نیایشگاه ناهید قشم

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 1264
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر به قشم سفر کردید، تنها به فکر خرید، رفتن به ساحل و تفریحاتی آبی که در این جزیره به خوبی فراهم شده است نباشید. قشم جاهای دیدنی بسیاری دارد و شما تنها باید علاقه و عشق به دیدن گوشه و کنار این جزیره را داشته باشید. البته لازم است تا قبل از هر چیز بگوییم که اگر با تور قشم به این جزیره رفته باشید، می توانید همه جای جزیره را با خیال راحت و طبق زمان بندی ارائه شده توسط موسسه گردشگری که از خدمات تور گردشگری آن ها استفاده می کنید، بازدید کنید و نیازی نیست نگران از دست دادن جاذبه های گردشگری و طبیعی قشم در طی مدت زمان سفر خود باشید. در قشم نیز مانند برخی مناطق ایران، بناهایی وجود دارد که شاید شما تا به حال اسم آن ها را نشنیده باشید. گمنام بودن این اماکن تاریخی اصلا به معنای آن نیست که این اماکن ارزش و اعتباری زیادی ندارند. برخی مواقع این مکان ها با کم لطفی گردشگران و دوست داران سفر و گردشگری همراه بوده و به همین دلیل کاملا ناشناس هستند. خود شما نیز ممکن است چندین بار به جزیره قشم به صورت شخصی یا با تور قشم از تهران به این جزیره سفر کرده باشید، اما تا به حال نام نیایشگاه ناهید را نشنیده باشید. شاید بعد از شنیدن نام این مکان، تعجب کنید و با اطمینان کامل اظهار کنید که اصلا این بنا در جزیره قشم قرار ندارد.  اما باید بگوییم که در اشتباه هستید. نیایشگاه ناهید در جزیره قشم قرار دارد و بنایی است که در نوع خود زیبایی هایی دارد و کافی است شما با دقت و تمرکز تمام این زیبایی ها را از نظر بگذرانید. یکی از مناظری که با دیدن معبد ناهید توجه شما را به خود جلب می کند، چاله هایی است که در این معبد ساخته شده و از آن ها برای ذخیره آب استفاده می کرده اند. در این متن قصد داریم تا به معرفی بیش از پیش نیایشگاه ناهید بپردازیم تا در صورتی که در آینده مجددا به قشم سفر کردید، بتوانید با اطلاعات بیشتری که در رابطه با این نیایشگاه قدیمی به دست آورده اید به آن نیز سری زده و از این نیایشگاه هم بازدید کنید. 

نیایشگاه ناهید قشم

آشنایی با نیایشگاه ناهید قشم

نیایشگاه ناهید از تاریخی ترین جاذبه هایی است که در قشم وجود دارد. این نیایشگاه بر بالای تپه کولغان قرار دارد. تپه کولغان در سر راه جاده درگهان واقع بوده و از جمله مکان هایی است که قدمت و پیشینه زیادی دارد. برخی از کسانی که در این منطقه زندگی می کنند، اعتقاد دارند که این معبد محل عبادت زرتشتیان بوده است. علت نام گذاری نام ناهید نیز به یکی از الهه های زرتشتی باز می گردد. ناهید به معنای ناآلوده و در فارسی باستانی به آناهیتا مشهور بوده است.

معماری نیایشگاه ناهید قشم

جاذبه های معبد ناهید قشم چیست؟

با رفتن به معبد ناهید می توانید از زیبایی هایی که طبیعت در تپه کولغان ارائه کرده است نیز بهره ببرید. این تپه بر فراز دره ای به نام کولغان قرار گرفته و مناظری جذاب و تماشایی به وجود آورده است. متاسفانه این تپه در گذر زمان بین اماکن معروف قشم گم شده و مورد توجه کمتری قرار گرفته است. با رفتن به بالای این تپه، می توانید آبراهه هایی را ببینید که دیوار های سنگی به طول صد متر دارند. از دیگر چیزهایی که می توانید در این تپه ببینید، نشانه هایی است که بیان می کند زمانی در این منطقه یک بازار پر ازدحام و با رونق فراوان وجود داشته است.

در کنار تمام این موارد، سه حوض وجود دارد که داخل سنگ حفر شده اند. بزرگترین حوض طول 12متری و عرض 4 متری دارد. وجود یک درخت کنار در نزدیکی این معبد به شما نوید وجود آب در این عبادتگاه را می دهد. البته تپه کولغان تنها به این ها بسنده نکرده است و ویو و منظره ای زیبا از دریا برای علاقه مندان فراهم کرده است. تماشای دریا از این تپه، می تواند به یکی از خاطره انگیزترین خاطرات شما تبدیل شود. از دیگر آثار تاریخی و باستانی که می توان در این معبد مشاهده کرد، قبرهایی است که قدمت زیادی دارند. با کشف هایی که باستان شناسان در این منطقه انجام داده اند، چندین سفال نیز یافت شده است که تاریخچه آن ها به زمان قبل از اسلام باز می گردد. در معبد ناهید، هنوز هم می توان برخی از آثار باقی مانده از اتاق ها را مشاهده کرد.

اطلاعات بازدید از نیایشگاه ناهید در قشم

برای بازدید از معبد ناهید، زمانی را انتخاب کنید که دمای هوا معتدل و خنک باشد. همان طوری که می دانید، جزیره قشم آب و هوای گرمی دارد و اگر شما تصمیم داشته باشید در فصل های گرم سال به این جزیره سفر کنید، ممکن با سختی ها و مشکلاتی رو به رو شوید.  بهتر است در فصولی که قشم خنکی هوا را تجربه می کند به این جزیره سفر کنید. بهترین زمان، فصول پاییز و زمستان است که هوا در این جزیره بسیار خنک و مطبوع بوده و شما به راحتی می توانید به تماشای معبد ناهید بروید. ضمنا، بهتر است اوایل صبح را برای رفتن به این معبد انتخاب کنید تا نور مستقیم خورشید، مانع از ادامه مسیرتان نشود و بدون هیچ مشکلی به تماشای معبد بروید. 

معبد ناهید

آدرس معبد ناهید قشم کجاست؟

برای رفتن به معبد ناهید قشم، شما باید خود را به جزیره بسیار زیبای قشم برسانید. چنانچه با تور داخلی به این جزیره رفتید و دوست داشتید به معبد ناهید سر بزنید، می توانید به شمال غرب جزیره قشم بروید. این عبادتگاه در 5 کیلومتری شمال غربی قشم واقع است.

نظرات کاربران

  1. مهدی مهدی 1401/12/15
    17 نفر پسندیدند
    سپاس از مطالب مفیدتون

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر