تورنگ تپه

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/12/25
بازدید: 4137
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تپه ها در زمان های گذشته یکی از مهم ترین پدیده های طبیعی بوده اند که برای دژ سازی، دفن مردگان و حتی محل سکونت مورد توجه قرار می گرفتند. در این میان دژ سازی و حفظ امنیت شهرهای اطراف به همراه ایجاد محلی برای دفن مردگان از مهمترین کارایی تپه ها بوده است به همین علت اغلب آثار باستانی به دست آمده که در موزه ها نگهداری می شوند در تپه ها کشف شده اند. 
تورنگ تپه نام یکی از قدیمی ترین تپه های کشور است که تاکنون صدها اثر ارزشمند که متعلق به دوران های مختلف هستند در آن کشف شده و راهی موزه های سراسر کشور شده اند؛ البته ناگفته نماند که سرنوشت بخش قابل توجهی از آن ها همچنان مشخص نیست با این حال آثار بجای مانده اطلاعات بسیار زیادی در اختیار مورخان و محققان قرار داده است. 
باتوجه به اینکه تورنگ تپه علاوه بر پتانسیل های تاریخی دارای جاذبه های طبیعی نیز می باشد امروزه به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان گلستان شناخته می شود. 
فاصله محدود با مرکز استان گلستان نیز دلیل دیگری است که باعث شده است تا میزان گردشگران منطقه افزایش یابد، هرچند که اغلب باستان شناسان عقیده دارند که میزان گردشگری به این منطقه در مقایسه با قدمت و ارزش تاریخیِ آن بسیار کمتر است. 

تورنگ تپه
 

آشنایی با تپه تاریخی تورنگ تپه گرگان

تورنگ تپه با قدمتی در حدود پنج هزار سال، آثار تاریخی و ارزش های فرهنگی چندین دوره را در دل خود جای داده است. به این منطقه که می روید می توانید آثار اکتشافات و عملیات باستان شناسان را مشاهده کنید. 
گفته می شود در دوران مختلف تاریخ از این تپه برای شهرسازی، دژ سازی و دفن مردگان استفاده شده است و این امر نشان دهنده موقعیت خارق العاده تورنگ تپه در ادوار مختلف تاریخ بوده است.
در کنار این تپه باستانی یک استخر طبیعی نیز وجود دارد که در روزهای خوش آب و هوا به استراحتگاه مناسبی برای مردم اطراف مبدل می گردد. 
همچنین روستایی به همین نام در کنار تورنگ تپه واقع شده است که چندان جنبه گردشگری ندارد، اما می توانید برخی از اقلام مورد نیاز خود را از فروشگاه های این منطقه خریداری کنید. برای آشنایی هرچه بیشتر با تپه تاریخی تورنگ تپه گرگان بهتر است با ادامه مقاله ما را همراهی کنید. 


تورنگ تپه کجاست؟

بسیاری از مناطق گردشگری استان گلستان در بخش های جنوبی شهرستان گرگان قرار دارند، اما تورنگ تپه برخلاف این موارد در بخش های شمالی قرار گرفته و فاصله کمتری با دریای جزر دارد. از بخش های شمال و شمال شرق گرگان می توانید با طی کردن یک فاصله 17 الی 20 کیلومتری به تورنگ تپه برسید. 
این تپه باستانی در 60 کیلومتری جنوب شرق دریای خزر واقع شده و می توانید آن را در حاشیه روستای سرخنکلاته ، شمس آباد و تورنگ تپه ببینید. تابلوهایی که در مسیر قرار گرفته به خوبی شما را به سمت این تپه تاریخی هدایت می کنند. 
شما می توانید در 17 کیلومتری آن پل قدیمی آق قلا و در 20 کیلومتر آن هم پارک جنگلی قرق را ببینید. لازم به ذکر است که این تپه در 15 دی ماه سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

تورنگ تپه

آثار باستانی تورنگ تپه

از سال 1219 که اولین کاوش های باستان شناسی در این منطقه صورت گرفت تاکنون آثار ارزشمندی در تورنگ تپه یافت شده اند. اولین آثار به دست آمده از جنس طلا، نقره و برنز بودند که توجه همگان را به سمت این منطقه معطوف نمود. 
به دنبال کاوش های اولیه، باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که صنعت سفال سازی و کشاورزی با استفاده از سیستم های آبیاری پیشرفته اصلی ترین فعالیت مردم در دوره ای خاص از تورنگ تپه بوده است.
در سال 1268 کاوش های باستان شناسی ادامه پیدا کرد و این بار فردی به نام ژاک دمورگان به همراه یک تیم علمی به اکتشاف در این منطقه پرداخت. 
ظروفی با نقش برجسته، خنجر های مسی و مفرغی به همراه مجسمه های سنگی کوچک مهم ترین اکتشافات دمورگان در این منطقه بود. جالب است بدانید که دمورگان تحقیقات خود در تورنگ تپه و سایر نقاط کشور را در 5 جلد کتاب و تحت عنوان-تحقیقات علمی در ایران- منتشر کرده است.
اصلی ترین بخش حفاری ها به سال 1310و ورود یک تیم علمی از امریکا به ایران بازمی گردد. تحقیقات تخصصی با پشتکار افراد باعث گردید به جنبه های بسیار مهمی از تاریخ در این تپه باستانی پی برده شود. کشف سه لایه یا سه طبقه عظیم در این تپه با اعماق متفاوت نقطه عطفی در افزایش توجه جهانیان به تورنگ تپه بود. طبقات مربوطه به صورت ذیل در این تپه کشف شده اند:
1.    طبقه اول در عمق شش متری کشف شد و بقایای یک گورستان مربوط به عصر آهن را در خود جای داده است که شامل 45 گور تاریخی با آثار باستانی ارزشمند است. همچنین دیواره های یک دهکده قدیمی نیز در این بقه کشف شده است. 
2.    در طبقه دوم که یک الی دو متر پایین تر از طبقه اول بود آثار پراکنده ای از دوران های مختلف به دست آمد.
3.    در طبقه سوم که تقریبا در عمق ده الی یازده و نیم متری قرار دارد ظروف سفالین و مجسمه های کوچک به همراه دو قبر با اشیای گرانبها کشف شده اند.
آثار ارزشمندی از دوره های برنز، عصر آهن، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی تا ایلخانیان در سده هفتم و در تپه باستانی تورنگ کشف شده اند. 

آثار باستانی تورنگ تپه
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر