کلیمانجارو

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/01/28
بازدید: 1340
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کلیمانجارو یک آتشفشان خاموش در قاره آفریقا و در کشور تانزانیاست. این آتشفشان خاموش سه مخروط آتشفشانی  به نامهای کیبو، ماونزی و شیرا دارد. این کوه با داشتن 5895 متر ارتفاع از سطح دریا و حدود 4900 متر ارتفاع از سطح فلات بلندترین کوه جهان است. از نظر توپوگرافی کلیمانجارو چهارمین قله ی بلند زمین است. کوچک شدن یخچالهای طبیعی و از بین رفتن زمینهای یخی موضوع تحقیق بسیاری از مطالعات علمی بوده است. در میان بومیانی که در کوهپایه ها و دامنه های کلیمانجارو زندگی می کنند، در مورد مخروط های آتشفشانی این کوه افسانه هایی وجود دارد که در ادامه به دو مورد از آنها اشاره خواهیم کرد. 

 

نمایی زیبا از کوه کلیمانجارو

 

افسانه های رایج میان بومیان منطقه‌ی کلیمانجارو

چاگاها از بزرگترین بومیان آفریقا که بطور سنتی در مناطق جنوبی و شرقی دامنه ای کلیمانجارو زندگی میکردند میگویند که مردی به نام تٌن (Tone) بوسیله یکی از خدایان نفرین شده بود باعث  بوجود آمدن قحطی در سرزمینشان شد. مردم از تٌن عصبانی بودن و هیچ کس قصد محافظت از او را نداشت. بجر مردی منزوی و گوشه گیر که توانایی تبدیل سنگ ها به گاو را داشت. او به تن گفت که هرگز در طویله گاوها را باز نکند اما تن به حرف او گوش نکرد و باعث فرار گاوها شد. تن به دنبال انها رفت اما گاوها در مسیر دویدنشان تپه ها را فرو می ریختند تا تن نتواند به تعقیب آنها ادامه دهد. این تپه ها شامل کیبو و ماونزی بودند. تن سرانجام در کیبو سرنگون شد و این تعقیب و گریز پایان یافت. افسانه دیگری نیز در بین ساکنان منطقه رواج دارد. در مورد قبرستان فیل ها که پراز عاج فیل است و بالای قله کلیمانجارو قرار دارد. میگویند  گاوی در آن قبرستان وجود دارد که چربی عجیبی از دم خود تولید میکند. اگر کسی بخواهد هرچند آرام آن چربی را بدزد، گاو صدای قدرتمندی از خود در می آورد و دزد را به دشت های اطراف پرت میکند. 

 

افسانه های میان بومیان آفریقا

 

 کوه کلیمانجارو

به احتمال زیاد این کوه از زمان باستان برای غیر آفریقایی ها شناخته شده است چرا که گزارش های دریانوردان که بطلمیوس ضبط کرده است ، از یک "کوه ماه" و یک چشمه از نیل یاد می کند ، که می تواند نشانگر کلیمانجارو باشد. هرچند اطلاعات تاریخی موجود اجازه تمایز بین  این کوه و سایر کوههای آفریقا مانند کوه کنیا ، کوههای اتیوپی ، کوههای ویرونگا ، کوههای رونزوری و کلیمانجارو را نمی دهد اما نوشته هایی مربوط به قبل از بطلمیوس، هم یافت شده که با توجه به اطلاعاتی که ما امروزه در دست داریم میتوانند تعریفی از کوه کلیمانجارو باشند.
نکات قابل توجه برای کسانی که قصد فتح کوه کلیمانجارو را دارند:
طبق مرکز پزشکی مسیحیان کلیمانجارو در موشی ، 25 نفر از ژانویه 1996 تا اکتبر 2003 هنگام صعود به کوه جان خود را از دست دادند. هفده نفر زن و هشت مرد بودند که از 29 تا 74 سال سن داشتند. چهارده نفر در اثر ارتفاع زدگی بیش از حد درگذشتند.
از آنجا که سقوط از قسمت های شیب دار کوه و سر بودن صخره ها کوه نوردان زیادی را به کشتن داده بود مسیر ارو گلسیر (Arrow Glacier)  برای چندین سال بسته بود اما در دسامبر 2007 بازگشایی شد. 
دفع نامناسب زباله های انسان بر محیط کوه نیز یک خطر بهداشتی ایجاد کرده است .
هم چنین تدابیری برای پیمایش مسیر شش روزه ‌ی Machame  که از دشوارترین مسیرهای صعود به کوه کلیمانجارو است اندیشیده شده است. به این صورت که شامل یک روز "بالا رفتن" به برج Lava (15190 فوت) و "کم خوابیدن" در کمپ Barranco (13،044 فوت) در نظر گرفته می شود، این برنامه می تواند شروع AMS را به تأخیر اندازد اما در در صورت عدم آمادگی جسمانی کافی، مانع وقوع آن نخواهد شد.
 

کوه کلیمانجارو در آفریقا

 

رویدادهای ویژه در کوه کلیمانجارو

به گفته اداره پارک ملی تانزانیا 2 رویداد مهم در اطراف قله کلیمانجارو به ثبت رسیده است :

1.    در سال 2011 زوجی در نوک قله کلیمانجارو و در 21 سپتامبر 2014 زوجی دیگردر کمپ  شیرا 2 با هم پیمان ازدواج بستند.
2.    در 26 سپتامبر 2014، هنگامی که گروهی از بازیکنان بین المملی کریکت (یک نوع بازی تیمی) در دهانه ای مسطح در کوه و در ارتفاع 5،730 متری (18،800 فوت) این بازی را انجام دادند. یک رکورد جدید جهانی برای بالاترین مسابقه کریکت ثبت شد.

  قله کلیمانجارو

قله کلیمانجارو  بسیار بالاتر از ارتفاعی است که برای شدیدترین فرمهای ارتفاع زدگی و تهدید زندگی شامل ورم ریوی حاصل از ارتفاع (HAPE)  و تورم مغزی حاصل از ارتفاع (HACE)  تعریف شده است. 
کوهنوردانی که سرعت پیمایش خود را بخاطر هزینه های بالای روزانه پارک ملی بالا می برند، سفر در روزهای شلوغ مانند تعطیلات و کمبود پناهگاه دائمی در اکثر جاده ها، ریسک های سلامتی مطرح شده در بالا را بطور اساسی افزایش می یابد.
مطالعات انجام شده در مورد صعود به قله کلیمانجارو:
اگرچه این صعود از نظر فنی به اندازه هیمالیا یا آند چالش برانگیز نیست، اما ارتفاع زیاد، دمای پایین و وزش بادهای شدید گاه به گاه می تواند فتح کلیمانجارو را به یک پیمایش دشوار تبدیل کند. توانایی بدن در عادت به آب و هوای جدید نیاز است و حتی کوهنوردان باتجربه نیز ممکن است تا حدی دچار ارتفاع زدگی شوند. 
مطالعه ای درمورد افرادی که قصد صعود به قله کلیمانجارو را داشتند در ژوئیه و آگوست 2005 انجام شد که نشان میداد 61.3 درصد افراد موفق شدند  اما 77 % بیماری حاد کوهستانی (AMS) را تجربه کردند. 

 

قله کلیمانجارو

 

یک مطالعه گذشته نگر از 917 نفر که از طریق مسیرهای Lemosho یا Machame قصد رسیدن به قله را داشتند ، نشان داد که 70.4 درصد AMS را تجربه کرده اند که مشکلات سلامتی در این مطالعه با عناوین سردرد ، حالت تهوع ، اسهال ، استفراغ یا از دست دادن اشتها تعریف شده بود.
صعودهای باورنکردنی به قله کلیمانجارو:
در طول تاریخ افراد زیادی قصد فتح قله کلیمانجارو را داشتند و بسیاری هم موفق به انجام این کار شدند اما در این میان برخی بسیار عجیب بوده اند که در ادامه‌ی این مقاله به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

  • مسن ترین فردی که به کوه کلیمانجارو صعود کرده است  آن لوریمور است. او در 18 ژوئیه 2019 زمانی که 89 سال و 37 روز سن داشت به قله ی اوهورو رسید. 
  • مسن ترین فردی که به نوک قله کلیمانجارو صعود کرد رابرت ویلر آمریکایی است که وقتی در دوم اکتبر 2014 به نوک قله رسید 85 سال و 201 روز داشت. 
  • در 4 جولای 2009 یک کودک ده ساله اهل ماساچوست قله اوهارو را از یکی از مشکل ترین مسیرها به نام ماچامه (machame) به تنهایی و بدون اینکه از کسی کمک بگیرد فتح کرد.

 

قله کلیمانجارو در آفریقا

 

  • در سال 2020 ، تیمی با دو عضو قطع شده از دو زانو روی زانو ، هاری بودا مگار و جاستین الیور دیویس ، کلیمانجارو را جمع کرد. شش روز طول کشید تا مسافت 56 کیلومتری تا قله را طی کنند.
  • در سال 2021 اسد علی ممون کوهنورد پاکستانی اولین پاکستانی و آسیایی بود که در 14 ساعت در 14 فوریه 2021 در 24 ساعت از کلیمانجارو صعود کرد.
     
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر