مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/02/03
بازدید: 1935
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

حتماً تا کنون نام شیخ صفی الدین اردبیلی به گوشتان خورده است، یکی از تأثیر گذارترین پادشاه های دوره صفویه که کار های مهمی برای کشورمان ایران انجام داده است، امروزه مقبره این شخص تاریخی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور ما به شمار می آید و بازدید از آن به تمامی علاقمندان به تاریخ و همچنین معماری پیشنهاد می شود، اگر کسب اطلاعات در این باره برایتان جالب است می توانید در ادامه این مقاله از سایت لحظه آخر با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، اطلاعاتی در رابطه با آدرس و نحوه بازدید از این مجموعه ارزشمند در اختیارتان قرار دهیم.

 

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

 

مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی کجاست؟

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، یکی از برترین جاذبه های گردشگری موجود در شهر اردبیل واقع در استان اردبیل می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام این مجموعه ارزشمند در سال 2010 میلادی به لیست میراث جهانی یونسکو افزوده شده است، همچنین لازم به ذکر است که بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در تاریخ 15 ام دی ماه سال 1310 هجری در میان آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و تمامی این موارد بیانگر ارزش و میزان اهمیت این جاذبه تاریخی می باشد.
این بقعه که در واقع آرامگاه یک عارف بسیار نامی ایرانی یعنی شیخ صفی الدین اردبیلی و همچنین چند تن از دیگر افراد تأثیرگزار دوره صفوی نظیر شاه اسماعیل صفوی می باشد، یکی از از شاهکار های معماری اسلامی در قرون وسطا به شمار می آید و زیبایی های آن نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند!
بد نیست بدانید که مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی از چندین بخش مجزا تشکیل شده است که مهم ترین آن ها عبارتند آرامگاه شاه اسماعیل صفوی، مقبره شاهزادگان، دارالحدیث، چله خانه های قدیم، آرامگاه مشایخ صوفیه و غیره ( برای کسب اطلاعات در رابطه با هر یک از این بخش ها به قسمت معرفی دیدنی های بقعه شیخ صفی در همین مقاله مراجعه کنید.)

 

بازدید از بقعه شیخ صفی الدین

 

چگونه به آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی برویم؟ 

همانطور که می دانید این مجموعه ارزشمند تاریخی در شهرستان اردبیل، مرکز استان اردبیل واقع شده است، با توجه به این که اغلب گردشگران تور اردبیل در سفر خود به این شهر بسیار زیبا از این مجموعه بازدید به عمل می آورند، تصمیم گرفتیم که بخشی از مقاله را به بیان اطلاعات بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اختصاص دهیم، در جدول زیر می توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز نظیر آدرس بقعه شیخ صفی، ساعات بازدید، هزینه بازدید و غیره را مشاهده نمایید.
 

اطلاعات بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

 

دسترسی به آدرس بقعه شیخ صفی الدین

گردشگران شهر اردبیل می توانند با خودرو های شخصی خود و یا وسایل نقلیه عمومی به سادگی خود را به این مجموعه ارزشمند برسانند، لازم به ذکر می باشد که این مجموعه در مرکز شهر واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است، اگر قصد دارید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به شیخ صفی بروید باید سوار اتوبوس هایی شوید که در ایستگاه سرچشمه توقف می کنند، از این ایستگاه می توانید تنها با چند دقیقه پیاده روی به مجموعه برسید، لازم به ذکر است تعدادی از دیدنی های اردبیل در نزدیکی این جاذبه گردشگری واقع شده اند که عبارتند از موزه مردم شناسی اردبیل، موزه حیات وحش و دریاچه شورابیل، پیشنهاد می کنیم از تمامی این جاذبه ها در سفر به اردبیل دیدن کنید! 

بخش های مختلف مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی 

همانطور که پیش تر اشاره کردیم مجموعه تاریخی و زیبا بقعه شیخ صفی از بخش های متعددی تشکیل شده است که در این قسمت از مقاله به معرفی برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم.

  • آرامگاه شاه اسماعیل صفوی

این بخش از مجموعه شیخ صفی در واقع اتاقی کوچک است که گنبدی آجری دارد و از داخل با انواع کاشی کاری ها و همچنین نقاشی های بسیار زیبا تزئین شده است، بر روی دیوار های این اتاق کوچک نیز نقش هایی از جنس آب طلا وجود دارد، اگر از این بخش بازدید کنید احتمالاً متوجه تنوع کاشی های از نظر رنگ و جنس خواهید شد، این امر نشان از مرمت های غیر حرفه ای و عجولانه در دوره های مختلف می باشد، اما با این حال آرامگاه شاه اسماعیل یکی از باشکوه ترین بخش های مجموعه به شمار می آید و تمامی مراجعین از آن بازدید به عمل می آورند، شاید برایتان جالب باشد که بدانید بقعه شیخ صفی، بیشتر شهرت خود را مدیون قرار گیری آرامگاه شاه اسماعیل صفوی در آن می باشد.
توجه داشته باشید که علاوه بر مقبره شاه اسماعیل صفوی، سایر مقبره ها نظیر آرامگاه شیخ صفی، نیز در این بخش از مجموعه قرار دارند.

 

جنت سرای بقعه شیخ صفی

 

 

  • جنت سرای بقعه شیخ صفی

جنت سرای را می توان مهم ترین و دیدنی ترین بخش موجود در  مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی دانست، این بخش در شمال صحن اصلی مجموعه واقع شده است و در آن یک مولاژ از قالی اردبیل که یکی از نفیس ترین فرش های جهان می باشد نگهداری می شود، شاید برایتان جالب باشد که بدانید نمونه اصلی این فرش نفیس در حال حاضر در موزه ویکتوریا و آلبرت واقع در کشور انگلستان، به نمایش عموم گذاشته شده است، در پشت نمونه اصلی تاریخ سال 918 هجری شمسی به چشم می خورد که نشان از قدمت زیاد آن دارد، البته توجه داشته باشید که در بخش جنت سرا علاوه بر مولاژ قالی اردبیل اجناس نفیس دیگری نظیر پرچم به کار رفته شده در جنگ چالدران نیز وجود دارد که شما می توانید از آن ها بازدید به عمل بیاورید.

 

قالی اردبیل در موزه ویکتوریا و آلبرت


نکته عجیبی که در رابطه با جنت سرا وجود دارد این است که هنوز کسی اطلاعات دقیقی در رابطه با کاربرد این بخش از مجموعه در زمان قدیم در دست نیست، برخی معتقد اند که جنت سرا به منظور انجام رقص سماع ساخته شده بود، برخی نیز اعتقاد دارند که این قسمت در گذشته یک مسجد بدون سقف بوده است، البته هیچ محرابی در جنت سرا وجود ندارد و احتمال مسجد بودن بسیار ضعیف است.

 

گنبد الله الله اردبیل

 

 

  • گنبد الله الله 

گنبد بقعه شیخ صفی در واقع هسته مرکزی این مجموعه به شمار می آید و می توان گفت که نماد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد، این گنبد به دسته یکی از برجسته ترین معماران زمان به نام صدر الدین موسی ساخته شده است و باید بدانید که نقش نام الله در تمامی بخش های بدنه گنبد به چشم می خورد به همین سبب نیز نام گنبد الله الله را برای مجموعه گذاشته اند، علاوه بر نقوش نام خدا آیه هایی از قرآن کریم نیز به صورت کاشی کاری بر روی این گنبد وجود دارد که از زیبایی های آن محسوب می شود، طریقه ساخت و تزئینات این گنبد نشان دهنده باور های مذهبی در زمان حکومت صفویه به ویژه شاه اسماعیل صفوی می باشد، شاید بیشتر شما عزیزان بدانید که شاه اسماعیل صفوی کسی بود که دین اسلام را دین رسمی کشور اعلام کرد.

  • چینی خانه ی آرامگاه شیخ صفی الدین

از زیباترین تزئینات مقبره شیخ صفی الدین اردبیل می توان به چینب خانه ی آن اشاره نمود ، اعتقاد بیشتر افراد بر این باور است که چینی خانه یکی از قدیمی ترین بخش های این ارامگاه می باشد. قبل از دوران شاه عباس صفوی از این بخش برای اجتماع ها استفاده می شد اما در دوران شاه عباس با تغییراتی که در این بخش به وجود آمد، چینی خانه به محلی برای نگاه داری کتاب های نفیس و چینی های سلطنتی مبدل شد.

  • حرمخانه
  • شاهنشین
  • تالار دارالحفاظ
  • دارالحدیث
  • چله خانه
  • صحن اصلی
  • سردر شاه عباسی

سخن آخر
بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می تواند اطلاعات بسیاری در رابطه با تاریخ ایران در دوره صفوی در اختیارتان قرار دهد، این مجموعه در واقع موزه ای بسیار غنی از تاریخچه ایران می باشد، آیا شما تجربه بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را داشته اید؟ خوشحال می شویم تجربیات خود را با ما و سایر کاربران عزیز سایت لحظه آخر به اشتراک بگزارید، با تشکر از همراهی شما امیدواریم که مطالب این مقاله اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار داده باشد.

 

آب و هوای اردبیل - بررسی وضعیت آب و هوای اردبیل و بهترین زمان سفر به این استان


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر