صومعه آلادژا وارنا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 996
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور بلغارستان که در شرق دریای سیاه قرار گرفته است، به کشور شگفتی ها معروف است. بلغارستان که در قاره اروپا قرار دارد، از کشور های قدیمی و تاریخی این قاره به شمار می رود؛ تا جایی که مکان های تاریخی و باستانی زیادی در این کشور گرد هم آمده اند.سومین شهر بزرگ بلغارستان، شهر وارنا است؛ می توان گفت تقریبا این شهر به دلیل وجود تفرجگاه ساحلی گلدن سندز در این منطقه معروف است. البته باید بگوییم که جاذبه های گردشگری بسیاری در این شهر قرار دارند که نمی توانیم به بررسی همه  آنها بپردازیم. اما در این مقاله قصد داریم به بررسی یک جاذبه  توریستی شهر وارنای کشور بلغارستان بپردازیم که در دل کوه های شهر وارنا قرار گرفته است.این مکان که صومعه  آلادژا نام دارد، یکی از معروف ترین و البته قدیمی ترین صومعه های کشور بلغارستان می باشد که دقیقا در دل کوه ساخته شده است. این صومعه که در شمال شرقی کشور بلغارستان نیز قرار گرفته است، معبد مسیحیان این منطقه بوده و مسیحیان بلغاری برای عبادت های هفتگی خود به این مکان می آیند.در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق تر این معبد بپردازیم و نکاتی را مانند معماری این مکان، تاریخچه ی آن و... برای شما بازگو کنیم؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

معرفی صومعه آلادژا در شهر وارنا 

ساخت این صومعه بزرگ، به قرون وسطی یعنی قرن های 13 و 14 میلادی بر می گردد. شما می توانید با سفر به کشور بلغارستان و بازدید از این معبد قدیمی، با رهبانیت راهبان این صومعه و تاریخچه اتفاقات این منطقه آشنا شوید.این صومعه که در قسمت مرکزی صحرای ماسه‌ های طلایی واقع شده است، مکانی بی نظیر و بسیار زیبایی برای توریست های کشور بلغارستان است. وجود گونه‌ های گیاهی کمیاب مانند برخی درختان در این ناحیه باعث شده است تا این منطقه، علاوه بر اهمیت تاریخی ای که دارد، از اهمیت طبیعی و زیست محیطی نیز برخوردار باشد.

شاید برای شما نیز جالب باشد که چرا این صومعه درون کوه ساخته شده است! جواب آن به خصوصیات رفتاری راهبان و کشیش های قرون وسطی بر می گردد.در قرون وسطی، اکثر راهبان مسیحی، در صومعه ‌های غار مانند زندگی می کرده اند و در فرهنگ مسیحیان نیز این موضوع به چشم می خورد که راهبان باید حتما افراد گوشه گیری باشند و زیاد درون اجتماع حضور پیدا نکنند؛ علت ساخت صومعه  آلادژا و دیگر صومعه های کوهستانی در کشور های اروپایی نیز همین موضوع است.صومعه  آلادژا بر روی صخره های فات فرانگ که در یک منطقه جنگلی حفاظت شده قرار دارد، واقع شده است. این منطقه  جنگلی در مجاورت پارک طبیعت گلدن سندز واقع شده است مجموعه ای از صومعه های ارتدوکس را درون خود داده است. 

نام آلادژا، نامی است که در زبان ترکی اشاره دارد و انتخاب این نام برای این صومعه ی زیبا، در زمان عثمانیان انجام شده است؛ گفتنی است که این اسم، به معنای "رنگارنگ" می باشد؛ 
اگر شما هم به این کلیسا سفر کنید، متوجه خواهید شد که چرا این نام برای این کلیسا در نظر گرفته شده است. وجود آثار روی دیوارها و نقاشی ‌هایی که در این غار به چشم می‌خورد، مهم ترین دلیلی است که می توان برای انتخاب کردن اسم آلادژا برای این صومعه در نظر گرفت. آلادژا تا نزدیک ترین هتلی که به آن دسترسی دارد، تقریبا چیزی حدود 4 کیلومتر فاصله دارد.

صومعه آلادژا

تاریخچه  آلادژا 

همان طور که در بالا نیز گفته شد، قدمت این صومعه به قرون وسطی بر می گردد؛ اما کشف ظروفی در این مکان توسط باستان شناسان، معلوم می کند که ساخت این محل، تقریبا مربوط به قرن چهارم میلادی است.همچنین روایت دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد بخش هایی از این صومعه ی تاریخی، به دوران ژوستین متعلق هستند. برای مثال وجود سکه های یافت شده در دیواره های این غار، نشان می دهد که ممکن است این صومعه، تقریبا 500 سال بعد از میلاد مسیح ساخته شده باشد.این بنای مهم و البته زیبا، در سال ۱۹۲۷ میلادی، به عنوان یک اثر تاریخی عمومی اعلام شد؛ همچنین در سال 1968 نیز از این مکان، به عنوان یک بنای فرهنگی معماری با اهمیت ملی یاد شد.

تصاویر صومعه آلادژا وارنا


 البته باید بگوییم که متاسفانه امروزه افراد بومی، نمی توانند از این مکان به عنوان معبد استفاده کنند و مردم از غار آلادژا، تنها در همان قرون ۱۳ و ۱۴ به عنوان معبد یاد می کردند. حمله ی عثمانی ها به کشور بلغارستان باعث شد این غار ها کم کم تبدیل به مکانی متروکه شوند و دیگر تقریبا از قرن پانزدهم به بعد، کمتر از این غار ها به عنوان محل عبادت استفاده شود. امروزه از این غار، تنها برای مطالعات باستان شناسی استفاده می شود؛ البته گردشگران می توانند از آن بازدید کنند.

معماری صومعه آلادژا 

غار های صومعه آلادژا، دو طبقه هستند و همه ی آن ها بر روی یک صخره‌ آهکی که حدود ۴۰ متر ارتفاع دارند، تراشیده شده ‌اند. طبقه ی اول این غار ها، شامل کلیسا یا همان معبد، اتاق‌ های خانقاه، اتاق غذاخوری، آشپزخانه، کلیسای کوچک، قبرستان و محوطه مزرعه می باشد.در طبقه ی دوم هم یک فرورفتگی وجود دارد که این سطح را مانند یک غار طبیعی کرده است. در انتهای شرقی این طبقه، یک کلیسا و صومعه وجود دارد.همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، یکی از بخش های جالب این صومعه، وجود نقاشی های رنگارنگی است که بر روی دیواره های آلادژا قرار دارد؛ البته متاسفانه پس از گذشت سال ها، این نقاشی ها کمرنگ شده و تقریبا از بین رفته اند، اما هنوز هم آثاری از آن ها بر روی دیواره های غار مشهود است.

صومعه آلادژا

 دسترسی به صومعه آلادژا 

اگر شما هم قصد سفر به این کشور را دارید و می خواهید از صومعه آلادژا دیدن کنید، می توانید به راحتی از اتوبوس های عمومی شماره ۴۰۹ که از روبروی کلیسای جامع شهر وارنا به سمت صحرای ماسه های طلایی می روند استفاده کنید. رسیدن به این صومعه از ایستگاهی که گفته شد، تقریبا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.بعد از این که اتوبوس به مقصد خودش که تپه ماسه های طلایی است رسید، گردشگران باید از سرازیری این تپه‌ خودشان را به پایین برسانند و حدود ۱.۵ کیلومتر پیاده روی کنند تا در نهایت به صومعه ی آلادژا برسند.

سخن آخر 

به شما توصیه می کنیم اگر جزو گردشگرانی هستید که قصد دارید از کشور بلغارستان و مکان های توریستی آن دیدن کنید، حتما سری به صومعه تاریخی آلادژآ بزنید. این مکان مذهبی – توریستی، یکی از مکان های زیبای شهر وارنای بلغارستان است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید میکنند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر