موزه هگمتانه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/08
بازدید: 4338
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هگمتانه نامی آشنا است که همگان آن را می شناسیم. موزه هگمتانه در مرکز شهر همدان، گنجینه ای از آثار گرانبها می باشد. موزه هگمتانه همدان در محوطه تاریخی هگمتانه جنب گودال فرانسوی ها که یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان به حساب می آید واقع شده است. 

تاریخچه موزه هگمتانه

موزه هگمتانه در سال 1325 به عنوان مدرسه پرورش احداث شده بود که دارای 6 کلاس مجزا بود، این ساختمان در سال 1350 برای انجام برنامه های پژوهشی و تاریخی به مرکز باستان شناسی واگذار شد. در آن دوره کاوش های فراوانی توسط تیم های مختلف در محوطه باستانی هگمتانه انجام شد که آثار ارزشمندی را کشف کردند. در سال 1372 تیغه های وسط کلاس را حذف نمودند و با ایجاد برخی تعمیرات دیگر، این مکان در سال 1373 به موزه ای تخصصی برای نگهداری آثار کشف شده در منطقه تبدیل شد. 

 

موزه هگمتانه


هم اکنون این موزه حدود 200 شی از دوره های مختلف تاریخ را در خود جای داده است که در سالن اصلی، دو راهرو و سرسرا به نمایش گذاشته شده اند. بخش قابل توجهی از آثار موجود در این موزه شامل کاوش های تپه هگمتانه بوده اما تعدادی از آن ها را خریداری کرده اند و برخی از آن ها نیز اهدا شده است. اغلب اشیای موزه هگمتانه را آثار سفالی و سنگی تشکیل می دهند. زیربنای موزه 600 مترمربع است و افزون بر اصلی ترین قسمت که نمایشگاه آثار می باشد بخش های گوناگونی همچون دفتر موزه، کارگاه عکاسی، کارگاه مرمت آثار و کارگاه طراحی فنی را دارا می باشد. در دفتر موزه مسئولان پاسخگوی هر گونه سوالاتی هستند. در کارگاه مرمت انواع لوازم مرمت و تعمیر آثار دیده می شود که در صورت لزوم موزد استفاده قرار می گیرند. در کارگاه عکاسی نیز از تمامی آثار کشف شده عکسبرداری شده و آرشیو می گردد. همچنین در محوطه هگمتانه یک کتابخانه نیز وجود دارد که در ساعات 8 الی 14:30 پذیرای علاقه مندان به کتاب های تاریخی، معماری و باستان شناسی می باشد. 

 

موزه هگمتانه

 

بخش های مختلف موزه هگمتانه

با توجه به نوع اشیاء و آثار موجود موزه را می توان به دو بخش تاریخی و اسلامی تقسیم کرد. 
بخش تاریخی: آثار و اشیای موجود در این بخش متعلق به دوره های ساسانی، هخامنشی، اشکانی، نیمه دوم هزاره اول قبل میلاد تا نیمه نخست بعد از میلاد مسیح می باشد و در تالار هگمتانه، راهروی غربی و قسمتی از سرسرا در معرض نمایش قرار دارند. برخی از اشیاء و آثار بخش تاریخی عبارتند از: ستون، شالی، ته ستون، تابوت سفالی، سنگ های تزئینی، خمره های بزرگ و کوچک، سرستون های سنگی، کاسه، کوزه، لیوان، آبخوری، ظروف شیشه ای، خشت چهاگوش و مجسمه گِلی. 
بخش اسلامی: آثار موجود در بخش اسلامی مربوط به دوره های اسلامی اولیه، میانه، متاخر و قرن معاصر می باشند. این آثار و اشیاء که شامل سنگ قبر، خمره سنگ، حوض آبنما و قوچ سنگ است در راهروی شرقی و بخشی از سرسرا و محوطه در معرض دید گردشگران تور همدان قرار دارند. 

 

موزه هگمتانه موزه هگمتانه

 

موزه هگمتانه

 

آثار موزه در دو بخش استانی و اختصاصی قرار می گیرند.
بخش اختصاصی: بخش چشمگیری از آثار موجود در موزه هگمتانه مربوط به کاوش هایی است که در سال های اخیر در محوطه هگمتانه صورت گرفته است. این اشیاء که متعلق به دوره های اشکانی، ساسانی، هخامنشی و دوره های مختلف اسلامی می باشد، در تالار سمت راست، تالار هگمتانه و راهروی موزه نگه داری می شوند. مهم ترین آثار بخش اختصاصی مهرهای سنگی تزئینی، مهر شیشه ای با طرح نیایشگر، استخوان، پیکره های انسانی سفالی، سرپیکان های مفرغی و ستون کتیبه ای با خط میخی است.
بخش استانی: تمامی آثار موجود در بخش استانی از سطح استان همدان گردآوری شده و در راهروی سمت چپ و سالن مرکزی به نمایش درآمده اند. برخی از این اثرها عبارتند از: انواع خمره های سفالی، تابوت های سفالی، سنگ متعلق به دوره اشکانی و اسلامی، سنگ قبرهای با نوشته های نستعلیق و کوفی و ثلث مربوط به دوره های مختلف اسلامی و درب چوبی بزرگ اروسی. 

 

موزه هگمتانه


زمان بازدید از موزه هگمتانه در همدان

گردشگران تور داخلی روزهای 3 شنبه الی 1 شنبه می توانند از این مکان بازدید به عمل آورند؛ البته صبح روزهای 2 شنبه هم موزه باز می باشد. تماشای آثار موجود در این مکان بین 1 الی 2 ساعت زمان لازم دارد. 

 

موزه هگمتانه

 

شهر همدان موزه های دیگری از قبیل موزه سفال، موزه تاریخ طبیعی، موزه دفاع مقدس، موزه حمام قلعه، موزه نظری و موزه صنایع دستی نیز دارد که علاقه مندان می توانند از آن ها نیز بازدید کنند.

آدرس موزه هگمتانه همدان

همدان/ شرق تپه هگمتانه/ میدان هفت تیر


تلفن موزه هگمتانه

08132524005

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 102 کاربر