مقایسه تهران و استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 64060
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر به واسطه حضور در تور استانبول سفری به این شهر زیبا و خاص داشته باشید، مطمئنا متوجه می شوید که این کلان شهر همانند تهران یکی از مهم ترین شهرهای خاورمیانه به حساب می آید. در واقع بسیاری از افراد، استانبول را یکی از مهم ترین مراکز گردشگری منطقه خاورمیانه و اروپای شرقی می دانند، در همین راستا سعی کردیم تا در این مطلب این شهر بسیار مهم را با کلان شهر تهران مقایسه کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی تهران و استانبول پرداخته و در رابطه با پارامترهای مختلف در این دو شهر صحبت کنیم. بررسی این دو کلان شهر به شما کمک می کند تا درک درستی از شرایط زندگی در این دو شهر پیدا کرده و اگر علاقه مند هستید تا یکی از این دو شهر را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کنید، دید درستی در این زمینه داشته باشید.

جمعیت استانبول

مقایسه ی هزینه های رستوران در استانبول و تهران

هزینه های رستورانتهراناستانبولتفاوت
غذا در رستوران ارزان قیمت3.50$2.91$16.74%-
غذا برای 2نفر در رستوران میان رده (3وعده)35.00$14.57$58.37%-
غذا در مک دونالد یا معادل آن3.00$2.33$22.29%-
آبجو وارداتی(0.33لیتر)1.50$2.27$51.53%+
کوکاکولا/پپسی0.85$0.46$45.28%-
آب (0.33 لیتر)0.63$0.17$72.69%-

مهاجرت به اروپا-مهاجرت اروپا بحث داغی است که همیشه مورد توجه افراد قرار دارد. اروپا دومین قاره کوچک دنیا است که از غرب با اقیانوس اطلس، از شرق با آسیا، از شمال با اقیانوس قطبی و از جنوب با دریای مدیترانه هم مرز می باشد.

مقایسه جمعیت استانبول و تهران

یکی از مهم ترین عواملی که سبب می شود تا از یک شهر به عنوان کلان شهر نام ببریم، جمعیت بالای مردمی است که در این شهر زندگی می کنند. اگر بخواهیم جمعیت دو کلان شهر مهم منطقه یعنی تهران و استانبول را بررسی کرده و نگاهی به این دو شهر از نظر تراکم انسانی بیاندازیم، باید گفت که در این بخش استانبول به نسبت پایتخت ایران جمعیت بیشتری را در خود جای داده است. بر اساس آخرین سر شماری های صورت گرفته در دو کشور ایران و ترکیه شهر استانبول 15 میلیون جمعیت و شهر تهران نیز ۹ میلیون جمعیت دارد. یکی از مهم ترین مواردی که در رابطه با جمعیت تهران لازم به ذکر است که جمعیت این کلان شهر در طول روز همواره در حال تغییر است و هیچ گاه جمعیت این شهر ثابت نمی ماند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان جمعیت تهران را به جمعیت صبح و جمعیت شب تقسیم می کنند و با این پیش فرض آماری به بررسی جمعیت شهر تهران می پردازند.

علت این تقسیم بندی آن است که در هنگام صبح مردم بسیار زیادی از شهرهای اطراف تهران به این کلان شهر آمده تا به کسب و کار خود مشغول شوند. شما می توانید مردم بسیار زیادی را در طول روز در شهر تهران مشاهده کنید که در واقع ساکن استان البرز و دیگر استان های اطراف تهران هستند، اما برای کار هر روز به شهر تهران آمده و به فعالیت های اقتصادی مشغول می شوند. به همین دلیل آمارها بیان می کند که در طول روز جمعیت تهران حتی بیش از ۱۲ میلیون نفر می شود و همین موضوع سبب شده تا نتوان آمار دقیقی از جمعیت واقعی شهر تهران ارائه داد. مطمئنا در این بخش باید کلان شهر استانبول را به نسبت تهران یک شهر پرجمعیت تر نامید.

مساحت استانبول

مقایسه نرخ رشد جمعیت استانبول و تهران

موضوع دیگری باید به آن توجه داشت، نرخ رشد جمعیت در این دو شهر است. از نظر نرخ رشد جمعیت دو شهر استانبول و تهران در شرایط تقریباً یکسانی قرار دارند. شهر استانبول دارای نرخ جمعیت ۱.۶۸ درصدی بوده و در تهران نیز نرخ رشد جمعیت ۱.۱ درصد است. البته با توجه به این نرخ رشد، در آینده نه چندان دور می تواند شاهد افزایش فاصله جمعیتی تهران و استانبول باشیم. مباحث اقتصادی و فرهنگی یکی از مهم ترین عواملی است که سبب شده تا در سال های اخیر شاهد کاهش زاد و ولد در کشور، به خصوص شهرهای بزرگ باشیم. در همین راستا می توان انتظار داشت که شهر تهران در آینده با مشکل نیروی کار مواجه شود و فعالیت های اقتصادی در این شهر با چالش نیروی کار مواجه شوند.

جمعیت استانبول - جمعیت استانبول چقدر است ؟

مقایسه مساحت استانبول و تهران

مطمئنا همان طور که از نظر جمعیتی استانبول دست بالاتری را نسبت به شهر تهران دارد، در زمینه مساحت نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. در واقع اگر به بررسی و مقایسه دو شهر تهران و استانبول از نظر مساحت بپردازیم با آمار شوکه‌ کننده ای مواجه خواهیم شد.
شهر تهران که همواره به عنوان بزرگترین شهر کشور از آن یاد می شود، در حدود ۱۷۷ کیلومتر مربع مساحت داشته و به نسبت سایر شهرهای ایران دارای شرایط خاص تری است، اما اگر به بررسی مساحت شهر استانبول بزرگترین شهر ترکیه پردازیم و نگاهی به اطلاعات منتشر شده کنیم، باید گفت که شهر استانبول مساحتی در حدود 5343 کیلومتر مربع دارد و این یعنی این شهر هفت برابر بزرگتر از پایتخت ایران است. یکی از موضوعات بسیار مهم که همیشه در رابطه با مقایسه مساحت شهر تهران و استانبول باید به آن توجه داشته باشید، این است که به صورت کلی استانبول در بین تمامی شهرهای ترکیه شرایط ویژه تری دارد. در واقع به نسبت مساحت دو کشور ایران و ترکیه، ایران دو برابر کشور ترکیه مساحت دارد، ولی ما شاهد آن هستیم که بزرگترین شهر ایران به نسبت استانبول مساحت بسیار کوچکتری دارد. این موضوع نشان می دهد که دولت ترکیه چه مساحت بزرگی از کشور خود را به شهر استانبول اختصاص داده است و تمام تلاش خود را کرده تا حجم گسترده ای از مردم این کشور در استانبول ساکن شوند. اهمیت اقتصادی و توریستی شهر استانبول، سبب شده تا روز به روز شاهد رشد این کلان شهر باشیم. مباحث اقتصادی عاملی است که می تواند به رشد و گسترش یک شهر کمک کند.

مقایسه استانبول و کلان شهر تهران از نظر آب و هوا

در مقایسه دو شهر، آب و هوا یکی از پارامترهای بسیار مهم است. این پارامتر به چند زیر شاخه مختلف نیز تقسیم می شود و به همین دلیل نمی توان تنها در یک بخش آن را بررسی کرد. در وهله اول برای بررسی آب و هوای یک شهر نگاهی به میانگین دمای آن انداخته و سپس به سراغ میزان رطوبت شهر رفته و در نهایت خط ساحلی آن را بررسی می کنند. این سه عامل در کنار هم وضعیت آب و هوایی یک شهر را مشخص می کند. به همین دلیل برای مقایسه تهران و استانبول از نظر آب و هوایی ابتدا به سراغ میانگین دمای این دو کلان شهر می رویم. طبق بررسی های صورت گرفته، میانگین دمای شهر تهران در طول سال ۱۶ درجه سانتی گراد و میانگین دمای شهر استانبول ۱۸ درجه سانتی‌ گراد است و از این نظر شهر تهران به نسبت استانبول شهر خنک تر بوده و برای افرادی که میانگین دمای هوا برای آن ها اولویت بسیار زیادی دارد، انتخاب مناسب شهر تهران است. پس از میانگین دمای هوا لازم است تا به بررسی رطوبت هوا در شهر بپردازیم. شهر استانبول دارای رطوبت هوای ۴۴ درصدی بوده و میانگین رطوبت شهر تهران در طول سال نیز در حدود ۷۹ درصد است. مطمئنا با توجه به آمارهای منتشر شده باید تهران را شهر مرطوب تری نامید و همین موضوع سبب می شود تا برخی از افراد که علاقه ای به شهرهای مرطوب ندارند، به سراغ استانبول بروند و این شهر را برای سفر یا زندگی انتخاب کنند.

از نظر خط ساحلی، شهر تهران هیچگونه خط ساحلی ندارد، اما این شهر به دریاچه های مختلفی دسترسی داشته و همین موضوع سبب شده تا با وجود منطقه کوهستانی که تهران در آن واقع شده است، شاهد دریاچه های زیبایی در اطراف این شهر باشیم. از سوی دیگر استانبول دارای خط ساحلی بسیار خوبی از دریای مرمره و دریای سیاه است. وجود این خط ساحلی سبب شده تا آب و هوای بخش هایی از شهر استانبول دستخوش تغییرات اساسی شود. اگر به شهرهای ساحلی علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می کنیم تا شهر استانبول را به عنوان محل زندگی یا مقصد سفر خود انتخاب کنید. شما می توانید زیباترین ساحل های کشور ترکیه را در شهر استانبول و مناطق اطراف آن مشاهده کنید.

آب و هوای تهران - برای اطلاع از آب و هوای تهران و همچنین شرایط اقلیمی این شهر مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

اجاره خانه در استانبول

مقایسه قیمت خانه در استانبول و تهران

برای افرادی که قصد دارند تا محل زندگی خود را تغییر داده و به یک شهر جدید بروند، یکی از مهم ترین عوامل، قیمت خانه و اجاره مسکن است. به همین دلیل لازم است تا نگاهی به این پارامتر در دو شهر مهم و بزرگ استانبول و تهران نگاهی انداخته و این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم. در چند سال اخیر شاهد رشد سرسام آور قیمت خانه و اجاره مسکن در شهر تهران بوده و این موضوع سبب شده تا هزینه اجاره یک خانه و یا خرید در شهر استانبول به نسبت تهران ارزان تر باشد و یک فرد بتواند با هزینه مشابه، خانه بهتری را در شهر استانبول به نسبت تهران خریداری کند. با توجه به تغییرات روزانه قیمت خانه، نمی توان آمار دقیقی در رابطه با این پارامتر بیان کرد اما مسلما شرایط خرید و اجاره خانه در استانبول بسیار مناسب تر از تهران است.

آب و هوای استانبول - بررسی شرایط جوی شهر استانبول ترکیه

میانگین درآمد در استانبول و تهران

بی شک، زمانی که دو کلان شهر با یکدیگر مقایسه می شوند تا بهترین مکان برای زندگی انتخاب شود، باید میانگین درآمد در آن دو را نگاهی انداخت و شهری را انتخاب کرد که بتوان درآمد بیشتری در آن به دست آورد.  دو شهر تهران و استانبول از نظر میانگین حقوق و درآمد دارای شرایط متفاوتی هستند. در وهله اول خالص درآمد مردم تهران در حدود ۳۲۰ دلار است که این میزان درآمد به نسبت شهر استانبول پایین ‌تر بوده و مردم این کلان شهر میانگین خالص درآمدی ۵۲۴ دلار به صورت سالیانه را ثبت کرده اند.
از سوی دیگر میانگین هزینه های زندگی در شهر تهران و استانبول نیز با یکدیگر متفاوت است، هزینه زندگی در استانبول در حدود ۲۰۰۲ دلار بوده و همین آمار به برای شهر تهران 2400 دلار است. همین عوامل سبب شده تا قدرت خرید مردم در شهر استانبول بسیار بیشتر از تهران باشد و افرادی که در این شهر زندگی می کنند، به نسبت زندگی راحت تر و ارزان تری را تجربه کنند.

میانگین درآمد در استانبول و تهران

بین تهران و استانبول کدام شهر برای زندگی مناسب تر است؟

با توجه به اطلاعات بیان شده، اگر بخواهیم یکی از دو شهر تهران و استانبول را برای زندگی انتخاب کنیم و بررسی کنیم که زندگی در کدام یک از این شهرها راحت تر است، باید به این موضوع اشاره داشت که با توجه به شرایط فعلی کشور ترکیه و شهر استانبول، زندگی در این شهر بسیار راحت ‌تر از زندگی در شهر تهران است.  البته هر شهری دارای چالش های منحصر به فردی است و اگر به دنبال انتخاب یک شهر جدید برای زندگی هستید، باید چالش های زندگی در آن شهر را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال جمعیت زیاد استانبول می تواند برای بسیاری از افراد تبدیل به یک چالش اساسی شود. حجم گسترده گردشگرانی که در طول سال در این شهر هستند نیز یک چالش دیگر زندگی در استانبول به حساب می آید و ممکن است برخی از افراد نتوانند با این مسئله کنار بیایند.

 به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم عواملی که برای شما اهمیت بسیار زیادی در انتخاب شهر محل زندگی دارند را لیست کرده و موارد حائز اهمیت خود را مشخص کنید. سپس دو شهر تهران و استانبول را با توجه به پارامترهای مد نظرتان مقایسه کنید تا بتوانید دید بهتری نسبت به زندگی در دو کلان شهر تهران و استانبول داشته باشید. سپس با توجه به بررسی های صورت گرفته انتخاب کنید که بین تهران و استانبول کدام شهر برای زندگی مناسب تر است.

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

سخن آخر
با توجه به شباهت ها و تفاوت های مختلفی که بین دو کلان شهر تهران و استانبول وجود دارد، باید به این موضوع اشاره داشت که هر دو این شهرها گزینه های مناسبی برای سفر و از زندگی به حساب می آیند و این که کدام یک از این دو شهر بزرگ از دیگری بهتر است به موارد مختلفی بستگی دارد. کشور ترکیه و بخصوص شهر استانبول در سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته و همین موضوع سبب شده تا این شهر تبدیل به مقصد بسیاری از افراد برای مهاجرت و یا تفریح شود و از سوی دیگر شهر تهران نیز با توجه به رشد حداکثری که در سال های اخیر داشته است، امروزه با چالش های مختلفی مثل اختلاف طبقاتی و کاهش قدرت خرید مردم مواجه شده است. اگر قصد سفر و یا زندگی در یک شهر جدید را دارید، حتماً مزایا و معایب آن شهر را از چندین منظر مختلف بررسی کرده و سپس انتخاب خود را نهایی کنید. با این کار می توانید بهترین انتخاب را داشته و شهر مناسبی را برای سفر و یا زندگی انتخاب کنید. امیدواریم این مقاله در سفر با تور استانبول برای گردشگران عزیز و کاربران سایت لحظه آخر مفید واقع شود.

نظرات کاربران

  1. تهرانی تهرانی 1402/09/13
    5 نفر پسندیدند
    تهران دیگه اون حال و هوای قدیم رو نداره متاسفانه هیچ رسیدگی به اموال عمومی نمیشه و این خیلی بده عوضش تو مبلمان شهری استانبول به فکر غذا دادن به گربه و سگ هم شده
  2. سینا سینا 1401/12/25
    35 نفر پسندیدند
    مطالب رو خوندم اما من هم در تهران و هم در استانبول بوده ام و به نظرم اصلا تهران رطوبت بیشتری از استانبول ندارد

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 116 کاربر