انواع غواصی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2805
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غواصی نوعی تفریح جذاب می باشد که در طول آن فرد به واسطه ابزار و تجهیزات ویژه ای به داخل آب می رود و در میان صخره های مرجانی و موجودات زیبای دریایی به گشت و گذار می پردازد. غواصی در انواع مختلفی انجام می شود که در این مقاله قصد داریم آن ها را نام ببریم.

غواصی آزاد

غواصی آزاد نوعی از غواصی است که نیازمند شش های توانمند می باشد. در این روش غواص باید دقایقی که زیر آب می ماند را بدون هیچ گونه وسیله تنفسی دوام بیاورد و تنها از اکسیژنی که در شش های خود ذخیره کرده استفاده نماید. جالب است بدانید که سیستم های بدن به هنگام حضور در آب به گونه ای عمل می کنند که اکسیژن بیشتری را ذخیره می نمایند از همین رو مشکلات جدی را برای فرد ایجاد نمی کند.

غواصی آزاد


این نوع از غواصی، نخستین روشی بود که برای رفتن به عمق 2.5 الی 3 متری آب استفاده می شد. در حدود 4 هزار سال پیش غواصان برای کشف مروارید و یافتن صدف هایی که مروارید داشتند به اعماق دریای مدیترانه شیرجه می زدند. رفته رفته با پیشرفت علم، روش های دیگری کشف شدند که غواصی کردن را راحت تر کردند. اما هم اکنون از غواصی آزاد به عنوان یک رشته ورزشی حرفه ای یاد می کنند که برای فراگیری آن باید مراحل آموزشی خاصی را سپری نمایید.در زمان های گذشته پزشکان معتقد بودند که غواصانی که با روش غواصی آزاد به عمق دریاها می روند، به دلیل مشکلات حاصل از فشار آب که بر روی بدن اثر منفی دارد، نباید در عمق بیش از 50 متر قرار بگیرند اما امروزه مشاهده می شود که این غواصان حتی تا عمق 200 متر هم می روند و هیچ مشکلی برایشان پیش نمی آید.

غواصی اسکوبا

اسکوبا به معنی "دستگاه تنفس زیر آب" می باشد. غواصی اسکوبا به شیوه ای اجرا می شود که غواص همراه با لوازم و تجهیزات خاصی که سبب تنفس راحتِ او می شود، به داخل آب می رود. در این روش سیلندری که همراه غواص می باشد از گاز تنفسی پر شده که هوای لازم برای تنفس او را مهیا می سازد.در این روش معمولا آزادی عمل غواص بیشتر از روش های دیگر است و او از طریق باله های شنا می تواند به راحتی در آب حرکت نماید. این روش غواصی در 2 نوع مدار باز و مدار بسته وجود دارد. در غواصی اسکوبا مدار باز، بازدمِ غواص در داخل آب تخلیه می شود ولی در نوع مدار بسته امکان پالایش بازدم و تبدیل مجدد آن به اکسیژن وجود دارد.

غواصی با تغذیه از سطح

این نوع از غواصی اغلب در خدمات غواصی صنعتی به کار می رود. در این روش تنفس غواص از طریق یک شلنگ که به بند ناف شهرت دارد، تامین می شود؛ کنترل این شلنگ از طریق یک کشتی پشتیبان یا یک اتاقک زیرآبی انجام می شود. غواصانی که از این روش برای غواصی کردن استفاده می کنند، باید از کلاه یا ماسک های مخصوص غواصی استفاده کنند تا صورتشان کاملا پوشیده شود.

 

غواصی اشباع

 

غواصی اشباع

غواصی اشباع روشی است که بیشترین زمان ممکن برای ماندن در زیر آب را برای غواص مهیا می کند. این روش هم معمولا برای غواصی صنعتی کاربرد دارد که نیازمند انجام کارها در طول چند روز می باشد. این روش دارای ایمنی بالایی می باشد. در غواصی اشباع، غواصان این امکان را دارند که در همان اعماق آب، در محفظه های مخصوصی که خشک هستند (همچون زنگ غواصی) به استراحت بپردازند و روز بعد دوباره کار را از سر بگیرند. غواصانی که از روش اشباع به اعماق دریاها می روند و چند روزی را در زیر آب ها سپری می کنند، چند روزی زمان می برد که به حالت اولیه خود برگردند.

خطرات غواصی

غواصی ورزشی هیجان انگیز و مفرح است ولی اگر نکات ایمنی و استانداردهای لازم را رعایت نکنید، می تواند فعالیتی خطرناک باشد که سلامتی را به خطر می اندازد. خطراتی که ممکن است افراد در اثر بی احتیاطی در این تفریح به آن مبتلا شوند عبارت اند از: مسمومیت با اکسیژن، غرق شدگی، بیماری تراکم زدائی، خفگی، نیتروژن نارکوسیس، شلو واتر بلک اوت، مسمومیت با منواکسید کربن، باراتروما و آمبولی ریه.هم اکنون در نقاط مختلفی از جهان که دریا وجود داشته باشد، امکان پرداختن به این فعالیت هم وجود دارد. در کشور ما بهترین مکانی که می توانید این تفریح دل انگیز را انجام دهید و لذت ببرید، کیش می باشد. غواصی در کیش و تماشای مرجان های زیبا و رنگارنگ، خاطرات فراموش نشدنی را برای شما رقم می زند که تا سال ها برایتان جذابیت دارند. اگر تا به حال غواصی را انجام نداده اید، بهتر است ابتدا تحت آموزش های چند دقیقه ای قرار گیرید و سپس همراه با مربی به داخل آب بروید تا خطرات احتمالی شما را تهدید نکند و در سلامت کامل بتوانید تجربه ای هیجان انگیز داشته باشید.

سایت لحظه آخر ارائه دهنده انواع تورهای داخلی و خارجی اعم از تور مشهد، تور کیش، تور قشم، تور ترکیه، تور استانبول، تور آنتالیا و دیگر تورهای گردشگری می باشد، برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت لحظه آخر مراجعه فرمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 102 کاربر