خواهد داشت. این غذا را می‌توان در فر یا مایکرویو نیز تهیه کرد.

 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 


از دیگر غذاهای محلی مازندران می‌توان به بیج بیج، کدو بره، آغوز مسما، نازخاتون، آش کدو، آش گزنه، اسفناج مرجی و خورشت بادمجان اشاره کرد که هر یک طعم و مزه‌ی خاص و منحصربه‌فرد خود را دارند.

 

مرغ آلو شمالی

 

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 101 کاربر