طبیعت ایران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 7094
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور عزیزمان ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، کشوری چهار فصل به حساب می آید. این شرایط آب و هوایی متنوع سبب ایجاد جاذبه های گردشگری گوناگونی شده که برخی از آن ها در هیچ کجای دنیا نظیر ندارند. در این مقاله لحظه آخر قصد دارد شما را با بهترین جاذبه های طبیعی ایران آشنا کند؛ جاذبه هایی کم نظیر که دیدنِ آن ها قطعا شما را به وجد می آورد. جاذبه های طبیعی ایران تنوع فوق العاده ای دارند و از همین رو ما تصمیم گرفتیم به تفکیک از هر کدام 5 مورد را نام ببریم؛ در ادامه این مقاله جذاب همراه ما باشید. 

دریاچه های ایران

در ایران بیشتر از 20 دریاچه وجود دارد که بخش مهمی از اکوسیستم کشورمان را تشکیل می دهند؛ از میان این تعداد معروف ترینِ آن ها عبارتند از:

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه، دریاچه ای وسیع و نام آشنا در شمال غرب کشورمان می باشد که در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی گسترده شده است. این دریاچه عناوینی چون بزرگترین دریاچه داخلی ایران، بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا را به خود اختصاص داده است. دریاچه ارومیه دارای طول 140 کیلومتر، عرض 55 کیلومتر و عمق 16 متر می باشد. مساحت این دریاچه در گذشته های نه چندان دور حدود 6 هزار کیلومتر بوده ولی در حال حاضر بخش قابل توجهی از آن خشک شده و هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه 2978 کیلومتر مربع می باشد. 

دریاچه خزر

دریاچه خزر به عنوان بزرگ ترین دریای محصور شده در خشکی به حساب می آید که از جنوب به ایران محدود می شود. این دریای پهناور که در بخش های شمالی کشورمان قرار دارد، دارای طول 1030 کیلومتر، عرض 435 کیلومتر و مساحت 371 هزار کیلومترمربع می باشد. میانگین عمق این دریاچه 178 متر است و جالب است که بدانید عمیق ترین بخش آن هم در کشور ما قرار دارد. آب دریاچه خزر نیمه شور بوده به طوری که می توانیم بگوییم میزان نمک محلول در یک لیتر از آب این دریاچه حدود 12 گرم می باشد. به طور تقریبی 660 کیلومتر از این دریاچه متعلق به ایران است بدین معنا که در خاک کشورمان قرار دارد. 

دریاچه مهارلو

مهارلو نام یکی از دریاچه های شگفت انگیز ایران است که در شهر شیراز قرار دارد. این دریاچه کمی با انتظارات شما متفاوت است چراکه رنگش آبی نیست بلکه قرمز است! این دریاچه زیبا و فصلی در کنار روستایی با همین نام واقع شده که بازدید از آن و معماری جالبش هم خالی از لطف نیست. دریاچه مهارلو با مساحتی بالغ بر 24 هزار هکتار در ارتفاع 1560 متری از سطح دریا واقع شده است. نور زیاد و شوری آبِ این دریاچه سبب رشدِ نوعی جلبک بی خطر به نام دونالیلا سالینا می شود که این جلبک دلیل اصلی قرمز رنگ بودن آب دریاچه می باشد. 

دریاچه نئور

دریاچه نئور یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و چشم نواز ایران است که در استان اردبیل قرار دارد. در واقع این دریاچه از دو بخشِ جداگانه تشکیل می شود که همزمان با فرا رسیدن فصل بهار و پرآبی، به هم می پیوندند و دریاچه ای به زیبایی نئور را تشکیل می دهند. طبیعتِ خیره کننده ای که اطراف این دریاچه را فرا گرفته، تا دقایقی چشمان شما را به خود خیره می کند؛ در این مکان بیش از 70 گونه گیاهی و دارویی 90 گونه جانوری وجود دارد. مساحت کلی این دریاچه حدود 220 هکتار می باشد.  

دریاچه چورت

دریاچه چورت یا میانشه، دریاچه ای زیبا در دلِ جنگل های مازندران است که همچون نگینی میانِ آن می درخشد. این دریاچه بیضی شکل با وسعت 2.5 هکتار در ارتفاع 1034 متری از سطح دریا قرار دارد. دریاچه زیبای چورت که در شهر ساری و در جوار روستای چورت قرار دارد، در سال 1318 بر اثر زمین لرزه و رانش زمین ایجاد شده است. 

 

دریاچه های ایران

 

رودخانه های ایران

رودخانه ها از جمله مکان های دل انگیزی هستند که سر منشاء حیات هستند و طراوت خاصی را به محیط اطراف خود می بخشند، در ادامه به مهم ترین رودهای ایران اشاره می کنیم و مشخصات هر یک را ذکر می کنیم. 

زاینده رود

رودخانه زاینده رود یکی از رودهای بسیار مهم کشورمان است که در استان اصفهان قرار دارد؛ در واقع این رود مهم ترین اثر طبیعی این استان به حساب می آید. موقعیت مکانی خاص این رود سبب شده پل های متعددی بر روی آن ساخته شود که مهم تینِ آن ها سی و سه پل و پل خواجو می باشد. وجود تفریحات مهیجی چون ماهیگیری، رفتینگ و قایق سواری در این مکان، لذت سفرتان را دوچندان خواهد کرد. 

رود کارون

کارون طولانی ترین و البته بزرگترین رود ایران محسوب می شود که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. بخش قابل توجهی از این رودخانه ی 950 کیلومتری در شهر اهواز قرار دارد. خوب است بدانید که رود کارون در گذشته با نام های کوهرنگ، کرن و کرنگ نیز شناخته می شد. امروزه شاهد سرازیر شدن پساب های صنعتی و کشاورزی در رودخانه کارون هستیم که همین امر موجب بالا رفتن بیش از حد میزان آلایندگی آن شده و مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود آورده است. 

رودخانه جاجرود

جاجرود یکی از بهترین انتخاب هایی است که برای طبیعت گردی در تهران می توانید داشته باشید. رودخانه جاجرود یکی دیگر از رودهای ایران است که از ارتفاعات البرز آغاز می شود و در نهایت به دریاچه نمک می ریزد. طول این رودخانه 40 کیلومتر و مساحت حوضه آبریز آن 710 کیلومتر می باشد. بهترین زمانی که می توانید از رودخانه جذاب جاجرود دیدن کنید، بهار و تابستان می باشد. 

رود طالقان

طالقان رود، یکی دیگر از رودهای مهم ایران است که در شهر طالقان قرار دارد. این رودخانه که 180 کیلومتر طول دارد، از کوه های کندوان و کوه کهار بزرگ سرچشمه می گیرد و در ادامه با اتصال چند رود دیگر و پیوستن به رودهای الموت و اندج موجب تشکیل رودخانه خروشان شاهرود می شود. 

سفید رود

 پس از کارون، این رود را که طولش 750 کیلومتر است، طولانی ترین رود ایران می دانند. سفید رود یا سپید رود از ترکیبِ دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود تشکیل شده است؛ این رود زیبا در شهر منجیل قرار دارد. 

 

رودخانه های ایران

 

جنگل های ایران

جنگل ها همواره جزء دوست داشتنی ترین جاذبه های طبیعی محسوب می شوند که علاوه بر افزایش سطح اکسیژن خالص، سبب زیبایی محیط اطراف هم می شوند.

جنگل راش

 جنگل راش که جزئی از جنگل های هیرکانی شمال کشور هستند، قدمتی طولانی دارد از همین رو درختانی که در دل آن سر از خاک بیرون آورده اند بسیار بلند قامت هستند. اگر قصد بازدید از این مکان را دارید، پیشنهاد می کنید سفرتان را به فصل پاییز موکول کنید چراکه جنگل راش در فصل پاییز منظره ای خیره کننده را پیش چشمان شما به نمایش می گذارد. 

جنگل حرا

 جنگل های حرا یکی از خاص ترین مکان های دیدنی ایران است که در جزیره قشم واقع شده؛ این جنگل دریایی در زمان مد دریا در آب فرو می رود (تا نیمه) و در زمان جزر دریا سر از آب بیرون می آورد. وسعت جنگل های حرا حدود 58600 هکتار ایت و هم اکنون به عنوان پارک ملی شناخته می شود. جالب است بدانید که این درختان به شکل یک تصفیه خانه عمل می کنند بدین معنا که آب شور دریا را می گیرند و با دفع نمکِ آن، تبدیل به آب شیرین می کنند. 

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

جنگل الیمستان

 الیمستان جنگلی تماشایی در شهرستان آمل است که به دلیل زیبایی های بصری بی همتا، مورد توجه توریست های داخلی و خارجی قرار گرفته است. اگر می خواهید از گرمای طاقت فرسای تابستان به مکانی خنک با طبیعت وصف ناپذیر پناه ببرید، الیمستان قطعا انتخابی عالی برای شما می باشد. این جنگل محل رویش گیاه الیما می باشد که در اردیبهشت ماه رشد می کند و دلیل نام گذاری آن هم احتمالا وجود همین گیاه زیبا می باشد. 

جنگل ابر

 جنگل ابر یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان محسوب می شود که حدود 40 میلیون سال قدمت دارد؛ این جنگل که در شمال شرق شاهرود قرار دارد و وسعتش 35 هزار هکتار است، ادامه جنگل های شمال کشور می باشد. بر فراز این جنگل زیبا و مرتفع، اقیانوسی از ابرها شکل گرفته اند که منظره ای خیره کننده را به وجود آورده است. خوب است بدانید فاصله تهران از جنگل ابر حدود 450 کیلومتر می باشد.

 جنگل دالخانی

 دالخانی بی شک یکی از بهترین جنگل های ایران است که زیبایی هایش بی انتها می باشد. این جنگل کوهستانی که به دالان بهشت هم شهرت دارد، در استان مازندران و در مسیر تنکابن به رامسر قرار داسته و ییلاقات زیادی هم در خود جای داده است. وسعت جنگل دالخانی رامسر حدود 600 هزار مترمربع و فاصله اش از سطح دریا 800 متر می باشد؛ همچنین جاده ای دل انگیز دارد که قطعا شما را به وجد می آورد.  

 

جنگل های ایران

 

کوه های ایران

کشور ایران بر روی کمربندهای کوهستانی واقع شده به همین دل در نواحی مختلف آن می توانیم کوه های بسیار زیبایی را به تماشا بنشینیم.

کوه دماوند

دماوند بلندترین کوه ایران است که در شمال ایران قرار دارد و نام آن برای همه ایرانی ها آشنا می باشد. این کوه به عنوان بلندترین قله آتشفشانی آسیا شناخته می شود؛ قله دماوند در روزهای صاف و آفتابی از شهرهای قم، تهران و ورامین دیده می شود. ارتفاع کوه دماوند 5670 متر می باشد. بهترین زمان صعود به قله دماوند ماه های خرداد و تیر است؛ ناگفته نماند که اگر شخصی مبتدی هستید، تحت هیچ شرایطی به تنهایی اقدام به کوهنوردی در این منطقه نکنید و حتما از یک راهنما کمک بگیرید. 

علم کوه

یکی از جذابیت هایی که در منطقه تخت سلیمان (واقع در استان مازندران) دیده می شود، کوه های استوار علم کوه می باشد که به آلپ ایران شهرت دارد. بعد از دماوند، علم کوه با ارتفاع قله 4850 متر جایگاه دومین قله بلند ایران را به خود اختصاص داده است. گفتنی است که این مکان یکی از سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی کشورمان را دارد. 

کوه سبلان

 سومین قله بلند ایران هم سبلان می باشد که ارتفاعی برابر با 4811 متر دارد. این کوه آتشفشانی که با نام سوالان هم شناخته می شود، در فاصله 25 کیلومتری از جنوب شرق مشگین شهر قرار گرفته است. قله های مشهور این کوه عبارتند از سلطان، هرم و کسری. هنگام بازدید از این کوه حتما از دریاچه بیضی شکلی که در بالای قله قرار دارد، بازدید به عمل آورید. 

کوه دنا

 طولانی ترین چین خوردگی رشته کوه زاگرس را رشته کوه دنا یا قله دنا می نامند. این کوه در ابتدا دهنار نام داشته و بعدها به دینار، دینا و در نهایت به دنا تغییر نام داده است. ارتفاع این کوه 4459 متر است و طولش حدود 80 کیلومتر می باشد. این کوه حدود 50 قله بالای 4000 متر دارد که "حوض دال" با 4350 متر از سایر قلل بلندتر می باشد. 

کوه بینالود

 کوه بینالود با ارتفاع 3211 متر در شمال نیشابور قرار گرفته و دشت های مشهد و نیشابور را از هم جدا می کند. بینالود قسمتی از رشته کوه البرز است و محلی ها آن را بام خراسان می نامند. 

 

کوه های ایران

 

غارهای ایران

کنجکاوی انسان در تمامی ادوار تاریخ سبب کشف مکان های متعددی گشته که غارها نیز جزئی از آن ها هستند. در کشورمان غارهای عجیب و در عین حال بسیار زیبایی وجود دارد که تعدادی از آن ها به شرح زیر می باشند.

غار علیصدر

 غار علیصدر یکی از خارق العاده ترین مکان های دیدنی ایران است که در شهر همدان واقع شده است. علیصدر تنها غار تالابی ایران است که قابلیت قایقرانی هم دارد؛ گردشگران برای بازدید از این مکان سحرآمیز باید سوار قایق های که راهنما هم در آن ها حضور دارند، شده و از بخش های مختلف غار دیدن کنند. با وجود این که حدود 12 کیلومتر از مسیرهای غار شناسایی شده اند، ولی فقط 2.2 کیلومتر آن برای توریست ها قابل بازدید می باشد. 

غار رودافشان

 غار رمزآلود رودافشان در ارتفاع تقریبیِ 1950 متری از سطح دریا و در شهرستان دماوند قرار دارد. این غار آهکی طی میلیون سال توسط رسوبات آب شکل گرفته است. دهانه این غار طولی برابر با 29 متر و ارتفاعی برابر با 20 متر دارد. 

غار بورنیک

 روستای هرانده در فیروزکوه یکی دیگر از مقاصدی است که برای طبیعت گردی بسیار مناسب می باشد چراکه افزون بر بازدید از طبیعت بکر و رودخانه های پرآبی که دارد، می توانید از غار معروف بورنیک هم دیدن کنید. این غار که طولانی ترین غار استان تهران به شمار می رود طولی برابر با 3 کیلومتر دارد؛ برای ورود به این مکان بادی 148 پله را پایین بروید. 

غار سهولان

 غار شگفت انگیز سهولان که دومین غار آبی کشورمان به حساب می آید، از مکان های دیدنی شهر مهاباد می باشد. این غار دارای دو ورودی می باشد که یکی از آن ها 178 پله و دیگری 107 پله دارد؛ درون غار هم به دو قسمت خشکی و آبی تقسیم شده است. وجود تعداد زیادی از لانه های کبوتر که در این غار وجود دارد، سبب شده تا افراد محلی آن را "کونه کبوتر" نیز بنامند. درون دریاچه های غار امکان قایق سواری برای گردشگران وجود دارد. 

غار یخ مراد

غار یخ مراد که در شهر گچسر واقع شده، در ارتفاع 2640 متری از سطح دریا قرار دارد. هنگام بازدید از این مکان بی نظیر، در فضای داخلی غار 3 تالار، یک آبشار یخ زده و یه برکه مشاهده می کنید. همان طور که از نام این غار پیداست، دیواره هایش پوشیده از یخ هستند و به همین دلیل دمای درون آن پایین بوده و ممکن است سرمای هوا کمی برایتان آزار دهنده باشد؛ از همین رو لباس مناسب به همراه داشته باشید. 

 

غارهای ایران

 

آبشارهای ایران

احتمالا برای شما هم جالب است که بدانید بیش از 390 آبشار در سراسر کشورمان وجود دارد! ایران به داشتن آبشارهای زیبا و پرتعداد شهرت دارد؛ اما در این بخش از لحظه آخر می خواهیم به پنج مورد از معروف ترینِ آن ها اشاره کنیم.

آبشار نوژیان

 بی شک زیباترین و بی نظیرترین آبشارهای ایران در استان لرستان قرار دارند؛ یکی از 50 آبشار چشم نواز این استان، آبشار نوژیان می باشد که احتمالا خیلی از شما با آن آشنا هستید. این آبشار با ارتفاع 95 متر، مرتفع ترین آبشار استان لرستان و همچنین یکی از بلندترین آبشارهای ایران می باشد. بهترین زمانی که می توانید از این مکان بازدید به عمل آورید، فصل بهار و تابستان می باشد. 

آبشار لاتون

 لاتون با ارتفاع 105 متر مرتفع ترین آبشار ایران محسوب می شود. این آبشار زیبا که در طبیعت و درختان انبوه شهرستان آستارا جای گرفته، از فاصله 500 متری نیز قابل مشاهده است. از آن جایی که آب و هوای این منطقه در بهار بسیار مطلوب و دلپذیر می باشد، پیشنهاد می کنیم برای بازدید از این آبشار در 3 ماه اول سال اقدام کنید. 

آبشار شلماش

 آبشار شلماش که با نام های ممکان یا خورخوره سلماس نیز نامیده می شود، در شهر ارومیه قرار دارد. این آبشار در دره ای به عمق 80 متر واقع شده و ارتفاعی برابر با 35 متر دارد. با وجودِ این که اطراف آبشار فضای بسیار زیبایی دارد، اما این منطقه فاقد امکانات رفاهی بوده، پس اگر قصد پیک نیک در این مکان را دارید، حتما لوازم لازم را همراه خود ببرید. 

آبشار بیشه

 محال است اهل گردشگری باشید و نام این آبشار تابحال به گوشتان نخورده باشد؛ آبشار بیشه یکی از جاذبه های طبیعیِ شگفت انگیز ایران است که در دامنه کوه های زاگرس و در شهر دورود قرار دارد. فصل بهار بهترین زمانی است که می توانید از زیبایی های این آبشار دیدن کنید. 

آبشار آب سفید

 آبشار آب سفید الیگودرز به عروس آبشارهای ایران شهرت دارد. ارتفاع این آبشار 70 متر و عرض تاج آن حدود 8 متر می باشد. از آن جایی که آب سرازیر شده از آبشار در معرض هوا قرار می گیرد و با سنگ ها برخورد می کند، حباب های سفید رنگی ایجاد می کند که باعث می شود آب آبشار سفید نشان داده شود و دلیل انتخاب نام آبشار هم همین امر می باشد. 

 

آبشارهای ایران

 

کویرهای ایران

طبیعت گردی تنها محدود به جنگل ها و آبشار و دریاچه نمی شود، در کشورمان کویرهای بسیار زیبایی وجود دارد که گشت و گذار در میان آن ها می تواند تجربه ای بی بدیل را برایتان رقم بزند. 

کویر لوت

یکی از بی نظیرترین کویرهای دنیا در سرزمین ما قرار گرفته؛ کویر لوت با مساحتی بالغ بر 40 هزار کیلومترمربع حدود 10 درصد از وسعتِ کل ایران را در برگرفته و در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی گسترانیده شده است. دشت لوت که چندین سال به عنوان گرم ترین نقطه زمین شناخته شد، بیست و هفتمین بیابان بزرگ دنیا به حساب می آید. 

کویر مصر

 کویر مصر در استان اصفهان همواره جزء پرطرفدارترین مکان های طبیعت گردی ایران است که مورد توجه توریست های داخلی و خارجی قرار دارد. فاصله تهران تا این کویر زیبا و جذاب 642 کیلومتر می باشد. همان طور که می دانید آب و هوای این منطقه گرم و خشک است و در تابستان گرمای عجیبی بر منطقه حاکم است، اگر قصد دارید در این مکان عکس های هنری و زیبا به ثبت برسانید بهتر است در فصول سرد سال به این منطقه سفر کنید. 

کویر ریگ جن

 کویر ریگ جن با وسعت 3800 کیلومترمربع، یکی از کویرهای مرموز ایران است که در آن اتفاقات بی دلیلِ زیادی رخ می دهد! برای مثال بسیاری از موجودات زنده در این منطقه به کام مرگ کشیده می شوند ولی تاکنون هیچ کس نتوانسته دلیل قانع کننده ای برای آن شرح دهد. کویر ریگ جن فاقد هرگونه منبع آبی می باشد و این امر در کنار ترسناک بودن این منطقه سبب شده که عده کمی به بازدید از آن علاقه نشان دهند ولی تعداد محققانی که برای کضف حقایق راهی این منطقه شده اند، کم نیستند. 

 کویر مرنجاب

 یکی دیگر از کویرهای محبوب کشورمان که در فصول بهار و تابستان مملو از توریست می باشد، کویر زیبای مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل می باشد. این کویر در فاصله حدودی 270 کیلومتری از تهران واقع شده؛ اگر قصد سفر به این مکانِ آرامش بخش را در سر دارید، حتما در نیمه دوم سال کوله بار سفر را ببندید و راهی آن شوید چراکه در نیمه اول سال آب و هوای مرنجاب به شدت سرد می شود. در این منطقه می توانید به تفریحات مهیجی چون شتر سواری، رصد ستارگان در آسمان شب، سافاری، موتور چهار چرخ، پیاده روی و شب گردی در میان تپه های شنی بپردازید و لذت ببرید. 

کویر ریگان

 کویر ریگان در استان کرمان، از نظر ظاهری کمی با ریگزارهای دیگر کشورمان تفاوت دارد؛ جنس سنگ هایی که در این منطقه وجود دارد، سبب شده که رنگ این ریگزار کمی روشن تر به نظر آید. جالب است بدانید که برخی معتقدند ریگزارهای منطقه ریگان دارای خواص درمانی هستند ولی این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است. 

 

مهم ترین کویرهای ایران

 

کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم شما را با طبیعت شگفت انگیز ایران آشنا کنیم؛ طبیعتی که تنوع فوق العاده ای دارد و دست شما را برای انتخاب مکان سفر باز می گذارد. 


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 102 کاربر