آبشار شاهاندشت

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/04/23
بازدید: 1179
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آبشار شاهاندشت، مرتفع ترین آبشار استان مازندران است و از مهم ترین جاذبه های طبیعی این استان به شمار می رود. این آبشار، در۶۵ کیلومتری شهرستان آمل واقع شده و در روستای شاهاندشت قرار دارد. آبشار شاهاندشت آمل، به دلیل مناظر چشمگیر و منحصر بفردش، همواره مورد توجه بومیان این منطقه و گردشگران زیادی قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی زیبا، در سال ۱۳۹۰، در فهرست آثار ملی ایران، ثبت شد. این محل، فرصتی به یاد ماندنی برای پیاده روی و آب تنی، عکاسی و پیک نیک در اطراف آبشار، برای بازدیدکنندگان و علاقمندان به طبیعت رقم می زند.

 

آبشار شاهاندشت

 

شاهاندشت، بزرگترین و مرتفع ترین آبشار مازندران

آبشار شاهاندشت با ارتفاع ۵۱ متر، بلندترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران است. این آبشار دائمی، پرآب و پرخروش، با شکوهی وصف نشدنی خود نمایی می کند. آبشار شاهاندشت، از کنار قلعه این روستا، عبور می کند و از محلی به نام تنگه الیاس سرچشمه می گیرد. منطقه دارای ۸ آبشار است که آبشار اولی، ۱۵ متر ارتفاع، آبشار دوم با طول تقریبی ۳۰ متر، آبشارهای سوم، چهارم و پنجم، از سه پله پشت هم تشکیل شده اند و هر کدام از آنها، ۱۰،۱۸،۱۲ متر ارتفاع دارند.

پس از عبور از آبشار۲۵متری ششم، آبشار هفتم قرار گرفته که طولش حدود ۲۰ متر است. طول آبشار هشتم که آخرین آنهاست، ۳۵ متر است که در مجموع با آبشار هفتم، ۵۵ متر ارتفاع آن ها می شود. این منطقه، در فاصله ۹۶ کیلومتری تهران قرار گرفته و از نزدیکترین جاذبه های گردشگری استان مازندران به تهرانی هاست؛ به همین دلیل، بخش عمده ای از بازدیدکنندگان این آبشار را تهرانی ها تشکیل می دهند. فاصله نسبتا کم این آبشار به جاده هراز و عدم نیاز به کوهنوردی و پیاده روی های طولانی و سنگین، در کنار زیبایی های وصف نشدنی این آبشار، سبب شده قابلیت های این منطقه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری، به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. آب خنک و گوارای این آبشارکه از دل کوه سرچشمه گرفته، آب و هوای خنک و دلپذیر و صدای گوش نواز آبشار، از ویژگی هایی است که هر بازدیدکننده ای را شیفته خود می کند.

تفریح در آبشار شاهاندشت

پیاده روی در طبیعت بکر و زیبای شاهاندشت می تواند مدتی شما را از دغدغه های روزانه تان دور کند. همچنین می توانید همراه خانواده و دوستانتان در اطراف آبشار پیک نیک کنید و بساط جوجه و کباب خود را راه بیندازید. عکاسی از مناظر فوق العاده زیبای این منطقه و همین طور آب تنی در آب خنک و زلال آبشار، میتواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند.

 

آبشار شاهاندشت

 

قلعه ملک بهمن در بالای آبشار شاهاندشت

قلعه ملک بهمن، با نامهای مختلفی از جمله: ملک قلاع، ملکه خلا، ملکه قلاع و قلعه شاهاندشت شناخته می شود. این قلعه در بالای آبشار شاهاندشت و بر روی صخره ای به طول۲۲۰ متر از سطح زمین های شاهاندشت قرار گرفته است. این قلعه با قدمت سه هزار ساله، در گذشته متعلق به پادشاهان پادوسبانیان بوده که بر رویان، نور، رستمدار و کجور حکمرانی می کردند. این قلعه در سال۱۰۰۵، به دستور شاه عباس صفوی فتح شد. قلعه تاریخی ملک بهمن، در سال ۱۳۷۹به عنوان یکی از آثار ملی، به ثبت رسید. این قلعه  از سنگهای کوچک و درشت و ملات گچ و ساروج ساخته شده و ساختمان آن به صورت چند طبقه و شامل اتاق ها و سایر مناطق ساختمانی می باشد. در قسمت بالایی و روی این قلعه، برج هایی وجود دارد که احتمالا برای دیدبانی از آن ها استفاده می شده است. اگر به پله های این قلعه دقت کنیم، میبینم ارتفاع هر کدام از پله ها، بیش از ۵۰ سانتی متر است که این نشان دهنده این موضوع بوده که مردان بلند قامتی که در زمان های بسیار دور، شاید قبل از ورود آریایی ها، به این قلعه رفت و آمد داشته اند. نکته جالبی که درمورد این قلعه وجود دارد، اینکه هیچ در و راه ورودی در اطراف قلعه وجود ندارد و تنها راه ورود به آن، مسیر های زیر زمینی بوده که اکنون مسدود شده اند.

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت

بهترین زمان برای بازدید از این آبشار، فصل بهار یا تابستان است چرا که در فصلهای سرد سال، بخاطر آب و هوای بسیار سرد و شرایط جوی ناپایدار، مسیر رسیدن به آبشار، صعب العبور می شود. پس با این اوصاف، اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر ماه، زمان مناسبی برای سفر به اینجاست.

چطور به آبشار شاهاندشت برویم؟

برای رسیدن به آبشار شاهاندشت دو مسیر وجود دارد:

  • مسیر اول: در حدود۹۶ کیلومتری جاده هراز و در منطقه ی لاریجان، از پل وارنا عبور کنید و بلافاصله پس از عبور از این پل،  به سمت راست بپیچید.همین مسیر را ادامه دهید و پس از طی چند کیلومتر، به روستای زیبای شاهاندشت می رسید و تا رسیدن به آبشار۱۵ دقیقه پیاده روی لازم است. 
  • مسیر دوم: از سمت تهران، نرسیده به روستای شنگلده، روستای شاهاندشت.این مسیر۴۵ دقیقه تا آبشار پیاده روی دارد.

برای رسیدن به آبشار شاهاندشت، مسیر اول مناسب تر و پرتردد تر می باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 101 کاربر