کلوت

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/02/08
بازدید: 2630
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کلوت بزرگترین شهر کلوخی دنیا و همچنین منحصر به فرد ترین عارضه کویر است که جزو نادر ترین پدیده های زمین شناختی نیز به شمار میرود. سرزمینی مملو از غول های شنی که وقتی در هنگام غروب یا طلوع خورشید در آنجا حضور داشته باشید غیر ممکن است که چیزی به جز تحسین آن همه شگفتی به ذهنتان خطور کند.


کلوت شهداد کرمان کجاست؟

در نواحی بیابانی، به برجستگی های بین شیارهای نعلی شکل کلوت یا یاردانگ میگویند. نوک این برجستگی ها مسطح و طرف رو به باد آنها پرشیب و طرف دیگر آنها کم شیب است. کرمان در کنار آثار تاریخی فراوانش جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و می توان به عنوان بهترین آنها کویر کلوت را معرفی کرد که در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی شهداد در کویر لوت قرار دارد.

 

کلوت شهداد


کویر کلوت

کویر کلوت که به شهر افسانه ای کلوت ها معروف می باشد وسعتی 11 هزار کیلومتر مربعی دارد، این منطقه خیال انگیز در حدود 20 هزار سال قبل با فرسایش آبی و بادی تشکیل شده و اینگونه می توان تفسیر کرد که کلوت شهداد کرمان شگفتی زیبایی از باد، خاک و آب است. نکته حائز اهمیت درباره کویر کلوت که آن را در دنیا سر زبان ها انداخته، دارا بودن بالاترین درجه حرارتی در کره زمین است و به همین علت به گرمترین نقطه کره زمین معروفیت دارد. این کلوت ها با توجه به وجود اکو کمپی در نزدیکی آن ها، محلی جالب و خیال انگیز برای تجربه اقامت در کویر است که هم از زیبایی طبیعت کویر لذت ببرید و هم از آرامش شب های کویر استفاده کنید. یکی از بیابان شناسان معروف به نام پرویز کردوانی از کویر کلوت شهداد کرمان به عنوان یکی از زیبا ترین کویر های دنیا نام برده است.


چگونگی شکل گیری کلوت های شهداد

چنانچه متوجه شده باشید کلوت چیست ممکن است جالب باشد که بدانید کلوت ها چگونه بوجود می آیند؟ عامل اصلی شکل گیری کلوت ها، باد و آب است و در کرمان نیز باد های 120 روزه ای که از سمت سیستان می وزند موجب فرسایش دیوار های کلوت و بوجود آمدن این جاذبه طبیعی و گردشگری زیبا شده است. در نظر داشته باشید که کلوت های بزرگ در اثر فرسایش بادی و آبی اما کلوت های کوچک حاصل فرسایش بادی می باشد. به گفته برخی زمین شناسان رود شور بیشترین تاثیر را روی کلوت ها می گذارد وهمین رودها نیز در اعماق خشک ترین و گرمترین مناطق ایران جریان دارند که به همین علت دیواره های کلوت شهداد کرمان را مرطوب نگه می دارد.

 

کلوت چیست؟

 

بهترین زمان سفر به کلوت شهداد کرمان

از آنجایی که کویر کلوت یکی از گرم ترین نقاط جهان می باشد بهتر است که در فصل های پاییز و بهار به آنجا سفر کرد زیرا شرایط آب و هوایی برای کویر نوردی بسیار مساعد و مناسب است و بازدید از این جاذبه گردشگری بسیار زیبا و منحصر به فرد در این زمان ها مورد پسند گردشگران و کویر نوردان واقع می شود.

 

کلوت شهداد کرمان


تفریحات کلوت شهداد کرمان

_ سافاری: کمپ کویری شهداد با وجود ماشین های آفرود و رانندگان مناسب شما را در گشت و گذار میان کلوت ها همراهی می کنند و و چنانچه ماشین شما برای آفرود مناسب بود می توانید به آفرود در این کویر زیبا و گرم با ماشین شخصیتان بپردازید.

_ موتور چهار چرخ: یکی از تجربه های مدرن و جدید در کویر شهداد کرمان ATV یا همان موتور سواری چهار چرخ می باشد و یکی از امکانات پر هیجانی است که در اختیار کویر نوردان گذاشته شده شده تا با این موتورها بتوانند پستی بلندی های کلوت را به سرعت بپیمایند و هیجان زیادی را برای خود به ارمغان بیاورند.

_ عکاسی: اگر علاقه ای به هیجان ندارید می توانید با قدم زدن در دل کویر عکس های بسیار زیبا و هنرمندانه ای از منظره های خارق العاده کویر کلوت ثبت نمایید تا سفری فوق العاده جالب را برای خود بسازید و لذت سفرتان را با خاطرات و عکس هایی ک ثبت نمودید برای خودتان و آشنایان تجدید کنید.

_ شتر سواری: از دیگر جاذبه های کویر کلوت می توان به شتر سواری در دل کویر اشاره کرد که حس نوستالژیک و بومی بودن به مسافران می دهد و بی شک تجربه لذت بخش و متفاوتی از سایر سفرهایتان برای شما به ارمغان خواهد آورد و زیبایی سفرتان را چند برابر می کند.

 

تفریح در کلوت شهداد

 

_ تماشای ستاره ها: درمیان کلوت ها هر کجای کویر که باشید آسمان شب زیبا، دیدنی و خیره کننده است ستاره هایی که در آسمان شب های کویر به گردشگران چشمک می زنند واقعا زیبا و آرامش بخش هستند که در کمپ کویری شهداد این امکان فراهم شده تا گردشگران علاوه بر زیبایی های وصف نشدنی کویر از تماشای آسمانی مملو از  قطرات نور در شب نهایت لذت را ببرند.


دسترسی به کلوت شهداد کرمان

به منظور دسترسی به این منطقه کویری زیبا باید از شهر کرمان وارد جاده کرمان-بم شوید که در این مسیر شما می توانید از تابلو های راهنمایی و رانندگی نیز کمک بگیرید و از آن ها  استفاده کنید. پس از طی کردن تقریبا 35 کیلومتر از مسیر جاده کرمان-بم به سیرچ می رسید، که از آنجا می بایست وارد جاده شهداد شوید تا به دوراهی گلباف و شهداد برسید. از آنجا نیز به سادگی به کمپ کویری شهداد و کلوت های زیبا و دیدنیش دست خواهید یافت. 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 102 کاربر