جنگل بلگراد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4501
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر استانبول در ترکیه، با طبیعت سرسبز و آب و هوای مطبوع خود همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند. اگر شما هم علاقه مند به گردش در طبیعت و لذت بردن از هوای آزاد هستید، توصیه می کنیم حتما به جنگل بلگراد در استانبول سری بزنید و از منظره بکر و بی نظیر آن استفاده کنید. جنگل بلگراد( Istanbul Belgrad Forest) یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی استانبول است که در بخش اروپایی شهر استانبول قرار گرفته و با داشتن پوشش گیاهی غنی و حیات وحش متنوع و همچنین تامین مقدار قابل توجهی از آب مورد نیاز این شهر، اهمیت بسیاری دارد؛ از این رو دولت ترکیه برای حفاظت از آن تلاش زیادی می کند. در ادامه با ما باشید تا با ویژگی های منحصر به فرد این جنگل زیبا و دیدنی بیشتر آشنا شویم.

جنگل بلگراد

آشنایی با جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد در 15 کیلومتری شمال غرب استانبول واقع شده و 5442 کیلومتر مساحت دارد؛ اگرچه در گذشته و در زمان دولت عثمانی، مساحت این جنگل بیشتر بود اما با این حال جنگل بلگراد همچنان در مرکز توجه بازدید کنندگان و گردشگران قرار دارد. گفته می شود این جنگل در زمان سلطنت سلطان سلیمان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است چرا که از چاه ها و قنات های موجود در جنگل برای تامین آب مصرفی مورد نیاز مردم استفاده می کردند. این قنات ها امروزه نیز قابل مشاهده هستند. علاوه بر این با گذشت زمان و افزایش جمعیت شهرها، دولت ها به این فکر افتادند که در جنگل بلگراد سد تاسیس کنند. درحال حاضر مناطق اطراف سدها جزو دلپذیر ترین مکان ها برای برگزاری پیک نیک در جنگل هستند.
دولت ترکیه در قرن شانزدهم تصمیم گرفت این جنگل را جزو مناطق حفاظت شده اعلام کند و روند حفاظت از جنگل بلگراد همچنان ادامه دارد. این جنگل مملو از درختان برگ ریز است که در فصل بهار و تابستان با طراوت و سرسبزی خود، جنگل بلگراد را به قطعه ای از بهشت بر روی زمین مبدل می سازند. این درخت ها در انواع مختلفی از جمله توس، شاه بلوط آناتولی و ممرز می باشند و بر فراز آن ها بیش از 71 گونه پرنده زندگی می کنند.
جنگل بلگراد با درختانی بلند قامت پوشیده شده و محیط خنک و مطبوعی را به وجود آورده است. از لا به لای برگ های سبز این درختان، روزنه های باریکی از نور به عمق جنگل راه پیدا می کنند و فضایی شاعرانه و دلچسب را به وجود می آورند. البته لازم است بدانید که این جنگل هم در بین توریست ها و مسافران خارجی و هم در میان مردم بومی از محبوبیت بالایی برخوردار است و احتمالا در اکثر اوقات سال، شلوغ و پر جمعیت خواهد بود؛ پس انتظار نداشته باشید یک پیک نیک آرام و راحت را در این جنگل تجربه کنید چون شما تنها کسانی نیستید که به آنجا می روید.

تفریحات جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد در فاصله کمی از شهر قرار گرفته است و افراد زیادی برای ورزش و پیاده روی صبحگاهی به این جنگل می آیند و در هوای پاک به ورزش و نرمش می پردازند. در جنگل بلگراد فعالیت ها و تفریحات مختلفی هستند که می توانند ساعت ها شما را مشغول کنند. از جمله این فعالیت ها می توان به برپا کردن پیک نیک، ماجراجویی و کمپ زدن در جنگل، عکاسی، دوچرخه سواری، کرایه قایق، بازدید از دریاچه های جنگل، طبیعت گردی، پیاده روی یا شرکت در تورهای دویدن، باربیکیو و پختن کباب اشاره کرد. سفر به جنگل بلگراد و انجام انواع فعالیت های سرگرم کننده می تواند خاطرات بی نظیر و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند و به یکی از بهترین روزهای عمرتان تبدیل شود.

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

آشنایی با جنگل بلگراد استانبول

حیات وحش جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد استانبول پناهگاه 71 گونه متفاوت از پرندگان و بیش از 18 نوع پستاندار است. درگذشته شکارچیان بسیاری برای شکار به این جنگل می آمدند،؛ متاسفانه این امر سبب کاهش تعداد جانورانی شده بود که در جنگل زندگی می کردند. اما از قرن 16 میلادی، این جنگل تحت حفاظت دولت قرار گرفت و شکار در آن ممنوع اعلام شد. از آن زمان اوضاع حیات وحش و جانداران موجود در جنگل بلگراد رو به بهبودی رفت. حیوانات وحشی ساکن در این جنگل مثل روباه ها و گرگ ها معمولا در طول روز دیده نمی شوند و خطری بازدید کنندگان را تهدید نمی کند. با این حال بهتر است به صورت گروهی به جنگل بروید و جانب احتیاط را رعایت کنید. همچنین به خاطر داشته باشید ایستگاه آتش نشانی و امکانات کافی برای مهار آتش در نزدیکی این جنگل وجود ندارد پس اگر قصد روشن کردن آتش و پخت غذا و... را دارید، توجه کنید که وسایل لازم برای خاموش کردن آتش را به همراه داشته باشید تا مبادا سهل انگاری شما منجر به فاجعه ای جبران ناپذیر گردد. درضمن چنانچه قصد دارید شب را در جنگل چادر بزنید، لازم است بسیار مراقب باشید تا از حمله حیوانات وحشی در امان بمانید. از زیبایی های حیات وحش این جنگل می توان به آهو هایی اشاره کرد که گاهی اوقات به انسان ها نزدیک می شوند و شما می توانید آن ها را ببینید و محو زیبایی و شکوه آن ها شوید.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

امکانات جنگل بلگراد استانبول

برای جلوگیری از حوادثی همچون آتش سوزی یا حمله حیوانات وحشی، درجنگل بلگراد هفت منطقه ویژه ی پیک نیک و برپایی کمپ ایجاد شده است که ازامکانات و تسهیلات رفاهی مطلوبی برخوردار هستند. یکی از زیباترین این استراحتگاه ها، بویوک بنت است که در نزدیکی سد قرار گرفته و دارای یک کافی شاپ با خوراکی های خوشمزه ای همچون بیسکوییت، چای، نوشیدنی های غیر الکلی و نان تست می باشد. درمناطق ویژه ای که برای پیک نیک تدارک دیده شده است، میزهای چوبی بزرگی وجود دارند که می توانید دور آن ها نشسته و غذایی که به همراه دارید را میل کنید. همچنین می توانید با رعایت نکات ایمنی، آتش روشن کرده و کباب درست کنید.
دومین امکانی که جنگل بلگراد برای گردشگران فراهم می کند، مسیر مخصوص پیاده روی است که به طول 5.5 کیلومتر دور تا دور بویوک بنت احداث شده است و بدین ترتیب علاقه مندان به ورزش پیاده روی یا دویدن، می توانند از هوای تمیز جنگل استفاده کنند و اکسیژن خالص را به شش های خود روانه کنند؛ در طول این مسیر، 17 دستگاه ورزشی نیز نصب شده است که برای نرمش کردن مناسب هستند. علاوه بر این، اگر دوست دارید به کشف طبیعت و ماجراجویی در دل جنگل بپردازید، می توانید با دوچرخه های مخصوص در جنگل گشت و گذار کنید. لازم است یادآوری کنیم که حتما به صورت گروهی حرکت کنید و از گروه و دسته خود جدا نشوید.

معرفی باغ گیاه شناسی آتاتورک

یکی از جذاب ترین بخش های این جنگل، باغ گیاه شناسی آتاتورک است که در سال 1916 در دل جنگل بلگراد تاسیس شد و درب های آن همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر برای بازدید به روی عموم مردم باز است. این باغ 300 هکتار مساحت داشته و گونه های متنوع و زیبایی از گل ها و گیاهان مختلف را به نمایش می گذارد. بازدید از باغ آتاتورک رایگان است و لازم نیست هزینه ای بپردازید.

باغ آتاتورک به عنوان یکی دیگر از محل های دیدنی شهراستانبول در این جنگل واقع شده است و بیش از دو هزار گیاه بومی و خارجی متنوع در آن به نمایش گذاشته شده تا علاقه مندان به گل و گیاه بتوانند با بازدید از این باغ، اطلاعات مفیدی کسب کنند.  یکی از فعالیت های جذاب و مهیجی که در جنگل بلگراد می توان به آن پرداخت، شرکت در تور های برداشت قارچ است. متخصصی به نام جیلبر باروتچیان(Jilber Barutçiyan) هر سال در فصل بهار تور های برداشت قارچ را در این جنگل برگزار می کند که می توانید به آن بپیوندید و با قارچ های سمی و غیر سمی این منطقه آشنا شوید.

جنگل گیسوم - جنگل گیسوم جنگلی است که دریا و جنگل در فاصله کمی از  هم قرار دارند.

بهترین زمان بازدید از جنگل بلگراد

بهترین زمان بازدید از جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد در تمام فصول سال منظره ای حیرت انگیز و آرامش بخش را به بازدید کنندگان عرضه می دارد و زیبایی ها این فضای طبیعی بی حد و مرز هستند؛ به همین دلیل نمی توان گفت دقیقا چه زمانی از سال برای بازدید از این جنگل مناسب تر است. با این حال اغلب مردم فصل تابستان را برای سفر خود به جنگل بلگراد انتخاب می کنند چرا که آب و هوای این جنگل در تابستان مطبوع و دلخواه است و همچنین مردم معمولا در فصل تابستان اوقات فراغت بیشتری دارند؛ پس اگر در این فصل به جنگل بلگراد سفر کنید، احتمالا با عده بسیار زیادی از گردشگران مواجه خواهید شد.
شایان ذکر است که در زمستان نیز چیزی از زیبایی های جنگل بلگراد کاسته نمی شود و همچنان چشم اندازی دلربا و خارق العاده را به انظار  شما هدیه می کند. علاوه بر این، در فصل پاییز جنگل بلگراد محیطی عالی برای قدم زدن و لذت بردن از صدای خش خش برگ های خشک و عکاسی در میان رنگ های گرم پاییزی است. پس در هر زمان از سال که به جنگل بلگراد استانبول سفر کنید، منظره شگفت انگیز و زیبای آن را از دست نخواهید داد.

هزینه بازدید از جنگل بلگراد استانبول

برای بازدید از این جنگل لازم است مبلغ 20 لیر به عنوان ورودی بپردازید. همچنین در صورتی که با اتومبیل شخصی به جنگل بلگراد رفته اید، مبلغ 5 لیر برای ورود به پارکینگ ازشما گرفته می شود که در روزهای شنبه و یکشنبه این هزینه به 11 لیر تغییر خواهد کرد.

چگونه به جنگل بلگراد برویم؟

اگر قصد دارید به جنگل بلگراد بروید، اتوبوس ها و تاکسی های متعددی وجود دارند که شما را به راحتی به آنجا می رسانند. برای رفتن به جنگل بلگراد می توانید از اتوبوس های 42 یا 135 که در Sariyer وجود دارند، استفاده کنید و با آن ها خود را به Bahkecoy برسانید. سپس ادامه راه را به صورت پیاده طی کنید تا به جنگل برسید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر