آتشکده چک چک

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/04/03
بازدید: 1438
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 استان یزد یکی از استان های قدیمی و تاریخی کشورمان است که در ناحیه ای کویری واقع شده است. مرکز این استان یعنی شهر یزد میزبان اماکن تاریخی و گردشگری متعددی است که سالانه هزاران نفر را از سرتاسر ایران و حتی کشورهای مختلف جهان به خود جذب می کند. اما یزد تنها شهری نیست که در این استان خود نمایی می کند. شهرستان اردکان در مسیر جاده یزد به تهران واقع شده و بر اساس اطلاعات جغرافیایی موجود، 24 هزار کیلومتر وسعت دارد.  شاید برایتان جالب باشد که بدانید واژه اردکان از دو  بخش« ارد »که به معنی مقدس است و  «کان» به معنی معدن تشکیل شده است. موقعیت های تاریخی و مذهبی زیادی در این شهر واقع شده که یکی از رمزآلودترین و زیباترین آن ها آتشگاه چک چک است. در این مقاله قصد داریم تا به طور مختصر به بررسی این موقعیت تاریخی بپردازیم و مشخص کنیم که چرا از واژه رمزآلود برای توصیف این بنای تاریخی استفاده می شود.

 

آتشکده چک چک


تاریخچه آتشکده چک چک

آتشکده چک چک که در ایران آن را با نام های متعددی همچون پیر سبز و چک چکو هم می شناسند یکی از زیارتگاه های اصلی زرتشتیان محسوب می شود.  این آتشکده  در دل کوه هایی واقع شده که بین اردکان و انجیر خود نمایی می کند. افسانه های زیادی درباره این بنای تاریخی وجود دارد. برخی از افراد معتقدند در زمان حکومت یزدگرد سوم، عرب ها به کاخ مدائن حمله کردند و به کشتن دختران و زنانی که در آنجا ساکن بودند پرداختند. پارس بانو از ترس گرفتار شدن در دست اعراب به اردکان می رود و در کوهی ناپدید می شود و دیگر هیچ کس خبری از او پیدا نمی کند. شاید دلیل رمزآلود بودن این مکان هم همین باشد. 
زرتشتیان برای اینکه یاد و خاطره پارس بانو را در میان خود زنده نگه دارند این مکان را به عنوان زیارتگاه انتخاب کردند و هر ساله از 24 تا 28 خرداد به مدت 5 روز در آن به برگزاری مراسم های مذهبی می پردازند. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم یکی از نام هایی که به این مکان داده شده، چک چک است. دلیل این نامگذاری به خاطر صدای چک چک آبی است که از میان صخره های این کوه به گوش می رسد و روح و روان انسان را صیقل می دهد.

 

جاهای دیدنی یزد - لیست تمامی جاذبه های گردشگری یزد را اینجا ببینید!


مکان هایی برای اقامت در اطراف این زیارتگاه بر پا شده است که می تواند جایگاه خوبی برای استراحت مسافران و گردشگرانی باشد که به این ناحیه سفر می کنند. هزینه نگهداری و مراقبت از این فضاها بر عهده زرتشتیان داخل و خارج از کشور می باشد. 

 

آدرس آتشکده چک چکه


آتشکده چک چک کجاست؟

آتشکده چک چک در 37 کیلومتری شرق اردکان قرار گرفته و از شهر یزد حدود 1.5 ساعت فاصله دارد. این مکان بین کوه های اردکان و انجیر قرار گرفته است و مسیری نسبتاً پر فراز و نشیب دارد. برای رسیدن به این موقعیت تاریخی باید خودتان را با تجهیزاتی همچون کفش پیاده روی و غذای مناسب مجهز کنید. به خاطر موقعیت جغرافیایی اش، بازدید از آن ممکن است برای افراد کهنسال یا افرادی که زیاد نمی توانند در طول روز پیاده روی کنند کمی دشوار باشد. اگر در یافتن آدرس آتشکده چک چک یزد دچار مشکل شدید کافیست از افراد محلی این ناحیه کمک بگیرید.

 

اطلاعات بازدید از آتشکده چک چک

 

بازدید از آتشکده چک چک یزد

زرتشتیان مانند همه  طرفداران ادیان مختلف ، آداب و رسوم خاص خودشان را دارند. برای اینکه بتوانید از آتشکده چک چک بازدید کنید باید کفش هایتان را در بیاورید و لباس های تمیز به تن داشته باشید. زنانی که قصد بازدید از این موقعیت را دارند هم باید روسری به سر داشته باشند و تمیز باشند. برای اینکه پاهایتان خیس نشود می توانید از دمپایی هایی که در آنجا قرار گفته است هم استفاده کنید.
 زمان خاصی برای بازدید از این آتشکده تعیین نشده است اما به خاطر موقعیت کویری این ناحیه توصیه می کنیم فصل بهار و پاییز که هوا کمی خنک تر است را برای سفر انتخاب کنید. نزدیک ترین هتل هایی که می توانید در این ناحیه برای اقامت انتخاب کنید در یزد و میبد قرار دارد. پس زمانی که می خواهید با تور یزد برای سفر به این ناحیه برنامه ریزی کنید انتظار یک سفر آرام و بی دغدغه را نداشته باشید. 
سفر به آتشگاه چک چک برای افرادی که به دنبال یک سفر ماجراجویانه هستند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.  این منطقه  از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و با خیال راحت می توان از آن دیدن کرد.
سخن نهایی 
 آتشکده چک چک یزد یکی از معدود بناهایی است که بازدید از آن در عین هیجان انگیز بودن می تواند بسیار لذت بخش باشد. اگر توان پیاده روی در دل کوه را دارید و سرتان برای یک سفر ماجراجویانه درد می کند حتماً سری به این ناحیه بزنید. اگر هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قبلاً به این ناحیه سفر کرده اند حتماً تجربه خود را در رابطه با سفر به این منطقه راز آلود در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک گذارید. 
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر