جاجرود

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/02/23
بازدید: 55912
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوای تهران که قدمتی تاریخی داشته و جاذبه ها و طبیعت متنوع را در خود جای داده است، جاجرود می‌باشد. این منطقه به علت آب و هوای خوب و طبیعت بکری که دارد، همیشه مورد توجه گردشگران به ویژه در فصل تابستان و بهار قرار می گیرد.
این روزها چه کسی می‌تواند با این آلودگی هوا به شلوغی همیشگی شهر تهران ادعا کند که به یک تفریح به یاد ماندنی و حتی کمپینگ در طبیعت نیازی ندارد‌! ما در این مطلب سعی در معرفی و شناساندن هرچه بهتر و بیشتر منطقه جاجرود و سد لتیان به شما هستیم، چرا که یکی از بهترین انتخاب ها برای یک روز تعطیل به دور از آشفتگی همیشگی کلانشهر تهران است. 

 

جاجرود

 

جاجرود کجاست 

در شمال رود جاجرود در شهر لواسان، منطقه بسیار قدیمی و تاریخی با نام «جائیج» یا «جاج» وجود دارد که در گذشته قصبه‌ای آباد و بزرگ با جمعیتی نسبتاً زیاد بوده است. این روستا در حال حاضر بسیار کوچک تر می باشد و در جنوب غربی محله گلندوک در لواسان قرار دارد. این منطقه بسیار قدیمی می باشد، به صورتی که در زمان مغول ها به کلی نابود شد و تا چند قرن خالی از سکنه مانده و اکنون جمعیت کمتری نسبت به گذشته دارد.

وسعت و جمعیت جاجرود

در حال حاضر جاجرود بخشی از شهرستان پردیس در استان تهران می باشد. کمرد، منوچهر آباد، شمس آباد، خسرو آباد، باغک، نصرت آباد، عباس آباد کاظم پورامری بخش های مختلف یا اصطلاحاً آبادی‌های جاجرود هستند، که روستای اصلی با ۳۸۶ خانوار خسرو آباد می باشد. جاجرود اکنون شهر محسوب می شود. پیشینه دهستان های آن به دوره قاجار باز می‌گردد.
همچنین لازم به ذکر است رودخانه جاجرود که از کوه های کلون بستک در شمال روستای دربند سرچشمه می گیرد، در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و از شمال غرب به طرف جنوب شرق جاریست. این رود ۴۰ کیلومتر طول و ۷۱۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

 

رودخانه جاجرود

 

جاهای دیدنی جاجرود  

این منطقه به دلیل طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع، سالانه طبیعت‌گردان و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند و در آن می‌توانید به سرگرمی های جذابی مانند ماهیگیری، قایقرانی و اسکی روی آب و بازدید از اماکن طبیعی و دیدنی بپردازید. در ادامه برخی از جاذبه های گردشگری این منطقه را برای شما آورده ایم.

رودخانه و سد جاجرود 

رود جاجرود از دامنه های جنوبی البرز مرکزی به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر سرچشمه می گیرد. شاخه های مهم این رودخانه از دامنه های کلون بستک و همچنین دامنه‌های جنوبی خرسنگ نشأت گرفته و حرکت خود را آغاز می‌کنند. این انشعابات پس از عبور از شمشک، دربند و میگون در فشم با شاخه خرسنگ به هم می پیوندند و رودخانه جاجرود را به وجود می آورند.
همچنین رودخانه آها در دامنه های شمالی توچال در دهکده اشان به این رود سرازیر می شود. در پایین‌دست تر شاخه امامه و شاخه های فرعی کندرود، افجه و لوارک مستقیماً به دریاچه و سد لتیان می‌ریزند. لازم به ذکر است که رود جاجرود پس از عبور از سد لتیان و پیمودن مسیر ۲۳ کیلومتری قسمت عظیمی از منطقه حفاظت شده و پارک ملی خجیر را پشت سر می گذارد و در نهایت به رودخانه دماوند تلاقی پیدا می نماید.
درون این رودخانه ماهی های متفاوتی پرورش داده می شوند. همچنین امکان قایقرانی و اسکی روی آب در دریاچه و سد وجود دارد، که این تفریح زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان انجام می شود.

آبشار کمرد

در ۲۰ کیلومتری جاده رودهن، شهر سبز و زیبای کمرد واقع شده، بین جاجرود و شهر جدید پردیس آبشار کمرد قرار دارد؛ اما با این که در استان تهران و در نزدیکی جاجرود واقع شده، منطقه ای نسبتا ناشناخته می باشد. آبشار کمرد در کنار طبیعت زیبای اطراف رودخانه جاجرود و همچنین جاذبه ها و زیبایی های سد لتیان، به تنهایی یک جاذبه بکر طبیعی و بی نظیر است؛ که حتما باید از آن دیدن کنید.

 

آبشار کمرد

 

پل تاریخی شاه عباس جاجرود

در روستای سعید آباد پلی با قدمت ۸۵۰ سال بر روی رودخانه جاجرود بنا شده که پل شاه عباس نام دارد. پیشینه این پل به دوره سلجوقی بر می گردد، که البته در دوران صفویه و قاجار مرمت و بازسازی شده است. این جاذبه تاریخی و کهن که به ثبت ملی هم رسیده، با طول ۱۲ متر و وجود دو دهنه، به علت همجواری با پارک ملی خجیر و رودخانه جاجرود دارای منطقه جذاب و طبیعتی زیبا برای طبیعت گردان می باشد.

 

پل تاریخی شاه عباس 

 

سد لتیان

سد لتیان با مساحت ۶۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا بر روی رودخانه جاجرود در دره‌ای میان کوه جاجرود و کوه بندک و در شمال کوه الون قرار گرفته است. خوب است بدانید ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را این سد بتنی تامین می کند. لتیان در پنج کیلومتری شمال منطقه جاجرود قرار دارد و دو پارک جنگلی لتیان و تلو آن را احاطه کرده اند.

منطقه حفاظت شده جاجرود

این منطقه که میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار زیادی می باشد، در زمان قاجار به عنوان شکارگاه سلطنتی از آن استفاده می شد. منطقه حفاظت شده جاجرود ۵۶ هزار و ۶۲۴ هکتار وسعت دارد و واقع در ارتفاعات البرز می باشد. قله آراکوه و دشت سنگ تراشان نیز در این منطقه واقع شده اند. لازم به ذکر است، که علت انتخاب این منطقه به عنوان شکارگاه سلطنتی قاجار آب و هوای بسیار فوق‌العاده و وجود گونه‌های جانوری بسیار زیاد در آن بوده است. امروزه در کنار پوشش گیاهی و تنوع گونه‌های جانوری، آب و هوای مطبوع، ارتفاعات ها و رودخانه ها نیز از عواملی هستند، که گردشگران زیادی را به این طبیعت بکر می کشانند.

جاهای تفریحی جاجرود

رودخانه جاجرود واقع در منطقه لواسان تهران با وجود سد لتیان و دهستانهای شهر جاجرود پر از اماکن تفریحی، تاریخی و طبیعی برای یک گردش نیم روزه می باشد‌. همچنین از آنجایی که این رود در نزدیکی رودهن قرار دارد، شما می توانید از پارک ها و روستاهای قدیمی رودهن بازدید کنید. به علاوه می توانید با اجاره ویلا در جاجرود یا رودهن مسافرتی چند روزه و استراحتی دلپذیر داشته باشید.

 

سد لتیان

 

آب و هوای جاجرود 

بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از رودخانه جاجرود و این شهر هستند؛ چرا که در این زمان با طبیعتی سرسبز و رودخانه ای خروشان مواجه خواهید شد. این منطقه در همه فصل های سال آب و هوای بسیار مطلوبی دارد، اما از آنجایی که در نواحی کوهستانی قرار گرفته است، هنگام زمستان در سفر به این منطقه می بایست، بسیار دقت کرد و مراقب بود. این شهر در بهار و پاییز روزهایی بارانی و سرد دارد، که در زمستان سرمایی دو برابر و برفی استخوان سوز را در منطقه می نشاند.

چطور به جاجرود برویم؟

برای رسیدن به به جاجرود در حال حاضر دو راه وجود دارد، یکی جاده قدیمی جاجرود و دیگری بزرگراه جدید تهران-پردیس و البته خط متروی پردیس نیز هنوز راه اندازی نشده است، اما از سال ۹۷ بهره برداری آن را نموده اند.

آدرس جاجرود

ایران، استان تهران، تهران، ۳۰ کیلومتری شمال‌شرق تهران، منطقه حفاظت شده جاجرود

نظرات کاربران

  1. آرش آرش 1402/09/11
    3 نفر پسندیدند
    جارجرود منطقه حفاظت شدس؟!
  2. ملیکا سران ملیکا سران 1402/09/11
    0 نفر پسندیدند
    بضی جاهای جاجرود خیلی قشنگه ولی بیشتر آب و هوای خوبی داره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 107 کاربر