کلاردشت

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4765
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از جمله مناطق زیبایی در شمال ایران که گردشگران بسیاری را به خود می کشاند کلاردشت می باشد این شهر زیبا و رویایی واقع در نزدیکی شهر جالوس دراستان مازندران است. طبیعت بکر و زیبای این شهر دلیل بسیار خوبی برای سفر می باشد، آب و هوای کلاردشت بسیار مطبوع و خنک و فاقد از رطوبت  است و دلیل آن دوری از دریا می باشد.
در 48 متری شهر چالوس و در دشتی بر فراز کوه ها به شهری به نام کلاردشت می رسیم، وسعت این شهر 1509 کیلومتر مربع در میان دره ای باز و گسترده قرار دارد و ییلاقات روستاهای زیادی در آن وجود دارد. شهر کلاردشت به بهشت گمشده معروف است و هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند. زبان مردمان محلی و غیر مهاجر کلاردشت به گویش مازندرانی حرف می زنند و عده ای دیگر که خواجوی ها نام دارند به زبان لکی و کردی صحبت می کنند. این شهر از شمال به دریای خزر و شهر عباس آباد، از جنوب به قله تخت سلیمان تا گردنه کندوان، از سمت غرب به قزوین و الموت، از شرق به چالوس، نوشهر و کجور محدود می شود.

 

کلاردشت


تاریخچه کلاردشت

در زمان قدیم به کلاردشت کلار می گفتند، کلار شهری قلعه ای و باستانی بود و هم اکنون بقایای آن به عنوان تپه کلار واقع در روستای لاهور به چشم می خورد، لار در فرهنگ فارسی به معنای غوک و وزغ است و احتمالا از این رو به آن دشت کلار می گویند که زمین های باتلاقی وسیعی با نام لش در اطراف آن وجود دارد که پر از غوک و وزغ است. در زمان گذشته وسعت این زمین ها بیشتر بود و تعداد این جانداران هم سر به فلک می گذاشت.

ییلاقی جذاب

یکی از ویژگی هایی که سبب شده تا کلاردشت مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است آب و هوای مطبوع این شهر است. اختلاف دمای کلاردشت با مرکز استان مازندارن در اکثر روزها سرد زمستان حدودا 30 درجه زیر صفر می رسد، جالب است بدانید در برخی از شب های تابستان نیز ساکنان کلاردشت لباس گرم بر تن می کنند. وجود مه در این شهر در اکثر روزها حتی در گرم ترین ماه سال طبیعی است و جزو جاذبه های شهر به حساب می آید و مناظر زیبایی را پدید می آورد و دلیل آن رشته کوه های البرز در حوالی این منطقه رطوبت دریای خزر را متوقف می کند و مانع ورود آن به ناحیه می شود. این ناحیه از بارش باران برخوردار است، بارشی که در ارتفاعات شهر کلاردشت به شکل برف بر زمین می نشیند. نداشتن رطوبت و وجود برف موجب می شود که همیشه کلاردشت در مقایسه با دیگر مناطق استان مازندران هوای خنک تر و مطبوع تری داشته باشد.

 

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

جنگل های انبوه

گردشگران بسیاری علاقه مند به گشت و گذار در جنگل می باشند از این رو کلاردشت مکان مناسبی برای آن ها می باشد، کلاردشت مملو از جنگل های بکر و زیباست.

جنگل آزو

در کلاردشت اگر به سمت حسن کیف بروید، به فاصله ی 1 کیلو متری از غرب به جنگلی دیدنی می رسید که از جاذبه های خاص این منطقه می باشد. در این جنگل بخش های مختلفی مانند دشت جو پشت، عسلک، مازیگاسر و غیره را دارا می باشد، این جنگل پناهگاهی طبیعی برای حیوانات وحشی مانند خوک، خرس، گرگ و پلنگ به شمار می رود.

جنگل مجل

در فاصله 6 کیلومری حسن کیف و بر تپه های اطراف روستایی به نام مجلبه یکی از زیبا ترین مناطق جنگلی و طبیعی در استان مازندران می رسیم که جنگل مجل می باشد. منطقه حفاظت شده رودخانه سرد آبرود سرد آبرود نام رودخانه ای است که از کلاردشت گذر می کند، این رودخانه از بلند ترین کوه های منطقه البرز مرکزی مانند تخت سلیمان، سیاه کمان، علم کوه، رسم بنیشت، خرسان و غیره نیز سرچشمه می گیرد. این رودخانه از رودهای حفاظت شده دریای خزر به شمار می رود، همچنین آب آن برای نوشیدن، کشاوری و پرورش حیوانات آبزی به کار می رود، از جمله ماهیان موجود در رودخانه سردآبرود عروس ماهی، قزل آلای رنگین کمان، قزل آلای خال قرمز و سگ ماهی می باشد.

روستاهای کلاردشت

در اطراف کلاردشت روستاهای بسیاری وجود دارد که هرکدام از آن ها زیبایی به خصوصی دارد، این روستاها بیش از 30 مورد می باشند که چند مورد از آن ها را بررسی می کنیم. مازیچال از معروف ترین روستاهای واقع در کلاردشت مازیچال می باشد، این ییلاق بی نظیر در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار دارد و نمایی چشم گیری را دارد. در این روستا کلبه های روستایی و صفای خالص روستا لحظات بی نظیری را برای شما می سازد. جنگل انبوه، کوهستان سر به فلک کشیده، دشت های وسیع و ابرهای زیبا همه ی این زیبایی ها در سفر به مازیچال نصیبتان می شود. برای رفتن به این روستای بکر و زیبا بعد از میدان کلاردشت، تا کیلومتر 2 جاده عباس آباد پیش بروید تا به کرد محله برسید و از آن جا به بعد بومی های منطقه شما را برای رسیدن به ادامه مسیر راهنمایی می کنند.

 

مازیچال


طویدره

حدود 6 کیلومتر پس از کلاردشت به روستای طویدره می رسید، مکانی که نامش از شکل جغرافیای منطقه می آید. دسترسی به این جاده جنگلی از ویژگی های طویدره می باشد.
ویژگی ها: رشته کوه البرز و قله علم کوه از یک سو و جنگل های انبوه این روستا را در بر گرفته است و مناظری خاص به آن بخشیده است. جشن ها و بازی های محلی جایگاه خاصی در این روستا دارند، ممکن است گردشگران در سفر خود شاهد این مراسم باشند و از نزدیک آن ها را ببینند.

مکارود

کمی که از سمت کلاردشت بگذریم در فاصله 10 کیلومتری روستای مکارود قرار دارد که در دامنه جاده عباس آباد قرا دارد. جاذبه های روستا: در ناحیه غربی این روستا بسیار وسیع و سرسبز می باشد به همین دلیل گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. برای رسیدن به این روستا باید از میدان کلاردشت به سمت کرد محله بروید و از آن جا به بعد تابلوهای رهنمایی را دنبال کنید.

اجابیت

در 2 کیلومتری شهر کلاردشت و دامنه ارتفاعات جنوب مشرف به شهر روستایی با نام اجابیت قرار دارد که بنیان گذار آن علیجانی می باشد، آقای علیجانی در دربار رضا شاه فعالیت می کرد و مسوولیت کاخ شاه را بر عهده داشت.

 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

دیدنی های کاخ اجابیت

کاخ اجابیت یکی از بناهای مهم منطقه می باشد که ساخت آن به اوایل دوره پهلوی در سال 1318 خورشیدی باز می گردد و تزیینات گچ بری و سنگ های زیبا را دارد. در زمان پی کنی این بنا تعدادی ظروف زرین و سفالی کشف شده و این امر شهرت بسیاری را برای این سازه به ارمغان می آورد.

لاهو

جالب است بدانید لاهو روستایی است که اولین مدرسه نوین در سال 1301 ساخته شده است. بخش قدیمی و اصلی لاهو از چند محله کوچک تر تشکیل شده است: میارده، قلم باغ، داوود محله، سنگرک و خواجهوند محله در این روستا تپه ای به نام کلار قرار دارد و از دیدنی های شهر کلاردشت به حساب می آید، این روستا به بهشت کاوشگران نیز معروف است، دلیل آن نقوش برجسته کشف شده می باشد و در روشن کردن تردید های باستان شناسی در حاشیه جنوبی دریای خزر سهم به سزایی داشته است. با توجه به شواهد به دست آمده قدمت این تپه به 800 سال پیش از میلاد باز می گردد و اهمیت به سزایی برای تاریخ منطقه دارد.

کردیچال

در نزدیکی کلاردشت روستایی به نام کردیچال قرار دارد، جالب است بدانید اولین بانک کلاردشت قبل از انقلاب اسلامی در این روستا تاسیس شد و دومین مدرسه کلاردشت را هم در سال 1306 در این روستا ساختند. دومین محله قدیمی کلاردشت کردیچال می باشد که منطقه ای بسیار دیدنی است.

 

 

کردیچال


علم کوه

در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت قله علم کوه واقع شده است، این قله پس از قله دماوند دومین قله مرتفع ایران می باشد و لقب آلپ ایران را با خود حمل می کند. علم کوه به دلیل دارا بودن از قابلیت های کوهنوردی و چشمم انداز های بی نظیر طبیعت گردان، کوهنوردان و صخره نوردان بسیاری را به خود می کشاند. جانوران بسیاری مانند بز، خرس، پلنگ، روباه، کبک، شغال در مسیر رسیدن به قله وجود دارد.

سنگ سماور

سنگی شگفت انگیز و جالب در راه صعود به علم کوه قرار گرفته است، تخت سنگی عجیب که به حالت عمودی در ارتفاع حدود 4500 متری واقع شده است، این سنگ از عجایب علم کوه و کلاردشت می باشد.
مجتمع تفریحی باغ چمن
مجتمع پذیرایی و اقامتی باغ چمن کلاردشت لحظه های شاد و خاطره انگیزی را برای گردشگران تور شمال فراهم می کند. این مجموعه در تلاش است که که امکانات اقامتی مناسبی در فضایی آرام و دلنشین در کنار طبیعت زیبای رودخانه سرد آبرود فراهم کند. امکانات این مجموعه شامل: هتل، کافی شاپ، دریاچه ماهیگیری، اسب سواری، دوچرخه سواری، محوطه بازی و ماشین شارژی را برای کودکان اشاره کرد.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های گردشگری در کلاردشت می باشد که واقع در شمال شرق آن می باشد. این دریاچه جزو یکی از 9 دریاچه در ایران است که بر اثر احداث سد به وجود آمده است. دریاچه ولشت جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می شود که جاده ی بسیار دیدنی و زیبایی دارد و مملو از درختان کاج می باشد. اطراف دریاچه از طبیعت بسیار بکر و زیبایی برخوردار است و گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

 

دریاچه ولشت


روستای هریجان

هریجان از روستاهای دیدنی کلاردشت می باشد، این روستا بسیار خوش آب و هوا می باشد که آبشارهای دیدنی و بلند آن از جاذبه های زیبای این روستا می باشد. فصل مناسب برای بازدید از این روستای زیبا اردیبهشت می باشد که گیاهان بهاری روییده اند و آبشارها پر آب شده اند.

روستای سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه روستایی پنهان در جاده چالوس است که برای دیدن آن باید در بین راه توقف کرد، گردشگران در هر فصلی از سال از این منطقه عبور کنند شاهد مه و ابری غلیظ خواهند بود، این روستا به حدی دیدنی و چشم گیر است که گردشگران را ساعتی مجبور به ماندن در این محل می کند.

تپه باستانی کلار

کلار نام شهر و تپه ای باستانی در کلاردشت می باشد. این تپه از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد که نقش مهمی برای روشن کردن ابهامات بستان شناسی در حاشیه جنوبی قرار دارد از این رو نام دیگر آن بهشت کاوشگران می باشد.

 

دربندکوهنوردی در کنار رستوران های متفاوت و تفریحات مهیج در آب و هوایی مناسب و طبیعتی زیبا را در کنار دوستان و خانواده

 

دریاچه ها و آبشارها جزو زیبایی های طبیعی کلاردشت و اطراف آن می باشند، شهر کلاردشت دارای چند آبشار می باشد مانند:

آبشار اکاپل

در جنگل کوهستانی سردچال آبشار زیبایی به نام آکاپل وجود دارد که در امتداد رود سرد آبرود شکل گرفته و در غرب محله رودبارک، جلوه خاصی به منطقه داده است.

دریاچه هفت خوان

دریاچه هفت خوان جاذبه ای در میان تنکابن و شهر کلاردشت است که از هر دو طرف می توان به آن رسید، برای رسیدن به این دریاچه باید مسافتی طولانی را طی کرد و به منطقه تخت سلیمان رسید.

سوغاتی عجیب کلاردشت

بالاخره به کاکا رسیدیم، بستنی فروشی و کافه کاکا شهرت بسیاری در شهر کلاردشت دارد مسافرانی که به این شهر سفر کرده اند از صف های طولانی، بستنی، کیک و شیرینی های خوشمزه آن با خبر هستند، چشدن بستنی با طعم متفاوت! فضای شاد و دکوراسیون زیبا، عروسک های محک، شیرینی های تازه و خوشمزه همراه با چشیدن طعم آن قبل از خرید و کلوچه و بستنی های عالی کاکا  همه آن ها این شیرینی فروشی معروف را از سال 1354 تا کنون فعال کرده است و هیچ شعبه دیگری به غیر از کلاردشت ندارد. پیشنهاد می شود حتما در سفر خود سری به کاکا بزنید و محصولاتش را به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید.

 

کاکا کلاردشت

 


اقامت در کلاردشت

گردشگرانی که قصد سفر به کلاردشت را دارند نگران اقامت در این شهر نباشند چرا که گزینه های بسیاری وجود دارد، ویلا ها و خانه های روستایی جزو اقامتگاه های پرطرف دار محسوب می شوند، بسیاری از این ویلا ها لوکس هستند اما در مناطق روستایی و بکر تنها کلبه ها و خانه هایی با امکانات اولیه وجود دارند. دکلاردشت هتل های کلاردشت خدمات خوبی به مسافران ارایه می دهند و می توانید از آن ها استفاده کنید، گردشگرانی که وسایل مورد نیاز را دارند کمپین هم گزینه مناسبی می باشد و می توان از طبیعت اطراف لذت برد.

امکانات کلاردشت

در مرکز شهر کلاردشت امکانات رفاهی در دسترس گردشگران می باشد و می توانند از سرویس بهداشتی، پمپ بنزین، مسجد، خودپرداز، فروشگاه های متنوع و غیره استفاده کنند، اما این امکانات در روستاها وجود ندارد.

سوغات کلاردشت

سوغات و صنایع دستی کلاردشت نیز در استان مازندران هم قرار دارند، سوغاتی هایی مانند کلوچه، کوکی، لواشک و آلوچه، انواع مربا ها و ترشی جات همه در شهر کلاردشت به عنوان سوغاتی فروخته می شوند.
انواع خوشمزه جات و غذاهای محلی
غذا های محلی و تنقلات در سفر گزینه هایی هستند که سفر را جذاب می کنند، در کلاردشت وجود رستوران های محلی باعث می شود که لحظه های ناب و خوشمزه در سفرتان تجربه کنید، در این رستوران ها انواع غذاهای محلی مانند کباب ترش، میرزا قاسمی، باقلاقاتق سرو می شوند.

راه دسترسی به کلاردشت

از مسیرهای مختلفی می توان به شهر کلاردشت سفر کرد گردشگران تور شمال می توانند از جاده 59 یا همان جاده چالوس به کلاردشت بروند، در این جاده باید تا سه راهی مرزن آباد و به سمت چپ بپیچید و وار جاده اصلی کلاردشت شوید. مسیر دوم :  گردشگران تور شمال می توانند از عباس به سمت کلاردشت بروید که هم جنگل زیبایی دارد از مسیر لذت می برید و هم می توانید به کلاردشت برسید.

نظرات کاربران

  1. ستاره ستاره 1398/07/14
    11 نفر پسندیدند
    بستنی فروشی کاکا توی شهر کلاردشت فوق العادست واقعا مزه ی خوبی داره این بستنی فروشی علاوه بر بستنی کیک و شیرینی های محلی هم داره که خیلی ها استقبال می کنند کاکا حتی توی زمستون که کلاردشت خیلی سرد و برفی میشه هم مشتری های زیادی داره و فکر میکنم که شعبه دیگه ای هم نداشته باشه! من و همسرم چندین بار توی فصلای مختلف بستنی کاک رو امتحان کردیم.
  2. پانته آ تکلمی پانته آ تکلمی 1398/06/30
    22 نفر پسندیدند
    کلاردشت شهر زیبا و کوهستانیه خوبیش اینه که چون از دریا دوره رطوبت نداره و در کل آب و هوای خنکی داره حتی تابستون اکثر اوقات مه داره که واقعا لذت بخشه، کلا شهر آرومیه برای کسانی که دنبال آرامش هستند به نظرم جای دنجی باشه. جاده عباس آباد هم که واقعا خیلی قشنگ و خوش آب و هواست تا جایی که چشم کار میکنه همه جا سرسبزه هم اینکه یه سری رستورنای سنتی هست که هم غذا سرو میکنند هم قلیون بیشتر اوقات شلوغه مخصوصا تابستونا! ما چند سال پیش که زمینای کلاردشت ارزون بود اونجا ویلا ساختیم اما الان خیلی گرون شده و ویلاهای لاکچری زیاد ساختند. جالبه که قشر عرب زیاد میان کلاردشت و ویلاهای خیلی شیک و گرونی ساختن.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 103 کاربر