پارک ملی پلیتوایس کرواسی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/08
بازدید: 1774
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک ملی دریاچه پلیتوایس (Plitvice Lakes) در کشور کرواسی از قدیمی ترین، مشهورترین و بزرگترین جاذبه های توریستی جهان است. کرواسی جاذبه های گردشگری زیادی دارد که می توان گفت در بین آن ها این پارک مثال زدنی است. پارک دریاچه پلیتوایس در سال 1979 در لیست میراث جهانی یونسکو قرار داده شده است. این پارک در سال 1949 در منطقه کوهستانی کارست و در نزدیکی مرز بوسنی و هرزگوین افتتاح شده است. فاصله زمانی پارک ملی پلیتوایس تا کرواسی یک ساعت و یک دقیقه و فاصله مکانی آن 66.3 کیلومتر می باشد. با استفاده از تاکسی و اتوبوس های موجود میتوان این فاصله را طی کرده و از این جاذبه بی نظیر گردشگری بهره برد. این پارک دو ورودی دارد که بسته به مسیر طی شده می توانید ورودی نزدیک تر را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که ورودی دوم این پارک در فصول زمستانی بسته می شود.

 

پارک ملی پلیتوایس

 

درباره پارک ملی دریاچه پلیتوایس کرواسی

 این جاذبه گردشگری مساحتی حدود 296 کیلومتر مربع داشته و تعداد بازدید کننده های آن سالانه بیش از یک میلیون نفر خواهد بود. این پارک متشکل از شانزده دریاچه محصور شده با کوهستان است. کوهستان یاد شده شامل کوه مالا کاپلا (Mala Kapela) در غرب و کوه پل جسیکا (Pljesevica) در شرق می باشد. بنابراین این منطقه دارای آب‌ و هوای معتدل کوهستانی است. بارش برف از اواسط پاییز تا اواخر زمستان باعث یخ زدن سطح دریاچه های پارک شده و مناظر چشم نوازی را به ارمغان می آورد.

 نکته جالب دیگر درباره این پارک اختلاف ارتفاع موجود در بین نقاط مختلف آن است. بیشترین ارتفاع آن حدود 1280 متر و کمترین آن حدود 380 متر می باشد. همچنین اختلاف ارتفاع بین دریاچه ها 135 متر است. با توجه به اختلاف ارتفاع دریاچه ها زاویه تابش نور خورشید به آن ها نیز متفاوت خواهد بود و این عامل به همراه تفاوت مقادیر مواد معدنی و نوع جانوران موجود در آب دریاچه ها، باعث شده رنگ آن ها متنوع (خاکستری، لاجوردی، سبز و آبی) به نظر برسد. بازدید از این دریاچه ها که بین شهر پایتختی زاگرب (Zagreb) و شهر ساحلی (Zadar)زیبای واقع شده اند، می تواند به یکی از زیباترین خاطرات عمرتان تبدیل شود. دریاچه پروس کانسکو جزرو (Proscansko jezero) و دریاچه کوزجاک (Kozjak) از بزرگترین دریاچه های موجود در این پارک محسوب می شوند.

کمترین فاصله پارک ملی پلیتوایس تا شهر ساحلی سنج حدود 110 کیلومتر و تا ساحل دریای آدریاتیک 55 کیلومتر است. آبشار زیبای ولیکی اسلپ (Veliki Slap)با 75 متر ارتفاع نیز در همین پارک واقع شده و بلند ترین آبشار این پارک است. این منطقه زیستگاه طبیعی جاندارانی چون آهوهای کوهی، خرس ها، گرگ ها، گرازهای وحشی، گونه های نایابی از پرندگان، گرگ‌ها و گوزن‌ها نیز می باشد. هنگام بازدید از این پارک علاوه بر قدم زدن در مسیرهای پیاده روی از مناظر طبیعی بهره مند شوید، می توانید از پل های چوبی واقع شده در این منطقه شاهد چشم انداز زیبای دریاچه های آن بوده و حتی با استفاده از قایق های الکتریکی موجود از میان این دریاچه ها گذر کرده و لذت این سفر را برای خود دو چندان کنید.

 

جاذبه  پارک ملی پلیتوایس کرواسی

 

همچنین در ادامه مسیر خود می توانید با استفاده از قطار یا اتوبوس از جنگل های اطراف دریاچه ها دیدن کنید. به طور میانگین بازدید از این منطقه بین 4 تا 5 ساعت به طول می انجامد. با توجه به کوهستانی بودن این منطقه، توصیه می شود هنگام سفر به آن کفش و لباس مناسب و سایر موارد ضروری برای پیاده روی طولانی را به همراه داشته باشید. در این پارک رستوران ها و کافی شاپ های متنوع با قیمت های مناسبی وجود دارد که در طول سفر پذیرای شما هستند. 

برای اقامت در نزدیکی این پارک می توانید از مسکن های خصوصی مانند مسافرخانه های نزدیک، هتل های موجود در ورودی دوم و کمپ کورانا در فاصله حدود هفت کیلومتری از ورودی اول و کمپ برجه در پانزده کیلومتری ورودی دوم استفاده نمایید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی پلیتوایس

بهترین زمان روز برای بازدید از دریاچه های پلیتوایس صبح (از ساعت 7 صبح تا 10 صبح) و بعد از 4 بعد از ظهر (زمان بسته شدن در زمان های مختلف سال متفاوت است ، اما در ساعات روز باز است). تقریباً همه اتوبوس های گردشگری از ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر در پارک هستند. بازدید از این پارک شما را به فصل خاصی محدود نمی کند. این منطقه در تمام فصول سال زیبایی منحصر به فرد خود را داشته و پذیرای مسافران است.

اطلاعات بازدید از پارک ملی پلیتوایس(آدرس، هزینه بلیط، ساعات بازدید)

این پارک 365 روز در سال 7 صبح تا 8 شب باز است. هزینه بلیط ورودی پارک ملی پلیتوایس برای هر فرد بالغ از حدود 13 دلار تا 28 دلار، برای هر کودک 7 تا 18 ساله حدود 6 دلار تا 8 دلار و برای کودکان زیر 7 سال و معلولین رایگان محاسبه می شود. همچنین به ازای هر نفر دانش آموز هزینه آن از حدود 8 تا 17 دلار، به ازای هر نفر از گروه های دانش آموزی از حدود 7 تا 15 دلار و به ازای هر نفر از گروه های کودکان 7 تا 18 ساله از حدود 5 تا 7 دلار هزینه خواهد داشت. 

Plitvicka jezera, Plitvice Lakes National Park 53231, Croatia

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 102 کاربر