روستا تمین

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/10/20
بازدید: 3592
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان سیستان و بلوچستان شاید از جمله استان هایی باشد که کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است اما در حقیقت این استان مملو از مناطق دست نخورده ای است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب خواهد کرد. روستا تمین یکی از این مناطق زیبا و دیدنی است که در طول سال مقصد خیل عظیمی از گردشگران است و چنانچه شما نیز دوست دار بوم گردی و گشت و گذار در مناطق بکر هستید قطعا روستای تمین سیستان و بلوچستان انتخابی مناسبی خواهد بود. تمین روستایی سرسبز در دل کویر است که مردمانی مهمان دوست و آرام دارد و گردشگران می توانند به سهولت با آنها ارتباط برقرار کرده و سفری لذت بخش را تجربه کنند. روستای تمین با اینکه در منطقه ای بیابانی قرار گرفته اما آب و هوای مناسبی دارد به طوری که در هر فصلی از سال می توانید کوله بار سفر ببندید و راهی آن شوید. در ادامه می خواهیم گشت و گذاری کوتاه به این روستای زیبا و خوش بوم داشته باشیم، همراه ما باشید. 

 

روستا تمین


روستا تمین کجاست؟ 

همان طور که اشاره کردیم روستا تمین در استان سیستان بلوچستان قرار گرفته و به عنوان یکی از روستاهای شهرستان تفتان شناخته می شود و به دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارد نام آن در میان بهترین های گردشگری سیستان و بلوچستان مشاهده می شود. برای رسیدن به روستا تفتان باید ۶۵ کیلومتر از سمت جنوب غرب شهر میرجاوه فاصله بگیرید. این روستا در بخش بالایی قله تفتان و بالای روستای بسیار جذاب و زیبای لادیز واقع شده است. در صورت سفر به این منطقه توصیه می کنیم که روستا لادیز را نیز مورد بازدید قرار دهید. روستا تمین متشکل از سه بخش؛ تمین بالا، تمین مرکزی و تمین پایین است و هر یک از این بخش ها در فاصله ۳۰۰ متری از یکدیگر قرار گرفته اند.

 

کوه های مریخی چابهار - با کلیک بر روی لینک می توانید با یکی دیگر از شگفتی های بندر چابهار آشنا شوید.


آب و هوای روستا تمین

یکی از مهمترین مواردی که قبل از سفر باید به آن توجه داشت آب و هوا است. شاید به محض اینکه فهمیدید روستا تمین در سیستان بلوچستان قرار دارد تصور منطقه ای گرمسیر از آن داشتید اما باید بدانید که تمین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد از آب و هوایی خنک و دلپذیر برخوردار می باشد. فصل بهار آب و هوای بسیار مطلوبی بر روستا حاکم بوده و رفته رفته با نزدیک شدن به تابستان بر دمای هوا افزوده شده و شرایط جوی گرمی را در روستا شاهد هستیم. فصل پاییز یکی از بهترین و زیباترین فصول روستا تمین بوده که تمامی قسمت های روستا زردپوش شده و شرایط جوی مناسب است. در فصل زمستان بادهای خنکی وزیده و هوایی سرد را تجربه می کنید. بهترین زمان سفر به روستا تمین از نظر آب و هوا، اوایل بهار و اواخر فصل پاییز خواهد بود.

 

روستا تمین


محصولات کشاورزی روستا تمین

به دلیل اینکه روستا تمین از نظر موقعیت در یکی از بهترین مناطق کشاورزی قرار گرفته انواع اقسام محصولات کشاورزی در آن تولید می شود؛ محصولات کشاورزی روستا تمین به دو نوع گرمسیر و سردسیر دسته بندی می شوند که از جمله محصولات بخش گرمسیر می توان به: هلو، انگور، گلابی، انجیر، توت، شاه توت، زردآلو و آلبالو اشاره کرد. محصولات سردسیری آن نیز شامل؛ پسته، گردو و بادام می شود. درختان خودرویی همچون انجیر کوهی، بادام کوهی، گز، ارچن و بنه نیز در این روستا رشد می کنند. گندم و جو نیز در مزارع این روستا کشت می شوند. کوه های اطراف روستای تمین زاهدان منبع گیاهان دارویی مختلف بوده و از آنها به بهترین شکل بهره برداری می شود. 

 

روستا تمین در سیستان و بلوچستان

 

شهر سوخته زابل - شهر سوخته منطقه ای در زابل است که شاید معروف ترین جاذبه تاریخی  استان سیستان و بلوچستان به حساب می آید.


جاذبه های روستا تمین

روستا تمین میرجاوه جاذبه های مهم زیادی را در خود جای داده که هر یک زیبایی های خاص خود را دارند. در این بخش می خواهیم سفری کوتاه به جاذبه های زیبای روستا تمین داشته باشیم:


قلعه تمین

قلعه تمین یکی از زیباترین بخش های این روستا به شمار می رود که در تمین مرکزی و بالای تپه قرار گرفته است. ارتفاع این قلعه ۲۵ متر بوده و مساحت زمین آن به ۳۰۰۰ متر مربع می رسد. این قلعه بیش از ۲۵۰ سال قدمت داشته و حاکمان مختلفی در آن زندگی می کردند. اصلی ترین ویژگی قلعه تمین مصالح محلی سنگ و گل رس است که در ساخت آن به کار برده شده و ساختاری مستحکم را پیش چشمان شما نمایان کرده است.


چشمه آب معدنی موسی

به دلیل اینکه روستا تمین در مجاورت کوه تفتان واقع شده شاهد چشمه های متعددی در آن هستیم که تمین سرسبزی خود را مدیون وجود همین چشمه هایی است. چشمه های این منطقه که از شمارش خارج هستند، سبب ایجاد مناظر چشم نوازی شده اند. چشمه موسی یکی از بهترینِ آن ها است که دارای املاح معدنی بسیاری بوده و به همین دلیل مسیر بسیار زیبایی در امتداد حرکت آب چشمه دارد. آب این چشمه در زمستان گرم و در تابستان خنک می باشد.

 

جاذبه های روستا تمین در سیستان و بلوچستان


آسیاب آبی تمین

در روستا تمین یک آسیاب آبی با قدمت ۱۵۰ هزار سال وجود دارد که امروزه رو به نابودی است و نیاز به رسیدگی دارد. بازدید از این آسیاب برای بوم گردان انتخابی مناسب خواهد بود. 



قبرستان تمین

قبرستان روستا تمین یکی از دیدنی ترین جاذبه های منطقه به شمار می رود که حتما باید از آن دیدن کنید. این گورستان قدمتی بسیار طولانی داشته و به همین دلیل از جمله مناطق باستانی و مهم روستا به شمار می رود. یکی از عجایب قبرستان تمین این است که بیش از ۶۰ درصد قبرها اصلِ رو به قبله بودن را رعایت نکرده اند که مربوط به زرتشتیانی است کا زمانی در منطقه تفتان زندگی می کردند.


چله خانه

چله خانه نام محلی است که در گذشته مردم به مدت ۴۰ شبانه روز در آن به عبادت کردن می پرداختند. چله خانه روستا تمین در حال تخریب است و حتما باید مورد نظارت قرار گیرد. امروزه در چله خانه هیچ کاری انجام نشده و می توانید در تمامی فصول سال از آن دیدن کنید.

 

منطقه آزاد چابهار -همه چیز در رابطه با چابهار

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 102 کاربر