غار نخجیر

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/22
بازدید: 1947
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار نخجیر یکی از زیباترین غارهای آهکی کشورمان می باشد که در استان مرکزی و شهرستان دلیجان در منطقه چال نخجیر جا خوش کرده است. این غار تماشایی که قدمتی نزدیک به 70 میلیون سال دارد، در دامنه کوه کم ارتفاعی به نام "کوه تخت" واقع شده و امروزه مورد توجه بسیاری از توریست ها و زمین شناسان قرار گرفته است. غار نخجیر، غاری زنده و طبقاتی می باشد که حدود 95 درصد دیواره های آن متشکل از رسوبات آهکی بوده و 5 درصد باقی مانده هم از سنگ تشکیل شده است. تاکنون اطلاعاتی از وسعت دقیق این غار منتشر نشده اما 1200 متر از آن کف پوش سازی و ایمن سازی گشته تا گردشگران بتوانند از آن بازدید کنند. گفته می شود در انتهای غار رودخانه ای با قابلیت قایقرانی وجود دارد اما هنوز شناسایی دقیقی صورت نگرفته است. 

 

غار نخجیر در اراک

 

نام غار برگرفته از نام منطقه یعنی چال نخجیر است، چال نخجیر در لغت به معنای پایین تر از شکارگاه می باشد. جالب است بدانید که به دلیل گود بودن این منطقه، در گذشته شکارچیان شکار خود را از نقاط دیگر به این مکان می آورند تا راحت تر بتوانند آن را به دام بیندازند. گفتنی است که این مکان در پی بحران شدید کمبود آب شرب در دلیجان کشف شده است، اما چطور این اتفاق رخ داد؟ در سال 1366 منطقه دلیجان دچار کم آبیِ شدیدی شد و به دنبال همین امر یک تیم تحقیقاتی مامور شدند مکان مناسبی برای حفر چاه پیدا کنند، این تیم هنگام حفر چاه به دهانه های این غار برخورند و با زحمت بسیار توانستند به درون آن راه پیدا کنند. 

غار نخجیر کجاست

غار چال نخجیر در فاصله 8 کیلومتری شرق دلیجان واقع شده و از جاده دلیجان به نراق ۳ کیلومتر فاصله دارد، غار نخجیر محلات هم اکنون در کنار حیات وحش جاسب واقع شده است.

مشخصات غار نخجیر

دهانه این غار در گذشته بسیار کوچک بود اما با استفاده از انفجار آن را بزرگ تر کردند، هم اکنون عرض ورودیِ غار 10 متر و ارتفاع آن بین 10 الی 40 متر می باشد. سقف غار بسیار بلند می باشد به طوری که میانگین ارتفاع آن 8 متر بوده اما پهنای غار در بخش های مختلف، متغیر است. نکته جالبی که وجود دارد این است که به دلیل عدم نفوذ نور به این غار، هیچ گونه جانوری در آن دیده نمی شود. در کف غار دریاچه ای به عمق 70 متر وجود دارد که طراوت خاصی به محیط بخشیده است. این آب به طور دائمی در کف غار جریان ندارد ولی در مکان های مختلف آن حوضچه های کوچکی دیده می شود که میزان آب موجود در آن ها در فصول مختلف سال متغیر می باشد. 

غار دارای دو مسیر 1300 متری است که این مسیرها در ابتدای راه مشترک هستند و بعد از طی 600 متر یکی از مسیرها به سمت شمال شرق و دیگری به سمت شمال غرب امتداد پیدا می کنند. همان طور که اشاره کردیم غار چال نخجیر 3 طبقه دارد که 2 طبقه از آن با ایجاد پله های ایمن سازی شده برای بازدیدکنندگان آماده گشته است، در برخی نقاط برای رفتن به طبقه 47 پله را باید طی کنید. 

 

قیمت بلیط ورودی غار نخجیر

 

از ویژگی های بسیار جالب غار آهکی نخجیر زنده بودن آن است، یعنی اگر به دنبال ایجاد حادثه یا هر عامل خارجی دیگری، بخشی از آن تخریب شود، در طول سال های آینده خود ترمیم می شود. حوضچه و تالارهای متعدد، چکنده های بلوری با اشکال منحصر به فرد، راهروهای طولانی و مسیرهای مشکل از خصوصیات این غار می باشد. برخی تالارهای غار نخجیر عبارتند از: برزخ، باغ وحش، سفره عروس، دریاچه، چهل چراغ، تالار زیبایی ها و چهلستون می باشد؛ بزرگترین تالار این غار آهکی ۱۲۰×۴۰×۳۰ متر وسعت دارد. پیشنهاد می کنیم بازدید از تالارهای گل کلمی، فرسنگ، آبشار گلی، عروس و هیولا را به هیچ عنوان از دست ندهید چراکه از دیدنی ترین بخش های غار به حساب می آیند. یکی دیگر از ویژگی های یکتایی که در این غار دیده می شود نهشته های کاج مانند می باشد که نظیر آن را در هیچ کجای دیگر نمی توانید ببینید. ویژگی بی نظیر دیگری که تنها در غار چال نخجیر می توان آن را مشاهده کرد این است که تهویه این غار به طور طبیعی مناسب با هر فصل تغییر می کند، به این معنا که هوای درون آن در فصل تابستان خنک بوده و در فصل زمستان گرم می شود! از همین رو در هر فصلی از سال می توانید به این جاذبه طبیعی و مسحور کننده سفر کنید. 

امکانات رفاهی غار نخجیر

از جمله امکاناتی که در این مکان برای گردشگران در نظر گرفته شده و افراد می توانند با استفاده از آن ها سفر لذتبخش تری داشته باشند، میهمانسرا، سالن انتظار و بوفه مواد غذایی و نوشیدنی می باشد. بازدید از این غار برای گردشگران رایگان بوده و بدون پرداخت وجه می توانید از این غار تماشایی بازدید کنید. 

 

غار کلماکره - گنج پنهان استان لرستان را بشناسید +گرانترین اشیای کشف شده✨

 

دسترسی به غار نخجیر

جهت بازدید از این غار زیبا ابتدا باید راهی استان مرکزی شوید و سپس از شهر دلیجان گذر کنید و در جاده نراق قرار گیرید، بعد از 10 کیلومتر تابلوی راهنمای غار را مشاهده می کنید. از آن جایی که غار در دامنه کوه قرار دارد، دسترسی به آن آسان است و گردشگران به راحتی قادر هستند از این مکان دیدنی بازدید کنند. 

فاصله اراک تا غار نخجیر حدود 164 کیلومتر است که با ماشین شخصی می توانید در طول 2 ساعت و 20 دقیقه به مقصد برسید. همچنین فاصله غار نخجیر تا اصفهان هم 193 کیلومتر است که 2 ساعت و 45 دقیقه زمان میبرد تا به شهر اصفهان برسید. 

 

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 107 کاربر