مترو استانبول

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 11735
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استانبول پر جمعیت ترین شهر ترکیه است و به عنوان قطب گردشگری این کشور روزانه میزبان جمعیت زیادی می باشد که در این شهر به رفت و آمد می پردازند. بیشتر این جمعیت با استفاده از مترو استانبول به محل کار خود و بازدید از جاهای دیدنی استانبول می روند. متروی استانبول وظیفه جابجایی میلیون ها مسافر را از نقطه ای به نقطه دیگر بر عهده دارد. خطوط مترو استانبول دارای بروزترین و امن ترین قطارهای روز جهان هستند. مترو در استانبول بخش جدا نشدنی از سفرهای داخلی این شهر را تشکیل می دهد و همواره یکی از دغدغه های مسافران استانبول دسترسی به نقشه مترو استانبول 2023 است که ما  در لحظه آخر آن را برای شما فراهم کرده ایم. در ادامه این مقاله به بررسی ساعات کار مترو استانبول و قیمت بلیط مترو استانبول خواهیم پرداخت. پس اگر می‌خواهید درباره مترو در استانبول اطلاعات کسب کنید شما راه به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

مترو.

نقشه مترو استانبول

نقشه مترو استانبول

برای مشاهده نقشه با کیفیت اصلی، کلیک نمایید.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

نقشه مترو استانبول به فارسی

نقشه مترو استانبول به فارسی

خطوط مترو استانبول

مترو در استانبول 6 لاین یا خط دارد و دارای 82 ایستگاه است که همگی اینها خطوط مترو استانبول را تشکیل می دهند:

خط مترورنگ تعداد ایستگاهزمان سفرتوضیحات
 خط 1 متروقرمز23 ایستگاه23 تا 25 دقیقهخط آکسارای  – فرودگاه آتاتورک: این خط از آکسارای در مرکز شهر حرکت می کند و به سمت فرودگاه آتاتورک می رود. بیشتر مسافرانی که به استانبول سفر می کنند از فرودگاه برای رسیدن به مرکز شهر از این خط استفاده می کنند.
خط 2 متروسبز16 ایستگاه30 دقیقهخط ینی کاپی –  حاجی عثمان: آخرین توسعه آن در سال 2014 انجام شد که با اضافه شدن 3 ایستگاه به منطقه یِنی کاپی رسید. کسانی که می خواهند به میدان تکسیم و منطقه شیشلی بروند از این خط استفاده می کنند.
خط 3 متروآبی11 ایستگاه20 دقیقهخط کرازلی – مترو کنت، المپیاد : کرازلی مهمترین ترمینال درون شهری استانبول است که در این خط قرار دارد.
خط 4 متروصورتی19 ایستگاه82 دقیقهخط کادیکوی – کاوسان تپه: این خط در قسمت آسیایی استانبول است از ساحل آسیایی بسفر حرکت خود را آغاز میکند و به منطقه کاوسان تپه می رسد.
خط 5 متروبنفش16 ایستگاه32 دقیقهاسکودار و محله سکمکوی از طریق خط پنجم متروی استانبول به یکدیگر ارتباط دارند. M5 تازه تاسیس‌ترین خط در سیستم قطار زیرزمینی شهری استانبول بوده و راه‌اندازی آن به سال 2017 برمی‌گردد. 
خط 6 متروطلائی4 ایستگاه7 دقیقهخط لونت – دانشگاه Boğaziçi: خط ششم متروی استانبول را باید نوعی مینی مترو دانست که دارای 3 کیلومتر طول و 4 ایستگاه است. منطقه لونت و بوگازیچی از طریق آن به هم متصل شده‌اند.

ساعت کار مترو استانبول

امکان استفاده از متروی استانبول در 7 روز هفته وجود دارد. و اگر می پرسید که مترو استانبول تا چه ساعتی باز است؟ باید بگوییم ساعت کار مترو استانبول به شرح زیر است:
ساعت کار متروی استانبول 6:00 تا 12:00 بامداد است و گاهی تا ساعت 1:00 بامداد نیز امکان استفاده از مترو وجود دارد. بنابراین در هر ساعت که بخواهید، امکان گشت و گذار در استانبول، وجود دارد.
از ساعت 12:30 شب تا 5:30 صبح هر 20 دقیقه یک بار قطار عبور می کند و شما می توانید با پرداخت دو برابر کرایه روز از آن ها استفاده کنید. البته لازم است بدانید، که در روزهای تعطیلات ملی و مذهبی استانبول، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی استانبول رایگان می باشد و این مساله شامل حال استفاده از مترو استانبول در شب نیز می شود.

تور ترکیه - تور ارزان ترکیه به مقصد توریستی ترین شهر های ترکیه

قیمت بلیط متروی استانبول 2023

آنونیم کارت استانبول کارت بلیط الکترونیکی استانبول کارت ماوی کارت استانبول کارت
کرایه کامل     9,9 لیرتک‌سفره    ۱۵ لیراشتراک کامل/ حداکثر ۱۸۰ سفر۶۰۲ لیر
دوسفره۲۵ لیر
دانشجویی4,83 لیرسه‌سفره    ۳۲ لیراشتراک دانشجویی/ حداکثر ۲۰۰ سفر    ۱۰۹ لیر
پنج‌سفره۴۹ لیر
معلمان و افراد بالای ۶۰ سال7,9 لیر۱۰ سفره    ۸۸ لیرمعلمان و افراد بالای ۶۰ سال)ُ/ حداکثر ۲۰۰ سفر۳۷۴ لیر

بهترین اپلیکیشن مترو استانبول کدام است؟

اگر قصد استفاده از متروی استانبول را دارید و بدنبال برنامه برای مسیریابی و اطلاع از قیمت بلیط مترو استانبول هستید، پیشنهاد ما به شما اپلیکیشن Metroistanbul است. این برنامه موبایل توسط شرکت مترو استانبول طراحی شده و در دو نسخه IOS و اندروید در اختیار افراد قرار گرفته است. از مزایای اپلیکیشن مترو استانبول می‌توان به اطلاع داشتن از زمان دقیق حرکت خطوط متروی استانبول اشاره کرد. همچنین با نصب این برنامه می‌توانید مبدا و مقصد خود را مشخص کنید و مسیر خود را بیابید و از تغییر خطوط مطلع شوید.

پلیکیشن مترو استانبول

آشنایی با مترو استانبول

تلاش های زیاد برای ساخت مترو در استانبول صورت گرفته است که پیشینه‌ ای بیش از 100 سال دارد. در هفدهم ژانویه 1875، خط حمل و نقل مسافر با نام تونل ساخته شد که نخستین فعالیت برای ایجاد مترو در استانبول محسوب می‌ شود.

خط زیر زمینی حمل مسافر در استانبول، بعد از سیستم حمل و نقل زیرزمینی لندن که در سال 1863افتتاح شد. دومین سیستم حمل و نقل زیر زمینی مسافر در سطح جهان می‌باشد. مسافران این خط می‌ توانند در عرض 90 ثانیه مسافت بین گالاتا تا بی‌ اوغلو را طی کنند.

فعالیت‌ های نوین برای ایجاد خط مترو در استانبول از 19 اوت 1992 آغاز شد و در 12 ژوئن 1994 تونل‌ های تاکسیم به شیشلی به هم متصل گردید. در 25 مارس 1999 اولین سفر آزمایشی ترن از خط مترو صورت گرفت و در 16 سپتامبر سال 2000 نیز خطوط متروی استانبول به‌طور رسمی راه اندازی شدند.

جاهای دیدنی ترکیه - آشنایی کامل با بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به کشور ترکیه می‌توانید تجربه کنید!

معروف ترین ایستگاه‌های مترو استانبول

حال که با خطوط مترو استانبول آشنا شدید، بهتر است نگاهی به مهمترین ایستگاه‌های متروی این شهر بیندازیم. این موارد عبارت اند از:

  • ایستگاه متروی آتاتورک: در این ایستگاه به ون، تاکسی، مترو و… دسترسی دارید.
  • ایستگاه متروی کجاتپه: در این ایستگاه از متروی استانبول، می‌توانید از مراکز مهم استانبول از جمله مرکز خرید استانبول و فروشگاه ایکیا بازدید کنید.
  • ایستگاه متروی آکسارای: در آکسارای و نزدیکی آن مساجد تاریخی مهم والیده سلطان و مسجد جامع تاریخی سلیمانیه قرار گرفته‌ اند. در آکسارای صرافی‌های با نرخ مناسب است که می‌توانید پول‌تان را تبدیل کنید. تراموای T1 در این منطقه شما را به ایستگاه‌ های مختلفی می‌رساند.
  • ایستگاه متروی توپکاپی: این ایستگاه در خط M1 در تقاطع تراموی T4 قرار دارد.
  • ایستگاه مترو زِتین بورنو: این ایستگاه در نزدیکی خیابان مرتر قرار دارد که در آن به صورت عمده می‌ توانید پوشاک تهیه کنید.
  • برای استفاده از متروبوس‌ها می‌ توانید در ایستگاه‌های “آتاکوی – شیرین اولر”و “باهچه لی اِولر” خط M1 پیاده شوید.
  • ایستگاه متروی تکسیم: با پیاده شدن در ایستگاه تکسیم سرگرمی‌های بی‌شماری در انتظارتان است؛ در خیابان تماشایی استقلال قدم بزنید. در کاباتاش سوار کشتی شوید. (از میدان تکسیم به وسیله فونیکار به سمت کاباتاش رهسپار شوید.) 
  • ایستگاه متروی ورزنیجیلر یونیورسیتی: این ایستگاه در محله لاله آکسارای قرار دارد.
  • ایستگاه متروی عثمان بی: برای خرید در ایستگاه عثمان بی پیاده شوید. خیابان عثمان بی برای خرید لباس مجلسی و عروس مناسب است و مرکز خرید نیشان تاشی نیز در همین نزدیکی واقع شده.
  • ایستگاه متروی هالیچ: برای رفتن به اسکله اِمینونو و تله‎کابین استانبول در این ایستگاه پیاده شوید.
  • ایستگاه متروی گایرِت تِپه: در نزدیکی این ایستگاه نیز مرکز خرید زورلو قرار دارد. این ایستگاه در تقاطع با متروبوس واقع شده است و از آن به راحتی می‌توانید به نقاط مختلف استانبول دسترسی داشته باشید. این ایستگاه سه ایستگاه بعد از حاجی عثمان واقع شده است.
  • ایستگاه متروی کاراکوی Karaköy استانبول: از این ایستگاه به تراموا، تونل و بندر استانبول دسترسی خواهید داشت.
  • ایستگاه متروی سلطان احمد استانبول: این ایستگاه شما را به دیدنی هایی چون مسجد آبی، ایاصوفیه و بسیاری از دیدنی های شاخص شهر می رساند.
  • ایستگاه متروی اوسکودار و کادیکای Üsküdar & Kadıköy: این ایستگاه شما را به قلب تنگه بسفر از سمت آسیایی آن می برد.

مترو ترکیه

جاهای دیدنی استانبول با مترو - معرفی ایستگاه ها و جاهای دیدنی

استانبول کارت و انواع کارت متروی استانبول

کارت متروی استانبول یا استانبول کارت، کارتی هوشمند شبیه به کارت‌های عابربانک است که دارای یک کد ۱۶ رقمی است. این کارت برای پرداخت هزینه وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، تراموا، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی (به غیر از تاکسی) در استانبول استفاده می‌شود. استانبول کارت انواع مختلفی دارد که هر یک برای گردشگران و شهروندان کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم.

  • استانبول کارت بی‌نام (Anonim kart): این نوع کارت برای استفاده عمومی و گردشگری مناسب است. روی این کارت نام فرد ثبت نمی‌شود و برای هر شخصی قابل استفاده است. آنونیم کارت با رنگ قرمز عرضه می‌شود و به سادگی قابل تهیه است.
  • استانبول کارت آبی (Mavi kart): این کارت به شهروندان و افرادی که در استانبول ساکن هستند، تعلق می‌گیرد.بر روی کارت آبی نام فرد ثبت شده است و برای شارژ کردن آن از سیستم ماهانه استفاده می‌شود.
  • استانبول کارت تخفیف‌دار (Indirimli kart): این نوع کارت استانبول برای دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه، معلمان و افراد بالای ۶۰ سال مناسب است. با استفاده از این کارت، آن ها می‌توانند از تعرفه‌های تخفیف‌دار برای سفرهای خود استفاده کنند.
  • استانبول کارت رایگان (Ucretsiz kart): این کارت برای افراد بالای ۶۵ سال، کادر درمان، خانواده شهدا، جانبازان و معلولان ترکیه تعلق می‌گیرد. این افراد می‌توانند از تعرفه‌های رایگان برای سفرهای خود استفاده کنند.
  • کارت استفاده محدود تک‌سفره یا چند سفره (Sinirli Kullanim Kart): افرادی که اقامت کوتاهی در استانبول دارند یا رفت و آمد زیادی از طریق مترو ندارند، می‌توانند این کارت را به صورت یک بلیط تک‌سفره یا چند سفره (تا ۱۰ سفر) خریداری کنند و از آن استفاده نمایند.


برای خرید کارت متروی استانبول می‌ توانید به باجه های بلیت فروشی داخل ایستگاه های مترو، ایستگاه فروش بلیت در فرودگاه ها، سفارتخانه ها، برخی از وب سایت ها و برخی از سوپرمارکت های بزرگ شهر مراجعه کنید.

استانبول کارت و انواع کارت متروی استانبول

استانبول کارت - قیمت استانبول کارت ، مزایا و راهنمای کامل خرید!

مزایای استفاده از کارت مترو استانبول

بدون استفاده از استانبول کارت اگر بخواهید با بلیت کاغذی سفر درون شهری انجام دهید، هر مقصدی که باشد، 5 لیر قیمت هر بلیت خواهد بود. این بلیت ها تک سفره هستند و نمی‌ توانید دوبار برای رفت و برگشت از آنها استفاده کنید. با استفاده از این کارت هزینه اولین سفر شما به جای 5 لیر، 2.6 لیر می‌شود، حدود نصف مبلغ بلیت کاغذی می باشد.

 می توان گفت که مزایای استفاده از کارت مترو عبارت اند از:

  • مدیریت پویای کرایه در سامانه حمل و نقل عمومی

با استفاده از بلیت الکترونیک، کرایه تعریف شده در سامانه ‌های حمل و نقل عمومی، می‌تواند به صورت پویا و بر اساس مسافت طی شده توسط شهروندان، محاسبه شده و از کارت آن‌ها کسر گردد. در کنار مدیریت کرایه به صورت پویا، امکان تعریف محصولات مختلف بلیت با سیاست‌های متفاوت که مخاطبین آن‌ها اقشار مختلف از جامعه هستند، با استفاده از این سیستم به سهولت قابل انجام می‌ شود.

  • کنترل بهینه مسافرین و تسهیل خدمت رسانی

با استفاده از بلیت الکترونیکی، امکان تهیه آمار دقیق از مسافرت‌های درون شهری تسهیل شده و می‌توان از آن به عنوان یک پایه برای تامین اطلاعات آماری استفاده کرد. این امر می‌ تواند در راستای مدیریت بهینه منابع در خطوط حمل و نقل مورد بهره‌برداری قرار گیرد 

  • توسعه کاربری بلیت الکترونیکی در حوزه‌های مختلف شهری

از مزیت‌ های عمده بلیت الکترونیک می‌توان به امکان استفاده از آن در حوزه‌های مختلف شهری و بالابردن فرهنگ عمومی در مواردی مانند پرداخت الکترونیک اشاره کرد. به عنوان مثال بلیت الکترونیک می‌ تواند در شبکه‌های مختلف حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مترو مورد استفاده قرار گرفته و در کنار آن، در اماکن فرهنگی، ورزشی، تفریحی و… نیز بکار گرفته شود که گامی به سوی توسعه خدمات شهری در قالب دولت الکترونیکی می‌ باشد.

  • کاهش در هزینه‌ها

کاهش هزینه‌ های هنگفت در طراحی، چاپ، توزیع و جمع آوری بلیت‌های کاغذی از جمله مزیت‌های بارز استفاده از بلیت الکترونیکی می‌ باشد. لذا با کاربری بلیت الکترونیک می‌توان از هزینه‌های صرفه‌جویی شده در راستای بسترسازی برای خدمات نوین شهری گام برداشت. این کاهش هزینه هم شامل شهروندان می‌ شود و هم شامل مجموعه مدیریت شهری. طول عمر این بلیت در مقایسه با بلیت‌ های کاغذی زیاد بوده و نیازی به تهیه بلیت در هر بار استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی نیست و این به معنی صرفه جویی است.
 در نهایت:

  •  امکان شارژ کارت و ذخیره مبلغ در آن وجود دارد.
  • استفاده از آن آسان است.
  • از یک کارت می توان هزینه 5 مسافر را پرداخت کرد.
  • با استفاده از آن می توانید از اتوبوس نیز استفاده کرد.

مقایسه مترو تهران و استانبول

مترو تهران یکی از بهترین متروهای منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و جزو 30 مترو برتر دنیا قرار دارد و دارای 89  ایستگاه است.  مترو استانبول هم یکی از بهترین و برترین متروهای خاورمیانه است که البته به‌سبب تردد توریست‌ها در این شهر رونق بسیار زیادی دارد. این در حالی است که عمر متروی تهران به 15سال هم نمی‌ رسد، حال آنکه متروی شهراستانبول قدمت 100ساله دارد.
اگر به مجموع خطوط متروی ترکیه توجه کنیم، می‌بینیم که فقط 2 شهر آنکارا و استانبول دارای مترو هستند که طول خطوط این دو شهر سر جمع کمی بیش از یک‌ سوم طول خطوط متروی تهران می‌ شود. این در حالی است که ساخت مترو در تهران کاملا بومی بوده است.

    مقایسه مترو.

    مقایسه تهران و استانبول _ کیفیت زندگی در استانبول! مزایا و معایب زندگی در استانبول چیست؟

    نکاتی درباره مترو استانبول

    قدیمی‌ ترین خط در متروی استانبول M1 بوده و ساخت آن به سال 1989 میلادی بر می‌گردد. در حال حاضر مترو شهر استانبول دارای 6 خط مشغول فعالیت و 2 خط در دست ساخت است. مجموع تعداد ایستگاه‌های فعال آن ۸۹ مورد می باشد. بعد از تکمیل چهار خط دیگر، 49 ایستگاه به سیستم قطار زیرزمینی استانبول افزوده خواهد شد.
    مجموع این خطوط 133 کیلومتر است.
    تعداد قطار های استانبول، 453 دستگاه می باشد.
    بیشتر خطوط زیر زمین قرار گرفته است و برای رسیدن به پلتفرم، باید پله‌ های هر ایستگاه را به سمت پایین طی کنید. در بالای ورودی هر ایستگاه، علامت M را به عنوان لوگوی متروی شهر، به همراه نام آن در پایین تابلو مشاهده خواهید کرد. 
    ایستگاه‌ها معمولا در پیاده‌روی ها قرار دارند.
    همچنین برای برخی ایستگاه‌های جدید ،تصمیم به ساخت خروجی‌هایی در بازارها و مراکز خرید گرفته شده است.

    استانبول

    جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

    کلام آخر

    هزینه بالای حمل و نقل در استانبول باعث شده تا متروی استانبول یکی از ارزان‌ترین و بهترین راه‌های رفت آمد در استانبول باشد. اگر به هر دلیلی که به استانبول سفر کرده باشید از خرید گرفته تا گردشگری و یا اقامت، استفاده از مترو استانبول راه‌حلی ارزان و راحت برای شما است. خطوط مترو استانبول بسیار گسترده‌اند و تقریبا تمام مناطق این شهر را تحت پوشش خود دارند، به همین دلیل است که رفت و آمد با مترو در استانبول بسیار پر طرفدار است. در این مقاله از لحظه آخر سعی کردیم به سوالات و نیازهای شما در رابطه با ساعات کار مترو استانبول و قیمت بلیط مترو استانبول پاسخی داده باشیم. همچنین در ابتدای مقاله می‌توانید نقشه مترو استانبول با کیفیت بالا را ببینید و دانلود کنید.

    مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

    نظرات کاربران

    1. فاطمه علینژاد فاطمه علینژاد 1402/05/11
      2 نفر پسندیدند
      مترو استانبول خیلی شیک و لوکسه واقعا. مرسی بابت نقشه فارسی مترو خیلی کمک کرد.

    مجله گردشگری

    مشاهده همه مقالات
    جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
    عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
    قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
    قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
    بیشتر بخوانید
    دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
    دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
    بیشتر بخوانید
    اطلاعات مفید مقالات مرتبط
    10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
    10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
    بیشتر بخوانید
    پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
    پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
    بیشتر بخوانید
    تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
    تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
    بیشتر بخوانید
    کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
    کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
    بیشتر بخوانید
    محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
    محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
    بیشتر بخوانید
    امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر