تالاب سیاه درویشان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/08/27
بازدید: 4032
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تالاب سیاه درویشان یا مرداب سیاه درویشان جزو زیباترین تالاب های خاورمیانه به حساب می آید که در شمال صومعه سرا در استان گیلان قرار دارد. در این تالاب گونه های جانوری و گیاهی با ارزشی وجود دارد. این تالاب زیبا در ادامه تالاب انزلی قرار دارد. در حاشیه این تالاب افرادی زندگی می کنند که از کشت محصولاتی مانند برنج، صیفی جات، مرکبات و توتون کسب درآمد می کنند.

 

تالاب سیاه درویشان


تالاب سیاه درویشان کجاست ؟

این تالاب در روستایی به نام سیاه درویشان واقع شده است. در چند کیلومتری شمال شرق صومعه صرا قرار دارد و فاصله زمانی آن با این شهر 24 دقیقه است. فاصله رشت تا تالاب سیاه درویشان 28 کیلومتر است و طی کردن این مسیر 40 تا 50 دقیقه زمان می برد. برای دسترسی به این تالاب ابتدا باید به رشت یا صومعه سرا بروید. اگر از سمت رشت به طرف تالاب بخواهید بروید باید از مسیر شیخ محله و دهستان هندخاله عبور کنید و اگر بخواهید از سمت صومعه سرا بروید باید از روستاهای ارکه، نرگستان و آبادی شیخ محله عبور کنید.پس از گذشتن از پل رودخانه در در پنج کیلومتری روستای سیاه درویشان به تالاب می رسید.
برای رسیدن به رشت می توان به صورت هوایی و ریلی و زمینی سفر کنید. مقصد سفر هوایی، فرودگاه سردار جنگل رشت است. برای سفر به رشتبه صورت ریلی ابتدا باید بلیط قطار قزوین را بگیرید و از قزوین به رشت سفر کنید. ساکنان شهرهای مشهد، تبریز و تهران می توانند از طریق ریلی به قزوین سفر کنند. سفر زمینی به رشت از بیشتر شهرها امکان پذیر است.
 

مرداب سیاه دریشان


معرفی تالاب سیاه درویشان

این تالاب یکی از جاذبه های زیبای صومعه سرا می باشد. از نظر زیست محیطی، سیاحتی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در حاشیه آن افراد زیادی زندگی می کنند که مشغول کاشت صیفی جات، مرکبات، برنج و توتون هستند.این تالاب زیبا زیستگاه گونه های مختلف پرندگان بومی و مهاجر مانند کیلار،خوتکای پر سفید و معمولی، فیلوش، لک لک و انواع آبزیان است که این امر موجب اهمیت بسیار از سمت گردشگران و محققان بین المللی شده است. از پوشش گیاهی این تالاب نیز می توان به گل نیلوفر یا لاله تالابی و نیزارها اشاره کرد. رودخانه هایی مانند ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان به تالاب سیاه درویشان می ریزند.از 40 رودخانه ای که در گیلان وجود دارد بیش از 10 رودخانه در شهرستان صومعه سرا وجود دارد که از ارتفاعات شهرستان ماسال و فومن سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت و عبور از روستاها به مرداب سیاه درویشان منتهی می شوند.در مسیر این تالاب درختان صنوبر بسیار زیاد به چشم می خورد.
 

معرفی تالاب سیاه درویشان


تفریح در تالاب سیاه درویشان

علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و بکر تالاب سیاه درویشان می توانید به تفریحات دیگری نیز بپردازید مانند:

 

قایق سواری در تالاب سیاه درویشان

 

قایق سواری

قایق سواری یکی از تفریحات اصلی و هیجان انگیز در سفر به تالاب سیاه درویشان است.قایق سواری در میان نیزارها و دیدن گل های نیلوفر آبی حس خوب به انسان می دهد و گاه ممکن است مار آبی هم دیده شود. این تالاب هنگام غروب آفتاب منظره بسیار زیبایی دارد و توصیه می شود که در غروب آفتاب قایق سواری کنید. برای استفاده از قایق ها می توانید به اسکله قایقرانی تالاب و اسکله کلیور مراجعه کنید.در اسله کلیور رستورانی محلی نیز وجود دارد. هزینه قایق سواری بسته به آن مسیری که انتخاب می کنید از 50 تا 100 هزار تومان می باشد. باید توجه کنید که سوار قایقی بشوید که مجوز دارد و در طول قیق سواری شما را بیمه کند.

 

ماهی گیری در تالاب سیاه درویشان

 

ماهی گیری

از تفریحات دیگر این تالاب می توان به ماهی گیری اشاره کرد.می توانید از مراکز ماهی گیری که در اطراف تالاب وجود دارند تجهیزات لازم برای ماهی گیری را تهیه کنید یا حتی آموزش ببینید. بیش از 30 نوع گونه ماهی در تالاب سایه درویشان زندگی می کنند.

 

پرنده نگری در تالاب سیاه درویشان

 

پرنده نگری

تالاب سیاه درویشان میزبان پرندگان زیادی است همانطور که قبلا گفتیم از این نظر اهمیت بین المللی دارد. شما می توانید در فصل مهاجرت پرندگان به این تالاب با قایق به محل تجمع آن ها بروید.

جاذبه های اطراف این مرداب

در اطراف این مرداب زیبا جاذبه های بسیاری وجود دارد که گردشگران تور شمال می توانند به هنگام سفر به مرداب سیاه درویشان از آن ها بازدید به عمل بیاورند، در ادامه به معرفی برخی از این جاذبه های دیدنی می پردازیم.

 

تالاب هندخاله

 

تالاب هندخاله

نام این تالاب از دو کلمه هند و خاله تشکیل شده که به معنی بزرگ و رودخانه (رودخانه بزرگ) است. تالاب هندخاله در شمال شهرستان صومعه سرا واقع شده است و نزدیک دو روستای تولم و کسما می باشد.

 

تالاب سلکه


 
تالاب سلکه 

نام دیگر تالاب سلکه، پناهگاه حیات وحش است به دلیل وجود پرندگان آبزی این نام را بر روی آن قرار داده اند. وسعت این تالاب 360 هکتار است. این تالاب دارای 5 برج پرنده نگری است که بر روی تالاب قرار دارند، بهترین زمان بازدید برای علاقه مندان به پرنده اواخر پاییز و اول زمستان است. همچنین مکان مناسبی برای پیاده روی دارد،اگر قصد پیاده روی در زمان بارندگی دارید حتما باید چکمه به همراه داشته باشید. در زمان هایی که تالاب کم آب است تعداد پرندگان به کمتر از 5 هزار می رسد ولی در زمان هایی که تالاب پر آب است، تعداد آن ها به 15 هزار تا می رسد که بیشتر این پرندگان مرغابیان هستند. از پرندگان موجود در این تالاب می توان گیلار، قوی فریادکش، طاووسک و پلیکان خاکستری نام برد.

 

گل های نیلوفر آبی تالاب سیاه درویشان

 
بهترین زمان سفر به مرداب سیاه درویشان

بسته به علایق شما، بهترین زمان سفر به تالاب سیاه درویشان متفاوت است. اگر علاقه به دیدن گل های نیلوفر آبی دارید بهترین زمان اوایل خرداد تا اواخر مرداد است البته باید بدانید که این گل ها در اواسط مرداد به طور کامل شکوفا می شوند. اگر آب و هوا برایتان مهم است ماه های فروردین، اردیبهشت و مهر زمان مناسب برای دیدن تالاب سیاه درویشان است. 

 

تالاب انزلی - زیباترین تالاب ایران + تصاویر دیدنی 


سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در رابطه با تالاب سیاه درویشان در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم، امیدواریم که این اطلاعات در سفر به این تالاب برایتان مفید واقع شود، آیا تا به حال به تالاب سیاه درویشان سفر کرده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر