تمدید کارت راهنمایان گردشگری تا پایان سال

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/09/16
بازدید: 2292
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در حوزه گردشگری و توریست، شغل های بسیار زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارند که افراد در این مشاغل اقدام به فعالیت های اقتصادی کرده و کسب درآمد می کنند. در این بین، یکی از محبوب ترین و جذاب ترین شغل های این حوزه، فعالیت به عنوان راهنمای گردشگری یا تور لیدر است. حرفه ای که با توجه به شرایط خاص ایران از نظر داشتن جاذبه های گردشگری مختلف محبوبیت فوق‌العاده ای در بین افراد دارد و بسیاری از اشخاصی که علاقه مند به فعالیت در صنعت گردشگری هستند به عنوان راهنمای گردشگری در این صنعت فعالیت می کنند.
 به منظور سازماندهی راهنمایان گردشگری، شاهد ارائه کارت راهنمایان گردشگری به افراد متقاضی هستیم. در واقع اشخاصی که علاقه ‌مند هستند تا در این حوزه فعالیت کنند، باید با شرکت در دوره و با کسب موفقیت در آن به کارت راهنمای گردشگری دست پیدا کنند تا بتوانند در این شغل فعالیت داشته باشند. طبق اخبار منتشر شده با توجه به شرایط کرونا در کشور شاهد تمدید کارت راهنمای گردشگری تا پایان سال هستیم. با لحظه آخر همراه باشید تا نگاهی به این خبر بسیار مهم بیاندازیم. 

 

تمدید کارت راهنمای گردشگری

 


موارد استفاده از کارت راهنمای گردشگری

افرادی که علاقه مند هستند تا در صنعت توریست و گردشگری به عنوان راهنمای گردشگری فعالیت کنند، لازم است تا در دوره های تور لیدری شرکت کنند و پس از آن که دوره خود را با موفقیت طی کردند و گواهینامه دوره را دریافت نمودند، با ارائه درخواست می توانند کارت راهنمای گردشگری خود را دریافت کنند. در واقع این مدرک به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با یک آژانس خدمات مسافربری در اجرای تور همکاری داشته باشید و داشتن این مدرک و کارت به معنای آن است که شما اجازه برگزاری و هدایت تور را دارید. 
در واقع شما پس از دریافت کارت راهنمایی گردشگری نمی توانید به صورت مستقیم اقدام به تبلیغ و فروش تور کنید. به طور کلی وظیفه راهنمای تور تنها برگزاری تورهای مختلف و به فروش رساندن آن ها از طریق دفاتر خدمات مسافرتی است. اگر علاقه مند هستید تا به عنوان تور لیدر فعالیت کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا حتماً در این دوره ها شرکت کرده و کارت تور لیدری خود را دریافت کنید، زیرا در غیر این صورت تمامی فعالیت های شما به عنوان راهنمایی گردشگری غیرقانونی بوده و در صورت بروز مشکل شما به عنوان متخلف شناخته می شوید. 


مدارک لازم جهت صدور کارت راهنمای گردشگری 

برای این که بتوانید کارت راهنمای گردشگری خود را دریافت کنید، لازم است تا چند مرحله را طی کرده و مدارک مختلفی را ارائه دهید. در این بخش به بررسی مدارک لازم جهت صدور کارت راهنمای گردشگری خواهیم پرداخت و تمامی مراحلی که برای دریافت این کارت نیاز است تا طی کنید را به شما معرفی می کنیم. اولین مرحله، مراجعه به معاونت گردشگری استان تهران در خیابان نجات الهی جنوبی است. پس از حضور در این اداره، لازم است تا درخواست خود را به منظور صدور کارت راهنمای گردشگری ثبت کنید. برای این کار، لازم است که در مرحله اول، کمیسیون مصاحبه تخصصی راهنمایان گردشگری از شما آزمونی را بگیرند. در واقع در این مصاحبه کمیته ۴ نفره از طرف معاونت گردشگری معرفی می شوند و از شما سوالاتی در رابطه با گردشگری، فنون تور گردانی و کمک های اولیه می پرسند.
پس از این که توانستید در این کمیسیون قبولی خود را کسب کنید، می توانید با مدارک زیر به معاونت گردشگری استان تهران رفته و فرآیند دریافت کارت راهنمای گردشگری خود را طی کنید. مدارکی که برای دریافت این کارت لازم است تا  ارائه دهید عبارتند از:

  • تصویر کلیه صفحات شناسنامه
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • تصویر کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • تصویر کارت ملی پشت و رو
  • تصویر مدرک پایان دوره آموزشی
  • تکمیل فرم تقاضای صدور کارت
  • استعلام های لازم برای دریافت کارت راهنمای گردشگری

پس از ارائه مدارک، لازم است تا ۳ نسخه نامه استعلام حراست، سوء پیشینه و عدم اعتیاد را دریافت کنید. برای دریافت نامه استعلام حراست باید به بخش حراست سازمان در دبیرخانه معاونت گردشگری تهران رفته و فرایند مصاحبه را طی کنید. برای دریافت نامه سوء پیشینه باید به پلیس + ۱۰ رفته و با به همراه داشتن یک قطعه عکس پشت سفید، یک کپی از شناسنامه و کارت ملی به همراه اصل آن ها فرآیند دریافت نامه سوء پیشینه را طی کنید. نامه سو پیشینه بین ۱۰ تا ۱۵ روز به آدرس متقاضی ارسال می شود و مدت زمان اعتبار آن نیز یک ماه است.
برای دریافت نامه عدم اعتیاد نیز لازم است تا به آزمایشگاه های دولتی رفته و با شرکت در تست اعتیاد نامه مربوطه را دریافت کنید. دو نامه جواب آزمایش عدم اعتیاد و سوء پیشینه را پس از دریافت باید به دفتر معاونت گردشگری رسانده و جهت تکمیل پرونده سازمان ارسال کنید تا فرایند صدور کارت راهنمای گردشگری شما آغاز شود. سپس می توانید با مراجعه به معاونت گردشگری به آدرس خیابان آزادی، نبش خیابان رودکی مراحل صدور فیزیکی کارت راهنمای گردشگری خود را طی کرده و این کارت را دریافت کنید.

 

 


تمدید کارت راهنمای گردشگری تا پایان سال ۹۹

فرایند تمدید کارت راهنمای گردشگری حضوری بوده و به دلیل شرایط فعلی، با توجه به شیوع ویروس کرونا تصمیمی گرفته شده است تا مراجعه کمتری به شکل حضوری برای تمدید این کارت صورت گیرد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بیان کرده است که با توجه به شرایط فعلی به منظور کاهش مراجعات حضوری کارت راهنمایان گردشگری تا پایان امسال تمدید می شود. ولی تیموری بیان کرده با توجه به شیوع و گسترش کرونا در کشور و ضرورت پروتکل های بهداشتی به منظور کاهش مراجعات حضوری و تسهیل شرایط کارت راهنمای گردشگری تا پایان سال ۱۳۹۹ اعتبار خواهد داشت. با توجه به تصمیم گرفته شده از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کارت راهنمایان در صورت انقضاء تا پایان سال معتبر بوده و نیاز به تمدید نخواهد داشت. در حال حاضر بیش از 12081 نفر دارای کارت گردشگری بوده و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری این افراد بیکار شده اند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر