سوشی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/15
بازدید: 1695
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سوشی یکی از غذاهایی می باشد که اخیراً در اکثر کشورها از جمله ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این غذا ریشه ژاپنی داشته و با استفاده از برنج با چاشنی سرکه و مواد دیگری مثل ماهی، سبزیجات و تخم مرغ تهیه می شود. سوشی از جمله غذاهایی است که به صورت سرد خورده می شود. امروزه این غذا آوازه جهانی پیدا کرده و به عنوان یک خوراک مفید و مغذی علاقه مندان بسیاری در سراسر دنیا دارد.

 

سوشی

 

انواع سوشی

سوشی ها انواع مختلفی دارند و با مواد غذایی گوناگونی تهیه می شوند. در ادامه با چند تا از محبوب ترین انواع سوشی آشنا خواهیم شد.

ساشیمی(Sashimi)

سوشی ساشیمی یکی از مقوی ترین انواع سوشی ها است که از گوشت یا ماهی خام تهیه شده و حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی های سالم می باشد، همچنین فیبر و کربوهیدرات موجود در این سوشی باعث می‌شود سوشی به غذایی سالم و مغذی تبدیل شود. برای تهیه سوشی از برنج سرکه ای و سبزیجات به همراه ماهی هایی که در ورقه های جلبک پیچیده شده اند، استفاده می شود. در تهیه ساشیمی از انواع ماهی ها مثل ماهی سالمون، ماهی مرکب، تن و هالیبوت استفاده می شود. ساشیمی برخلاف سایر سوشی ها با برنج سرو نمی شود و در کنار آن سس و نان را نیز نمی توان مصرف کرد.

فوتوماکی(FutomakI)

فوتوماکی یکی از سوشی های پرطرفداری است که از مواد مختلفی تشکیل می شود. این سوشی در رول های بسیار نازک و قطعه های بزرگ سرو می شود.

تماکی(Temaki)

سوشی تماکی جزو انواع سوشی هایی است که می توان آن را با دست میل کرد و نیازی به استفاده از چاپستیک نیست. سوشی تماکی ظاهری شبیه به بستنی قیفی دارد و مواد تشکیل دهنده ی آن، درون قیفی از جلبک قرار داده می شوند. شکل ظاهری سوشی تماکی با سایر سوشی ها تفاوت دارد و تشخیص آن را آسان می سازد.

 

سوشی

 

گوانگ نگری(Gunkan Nigiri)

گوانگ نگری یا گونکن نگری نوع دیگری از سوشی ها می باشد که خود شامل سه دسته است: توبیکو، ایکورا و یونی.

علت نامگذاری سوشی گوانگ نِگری این است که گوانگ در زبان ژاپنی به معنای قایق می باشد و اگر به شکل ظاهری این سوشی دقت کنید می بینید که مواد روی برنج شبیه به قایق هستند. این سوشی نیز طرفداران خاص خود را داشته و دارای ظاهری زیبا و جذاب است.

اوراماکی(Uramaki)

اوراماکی یکی از مدل ‌های سوشی می باشد که بیشتر مناسب تازه کاران است. در این نوع سوشی، جلبک ها به صورتی رول می شوند که از بیرون قابل مشاهده نیستند و همین سبب می‌شود که سوشی ظاهر زیبایی داشته باشد. جالب است بدانید که محبوبیت و شهرت این سوشی نیز به دلیل شکل زیبای ظاهری آن است. اوراماکی در آمریکا بسیار معروف بوده و طرفداران زیادی دارد.

چیراشی(Chirashi)

سوشی چیراشی یکی از کمیاب ترین و گران ترین انواع سوشی است که فقط در ژاپن سرو می شود. در این سوشی از خاویار استفاده می گردد و به همین علت جزو غذاهای مقوی با خاصیت فراوان می باشد. علاوه بر خاویار، از موادی مثل ترشی، سس سویا و انواع سبزیجات نیز استفاده می‌شود تا چیراشی خوش طعم تر شود. در ضمن خوب است بدانید که در سوشی چیراشی از نوع خاصی ماهی استفاده می‌شود که در انواع دیگر سوشی وجود ندارد. همه اینها سبب می‌شود این سوشی به یک خوراک محبوب و خاص مبدل گردد.

هوسوکامی(Hosomaki)

هوسوکامی نوعی سوشی با مقدار کمی برنج می باشد که در میان لایه نازکی از جلبک دریایی برشته شده رول می گردد. معمولا هوسوکامی در یک سینی شامل شش قطعه سوشی سرو می شود.

نِگیری(Nigiri)

برای تهیه سوشی نگیری برنج ها به صورت کروی و توپ مانند حالت داده می‌شوند و قطعات ماهی بر روی آنها قرار می گیرد. همچنین می توان سوشی نگیری را به همراه جلبک دریایی نوری سرو کرد. برای تهیه سوشی نگیری از انواع ادویه جات معطر برای خوش طعم کردن آن استفاده می شود.

 

سوشی

 

طرز تهیه سوشی

اگر علاقه مند هستید که در منزل سوشی درست کنید، در ادامه این مطلب میتوانید طرز تهیه سوشی در خانه را بیاموزید و در کنار خانواده از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم

  • برنج پخته: دو پیمانه
  • سرکه: یک چهارم پیمانه
  • کنسرو ماهی تن: یک قوطی کنسرو
  • سس مایونز: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • پیازچه خرد شده: 2 عدد
  • جلبک دریایی: به میزان لازم
  • سس تند: یک قاشق غذاخوری

طرز پخت سوشی

برنج ژاپنی را به شیوه ای که در بندهای بعدی این متن خواهید دید، بپزید و سپس سرکه، نمک و ادویه را به آن بیفزایید. کمی صبر کنید تا برنج سرد شود. پس از آن، تن ماهی، سس مایونز و سس تند را درون کاسه ای با هم مخلوط کنید و روغن کنجد و پیازچه را نیز به آن ها اضافه کنید.

یک حصیر چوبی بر روی میز قرار داده و روی آن را با سلفون بپوشانید. جلبک را روی حصیر پهن کرده و مخلوط داخل کاسه(تن ماهی) را روی جلبک به صورت ردیفی بچینید. سپس از یک طرف جلبک شروع به رول کردن کنید و مراقب باشید مواد از کناره های آن بیرون نزند. پس از آن می توانید برنج را نیز روی جلبک دیگری پخش کرده و به همراه جلبک رول شده، بپیچانید. سوشی شما آماده است و می توانید آن را به همراه سس سویا نوش جان کنید و لذت ببرید.

برنج سوشی چیست؟

برنج دانه کوتاه ژاپنی یا اوروچیمای(Uruchimai) ماده اصلی برای تهیه سوشی است که تا حدودی شبیه به برنج دانه کوتاه سفید می باشد. برای اینکه برنج را جهت پخت سوشی آماده کنید، ابتدا باید آن را چند مرتبه بشویید و بگذارید تا آب برنج کاملا گرفته شود. در همین حین می توانید سس مخصوص برنج سوشی را آماده کنید. به این صورت که سرکه، شکر و نمک را درون کاسه ای ریخته و خوب هم بزنید. بعد کاسه را روی حرارت ملایم بگذارید و تا زمانی که شکر و نمک کاملا حل شوند، صبر کنید. در نهایت برنج را بپزید و سس آماده شده را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

 

سوشی

 

شیوه پخت برنج به سبک ژاپنی به ترتیب زیر می باشد:

  1. یک فنجان برنج را درون ظرفی بریزید و روی آن را با آب بپوشانید.
  2. برنج ها را با دست ماساژ دهید تا نشاسته آن ها به طور کامل خارج شود. این کار را تا زمانی که آب کاملا شفاف شده و نشاسته ای روی برنج ها باقی نمانده باشد ادامه دهید.
  3. برنج را به مدت 30 الی 60 دقیقه بخیسانید.
  4. برنج ها را آبکش کرده و درون قابلمه بریزید. سپس به اندازه نصف فنجان به آن آب اضافه کنید.
  5. قابلمه را روی حرارت بگذارید و تا وقتی که آب جوش بیاید صبر کنید.
  6. وقتی آب جوشید، درب قابلمه را بگذارید و حدود 10 الی 15 دقیقه دیگر برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  7. پس از اینکه آب داخل قابلمه کاملا تبخیر شد، شعله را خاموش کنید اما به هیچ عنوان درب قابلمه را برندارید. اجازه دهید تا برنج ها به مدت 10 دقیقه در قابلمه باقی بمانند.
  8. پس از ده دقیقه در قابلمه را بردارید و برنج ها را هم بزنید تا سفت نشوند.

طرز خوردن سوشی

ممکن است شکل عجیب سوشی ها سبب شود در اولین تجربه‌ای که از سوشی خوردن دارید، کمی گیج شوید. برای خوردن سوشی قواعد و رسوم خاصی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

برخی از سوشی ها با چاپستیک صرف می شوند و برخی را می‌توان با دست خورد. امروزه اغلب سوشی ها با چاپستیک خورده می شوند اما سوشی هایی مثل ماکی و نگیری حتما باید با دست خورده شوند. بنابراین سایر سوشی ها به خصوص ساشیمی و چیراشی را حتماً با چاپستیک میل کنید.

نکته بسیار مهم این است که نباید سوشی را گاز بزنید. شیوه مرسوم خوردن سوشی این است که آن را با چاپستیک برداشته و به طور کامل در دهان خود قرار دهید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر