نهاوند

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 13617
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهرستان نهاوند با قدمت تاریخی بیش از هزار سال یکی از شهرها و مناطق قدیمی ایران به شمار می رود، که هر ساله گردشگران بسیار زیادی را به سبب وجود آب و هوای فوق العاده و اماکن گردشگری زیبا و بکر، به خود جذب می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نهاوند کجاست؟

شهرستان نهاوند که پیش از ورود اسلام به ایران پایتخت کل سرزمین ایران بوده، واقع در جنوب غربی استان همدان، توسط رشته کوههای زاگرس احاطه شده است. مرکز این شهرستان شهر نهاوند می باشد. شهر نهاوند همدان با جمعیتی حدود ۷۷ هزار نفر جزء سه شهرستان پر جمعیت این استان به شمار می‌رود، که مساحتی معادل ۱۵ هزار و ۳۵ کیلومتر مربع دارد. این شهر که نام آن به دفعات در متون تاریخی ذکر شده است پر تمدن ترین و قدیمی ترین شهر ایران به شمار می رود؛ که در ۱۰۰ کیلومتری قسمت جنوبی استان همدان قرار گرفته و از لحاظ جغرافیایی به شهرهای معروف مختلف می‌رسد.

 

شهرستان زیبای نهاوند

 

آشنایی با نهاوند همدان

نهاوند همدان که با نام‌های پیشین لائودیسه، نیهاوند، نیوانتا، نیسایا و نیفواندای که از آن نام برده شده است، مردمانی با آداب و رسوم و سنن خاص و مختلف را در خود جا داده است.  نژاد های مختلف مردم نهاوند همدان بیشتر آمیخته از اقوام شهرستان های ملایر، ترک‌های شمال و غرب، کردهای کرمانشاه و فارس های استان مرکزی می باشد. زبان رسمی مردم استان همدان فارسی است، که با گویش نهاوندی (لری شمالی) سخن می گویند؛ البته گویش های آذری و کردی نیز در این شهر رایج می باشد. با وجود سکونت اقوام مسیحی و یهودی در این شهر اکثریت مردم نهاوند پیرو دین رسمی کشور یعنی اسلام می باشند؛ که البته لازم به ذکر است، ساکنان همدان اثنا عشری پیرو مذهب جعفری که یک فرقه اهل حق سنی است، هستند.

 

جاهای دیدنی همدان - با جاهای دیدنی همدان بیشتر آشنا شوید.

 

نهاوندقدیم

نهاوند قدمت هفت هزار ساله دارد که با توجه به قدمت بسیار زیادش تعجب آور نیست که در حال حاضر ۱۰۰ اثر تاریخی آن از ۲۰۰ اثر شناخته شده در این شهر به ثبت ملی رسیده است.
این شهر در طول دوره های تاریخی مختلف کشور ایران با اسامی متفاوت شناخته می شد که به طور مثال می‌توانید از بین این گویش های مختلف و متفاوت به اسامی همانند نیموآندای، اینهاوند دست یابید. حتی بعضی از باستان شناسان بر این باورند که ممکن است نهاوند اشاره‌ای به یک آلت موسیقی و یا حتی دستگاهی خاص در نت های موسیقی باشد که تنها در نیمه شب نواخته می شود. ناگفته نماند در دوره‌ای از تاریخ به این شهر لائودیسه نیز گفته میشد.این نام به افتخار ملکه سلوکیان بر روی این منطقه گذاشته شد و ساسانیان هم به این شهر نام نیماوند را داده بودند و پس از ورود اسلام به ایران نام آن را حتی به ماه بصره نیز تغییر دادند.

 

عکس نهاوند قدیم

 

آب و هوای نهاوند

شهر نهاوند که تابستان‌ها ای نسبتاً خنک و زمستان‌های سرد دارد و از شمال به شهرهای تویسرکان و همدان، از غرب به کنگاور، از جنوب به استان لرستان و از شرق به ملایر محدود است. سردترین ماه سال در این شهرستان دی ماه و گرم‌ترین ماه‌ سال در آن تیرماه می‌باشد. بارش سالانه در شهر نهاوند ۴۱۰ میلی متر برآورد شده و همچنین این شهر ۱۳ دقیقه و ۲۸ ثانیه با تهران اختلاف ساعت دارد.

 

آب و هوای همدان - بررسی وضعیت آب و هوای استان همدان

 

بهترین زمان سفر به نهاوند

نهاوند شهرستان چهار فصل محسوب می شود و بهار های آن بسیار سرسبز و مملو از گردشگران می باشد. بهترین زمان سفر به این شهر فصل پاییز می باشد که بسیار رنگارنگ و خلوت می باشد.

سوغات نهاوند چیست؟

  • گز آردی (بادام-پسته)
  • حلوا گردویی
  • عسل، خیارشور
  • لواشک، لبنیات
  • انواع مرکبات
  • صنایع دستی (گلیم و قالی و فرش و گبه)

جاهای دیدنی نهاوند

از جاذبه های تاریخی نهاوند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خانه قدوسی
  • حمام حاج آقا تراب
  • مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی

 

جاذبه های دیدنی شهر نهاوند

 

  • مسجد جامع نهاوند
  • پل زرامین
  • تپه باستانی بابا قاسم
  • معبد لائودیسه
  • موزه مردم شناسی تاریخی‌، فرهنگی و شهدا
  • نپه و ارگ نوشیجان

از جمله جاذبه های طبیعی این شهر سراب گاماسیاب، سراب گیان، سراب ملوسان، سراب فارسبان و سراب کنگاور کهنه می باشند.

 

غار علیصدر - یکی از بزرگ ترین غار های موجود در ایران 

 

چگونه به نهاوند برویم؟

برای سفر به استان همدان می توانید از فرودگاه استان همدان استفاده نمایید که تنها ۱۱۷ کیلومتر با شهر نهاوند فاصله دارد. همچنین با وسیله نقلیه شخصی نیز می توانید از شهرهای مرکزی و تهران که حدوداً ۴۰۰ کیلومتر با همدان فاصله دارد، از مسیر جاده ساوه و گذشتن از استان مرکزی به نهاوند برسید؛ این مسیر کوتاهترین فاصله است که می توانید از تهران تا نهاوند طی کنید. همچنین از اتوبان قزوین نیز می‌توانید به این استان سفر کنید؛ با این تفاوت که مسیر طولانی تری را خواهید پیمود. از آنجایی که مسافت استان‌های شرق، جنوب شرقی، شمال شرقی و جنوبی بسیار طولانی است، پیشنهاد می‌شود به صورت هوایی به این شهر سفر کنید. کوتاهترین مسافت را استان‌های شمال غربی، جنوب غربی و غرب با این شهر دارند، که سفر با اتوبوس یا وسیله نقلیه شخصی گزینه مناسبی برای آنها می باشد. همچنین نزدیکترین ایستگاه راه آهن به نهاوند ۱۱۳ کیلومتر با این شهر فاصله دارد، که مردم در شهرهای اصلی دسترسی آسانی به خطوط راه آهن دارند و می‌توانند به راحتی با استفاده از خطوط راه آهن به این شهر سفر کنند. به علاوه تمام پایانه های اتوبوسرانی از سراسر کشور به مقصد این استان سفر دارند.

نظرات کاربران

  1. ج بت ج بت 1402/10/13
    4 نفر پسندیدند
    باسلام درموردطایفه هایی که ازلرستان به شهرستان نهاوندکوچ کرده اند ودرحال حاضرجزمردم این شهرستان هستندمطلبی نگذاشتیدواین درحالی است که تقریبا نصف جمعیت این شهرستان ازاقوام لرولک هستندکه ازلرستان آمده اندمثل طایفه کولیوند،حسنوند،یوسفوند،ساکی ،حمیدوند،ترکاشوند،غیاثوندوقیاسوند،ساکی ،دیناروند،لروند ،کاکاوندوخیلی های دیگر
  2. ج بت محمد نادری 1402/12/22
    0 نفر پسندیدند
    سلام برادر نهاوند ۹۹.۹ ٪ ساکنانش لر و لک هستن و مابقی همدانی و کرد

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 104 کاربر