دریاچه و باغ هنر

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 8419
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

باغ های ایرانی از جمله باغ هنر تهران از مشهور ترین باغ های دنیا بوده که برخی از آن ها در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده اند. عمده ترین دلیل شهرت این باغ موزه، به خاطر وجود ماکت‌هایی زیبا از جاذبه‌های گردشگری معروف ایران در آن است. این باغ در سال ۱۳۸۴ عملیات بازسازی کلی بر روی آن صورت گرفت. پس از بازسازی محوطه این پارک، مراکز فروش صنایع دستی و برخی محصولات فرهنگی – هنری، کارگاه‌های هنری و چند محوطه فضای سبز دیگر هم به این مجموعه اضافه شد. دریاچه هنر و محوطه باغ هنر در روز یک‌شنبه ودر ۲۷ مرداد ۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

 

باغ و دریاچه هنر

 

باغ هنر کجاست؟

باغ موزه هنر ایرانی که با نام باغ سپهبد نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است که در منطقه الهیه قرار گرفته‌است. باغ هنر و دریاچه هنر در مرکز و قلب ضلع شرقی مجموعه فرهنگی تفریحی عباس‌آباد می باشد که بین «باغ موزه دفاع مقدس» و «باغ کتاب» واقع شده است. بوستان بنادر، پل طبیعت، پلانتاریوم یا آسمان‌نمای گنبد مینا، بوستان نوروز، میدان مشاهیر و پارک طالقانی از جمله مراکز اراضی عباس‌آباد هستند. پروژه باغ هنر نیز در همین اراضی احداث شده است. 
این پروژه به مساحت ۳.۲ هکتار برای برگزاری مراسم هایی جهت ارائه هنرهایی همچون موسیقی، هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات در اراضی عباس‌آباد که امروزه از آن به عنوان منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد یاد می‌شود، با وسعتی حدود ۵۶۰ هکتار، به عنوان یکی از پروژه‌های مهم توسعه فضاهای فرهنگی و سبز کشور  به بهره برداری رسیده است.

آشنایی با باغ موزه هنر

بخشی از باغ هنر برای برگزاری همایش‌ها، گردهمایی‌ها، آموزش‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی هنری و امور اداری قابل استفاده و بخش دیگر گردشگری و هنری است که رواق، کوشک مرکزی، آمفی تئاتر روباز ۲۰۰ نفره، سرای نمایش آثار فاخر هنرمندان تجسمی، آمفی تئاتر سرپوشیده با ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر ویژه همایش و کارگاه، تالار اجتماعات مرکزی، ۶ سالن همایش ۲۰ تا ۵۰ نفر، فروشگاه‌های عرضه آثار هنری، باشگاه هنرمندان، قهوه خانه (کافی شاپ) و سالن غذاخوری در این بخش قرار دارد.

پارک آب و آتش دیگر جاذبه محدوده عباس آباد است، که تعداد زیادی از ما آن را با برج‌های آتشین و فواره‌های آب و سازه چادری می‌شناسیم. این پارک در نزدیکی پل طبیعت و گنبد میناست که هرکدام از آنها داستان مخصوص خود را برای تعریف کردن دارند. از امکانات پارک آب و آتش می‌توان به کبوترخانه، فانوس دریایی، مپلمان شهری خاص، سینمای سه بعدی و برده‌های داستان سرایی فولادی اشاره کرد.

 

باغ هنر

 

آثار هنری موجود در باغ موزه هنر تهران

بخش اول، ماکت‌های بسیار زیبایی از آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری کشور هستند که برای بازدید در این باغ قرار داده شده‌اند. بسیاری از این آثار را در دوران محمدرضا پهلوی، برای شرکت در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایتالیا ساخته بودند. در کنار این ماکت‌های ارزشمند بتونی، آثار بسیار زیبایی هم از برخی هنرمندان معاصر ایران در باغ موزه هنر ایرانی وجود دارند که علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی و کار با چوب و فلز، می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند و لذت ببرند.

این ماکت ها عبارتند از:

پل تاریخی سی و سه پل، کاروانسرای مهیار،گنبد سلطانیه، مقبره دانیال نبی باغ فین کاشان، ماکت‌های برج گنبد قابوس، هشت بهشت، عمارت چهل ستون، عمارت شمس‌العماره، نقش رستم، برج آزادی تهران، برج میلاد تهرانو مجموعه قره کلیسا

دسته دوم آثار هنری موجود در این باغ موزه، آثار و دست سازه‌های هنری هنرمندان معاصر کشور است که در نگارخانه آن نگه داری می‌شود. ماکت‌های معروف و حیرت‌انگیز این مجموعه و البته آثار هنری موجود در نگارخانه و برخی از دیوارهای پارک، کارگاه‌های آموزش تخصصی هنرهای معاصر، صنایع دستی و همچنین نمایشگاه‌های عرضه و فروش صنایع دستی کشور هم برگزار می‌شوند که گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. یکی دیگر از موارد دیدنی و جذاب این باغ موزه، نمایشگاه عکس فضای باز آن با امکان نمایش ۲۰ اثر هنری در دوره‌های ماهیانه است.

معماری باغ هنر

این باغ در راستای فراهم آوردن امکان تجربه مستقیم فرهنگ و هنر ایرانی و با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی و اسلامی با هدف آشنایی عموم مردم با هنر و فرهنگ ایرانی، طراحی و اجرا شده‌است. معماری باغ هنر با تمرکز بر کوشک مرکزی انتخاب شده است
رواق اصلی باغ هنر تهران، برای اجتماع هنرمندان و نمایش آثار هنری، این ۴ بنا را به یکدیگر متصل می‌کند. رواق در معماری ایرانی، راهرویی است در کنار بنای اصلی که با محیط اطراف ارتباط غیر‌مستقیم دارد. رواق مانند رگ‌های حیاتی در بدن است که با هدف ایجاد ارتباط بین بناها در مجموعه طراحی می‌شود. علت اینکه معماران باغ هنر، این باغ را با تمرکز بر کوشک طراحی کرده‌اند، این است که کوشک در معماری مثل قلب در بدن ماست. جایی که همه راه‌ها به آن ختم می‌شود و در ارتباط مستقیم با تک‌تک بناهای یک مجموعه معماری است.

امکانات باغ هنر

باغ کتاب که با گذر فرهنگ به باغ هنر و دریاچه هنر متصل می‌شود، شامل بخش‌های متنوع و جذابی برای همه گرو‌های سنی است. به جز فروشگاه کتاب و لوازم‌التحریر برای کودکان و بزرگسالان، بخش‌هایی مثل باغ علم کودک و نوجوان، سرزمین‌ فکربازیا، باشگاه علم، فروشگاه هنری، کافه بازی بزرگسال، فضای مطالعه و کار گروهی و پردیس سینمایی هم در این مجموعه قرار دارند. اگر تا امروز به باغ کتاب نرفته‌اید ‌پیشنهاد لحظه آخر به شما این است که حتما یک روز را برایش خالی کنید

دریاچه هنر یک مکان تفریحی-گردشگری خاص در این مجموعه می باشد، که در آینده مجهز به امکانات قایق‌سواری هم می شود. در کنار این دریاچه، اسکله‌ای ساخته خواهد شد که امکان اجرای نمایش برای مردم و همینطور تجمیع آنها را آسان می کند. پارکینگ باغ هنر هنوز به بهره‌برداری نرسیده ، ولی برای پارکینگ، اصلا جای نگرانی وجود ندارد، زیرا می‌توانید از پارکینگ محوطه‌ی باغ کتاب استفاده کنید.

  • اتاق فرار باغ هنر

اتاق فرار یک بازی گروهی، فکری و هیجانی ۴ تا ۸ نفری است که برای گروه سنی 10 سال به بالا در نظر گرفته شده است. در این بازی به فراخور داستان هر اتاق، مخاطب به کمک سرنخ‌هایی که در دست دارد، معما‌ی هر داستان را حل می‌کند و در زمانی ازپیش‌تعیین‌شده بازی را به اتمام می‌رساند.

  • باغ علم کودک

باغ علم كودک محیطی براى ترويج اهميت آموزش مفرح بر پايه علم براى دانش آموزان باشد. باغ علم کودک 4 داستان دارد و در هر داستان کودکان در مورد بدن، شهر، خانه، کره زمین و فضا در فرایندی بازی محور مطالب جدیدی می‌آموزند. برای هر بازدید 2 ساعت زمان لازم است. اين مجموعه براى کودکان و دانش آموزان ٦ تا ١٣ سال طراحى شده است. تور علمى به همراه يك مربى آموزش ديده انجام مي‌شود. زبان تور فارسى است.

  • فروشگاه کتاب

فروشگاه کتاب بزرگسال باغ کتاب، در نوع خود یکی از بزرگترین فروشگاه های فرهنگی کشور را در مساحت 7 هزار متر مربعی شکل داده است. همچنین مجموعه باغ کتاب عنوان بزرگترین کتابفروشی جهان را یدک می کشد.

  • باغ علم نوجوان

حداقل یک ساعت گردش علمی در بزرگترین شهربازی علمی کشور به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع در چندین تالار همراه با ۴۰ دستگاه علمی و آموزشی و سفر در آسمان زیبای شب در شبیه‌ساز آسمان شرایط استفاده از این باغ علم است. بازدید از باغ علم نوجوان محدودیت زمانی ندارد و با تهیه بلیت تا پایان همان روز می‌توانید از مجموعه استفاده نمایید. ۲. مجموعه باغ علم برای تمام گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان قابل استفاده می‌باشد.

  • باشگاه رباتیک

باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران فضایی علمی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان است. این مجموعه مناسب برای کودکان و نوجوانانی است که می‌خواهند در آینده مهندسان و مخترعان هوش مصنوعی شوند. در کارگاه‌های باشگاه رباتیک می‌توانید ساخت ربات و برنامه‌نویسی رباتیک را آموزش ببینید، قطعات ربات بخرید و با بازی‌‌های رباتیک سرگرم شوند.

  • شهر بازی

روبوکیدز، یک شهربازی تعاملی - رباتیکی با یک داستان فضایی است که حاصل تلاش مهندسان جوان ایرانی از شرکت دانش بنیان آرسام وابسته به دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌باشد که با ایده‌پردازی، طراحی و تولید دانش رباتیک را به همراه بازی‌های تعاملی به مرحله بهره برداری رسانده است.

  • ماشین حمل کودک

باتوجه به وسعت محوطه باغ ، يكي از چالش هاي پيش روي والديني كه قصد بازديد از مجموعه را دارند حمل كودك و خردسال خود در تمامي قسمت هاي باغ كتاب خواهد بود، «بيبي كار» اين امكان را براي والدين فراهم خواهد كرد تا با استفاده از ماشين‌هاي حمل كودك كه علاوه بر كارايي و جذابيت بصري ، حس شيرين تفريح و رانندگي را براي كودك دلبندتان به همراه خواهد داشت.

  • اتاق مادر و کودک

اتاق مادر و کودک از فضا‌های منحصر به فرد و رایگان مجموعه باغ کتاب تهران است و به منظور تسهیل در شیردهی و تعویض نوزادان فراهم شده است. در این مکان 3 تخت ویژه تعویض پوشک و 2 صندلی مخصوص شیردهی به نوزادان تعبیه شده است. اتاق مادر و کودک تنها مخصوص بانوان نیست و آقایان نیز می‌توانند در این فضا حضور داشته باشند. در این اتاق دستمال مرطوب و لوسیون به صورت رایگان در اختیار والدین قرار می‌گیرد.

  • کافه کودک

برای میهمانی و میزبانی کودکان کافه تخصصی کودک در باغ کتاب تهران ساخته شده است. در این کافه، کودکان میزبان والدین و خود می باشند. این کافه یک کافه پژوهشی در زمینه تغذیه، سلامت و در نظر گرفتن آسیب‌های تغذیه‌ای سنین مختلف می باشد.

  • پردیس تاتر و موسیقی

پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب تهران دارای 3 سالن با امکانات متفاوت است که خواهد توانست میزبان همایش‌ها و اجرا‌های تئاتر، تمرین تئاتر و ضبط موسیقی باشد. سالن اصلی تئاتر این مجموعه شامل 260 صندلی، سن گردان و مجهزترین سیستم‌های صوتی است و سالن بلک باکس این مجموعه نیز 160 نفر ظرفیت تماشاگر دارد.

  • باشگاه همگرا

باشگاه همکارا یا میزهای پژوهش فضایی برای پژوهش‌های فردی و گروهی و مطالعه در باغ کتاب می باشد. بخشی از فضای عمومی باغ کتاب با عنوان میزهای پژوهش برای جوانان جهت انجام پروژه های دانشجویی و پژوهشی اختصاص یافته است. دانشجویان و پژوهشگران گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت باشگاه هم کارا - میز پژوهش برای استفاده از امکانات میز پژوهش باید نسبت به ثبت‌نام و خرید حق اشتراک اقدام نمایند.

سایت باغ هنر تهران

باغ هنر سایت خاصی ندارد و می توانید از طریق این شماره اطلاعات لازم را کسب کنید و به دیدن موزه باغ هنر بروید.
آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیگ)، خیابان دکتر حسابی، باغ موزه هنر ایرانی
تلفن تماس: ۲۲۶۸۶۰۶۵
ایام بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۹ صبح تا ۲۱:۳۰

 

دریاچه هنر

 

راه های دسترسی به باغ هنر

برای رفتن به دریاچه و باغ هنر از مترو  میتوانید استفاده کنید. ایستگاه شهید حقانی و متروی شهید همت دو ایستگاه مجاور به باغ هنر تهران می باشند. شما میتوانید از ایستگاه شهید حقانی با به باغ کتاب بروید. اگر علاقه مند به پیاده روی هستید می‌توانید با حدود ده دقیقه دقیقه‌ پیاده رودی در فضای باغ موزه دفاع مقدس خود را به باغ کتاب برسانید.
برای رفتن توسط وسیله نقلیه شخصی به این دریاچه و باغ جدید تهرانف می‌توانید ابتدا وارد اتوبان همت شده، بعد از خروجی حقانی، بعد از اتوبان مدرس، وارد بلوار کتابخانه ملی شده و به باغ هنر برسید. راه دوم جهت رسیدن به این مکان ورود به خیابان ولیعصر و عبور از پارک وی می باشد، بعد از عبور از این پارک به خیابان فرشته رفته و میتوانید ماشین خود را در خیابان بوسنی پارک کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر