شهر بازی متاتسمیندا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/06/08
بازدید: 1179
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در بالاترین نقطه تفلیس سوار ترن هوایی پرچیچ و خمی هستید و با هر سقوط آن از بالاترین نقطه ریل، هیجانی بی‌حد و حصر را تجربه می‌کنید. دسترسی نامحدودی به تمام تفریحات یک پارک عظیم از چرخ و فلکی غول پیکر تا قطار کابلی که از دل طبیعت رد می‌شود، به شما داده خواهد شد. پس از لذت بردن از تمام تفریحات شهربازی به مغازه‌ها متنوع رفته و با بازدید از انواع محصولات زیبا و سنتی آن سوغاتی‌ها چشم‌نواز سفر خود را تهیه می‌کنید. این‌ها تنها بخش کوچکی از تفریحات بی‌بدیل پارک متاتسمیندا واقع در قلب تفلیس، در کشور گرجستان است. 

 پارک متاتسمیندا

آشنایی با پارک متاتسمیندا

پارک متاتسمیندا محبوب‌ترین شهربازی پایتخت کشور گرجستان، واقع در شهر تفلیس است و با قرار گرفتن در بالا کوهی به همین نام، چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا از این شهر به شما می‌دهد. این پارک با داشتن سرسره‌ها آبی، اسب‌‌ها چرخان، ترن هوایی و چرخ و فلکی عظیم، روزانه تعداد زیادی بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. پارک متاتسمیندا در فاصله 7.5 کیلومتری از مرکز شهر تفلیس قرار دارد.
تاریخچه تاسیس پارک متاتسمیندا به دهه 1930 و زمان شوروی سابق برمی‌گیرد. این مجموعه در آن زمان، سومین پارک پر بازدید سرزمین شوروی بود. با شروع قرن 21، میلیونری گرجستانی به نام بدری پاتارکاتسیشویلی، تصمیم گرفت این مکان را به پارک موضوعی (Theme park) مدرنی تبدیل کند. متاسمیندا با قرارگیری در ارتفاع 770 متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین نقطه تفلیس بوده و در زمینی به وسعت بیش از 100 هکتار پراکنده شده است.

بهترین زمان برای بازدید از پارک متاتسمیندا

شهر تفلیس که این پارک موضوعی بدیع در آن قرار گرفته، در ناحیه جنوبی قفقاز قرار دارد. آب و هوای این منطقه گرم و مرطوب بوده و در چهار فصل سال تغییرات دمایی شدیدی نخواهد داشت. پس می‌توانید با وجود اقلیم معتدل تفلیس، در هر زمانی که مایل بودید، به این شهر زیبا سفر کرده و از پارک متاتسمیندا دیدن نمایید.

بهترین زمان برای بازدید از پارک متاتسمیندا

جاذبه‌های تفریحی در پارک متاتسمیندا

پارک متاتسمیدا با وجود وسعت عظیم 100 هکتاری خود، چندین بخش متنوع دارد که سلیقه‌ها افراد مختلف در تمام گروه‌ها سنی را پوشش می‌دهد. کودکان و بزرگسالان مشتاق هیجان، می‌توانند به شهربازی این پارک رفته و از 25 بازی جذابی که در آن تعبیه شده، استفاده کنند.
افرادی که مایل به شناخت بخشی از تاریخچه کشور بی‌نظیر گرجستان هستند؛ با بازدید از پانتئون و کلیسا متاتسمیندا، مجذوب قدمت و زیبایی این مکان‌ها خواهند شد. بازدید از پانتئون شما را با مشاهیر برجسته این کشور و تاریخچه زندگی پربار آن‌ها، آشنا خواهد کرد. همچنین کلیسا زیبا سنت دیوید، مکانی مقدس بوده که دقت فراوان در طراحی و ساخت آن برای افراد نکته سنج، بسیار جالب توجه است.

شکم‌ گردی در پارک متاتسمیندا

رستوران پر طرفداری در بالا پارک متاتسمیندا قرار دارد که در بین تمام رستوران‌ها شهر تفلیس یکی از با کیفیت‌ترین‌ها محسوب می‌شود. شهرت آن حتی در سرتاسر کشور گرجستان زبانزد است. هوا تازه کوهستانی و چشم‌اندازی بی‌نظیر به سمت شهر تفلیس از این نقطه مرتفع، لذت خوردن غذایی سالم و با کیفیت را صد چندان می‌کند. بهترین زمان بازدید از این رستوران پس از غروب خورشید خواهد بود. در این هنگام شما از بالا، سراسر این شهر زیبا را به شکل بستری نورانی از چراغ‌ها رنگارنگ خواهید دید که شاید زیباترین منظره زندگی هر شخصی باشد. 

تور باتومی - اگر علاقه دارید به این شهر زیبا سفر کنید، می توانید از قیمت تورهای باتومی مطلع شوید و برای خرید اقدام نمایید.

برج تلویزیونی

یکی دیگر از جاذبه‌های این مجموعه تفریحی، برج تلویزیونی آن است. این برج در واقع نماد کوه متاتسمیندا بوده و با نام آندزا شناخته می‌شود. از این قسمت استفاده‌های مختلفی از قبیل پخش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی می‌شود. ساختار این برج نامعمول و مخصوص به خود بوده و شکلی مثلثی دارد که تا 270 متر بالاتر از سطح زمین ادامه می‌یابد.

چرخ و فلک پارک متاتسمیندا

چرخ و فلک عظیم پارک متاتسمیندا که در کنار برج تلویزیونی قرار دارد، به یکی از نماد‌ها معروف این پارک بدل شده و از دلایل اصلی بازدید گردشگران و مردم گرجستان از این مجموعه است. با نشستن در این چرخ و فلک و رفتن به بالا آن تمام شهر تفلیس در پیش دیدگان شما قرار خواهد داشت. بهترین زمان سوار شدن بر این چرخ و فلک غول پیکر شب بوده تا چراغ‌ها درخشان تمام منطقه را به شکلی درخشان و چشم‌نواز ببینید.

بهترین زمان برای بازدید از پارک متاتسمیندا

پانتئون متاتسمیندا | Mtatsminda Pantheon

این پانتئون در دامنه کوه متاتسمیندا یا کوه مقدس  و اطراف کلیسا سنت دیوید قرار گرفته و آرامگاه مشاهیر، از هنرمندان تا دانشمندان برتر کشور گرجستان است. ایده ایجاد چنین مکانی، اولین بار سال 1915، در مراسم تدفین آکاکی تسرتلی، شاعر محبوب و برجسته این کشور مطرح شد. اما 14 سال و تا 1929، زمان برد که به این ایده جامه عمل پوشانده شود. درها این پانتئون در مراسم صد سالگی دیپلمات مشهور گرجستان، گریبایدوف گشوده شد. مقبره او نیز در متاتسمیندا قرار دارد.
آرام گرفتن مشاهیر و افراد برجسته در پانتئون متاتسمیندا، نوعی افتخار، ادای احترام و قدردانی حکومت و مردم گرجستان از این اشخاص است. در کنار بنای یادبود، نمای خارق العاده‌ای از شهر دیده می‌شود. همچنین دسترسی به یکی از کلیسا‌ها برجسته تفلیس، سنت دیوید، از این مکان آسان است. 

کلیسا سنت دیو | St. David Church

کلیسا سنت دیوید که بنای یادبودی مربوط به قرن 19ام میلادی است؛ در شیب کوه متاتسمیندا و در خیابانی به همین نام قرار دارد. اولین کلیسا قرار گرفته در مکان کنونی معبد، مربوط به قرن 6ام میلادی است. در این زمان گروهی از افراد منسوب به کلیسا انتیوک برای تقویت ایمان مسیحی خود به گرجستان سفر کردند. یکی از آن‌‌ها پدر روحانی دیوید مقدس بود که کلیسا گارجا را تاسیس کرد. ریشه نام متاتسمیندا نیز به غاری حفر شده توسط پدر مقدس دیوید باز می‌گردد که مردم این غار را به یاد او مامادوتی نام نهادند. بعد‌ها این غار بیشتر با نام متاتسمیندا یا کوه مقدس میان مردم شناخته شد.
معماری کلیسا سنت دیوید به سبک گرجستانی بوده و به شکل ویژه‌ای ساخته شده است. طاق این کلیسا در بخش رو بنای آن صلیبی شکل است که البته در بخش داخلی بنا این نماد مشخص نیست. ساختمان شکلی ساده دارد. طاق‌هایی کنده کاری شده تنها بخش‌ها بالایی دیوار‌ها بلند را زینت می‌دهند. در محراب کلیسا سنت دیوید، پنجره‌ای گرد قرار داشته که در زیر آن سنگی قرمز به شکل صلیب کنده کاری شده است. این قسمت زیبا کلیسا، از دوردست نیز مشخص بوده و توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

تور گرجستان - ارزان‌ترین قیمت تور گرجستان زمینی و هوایی 

پارک ژوراسیک متاتسمیندا

این پارک فضایی بسیار جذاب مخصوصا برای کودکان است که با قدم زدن در آن می‌توانند با دنیا دایناسور‌ها آشنا شوند. مدل‌ها به کار رفته در این پارک شباهت بی‌نظیری به این موجودات افسانه‌ای داشته به‌طوری که بازدید از آن‌ها حتی برای بزرگسالان نیز می‌تواند سرگرم کننده باشد. با بازدید از ژوارسیک پارک متاتسمیندا خاطره‌ای هیجان‌انگیز را برای خود و کودک‌تان رقم خواهید زد.

شهربازی متاتسمیندا

شهربازی متاتسمیندا، هیجان‌انگیز‌ترین بخش این پارک تفریحی بوده و دلیل اصلی شهرت آن میان گردشگران است. این قسمت بالاترین بخش پارک بوده و به سه بخش هیجانی، خانوادگی و مخصوص کودک تقسیم می‌شود. خانواده‌ها به خصوص می‌توانند در این بخش زمانی بیش از یک ساعت سپری کنند.
هر کدام از سه بخش، جاذبه‌ها و تفریحات متنوعی ارائه می‌دهند. قسمت کودکان که برای بچه‌ها بین 2 تا 7 سال اختصاص یافته است. در این بخش بازی‌هایی مثل، ماشین سواری، ترن هوایی با نام دزدان دریایی، زمین بازی آبی و اسب چرخان کودکان وجود دارد که کودکان را بسیار سرگرم می‌کند.
در قسمت خانوادگی با سرگرمی‌هایی مانند قایق جنون آمیز(که در آن احساس قهرمان یک بازی ماجراجویی را خواهید داشت) و قلعه ارواح مواجه می‌شوید. همچنین تفریحات دیگری مانند تیراندازی، بازی‌ها ویدیویی ترمپولین و بسیاری دیگر، در این پارک انتظار شما را می‌کشند.

شهربازی متاتسمیندا

 بخش سوم یعنی هیجانی، برای آدرنالین دوستانی اختصاص یافته که با رفتن به آن قطعا لبریز از شادی و هیجان خواهند شد. از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها این بخش، ترن هوایی پیچ در پیچ و مرتفع آن است. با امتحان این قطار هوایی، سایر ترن‌هایی که تا به حال سوار آن‌ها شده‌اید؛ بی اهمیت جلوه خواهند کرد. 
احساس سقوط آزادی که از مرتفع‌ترین نقطه آن به انسان دست می‌دهد؛ شاید با هیچ تفریح دیگری قابل مقایسه نباشد. توصیه می‌کنیم که از دیگر تفریحات بخش هیجانی پارک متاتسمیندا، حتما قایق سواری و بازی‌ای به نام اختاپوس را امتحان کنید. اختاپوس هشت بار در دقیقه در تمام جهات می چرخد و قلب شما را مملو از هیجانی بی‌بدیل می‌کند.

دسترسی به پارک متاتسمیندا

دسترسی به پارک متاتسمیندا به دلیل فاصله کم آن از مرکز شهر آسان بوده و روش‌های مختلفی برای رفتن به این مکان برای شما وجود خواهد داشت. مسیر ماشین رو تفلیس-اوکروکانا و همچنین قطاری کابلی مسیر‌ها رفت و آمد راحتی را به این پارک فراهم می‌کنند. قطار کابلی در سال 1905 تاسیس شد و امروزه یکی از جاذبه‌ها این شهر محسوب می‌شود. سریع‌ترین راه رسیدن به پارک با استفاده از همین قطار است. 
شما همچنین می‌توانید با ماشین شخصی خود، طی زمان 12-15 دقیقه‌ای و یا در مدت 15-20 دقیقه با اتوبوس‌های متعدد شهری از متاتسمیندا دیدن کنید. در صورت تمایل به پیاده‌روی تا بالای کوه، راهی مخصوص برای این کار تعبیه شده است. در بین راه می‌توانید استراحت کرده و بر فراز ارتفاعات به تماشای مناظر زیبا بپردازید.

RC-726

هزینه ورودی پارک متاتسمیندا

برای رفتن به محوطه پارک، مبلغی به عنوان ورودی از بازدیدکنندگان گرفته نخواهد شد. بازدید از بخش‌ها مناظر و بخش‌ها مختلف این پارک مانند، پانتئون و کلیسا سنت دیوید کاملا رایگان است. اما اگر مایل به استفاده از تفریحات شهربازی هستید؛ نیاز است که بلیط‌ها آن‌ها را تهیه کنید که هر کدام قیمتی جداگانه دارند. 
شما می‌توانید با پرداخت 2 لاری گرجستانی به باجه فروش، بلیطی قابل شارژ تهیه کنید. بازه قیمتی سرگرمی‌ها شهربازی متاتسمیندا بین 1 تا 5 لاری گرجستان است. هر بار که شارژ بلیط شما تمام شد؛ مجددا می‌توانید به این بادجه‌ها مراجعه کنید و به ادامه استفاده از تفریحات پارک بپردازید.

کلام آخر
پایین آمدن از ترن هوایی برفراز کوه‌ با دورنمایی زیبا از شهری عظیم و چشم دوختن به ابر‌هایی که خیلی دور جلوه نمی‌کنند؛ شاید بیش از حد رویایی به نظر می‌رسد. اما جالب است بدانید در پارک متاتسمیندا در شهر تفلیس دقیقا همین صحنه و فراتر از آن در انتظار شماست. این پارک موضوعی روزانه میزبان هزاران نفر از اهالی گرجستان و همچنین گردشگرانی پرشور از سراسر جهان است که برای گذرانی روزی سراسر شادی و هیجان به این پارک قدم گذاشته‌اند. شما نیز می‌توانید با بازدید از این پارک، از تمام سرگرمی‌ها آن بهره‌مند شده و خاطره‌ای لذت‌بخش را از سفر خود به کشور گرجستان به یادگار بگذارید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر