سیمین ابرو

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 8731
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای سیمین ابرو یکی از روستا های بسیار زیبا، قدیمی و معروف می باشد که در استان همدان قرار گرفته است؛ روستای سیمین ابرو از جمله روستاهای تاریخی و منحصر به فردی می باشد که معماری جالب و هوشمندانه ی آن زبانزد مردم ایران است. روستای سیمین ابرو که به علت قدمت و معماری خاص خود به ثبت آثار ملی ایران رسیده است یکی از مکان هایی می باشد که ارزش بازدید را دارد؛ با هر قدم که در کوچه های این روستا بر می دارید می توانید فرهنگ این مردم و سازگاری عجیب انسان و طبیعت را ببینید. 
در ساختار روستای سیمین ابرو نکات ریز و جالبی وجود دارد که ارزش این مکان و روستا را برای همگان بیشتر کرده و بهتر است قبل از بازدید راجب این نکات آگاه شوید و بعد به بازدید از این روستای زیبا اقدام کنید. با ما همراه باشید تا راجع به روستای سیمین ابرو اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

روستای سیمین

 

روستای سیمین ابرو کجاست؟

روستای سیمین ابرو یکی از روستا های سنگی و بسیار زیبای همدان است که در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیده و محبوبیت زیادی دارد. روستای سیمین ابرو در شهرستان همدان و در بخش مرکزی قرار دارد پس نزدیک ترین راهی که شما را به این روستا می رساند همان راه های مسیر همدان است. روستای سیمین ابرو در دهستان ابرو واقع شده و در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان قرار دارد. جاذبه های طبیعی و زیبایی که روستای سیمین ابرو را احاطه کرده؛ یکی دیگر از دلایلی است که به این روستا توجه زیادی می کنند. روستای سیمین ابرو را کوه سرکه زار از غرب، کوه بلاغ از جنوب شرقی، کوه تخت رستم و دره سرخ پا از شمال غربی، دره ولی شکر از جنوب، دره جن از شمال شرق و کوه دره یونجه چال از شمال احاطه کرده است.

  • راه رسیدن به روستای سیمین ابرو: از آنجایی که روستای سیمین ابرو در مرکز همدان قرار دارد. راه های دسترسی به این روستای زیبا بسیار راحت است؛ کافیست که بعد از طی کردن مسیر های مختلف راه همدان به مرکز شهر همدان و میدان رسالت که بالاتر از نایب احمد قرار دارد، برسید و بعد از گذشتن از روستای چشین و روستای ابرو به روستای سیمین ابرو برسید و از این روستای زیبا دیدن کنید.

معماری خاص روستای سیمین ابرو

روستای زیبای سیمین ابرو یکی از ۲۱ روستایی است که به ثبت ملی ایران رسیده است و مهم ترین و اصلی ترین دلیل اهمیت روستای سیمین ابرو معماری خاص و بسیار زیبای آن می باشد. روستای سیمین ابرو روستایی بسیار زیبا و سنگی است که به صورتی پلکانی در کوهپایه ساخته و بنا کرده اند؛ این روستا حدود ۳۰۰ سال ( قدمت روستای سیمین ابرو به دوران ساسانی بر می گردد) قدمت دارد و به گونه ای ساخته شده که علاوه بر اینکه به عوامل طبیعی آسیب چندانی نمی زند بلکه از موقعیت جغرافیایی و عوامل طبیعی اطراف خود نهایت استفاده را برده است. 

روستا سیمین ابرو

روستای سیمین ابرو کوچه های باریک و تنگ دارد که علاوه بر اینکه کلید اصلی حرکت میان خانه های این روستا هستند، به منظور جلوگیری از وزش باد در این روستا پدید آمده اند. تمامی خانه های روستای سیمین ابرو رو به آفتاب ساخته شدند و علت نزدیکی زیاد خانه ها به یکدیگر موقعیت کوهستانی و آب و هوای این منطقه است.
خانه های روستای سیمین ابرو از معماری خاصی برخوردار است که هوش و نبوغ مردم را در ساخت این روستا نشان می دهد. خانه ها اکثرا دو طبقه اند به طوری که در طبقه پایین دستشویی قرار دارد و این طبقه مخصوص نگهداری حیوانات اهلی است و در طبقه بالای خانه های روستای سیمین ابرو که خانواده در آن اقامت دارند و چندین اتاق مخصوص فصل های مختلف در آن تعبیه شده است؛ اتاق های زمستانه، پاییزه، بهاره و تابستانه. خانه های روستای سیمین ابرو تراس دارند و این تراس بیشتر اتاق های خانه ها را پوشش می دهد و مطبخ معمولا در تراس قرار دارد‌.

مکان های دیدنی روستای سیمین ابرو 

روستای سیمین ابرو جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار غنی دارد که بیشتر این جاذبه ها طبیعت بکر اطراف این روستا هستند. از آن جایی که بیشتر مردم روستای سیمین ابرو با دامداری و باغداری امرار معاش می کنند؛ باغ های گردو و زردآلو همراه با طبیعت سبز اطراف این روستا از جمله دلایل محبوبیت و وجود گردشگر در این روستا است.
سراب هایی که در اطراف روستای سیمین ابرو وجود دارد یکی از معروف ترین و پر آب ترین سراب های استان همدان است. در اطراف روستای سیمین ابرو دره ها و کوه های بسیار زیادی وجود دارد که زیبایی بسیار زیادی دارند؛ دره عرب خان، دره گاودانه، دره سرخ پا، دره یونجه چالدره پیپل، دره گل ها، دره دیم، دره دکان بازار، دره سرکه زار، دره قاطر ها، دره غول، در سرطاف سیمین خرابه، دره گاودانه، دره جن، کوه تخت رستم و… از جمله دره ها و کوه های اطراف این روستا هستند. رودخانه های سیمین رود و ورکانه از جمله رودخانه های اطراف این روستا هستند.
علاوه بر جاذبه های طبیعی روستای سیمین ابرو بنا های قدیمی و بسیار زیبایی دارد که دیدن این مکان ها خالی از لطف نیست؛ خانه کدخدا و حمام با خزینه ای که در این روستا واقع شده است. خانه کدخدا که در روستای سیمین ابرو قرار گرفته است یکی از خانه های بسیار زیبای این روستا می باشد که متعلق به مرحوم کدخدا میرزا مراد کهوند بوده است؛ در حیاط خانه کدخدا چشمه ای طبیعی قرار دارد که زیبایی این خانه را دو چندان کرده است. یکی از برنامه هایی که برای پیشرفت روستای سیمین ابرو در راستای گردشگری در حال پیگیری می باشد؛ تبدیل بنای خانه کدخدا به مهمانخانه و یا سفره خانه است.
حمام قدیمی که در روستای سیمین ابرو وجود دارد نیز با سنگ های سیاهی که برای ساخت روستا و حمام استفاده شده است، مرمت شده است و آماده بازدید برای گردشگران می باشد.

روستای سیمین ابرو

آب و هوای روستای سیمین ابرو

روستای سیمین ابرو در منطقه ای کوهستانی و کوهپایه ای قرار دارد و آب و هوای این منطقه در فصل های زمستان و پاییز بسیار سرد است (تعداد روز های یخبندان روستای سیمین ابرو همدان ۱۳۰ روز است.)
روستای سیمین ابرو در فصل تابستان، آب و هوای بسیارخنک و مطبوعی دارد که باعث می شود افراد زیادی را از مکانهای سرد به این منطقه جذب کند. در فصل بهار گل های کوه پایه ها و دره های این منطقه شکوفه می زنند و فصل مناسبی برای لذت از طبیعت زیبای این منطقه است. 

یکی دیگر از روستاهای مهم و پربازدید همدان روستای علیصدر است که غار علیصدر در آن قرار گرفته شده است. اگر به این شهر سفر کردید حتما از آن دیدن کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر