مسجد سلطان قابوس

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/04/08
بازدید: 417
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مسجد جامع سلطان قابوس مسقط نام کامل یکی از بناهای نمادین و باشکوه شهر مسقط کشور عمان است که دارای معماری شگفت انگیزی متشکل از گنبدی مرکزی با ارتفاع 50 متر، 5 مناره و مساحتی بزرگ به منظور جای دادن 8000 تا 20000 هزار نمازگزار است. به طور کلی مساحت این مسجد حدوداً 102 هکتار است که در جشن 30 سال سلطنت سلطان قابوس افتتاح شد در این مسجد حقایق حیرت انگیزی در خصوص معماری و فضای داخلی اش نهفته است که اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید آن ها را متوجه خواهید شد.

مسجد سلطان قابوس کجاست؟

همانطور که پیش تر گفته شد مسجد سلطان قابوس بزرگترین مسجد کشور عمان است که در قلب شهر مسقط واقع شده است، این مسجد دارای باغ های مزین، آبشار ها و آب نماهای متعدد، راهرو های طویل و زیبا است. مسجد سلطان قابوس عمان به عنوان هدیه ای برای مردم این کشور که در 1 مه 2001 تأسیس شد. بر اساس تحقیقات مسجد سلطان قابوس یکی از 50 مسجدی است که سلطان قابوس در نیم قرن سلطنت خود در کشور عمان بنا کرد.

 

مسجد سلطان قابوس

 

آشنایی با مسجد سلطان قابوس در عمان

تاریخچه و ماجرا مسجد سلطان قابوس مسقط از آن جایی آغاز شد در سال 1992، قابوس بن سعید آل سعید، سلطان وقت عمان، دستور داد که کشورش باید یک مسجد جامع باشکوه داشته باشد. از این رو مسابقه ای برای طراحی آن در سال 1993 با عنوان بهترین طراحی و نقشه برپا شد. پس از انتخاب بهترین نقشه پروژه انتخاب مکان به جهت ساخت در ماه دسامبر همان سال آغاز شد. کار این ساختمان حدوداً شش سال و هفت ماه طول کشید. جالب است بدانیم در ساخت این مسجد 300000 تن ماسه سنگ هندی استفاده شد و اینکه مسجد سلطان قابوس عمان تنها یک مسجد ساده نیست بلکه در این مسجد جامع، یک موزه اصلی و یک موزه زنان، چندین فضای آراسته و ... وجود دارد.اگر بخواهیم معماری مسجد سلطان قابوس مسقط را در نظر بگیریم این مسجد ترکیبی از سبک های معماری اسلامی، معماری خاورمیانه و سبک معماری کشور عمان است. با این وجود حقایق حیرت انگیزی در مورد طراحی، فضای داخلی و معماری آن وجود دارد که هر گردشگری را مجبور به بازدید از این مسجد می کند.

معماری مسجد سلطان قابوس

همان طور که گفتیم برای نقشه و معماری داخلی مسجد سلطان قابوس عمان یک مسابقه برگزار شد و شخص معمار پس دریافت هدیه موظف به ساخت یک شاهکار خارق العاده از معماری مدرن اسلامی در کشور عمان شد. موضوعی که عامل حیرت عموم گردشگران در هنگام توصیف فضای این مسجد شد وجود یک لوستر بزرگ کریستال سواروسکی و فرش دستباف ساخته شده از ابریشم خالص ایرانی است. همچنین مصالح مرغوب و نمای بیرونی ماسه سنگ راجستانی آن به همراه استفاده از نفیس ترین مرمر های ایتالیایی از دیگر دلایل زیبایی و تحسین معمار و طراح این مسجد است.

بخش های مختلف مسجد سلطان قابوس

یکی از جاذبه های دیدنی که از سایر بخش های عمان متمایز است مسجد سلطان قابوس می باشد. شهرت جهانی این مسجد جامع هر گردشگر خارجی را وادار به بازدید از این نقطه می کند در ادامه بیشتر در مورد بخش های مختلف و توریسم پسند مسجد سلطان قابوس مسقط صحبت می کنیم.

 

عکسهای مسجد-سلطان-قابوس

 

ثبت جهانی مسجد سلطان قابوس

معماری این مسجد به گونه ای بود که پس از تاسیس، اماراتی ها و قطری به دنبال سرقت این طراحی بودند با توجه به شهرت جهانی مسجد سلطان قابوس عمان و لوستر زیبای آویزان شده در بخش مردانه با ابعاد 14 متر، 855 تن وزن،600000 کریستال درخشان سواروسکی و روکش طلای 24 عیار لوستر که تکمیل آن 4 سال به طول انجامید، این منطقه به ثبت جهانی رسید.

پذیرایی افراد غیر مسلمان

مسجد سلطان قابوس تنها مسجد کشور عمان است که به بازدیدکنندگان غیر مسلمان اجازه ورود می دهد؛ اما با این حال گردشگران در هنگام ورود و گشت و گذار در این منطقه باید از قوانین پیروی کنند. از جمله قوانین این مسجد می توان به عدم ورود کودکان زیر ده سال در نمازخانه، عدم خوردن غذا و استفاده از گوشی تلفن همراه در محیط مسجد اشاره کرد که تمام این قوانین موجب جوی آرام برای لذت بردن از زیبایی های این مسجد می شود.

کتابخانه

کتابخانه یکی از بخش های مسجد سلطان قابوس است که استفاده از آن برای تمام افراد مشروط بر قوانینی مشخص امکانپذیر است. در این کتابخانه حدود 20 هزار کتاب قرار گرفته است که منظره لذت بخشی را برای گردشگر به جای می گذارد.

تعویض لباس

قبل از ورود به مسجد سلطان قابوس مسقط زنان و مردان موظفند لباسی پاک و مشخص بپوشند که برای این کار فضایی در نظر گرفته شده است. هم چنین زنان باید موهای خود را کاملاً بپوشانند.

محلی برای استراحت

یکی از بخش های مسجد سلطان قابوس محلی برای استراحت نمازگزاران است. در این منطقه خاص از شما با قهوه و خرما پذیرایی خواهد شد که فرصت مناسبی برای پرسش سؤال در خصوص فرهنگ کشور عمان است.

فضایی برای تطهیر و آماده شدن برای عبادت

اتاق كوچكی كه در وسط ساختمان مسجد سلطان قابوس عمان به شکل آب‌نما وجود دارد که به اتاق وضو مشهور است. در این اتاق نمازگزاران می توانند غسل یا وضو بگیرند.
سنگ های رنگارنگ، فضای زیبا، ناحیه ای برای عبادت خالصانه، راهرو های زیبا و ... از دیگر بخش های مسجد سلطان قابوس عمان است. گردشگران خارجی باید بدانند این مسجد از 8:00 صبح تا 11:00 صبح هر روز غیر از جمعه برای غیرمسلمانان باز است. هم چنین برای کاوش در مسجد هیچ بلیط و هزینه ای وجود ندارد.

 

فرش ایرانی مسجد سلطان قابوس عمان

 

فرش ایرانی مسجد سلطان قابوس

یکی زیبا ترین قسمت های مسجد سلطان قابوس طراحی داخلی فرش نماز است که سراسر نمازخانه را پوشانده است. برای تهیه این فرش ایرانی 1،700،000،000 گره توسط دستان هنرمند فرش بافان ایرانی زده شده است که مدت زمان بافت آن 4 سال به طول انجامید و در آن می توان نقوش و سبک بافت فرش تبریز، اصفهان و کاشان را مشاهده کرد. این فرش در 28 رنگ گیاهی سنتی در وزن 21 تن بافته شد که به صورت یک سره تمام مسجد سلطان قابوس را می پوشاند که همتای آن تا چند سال گذشته در جهان وجود نداشت اما اخیراً مسجد شیخ زاید در ابوظبی، امارات متحده عربی، دومین فرش بزرگ و زیبای جهان را به منظور پوشش نمازخانه از ایران خریداری کرده است.

اطلاعات گردشگری مسجد سلطان قابوس

مسجد جامع سلطان قابوس یکی از جاذبه های دیدنی شهر مسقط عمان با عجیب ترین معماری مساجد مدرن است که در خود بخش های زیادی مانند تئاتر، محلی برای سخنرانی، نمازخانه اصلی و ... را جای داده است. کتابخانه این مسجد از ساعت 9 صبح تا 9 شب به غیر پنج شنبه ها باز است. آثار هنری در سبک های مختلف بخشی از ویژگی های این مسجد است که در هنگام قدم زدن در راهرو خواهید دید. تحلیل و استفاده از تئاتر و سخنرانی برای گردشگران غیر مسلمان و مسلمان آزاد است و جالب است که بدانیم عموم سخنرانی ها به زبان انگلیسی انجام می شود.

جمع بندی

مسجد سلطان قابوس، بزرگترین مسجد مسقط، در مرکز این شهر واقع شده است. خب به انتهای یکی دیگر از مقالات سایت لحظه آخر نزدیک می شویم در این مقاله ما در مورد معماری اصیل و بی نظیر مسجد سلطان قابوس و وجود فرش دستبافت ایرانی که از جمله جاذبه های دیدنی این مسجد است سخن گفتیم. اگر می خواهید از این مسجد دیدن کنید باید بدانید که این مسجد در منتهی‌الیه غربی مسقط در حومه Gubrah که به صورت hob-rah تلفظ می شود واقع شده است که وجود اتوبوس و تاکسی های متعدد امکان دسترسی به این مسجد را برای شما آسان تر می کند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر