بین الحرمین

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 9307
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر کربلا در کشور عراق میزبان بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است. بین الحرمین که محوطه ایست مابین این دو حرم مطهر در کربلا، در گذشته این محدوده فضای آزادی نبود و در آنجا منازل مسکونی و فروشگاه‌ها وجود داشتند. اما در دوره حکومت صدام حسین، این محل‌های مسکونی و تجاری به‌دلیل توسعه حرمین تخریب شدند و فضای کنونی بین‌الحرمین کربلا شکل گرفت. این شهر برای مسلمانان و به خصوص شیعیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سالانه زائران زیادی را به خصوص در محرم و صفر به سمت خود جذب می کند. سفر به کربلا و زیارت از بین الحرمین می تواند بهترین تجربه برای شیعیان باشد و لحظات معنوی با شکوهی را رقم بزند. اگر تا به حال سفری به کربلا نداشته اید و آشنایی زیادی با بین الحرمین ندارید در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این مکان مقدس به دست بیاوریم.

بین الحرمین

بین الحرمین کجاست؟

همانطور که قبلاً نیز در مقاله همه چیز درباره کشور عراق بیان نمودیم، شهر کربلا میزبان مزار امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) است. به فاصله ای که بین حرم این دو بزرگوار وجود دارد بین الحرمین یا حد فاصل بین دو حرم می گویند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بین الحرمین در مرکز شهر کربلا واقع شده است و در فاصله 100 کیلومتری جنوب غربی بغداد مثل نگینی می درخشد. فاصله ای که بین این دو حرم وجود دارد حدود 378 متر است و با فاصله بین صفا و مروه در مکه برابری می کند. یکی از مسائل جذابی که درباره بین الحرمین وجود دارد، این است که این مسیر از یک طرف به در شرقی حرم امام حسین منتهی می شود و از سمت دیگر به حرم حضرت ابوالفضل می رسد. فاصله بین الحرمین تا رود فرات نیز در حدود 30 کیلومتر است. فاصله بین این دو حرم همان میدانی بود که  روز عاشورا امام حسین و سپاهیانش با لشکر یزید جنگیدند و به شهادت رسیدند. در حال حاضر فاصله بین این دو حرم سنگفرش شده است و نخل های سر به فلک کشیده ای مسیر را تزیین کرده اند. هر سال در روز عاشورا و تاسوعا دوستداران اهل بیت به خصوص امام حسین و حضرت ابوالفضل خودشان را به صحن بین الحرمین می رسانند و به عزاداری های باشکوهی می پردازند.

عکس بین الحرمین کربلا با کیفیت بالا

عکس های زیبا از بین الحرمین

برای آن هایی که تا به حال موفق نشده اند سفری معنوی به کربلا داشته باشند و از نزدیک حرم امام حسین و قمر بنی هاشم را زیارت کنند دیدن عکس بین الحرمین که توسط عکاسان خوش ذوق گرفته شده است بسیار جذاب خواهد بود. حتی افرادی که بارها به این سرزمین روحانی و معنوی سفر کرده اند نیز با دیدن این عکس ها حال و هوایشان عوض می شود. در ادامه عکس هایی زیبا که از بین الحرمین گرفته شده است را با هم می بینیم.

بین الحرمین کربلا
بین الحرمین عکس
عکس کربلا و بین الحرمین
عکسهای کربلا و بین الحرمین
از بین الحرمین
از کربلا بین الحرمین
صحن بین الحرمین کربلا

قدمت بین الحرمین چقدر است؟

زمان ساخت بین الحرمین به سال 1405 قمری باز می گردد. این موضوع نشان می دهد قدمت این مکان مقدس به بیش از 35 سال می رسد. بعد از واقعه عاشورا و به شهادت رسیدن امام حسین و سپاهیانش، بارها ضریح این دو امام مورد تعرض حکومت های مختلف اعراب قرار گرفت و مشکلات فراوانی برای آن ها ایجاد شد. در زمان حکومت آل بویه بود که دستور ساخت این بناها صادر شد. فاصله بین حرم ها تا سال ها پس از ساخت از محلات قدیمی شهر کربلا عبور می کرد و در این فاصله نیز خانه ها و حجره های مختلفی به چشم می خورد. این مناطق کوچه ها و خیابان های بسیار باریکی داشت و همین امر عبور و مرور را برای زائران بسیار دشوار می ساخت. در سال 1393 قمری تصمیم به بازسازی و گسترش این حرم ها گرفته شد و در سال 1400 قمری نیز برنامه هایی که برای بازسازی گرفته شده بود به مرحله اجرا در آمد. حدود 5 سال بعد صدام حسین در سفری که به کربلا داشت بیش از یک میلیون دینار عراقی برای بازسازی این حرم ها اختصاص داد. دو سال بعد از این اتفاقات مسیر بین الحرمین و طلاکاری های حرم امام حسین به اتمام رسید و زیارت از این مکان مقدس در اختیار دوست داران اهل بیت قرار گرفت.

قدمت بین الحرمین

حرم امام حسین - حرم امام حسین یا حرم حسینی یکی از محبوب ترین اماکن مذهبی در جهان بوده که مورد توجه افراد زیادی از اقصی نقاط جهان قرار گرفته است.

اعمال بین الحرمین که باید بدانید

در سال های گذشته  امکانات رفاهی و خدماتی زیادی در صحن بین الحرمین کربلا ایجاد شد تا زائران بتوانند با خیال راحت به زیارت بپردازند و از امکاناتی که در اطراف این مسیر وجود دارد نیز نهایت استفاده را ببرند. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که زیارت از حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل آداب و مناسک خاص خود را دارد.

  • اگر توانستید به شهر کربلا سفر کنید برای زیارت این دو امام بزرگوار باید وضو داشته باشید.
  • لباس های تمیز خود را به تن کنید. 
  • زمانی که وارد بین الحرمین می شوید اذن دخول بخوانید.
  •  خواندن زیارت عاشورا را فراموش نکنید.
  • قران بخوانید و برای افرادی که می شناسید نماز زیارت به جا آورید.
  • یکی از جالب ترین اعمالی که هر سال در روز عاشورا و تاسوعا انجام می شود دویدن حد فاصل بین دو حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل است. دویدن نمادی از خشم مردم و غمی است که سال ها در سینه خود نهان کرده اند.

بین الحرمین در کربلا معلی

سفری سیاحتی به حرم امام حسین(ع)

فاصله بین الحرمین چند متر است؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم فاصله بین این دو حرم حدود 378 متر است. در روزهایی همچون روز عاشورا و تاسوعا زائران این مسیر را با پای پیاده و  بدون کفش طی می کنند.

چه اماکن مذهبی در نزدیکی بین الحرمین وجود دارد؟

در طول این مسیر اماکن مذهبی دیگری نیز وجود دارد که با شناخت آن ها می توانید بهتر و راحت تر زیارت تان را انجام دهید و از فضای معنوی کربلا بیشترین استفاده را ببرید. حالا که قدم در سرزمین عشق گذاشته اید بهتر است با تمام مکان های مذهبی که در این مسیر خودنمایی می کنند آشنا شوید.

تل زینبیه و گودال قتلگاه کربلا

حرم حضرت عباس - حرم حضرت ابوالفضل در کشور عراق و شهر کربلا و در فاصله بسیار کمی از حرم امام حسین (ع) واقع شده است

قتلگاه در بین الحرمین

روایات زیادی درباره روز عاشورا و تاسوعا وجود دارد. اتفاقات زیادی در این دو روز افتاده است که خواندن آن ها دل هر مسلمانی را به درد می آورد. بنا به برخی از روایات موجود، قتلگاه محل شهادت و جدا شدن سر مبارک امام  حسین (ع) است و در نزدیکی آرامگاه یکی از یاران امام علی یعنی حبیب بن مظاهر واقع شده است.

 تل زینبیه

اگر دوست دارید جایی که حضرت زینب و سایر بانوان قافله امام حسین در روز عاشورا و تاسوعا در آن بودند را از نزدیک به تماشا بنشینید باید سری به تل زینبیه بزنید. این مکان به سمت قتلگاه مشرف است و در جنوب غربی حرم مطهر امام حسین (ع) واقع شده است. تل زینبیه با قتلگاه تنها 35 متر فاصله دارد.

مدفن شهدای کربلا

در فاصله چند متری از جنوب شرقی ضریح امام حسین (ع) مقبره تمام یاران شهید آن امام قرار دارد که به آن مدفن شهدا نیز می گویند. در حال حاضر در این مکان اتاقی 12 متری ساخته اند که پنجره های آن از جنس نقره هستند. در نزدیکی مقبره ها نیز اسامی شهدا و زیارتنامه هایی که مخصوص این افراد است بر روی کتیبه های آبی رنگ حک شده است.

مقام دست راست و چپ حضرت ابوالفضل

بر اساس برخی از روایت های موجود، دست های راست و چپ حضرت ابوالفضل در دو مکان متفاوت از بدن شان جدا شده است. به همین دلیل دو مقام برای دست راست و چپ قمر بنی هاشم وجود دارد. مقام دست راست پنجره ای برنزی است که در گذشته محل عبور نهری به نام نهر علقمه بوده است. مقام دست چپ نیز پنجره ای برنزی با حاشیه های آینه کاری شده است که در جنوب غربی حرم این حضرت قرار گرفته است.

تل زینبیه و مقام دست حضرت عباس

مقام علی اکبر

علی اکبر فرزند بزرگ امام حسین بود که در واقعه عاشورا دست از یاری پدر برنداشت و شجاعانه در کنار او و سایر سپاهیان امام حسین جنگید و در نهایت به شهادت رسید. مقام علی اکبر محل شهادت حضرت علی اکبر است که در شمال شرقی حرم امام حسین واقع شده است و با تل زینبیه حدود 600 متر فاصله دارد.

مقام علی اصغر

 اگر روایت روز عاشورا شنیده باشید بدون شک درباره مظلومیت طفل چند ماهه امام حسین نیز حرف و حدیث های زیادی شنیده اید. علی اصغر فرزند 6 ماهه امام حسین بود که در جریان عاشورا به دست حرملة بن کاهل اسدی به شهادت رسید. مقام علی اصغر در در خیابان سدره واقع شده است و زائران زیادی را به سمت خود جلب می کند.

خیمه گاه امام حسین در کربلا

در قسمت جنوب غربی بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) خیمه گاه قرار گرفته است که 250 متر با حرم فاصله دارد. این مکان را بنا به روایات موجود محل اتراق امام حسین و یاران با وفایش در روز عاشورا می دانند.

عکسهای هوایی در کربلا و بین الحرمین

چگونه از بین الحرمین بازدید کنیم؟

زمانی که از درب شرقی حرم مطهر امام حسین (ع) خارج می شوید قدم در مسیری جذاب می گذارید که همان بین الحرمین است. اگر با پای پیاده 10 دقیقه این مسیر را طی کنید به حرم مطهر قمر بنی هاشم می رسید و می توانید این مکان مقدس را نیز زیارت کنید.

کلام آخر

به طور کلی بین الحرمین یکی از مکان های مهم تاریخی و مذهبی است که هزاران زائر را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشد و دل های بیشماری برای رفتن به این مکان مقدس بی قرار است. اطلاع از هتل ها و بهترین زمان برای اقدام به زیارت کربلا در سهولت مسیر پیش رویتان بسیار کمک می‌کند. سایت لحظه آخر این امر را برای شما ممکن کرده و میتوانید در هر زمان به رزرو آنلاین تور و یا هتل در کربلا بپردازید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. لاله احمدی لاله احمدی 1402/09/21
    0 نفر پسندیدند
    رفتن به کربلا توی محرم خیلی اذیت کننده نیست بخاطر شلوغیش؟
  2. راضیه موسوی راضیه موسوی 1402/09/21
    0 نفر پسندیدند
    توی عاشورا واقعا بین الحرمین فضای عجیب و پرشوری داره! ایشالا نصیب همه بشه
  3. ساجده ساجده 1402/09/18
    0 نفر پسندیدند
    از نظر من ارامش بخش ترین جای دنیا بین الحرمینه اینو کسایی درک میکنن که رفتن و حال و هواش رو تجربه کردن

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 108 کاربر