خرید خانه در ترکیه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 1573
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هرساله همیشه مسائل و کارهایی در میان ما ایرانیان پررنگ می شود که امروزه این مسئله به خرید خانه در ترکیه اشاره دارد که هر فرد بسته به دلایلی که دارد قصد خرید مسکن در کشور گردشگری ترکیه را دارد. از این رو سایت لحظه آخر قصد دارد در این مقاله تمامی موارد خرید مسکن در کشور ترکیه را بازگو کند تا افرادی قصد خرید را دارند از تمامی جوانب آگاه باشند.

 

کشور ترکیه

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

چرا خرید خانه در ترکیه اهمیت دارد؟

همانطور که در اول مقاله اشاره داشتیم خرید خانه در ترکیه بشدت بااهمیت و پرطرفدار شده است؛ اما چرا؟

یکی از دلایلی که می تواند بر روی این تصمیم گیری مشهود باشد، همسایه بودن کشور ترکیه با ایران است که با پرواز 3 ساعته توسط تور ترکیه و یا سفر چند روزه می توانید از این کشور دیدن کنید و یا اقدام به خرید مسکن در این کشور کنید.

همچنین تحریم ها و ارزش پول هم می تواند یکی از دلایل اصلی برای این کار باشد که ایرانیان برای اینکه ارزش پولشان پایین نیاید، اقدام به خرید خانه در کشور ترکیه می کنند. لازم به ذکر است بدانید اعتبار پاسپورت ترکیه در جهان رتبه 53 را دارد که نسبت به پاسپورت کشورمان با ارزش تر هم محسوب می شود.

اما سوالی که در این حین پیش می آید این است که آیا با خرید مسکن در این کشور، اقامت کشور را می توانیم بگیریم؟

در جواب به این سوال باید گفت بله می توانید اقامت این کشور را با خرید ملک به دست بیاورید؛ همانطور که اشاره کردیم رتبه پاسپورت این کشور در جهان به 53 می رسد و با این پاسپورت می توانید از 73 کشور بدون ویزا دیدن کنید که این کشور ها عبارت اند از:

  • کلومبیا
  • آفریقا شمالی
  • آرژانتین
  • برزیل
  • سنگاپور
  • عراق
  • قطر
  • مراکش
  • تونس
  • ....

اما لازم است بدانید که برای خرید خانه قوانینی وجود دارد که باید از آن ها مطلع باشید؛ پس با ما همراه باشید.

 

کشور ترکیه

 

قیمت خرید خانه در ترکیه

اولین و مهمترین بخش را می توان به قیمت خانه اختصاص داد که در سال 2021 از 700 میلیون تومان شروع می شود و به چندین میلیارد تومان اتمام می یابد؛ در این حین شاید با شنیدن این قیمت متعجب شوید که حتما در شهرهای اطراف ترکیه می توانید با این قیمت، خانه خریداری کنید! اما باید بدانید که اینگونه تصورات اشتباه است و با این قیمت می توانستید در شهر استانبول و در مناطق متوسط ترکیه خانه ای 50 متری خریداری کنید، همچنین در غرب استانبول هم می توانید خانه ای 70 متری با قیمت 350 هزار لیر خریداری که با لیر 19.600 ریال تومانی میشود به عبارتی 686 میلیون تومان.

اما همانطور که اشاره کردیم تمامی این قیمت ها در سال 2021 میلادی اندازه گیری شده بود و در سال 2022 تمامی این قیمت ها تقریبا دوبرابر یا بلکم بیشتر شده است!

در حال حاضر قیمت خانه های شهر استانبول ترکیه از 814 هزار لیر شروع می شود که به نسبت تومان حدود 1.6 میلیارد.

خرید خانه در استانبول بهترین انتخاب از کشور ترکیه!

شهر زیبای استانبول به علت زیبایی و همچنین ارزش خریدای که در این چند سال داشته، توانسته است به عنوان توریسیتی ترین و مناسب ترین شهر برای سرمایه گذاری در ترکیه شناخته شود؛ همچنین توانسته بیشترین رشد قیمت بر روی خانه ها را داشته باشد.

شهر استانبول به علت دسترسی و حمل و نقل بسیاری خوبی که دارد، می تواند توجه بسیاری از متقاضیان خرید ملک و توریست ها را به خود جذب کند. لازم به ذکر است بدانید که خرید و فروش ملک و زمین در شهر زیبای استانبول سریعتر از دیگر شهرهای ترکیه انجام می شود و رشد قیمت در این شهر بسیار بیشتر می باشد.

 

شهر زیبای استانبول

 

قیمت خرید خانه در ترکیه برحسب متر

در این بخش قصد داریم تا برخی کشورهای مهم ترکیه را بر اساس قیمت مورد بررسی قرار دهیم:

شهر استانبول

همانطور که چندی پیش اشاره کردیم کمترین قیمت خانه که در این شهر زیبا وجود دارد از 800 الی 814 هزار لیر شروع می شود که اگر قصد ندارید بخش زیادی از پول خود را صرف خرید خانه بکنید بهتر است این قیمت ها را برای این شهر مورد هدف قرار دهید!

به طور کلی قیمتی که برای هر متر مربع در این شهر در نظر گرفته شده است حدود 7825 هزار لیر می باشد.

شهر آنتالیا

شهر آنتالیا هم یکی از شهرها محبوب و خوب ترکیه به حساب می آید که برخی از ایرانیان و دیگر کشورها برای دریافت اقامت و ... خانه ای از این شهر خریداری کردند که قیمت های آن از 743 هزار لیر شروع می شود که نوساز هم محسوب می شود.

همچنین قیمت خانه های شهر آنتالیا به ازای هر متر مربع حدود 7430 هزار لیر محاسبه می شود.

شهر ازمیر

اگر قصد دارید در شهر ازمیر ترکیه خانه ای خریداری کنید؛ باید بدانید که قیمت های خانه های لوکس در این شهر از 790 هزار لیر شروع می شود که شامل سونا، نمای مدرن، حمام نوین، استخر، 2 عدد دستشویی و ... را دارد. اما لازم به ذکر است بدانید که قیمت هر متر مربع این ملک ها حدود 6080 هزار لیر می باشد.

 

نمای شهر زیبای ازمیر و بدروم

 

شهر بدروم

شهر بدروم یکی از شهرهای ساحلی این کشور به حساب می آید که به اندک می توانید خانه را پیدا کنید که متراژ کمی داشته باشد، عموم خانه های که در این شهر وجود دارد از 225 متر به بالا هستند. همچنین خانه های لوکس و زیبایی این شهر از 2.244 میلیون لیر شروع می شود که به تومان می شود حدود 4.488 میلیارد.

همه خانه هایی که در بالا مورد بررسی قرار دادیم خانه های متوسط و خوب ترکیه به حساب می آید که سال تاسیسشان مهر 2021-2022 خورده است. امکانات و آپشن هایی که در این خانه ها نسبت به قیمتشان وجود دارد را هیچگاه نمی توانید در ملک های ایرانی پیدا کنید!

حداقل قیمت خرید خانه در ترکیه

اگر فقط قصد دارید که اقامت این کشور را بگیرید و هیچگاه قصد زندگی در این کشور را ندارید؛ پیشنهاد می کنم حداقل خانه های این کشور را انتخاب نمایید که از 170 الی 150 هزار لیر شروع می شود که بدون اتاق خواب و همچنین متراژ کوچکی حدود 30 متر دارد.

اما اگر قصد دارید خانه هایی را بخرید که هم سرمایه گذاری کنید و هم اقامت این کشور را بدست بیاورید؛ پیشنهاد می کنم خانه های 500 الی 1 میلیارد تومانی را خریداری کنید.

 

ملکی در ترکیه

 

عوامل مهم برای خرید خانه در ترکیه و گرفتن اقامت

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که دلیلتان برای خرید مسکن در ترکیه چیست؟ اگر برای اقامت گرفتن از این کشور قصد چنین کاری را دارید؛ سوال دیگری بر این حساب پیش می آید که چرا اقامت کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس و ... را نداشته باشم؟

اگر جوابی برای این سوال ندارید، پس با ما همراه باشید تا در ادامه چندین دلیل را برایتان شرح دهیم تا با این کشور بهتر آشنا شوید:

  • خرید ملک و مسکن در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی ارزانتر است و هزینه کمتری را باید تقبل کنید. 
  • هزینه هایی نیازهای اولیه نظیر خوراک، پوشاک، تحصیل و ... در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است که علت آن هم ارزش پولمان می باشد.
  • مراکز تفریحی زیادی در این کشور وجود دارد.
  • وجود محصولات باکیفیت
  • ورزش های گوناگون در مناطق ساحلی و اسکی به وفور در ترکیه وجود دارد.
  • سرعت زیاد در خرید ملک
  • وجود انواع خانه ها مانند آپارتمانی، متجمع تجاری و ساحلی
  • خرید خانه به صورت اقساط و ثبت مالکیت در حین پرداخت اقساط
  • آسان بودن حمل و نقل از ترکیه به کشور و بلعکس

شاید بگویید که همه موارد بالا را در هر کشوری می توان یافت؛ اما باید این را هم در نظر داشته باشید که کشور ترکیه از لحاظ فرهنگ هم به ما ایرانیان نزدیک است و همچنین کشور همسایه ما محسوب می شود.

نکات مهم در حین خرید خانه در ترکیه

در نگاه و گام اول باید تصمیم خود را بگیرید که می خواهید ملک کدام شهر از کشور ترکیه را خریداری کنید؛ استانبول، ازمیر، آنتالیا و یا هر شهر دیگری. در گام دوم باید با مسائلی نظیر هزینه پوشاک، ناهار و شام و هر هزینه دیگری که در این شهر باید روزانه خرج نمایید، آشنا باشید. سپس سوالاتی را باید برای خود مطرح نمایید، مانند:

  • روحیه و خواستتان با خانه های ساحلی است یا داخل شهر؟
  • دسترسی و مراکز خریدی، به ملک انتخابیتان نزدیک است؟
  • .....

 

یکی از خانه های کشور ترکیه

 

در کنار همه مواردی که گفته شد، مهم ترین بخشی که باید همیشه به آن توجه ویژه ای داشته باشید، فروشنده ملک است که آیا ملک انتخابی شما مشکل ساز است یا خیر. اگر از این مورد آسوده خاطر نیستید، می توانید وکیلی را در این باره بگیرید و یا می توانید بعد از خرید ملک، فوراً ملک را به نام شما بزنند.

اگر چه قوانینی که کشور ترکیه برای خرید و فروش ملک مشخص نموده به صورت دقیق اجرا شود، مشکلی پیش نمی آید؛ اما باز هم بهتر است همیشه خودتان دقت لازم را به خرج دهید. همچنین می توانید از قوانین تاپوتاکاس کشور ترکیه استفاده نمایید.

نکته: سیستم مبادله سند مالکیت یا تاپوتاکاس (Tapu Takas) روشی مطمئن و جدید برای انتقال سند مالکیت است. این سامانه با اداره کل ثبت اسناد و املاک و تکاسبانک (حساب بانکی دفتر سند مالکیت) کار می کند.

از خرید خانه در ترکیه تا اخذ اقامت

قوانین جدیدی برای افرادی که قصد دارند از طریق خرید ملک اقامت ترکیه را اخذ نمایند وجود دارد که به نسبت قوانین قبل آسان تر هم محسوب می شود. به عنوان مثال یکی از قوانینی که بسیار ملموس است، قانون قیمت و مبلغ ملک می باشدکه در قانون جدید از 1 میلیون دلار به 250 هزار دلار تغییر کرده که برای افرادی که قصد دارند از طریق خرید ملک اقامت این کشور را کسب نمایند، بسیار عالی به حساب می آید.

از قوانین دیگری که کشور ترکیه برای خرید ملک و زمین تسویب کرده، می توان به مجاز بودن دو کشور برای خرید و فروش ملک اشاره داشت که این قانون بدین معنی است؛ افرادی قادر به خرید ملک در این کشور هستند که دولت ترکیه هم مجاز به خرید ملک یا زمین در کشور آن ها هم باشد. همچنین این را هم در نظر داشته باشید خرید ملک باید به صورت نقدی انجام شود.

برای نهایی کردن مراحل خرید ملک باید به دفاتر ثبت اسناد در کشور ترکیه مراجعه داشته باشید تا فرآیند را تکمیل نمایید، سپس متقاضی برای گرفتن اخذ اقامت باید به اداره مهاجرت مراجعه نماید و بعد به سوالات مصاحبه پاسخ دهد. بعد از اتمام یافتن تمامی مراحل، کارت اخذ اقامت بعد از گذشت 65 الی 80 روز برای متقاضی ارسال می شود. البته این را هم باید در نظر داشته باشید، ملک خریداری شده را باید به مدت 3 سال نگه دارید تا مشکلی برایتان پیش نیاید!

 

با خرید خانه در ترکیه اقامت کشور بگیرید

 

چنانچه قصد ندارید با 250 هزار دلار ملک خریداری نمایید، نگران نباشید اینکار را با 60 هزار دلار هم می توانید انجام دهید؛ اما تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که شما با 60 هزار دلار فقط اقامت توریستی کشور ترکیه را میگیرید و حق کار کردن در آن کشور را ندارید یا به گونه ای مجوز کار به شما تعلق نمی گیرد.

اگر فقط قصد گرفتن اقامت ترکیه را دارید، می توانید راه های دیگری را انتخاب نمایید که در ذیل به آن اشاره کردیم:

  • اقامت توریسیتی ترکیه
  • اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت
  • اقامت ترکیه از طریق کار
  • اقامت تحصیلی
  • اقامت از طریق سرمایه گذاری
  • اقامت از طریق ازدواج و تولد

خرید خانه در ترکیه بیشتر در چه شهرهایی انجام می شود؟

با توجه به آمار و ارقامی که توسط ترکیه برای املاک شده است، نشان می دهد که خرید و فروش املاک در ترکیه توسط افراد خارجی روز به روز در حال افزایش می باشد و افراد خارجی قصد تجارت و سرمایه گذاری را با املاک ترکیه دارند. همچنین شهرهای استانبول، آنتالیا، بورسا، آنکارا و یالووا بیشترین توجه را از سمت افراد خارجی به خود جذب کرده اند که علل اصلی آن خاصیت گردشگری پذیر بودن این شهر ها است.

خرید خانه در ترکیه به صورت اقساطی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، خرید ملک به صورت اقساطی هم می توانید انجام دهید، اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه؟ اول از همه این را به خدمتتان برسانم که این روش فقط بر روی برخی پروژه ها و ملک های ترکیه صدق می کند و حتما از اقساطی بودن آن با پرسیدن از فروشنده مطمئن شوید.

خرید ملک به صورت اقساطی را می توانید با استفاده از وام بانکی انجام دهید. وام بانکی در ترکیه بدین صورت است که بانک حدود 80 درصد مبلغ کل خانه را به متقاضی می دهد و سند خانه رهن بانک می شود و پس از پرداخت نمودن وام با سود 2، سند توسط بانک آزاد می شود و به مشتری یا متقاضی پس داده می شود. البته این را هم در نظر داشته باشید که بازپرداخت وام های بانکی ترکیه به صورت 5 ساله است و همچنین امکان دارد که از مشتری سود درخواست نشود!

 

سفر به ترکیه با پاسپورت

 

خرید خانه در ترکیه برای مجوز کار

بسیاری از افراد گمان می کنند که با خرید ملک در ترکیه می توانند مجوز کار را هم دریافت کنند که این گمان اشتباه محسوب می شود! و تنها با خرید خانه اجازه کار کردن در کشور ترکیه را ندارید. اما استثناهایی در این باره وجود دارد که اگر بتوانید کار مناسبی را انتخاب نمایید یا حرفه ای مطلوب و عالی را داشته باشید که بتواند به دولت ترکیه کمک کند، امکان گرفتن مجوز کار هم وجود دارد.

 قوانین خرید خانه در ترکیه

در این حین دولت و کشور ترکیه قوانینی را برای متقاضیان خارجی که قصد خرید ملک را دارند بنا نموده که به شرح زیر است:

  • فقط بخشی از افراد می توانند در این کشور خرید و فروش ملک را انجام دهند که ایران هم جزء کشورهای مجاز محسوب میشود.
  • متقاضیان خارجی می توانند فقط 30 هکتار در ترکیه ملک یا زمین خریداری نمایند.
  • افرادی که قصد ساختن ملکی را در ترکیه دارند باید طی 2 سال پروژه را به اتمام برسانند.
  • در هر ناحیه فقط 10 درصد از زمین را متقاضیان خارجی می توانند خریداری کنند.
  • هیچ محدودیتی برای مهاجران ایرانی و سازمانی در خرید ملک نیست.
  • افراد خارجی نمی توانند در نواحی نظامی و امنیتی کشور ترکیه ملک خریدای کنند.

فروش ملک به یک فرد ایرانی دیگر

سوالاتی که امروزه در میان ایرانیان زیاد شده است این که آیا فروش ملک می تواند به یک فرد ایرانی دیگر هم باشد؟

برای این سوال می توان پاسخ دادن بله را داد که به خریدار جدید ملک اقامت هم تعلق می گیرد؛ اما چنانچه با خرید این ملک قصد شهروند شدن را داشته باشید، حتما فرد باید از شخص ترک خانه خریداری کنید.

نکات مهم قبل از خرید خانه در ترکیه

این را در نظر داشته باشید که شما به عنوان فردی خارجی که قصد دارد در سرزمینی که سرزمینی مادریش حساب نمی شود، ملک خریداری کند که باید به نکاتی دقت داشته باشید تا با مشکلاتی روبرو نشوید.

  • آیا ملک انتخابی شما دارای مشکلاتی نظیر طلبکار، رهن بانک و ... را دارد یا خیر.
  • حتما قبل از انتقال نمودن سند مالکیت، درخواستی را به اداره ثبت اسناد ارائه دهید.
  • مراحل ثبت و انتقال مالکیت را در حضور شاهدان و در مراکز اداره ثبت اسناد انجام دهید.
  • برای به اتمام رساندن مراحل ثبت و انتقال مالکیت ملک، می بایست حتما با اجازه اقامت انجام شود یا خیر.
  • درصد کلاهبرداری در این زمینه زیاد می شود اگر در این زمینه فرد ناآشنایی باشید؛ پس حتما این را هم در نظر داشته باشید که از املاکان مجرب در این زمینه کمک بگیرید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر