غذاهای آذربایجان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 768
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از جذاب ترین بخش های سفر به هر شهر یا کشور جدید، چشیدن طعم غذاهای محلی آن جا است که تجربه ای جدید و هیجان انگیز برای مسافران می باشد. کشور جمهوری آذربایجان از جمله کشورهایی است که از تنوع غذایی بالایی برخوردار بوده و مردم آن به کیفیت خوراک خود اهمیت بسیاری می دهند. از همین رو شما در هنگام سفر به این کشور، با غذاهای رنگارنگ و خوش طعم و البته مقوی و مفید مواجه خواهید شد که به شدت وسوسه کننده هستند. اگر دوست دارید با غذاهای محلی آذربایجان آشنا شوید و خودتان آن ها را در منزل بپزید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. غذاهای محلی آذربایجان
    1. پیلاف
    2. دلمه
    3. دوشبارا
    4. ساج
    5. بادام بورا
    6. شاه گورو

 

غذاهای آذربایجان

 

غذاهای محلی آذربایجان

مردم آذربایجان برای غذا اهمیت خاصی قائل هستند و غذاهای سنتی و محلی عنصر جدا نشدنی از زندگی آن ها است. آذربایجانی ها در خوراک خود از انواع سبزی های تازه مثل شوید، نعنا، آویشن، پیازچه، ریحان و... استفاده می کنند و علاوه بر این ماهی های گوناگون جایگاه مهمی در غذاهای آذربایجان دارند. آشپزی آذربایجانی ها بر پایه استفاده از مواد ارگانیک است و معتقدند غذا یکی از عناصر اصلی فرهنگ و سنت کهن آن ها محسوب می شود.

پیلاف

پیلاف که با نام شاه پلو و شاه پیلاف هم شناخته می شود یکی از غذاهای اصیل و سنتی آذربایجان است که طعم و مزه بی نظیری داشته و نظر هر فردی با هر ذائقه غذایی را به خود جلب می کند. پیلاف ترکیبی است از برنج به همراه آجیل، خشکبار و میوه های خشک شده. این غذای معروف تقریبا در هیچ کجای دنیا به غیر از کشور آذربایجان طبخ نمی شود و می توان گفت بومی این منطقه است. 

آذربایجانی ها گاهی این غذاها را همراه با گوشت یا مرغ سرو می کنند که در این صورت آن را شاه پیلاف می نامند. پیلاف ساده متشکل از برنج و آجیل ها می باشد و معمولا، ته دیگی از چند لایه نان نیز روی آن قرار دارد.

 

پیلاف

 

دلمه

دلمه که در گویش آذری به آن دلما گفته می شود، یکی از غذاهایی است که در کشور ایران نیز طبخ می شود و جزو غذاهای پرطرفدار و خوشمزه می باشد که رنگ و بوی خاصی به سفره ی هر خانه ای می  بخشد. در کشور آذربایجان بیش از ۲۰ نوع دلمه وجود دارد، برخی از این دلمه ها با سبزیجات و برخی با گوشت پخته می شوند. این دلمه ها از نظر ظاهر و مزه تفاوت چندانی با دلمه های ایرانی ندارند. مردم آذربایجان برای پخت دلمه از صیفی جاتی مثل بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل استفاده می کنند و مواد دلمه را درون برگ مو می پیچند. در ضمن مردم آذربایجان در اکثر دلمه ها برنج و گوشت نیز استفاده می کند. برخی از مردم آذربایجان، دلمه را در ظروف سفالی می پزند زیرا معتقدند این کار باعث می شود دلمه ها طعم بهتری داشته باشند.

دوشبارا

دوشبارا یکی از غذاهای محبوب آذربایجان است که از لحاظ ظاهری به پیراشکی شباهت دارد اما کوچکتر از آن می باشد. دوشبارا با استفاده از گوشت گوساله پخته می شود، به این شیوه که گوشت ها را ریز کرده و با سبزیجات معطر، ادویه، پیاز و گوجه تفت می دهند. سپس آن ها را درون خمیرهای کوچک قرار داده و به صورت لقمه می پیچند. لقمه های خمیری حدود ۱۰ دقیقه درون آب می پزند و سپس به همراه آب گوشت سرو می شوند. این غذای محبوب یکی از خوش طعم ترین خوراک های این کشور است که دستور پخت آن مختص مردم آذربایجان می باشد.

ساج

ساج یکی دیگر از غذاهای محلی آذربایجان است که با گوشت بره طبخ می شود. البته این غذا را می‌توان به همراه گوشت گوساله، ماهی و یا مرغ نیز طبخ نمود. برای طعم دار کردن این خوراک خوشمزه از سبزیجات معطر و تازه و انواع ادویه ها استفاده می شود، سپس آن را به همراه نان لواش سرو می کنند.

ساج را از قدیم در ظروف مسی طبخ می کردند و امروزه نیز ممکن است ببینید که آن را در ظرف مسی می پزند.

 

ساج

 

بادام بورا

بادام بورا یکی از شیرینی های آذربایجان می باشد که انواع مختلفی دارد. این دسر آذربایجانی خوش طعم با استفاده از موادی همچون شکر، دارچین و آجیل خرد شده پخته می‌شود و طعمی بی نظیر دارد. شیرینی بادام بورا معمولا در شهر باکو تهیه می شود اما در سایر شهرها نیز می توانید آن را پیدا کنید.

شاه گورو

این غذا ترکیبی است از گوشت پخته شده به همراه پاستا و پیاز سرخ شده. ورقه های پاستا در لایه زیرین قرار گرفته و روی آن با گوشت چرخ کرده، پیاز سرخ کرده و ادویه پوشانده شده است. شاه گورو اگرچه ظاهری عجیب و غریب دارد اما بسیار خوش طعم بوده و اگر یک بار آن را امتحان کنید، قطعا عاشقش می شوید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 101 کاربر