ساحل سرخ هرمز

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/02/04
بازدید: 310
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زمانی که صحبت از سفر به میان می آید، گزینه های بی شماری به ذهن مان می رسد. اگر عاشق بیابان باشیم نقاط کویری ایران یا حتی جهان را برای سفر انتخاب می کنیم. اگر به سواحل بی نظیر علاقه مند باشیم بدون شک به سراغ نواحی از ایران می رویم که جزایر و سواحل زیبایی در اختیارمان بگذارد. 
در میان همه گزینه هایی که برای سفر وجود دارد بازدید از ساحل سرخ هرمز یک انتخاب بی نظیر خواهد بود. این ساحل که یکی از زیباترین سواحل خلیج فارس به شمار می رود سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند. در این مقاله قصد داریم کمی راجع به ساحل سرخ جزیره هرمز حرف بزنیم و به بررسی جوانب مختلف آن بپردازیم. پس همراه ما باشید. 

 

ساحل زیبای سرخ هرمز

 

ساحل سرخ جزیره هرمز

اگر تا به حال به خلیج فارس سفر کرده باشید، بدون شک با زیبایی های منحصر به فرد آن آشنا هستید. با اینحال هیچ چیز همانند بازدید از ساحل سرخ هرمز حال و هوایتان را بهبود نمی بخشد. 
ساحل سرخ نام سواحلی است که در جزیره هرمز خودنمایی می کنند و مسافران زیادی را به سمت خود می کشند. ساحل سرخ که برخی ها آن را به اسم ساحل خوراکی هم می شناسند یکی از مقاصد گردشگری ناحیه خلیج فارس به شمار می رود و می تواند جاذبه ای بی نظیر و تکرارنشدنی برای مسافران باشد. 

 

ساحل چزیره سرخ

 


چرا رنگ ساحل جزیره هرمز سرخ است؟

چیزی که ساحل سرخ هرمز را از سایر سواحلی که تا به حال دیده اید متمایز می کند رنگ زیبای آن است. اولین سوالی که در این شرایط به ذهن خطور می کند این است که چرا رنگ این ساحل قرمز است؟  
رنگ این جزیره به دلیل مواد معدنی موجود در آن به رنگ سرخ می گراید. چیزی که باعث زیبا و سرخ دیده شدن این ساحل می شود عنصری به نام اکسید آهن در آن است. اکسید آهن بیش از 70 درصد خاک این جزیره را تشکیل می دهد و به آن رنگ زیبای قرمز را می بخشد. 
جزیره هرمز  یکی از معادن بزرگ خاک سرخ در دنیا شناخته می شود و می توان هر سال 1800 تن از آن را استخراج کرد. خاک سرخی که در این جزیره می بینید ارزش اقتصادی بالایی دارد و می توان از آن در صنایع مختلفی همچون صنعت آرایشی، رنگ سازی، شیشه و سرامیک استفاده کرد.

 

وجود مواد معدنی در خاک ساحل سرخ

 

خاک خوراکی ساحل سرخ هرمز!

شاید باور نکنید، اما خاک سرخ این جزیره قابل خوردن است. همین امر باعث می شود جزیره هرمز و خاک زیبای آن از سایر سواحلی که تا به حال دیده اید متمایز باشد. 
زمانی که وارد جزیره هرمز شدید و جاذبه های دیگر آن را مورد بررسی قرار دادید باید سری به ساحل آن بزنید و طعم خاک آن را هم بچشید. بدون شک تجربه خوردن خاک ساحل برایتان تکرارنشدنی خواهد بود. 
این خاک در میان مردمان محلی جزیره هرمز به اسم گلک شهرت دارد و از آن به عنوان ادویه در غذاهای مختلف استفاده می شود. پس اگر فرصت نکردید طعم این خاک را بچشید زیاد نگران نباشید. در غذاهای محلی این ناحیه طعم خاک سرخ هرمز را بدون شک خواهید چشید.
 اهالی این ناحیه از گلک برای طبخ غذاهای مختلفی همچون ماهی، نان، ترشی، مربا و سس استفاده می کنند و طعم آن را بسیار دوست دارند. یکی از خوراکی های خوشمزه ای که در این ناحیه طعم بی نظیرش را زیر دندان احساس خواهید کرد سوراغ است. این خوراکی با ادویه های مخصوصی طبخ می شود و طعم منحصر به فردی دارد.

 

خاک خوراکی جزیره سرخ

 

خواص خاک سرخ هرمز

خب حالا که تا حدودی با جزیره هرمز و خاک سرخ آن آشنا شدید، بهتر است کمی درباره خواص این خاک صحبت کنیم. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم مردم محلی این جزیره خاک سرخ هرمز را به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می دهند و از آن در تهیه غذاهای مختلف بهره می برند.
آن ها این خاک را پاک می کنند و سپس مقداری آب به آن می افزایند. بعد از آن محلول را کنار می گذارند تا ته نشین شود. بعد از ته نشین شدن محلول آب غلیظ سرخ رنگی به دست می آید که می توان از آن سس های خوشمزه ای درست کرد و از طعم بی نظیرش در غذاهای مختلف بهره برد.
از کاربردهای دیگری که برای خاک سرخ هرمز می توان بیان کرد استفاده از آن در صنایع رنگ سازی است. از آنجایی که رنگدانه های قدرتمند و بی نظیری در خاک این خطه از ایران یافت می شود می توان از آن برای تولید رنگ های مختلف استفاده کرد. 
البته همه چیز به همین جا ختم نمی شود. کافی است سری به صنایع دیگر بزنید تا کاربرد این خاک و اهمیت آن را از نزدیک تماشا کنید. خاک سرخ در صنایع دیگری همچون تولید رنگ های ساختمانی، تولید لوازم آرایشی، کاغذ سازی، پلاستیک، سیمان و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. همه این موارد دست در دست هم می دهند تا خاک جزیره هرمز را به معدنی ارزشمند برای اقتصاد کشور تبدیل کنند.

 

قیمت خاک سرخ هرمز

در قسمت های قبلی مقاله به مزایای خاک سرخ و کاربردهای وسیع آن اشاره کردیم. از آنجایی که این خاک ارزش بالایی برای تولیدکنندگان مختلف دارد قیمت آن نیز دستخوش چنین مزایایی قرار گرفته است.  
شاید برایتان جالب باشد که بدانید این روزها سودجویان زیادی چشم به این خاک دوخته اند و تلاش می کنند از طریق مسیرهای غیر قانونی خاک سرخ هرمز را به حراج بگذارند. اگر سری به سایت های خارجی بزنید متوجه می شوید که قیمت این خاک چیزی حدود 650 دلار تخمین زده شده است. 
اگرچه صادرات خاک سرخ به کشورهای مختلف می تواند مسیر درآمدزایی خوبی برای ایران باز کند، اما قاچاق و صادرات بی رویه آن می تواند مشکلات زیست محیطی مختلفی را به وجود آورد.

 

تور کیش - تضمین کمترین قیمت موجود در بازار + امکان مقایسه آنلاین قیمت و خدمات معتبرترین آژانس های مسافرتی ایران


عکس های ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز یکی از زیباترین سواحلی است که می توانید در سرتاسر ایران پیدا کنید. این موضوع را زمانی متوجه خواهید شد که از نزدیک سری به این ناحیه بزنید و زیبایی های آن را به دقت کاوش کنید. 
با اینحال اگر زمان کافی برای سفر به خلیج فارس را ندارید می توانید تصاویر و عکس های زیبایی که از این ناحیه گرفته شده است را کاوش کنید. عکس های زیر به تنهایی گویای زیبایی های ساحل سرخ هرمز هستند.
 

عکس ساحل سرخ جزیره هرمز

 

خاک قرمز ساحل سرخ

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر