جاده هراز

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4360
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جاده ها نیز می توانند از جاذبه های دیدنی و گردشگری زیبایی باشند که با گذر از اماکن و شهرهای متعدد زیبایی های بسیاری را در مقابل چشمان مسافران قرار دهند و سفر را لذت بخش تر کنند، آدمی اگر بخواهد با وسیله شخصی خود به شهری سفر کند سعی بر این دارد که زیباترین و دیدنی ترین جاده را برای سفر برگزیند تا در مسیر نیز از طبیعت و دیدنی های آن لذت برده و خاطرات خوشی را برای خود، دوستان و خانواده رقم بزند. جاده هراز یکی از جاذبه های زیبای ایران است که جاهای دیدنی بسیاری را در مسیر خود دارد و می توان در آن مسافرتی فراموش نشدنی داشت. با ما همراه باشید تا با جاده هراز بیشتر آشنا شوید.  

جاده هراز

 

جاده های شمال

از آنجایی که مردم به دنبال هر فرصتی برای سفر به شمال کشور و شهرهای حاشیه دریای خزر هستند، قطعا جاده های دیدنی را برای سفر انتخاب می کنند و سعی بر دل چسب کردن سفر خود دارند، یکی از جاده های زیبایی که شهر تهران را به شمال کشور متصل می کند جاده هراز می باشد و بعد از چالوس پر رفت و آمد ترین جاده شمال به شمار می آید، جاده هراز پر از جاهای دیدنی و جاذبه های بسیاری است که می تواند سفری خوش را برای مسافرانش به یادگار بگذارد. در این مقاله سعی داریم اماکن دیدنی این جاده را معرفی کنیم تا شما عزیزان برای سفر خود به شمال برنامه ای کامل و پر از هیجان داشته باشید و بیش از پیش از سفرتان لذت ببرید.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

جاده هراز یا چالوس ؟

جاده هراز بعد از جاده چالوس نزدیک ترین راه را به شمال دارد، نسب به جاده چالوس از پیچ و خم کمتری برخوردار است اما خطر ریزش کوه در آن بیشتر می باشد، جاده هراز با طول حدود 200 کیلومتر از شرق تهران آغاز شده و در شهر محمود آباد به پایان می رسد و از دره رود هراز گذر می کند، این جاده به ترتیب از رودهن، امامزاده هاشم، گزنک، و آمل می گذرد و 15 تونل دارد که طولانی ترین آن تونلی با طولی حدود 1450 متر به نام وانا می باشد، جاده هراز از چشم اندازهای بسیاری برخوردار است که می تواند سفری طولانی و به یاد ماندنی برای مسافران رقم بزند، لازم به ذکر است جاده هراز کوتاهترین مسیر از تهران تا شهر آمل را داراست.

پیشینه جاده هراز

از آنجایی که در مسیر جاده هراز در محلی به نام "تنگه بند بریده"  آثاری از راهی تاریخی مربوط به گذشتگان به چشم می خورد، گفته می شود قدمت جاده هراز به دوران ساسانیان باز می گردد و در آن زمان این جاده ری را به شهر آمل می رسانده است، در سال 1342 این جاده به عنوان جاده ماشین رو به بهره برداری رسید و بعد از آن به مهم ترین جاده تهران- شمال بدل گردید، گفتنی است جاده هراز در حال حاضر یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاده های جهان به شمار می رود.

جاذبه های دیدنی جاده هراز


جاذبه های گردشگری جاده هراز

همانطور که گفته شد در مسیر جاده هراز دیدنی ها و جاذبه های زیادی قرار گرفته است، و با چشم اندازهایی که اطراف این جاده وجود دارند یکی از زیباترین جاده های ایران می باشد، از جاذبه هایی که از طریق جاده دماوند می شود به بازدید از آن ها رفت می توان به قله دماوند، آبشار ها، آبگرم ها، دریاچه ها، دشت ها و دیدنی های دیگری اشاره کرد که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند و بازدید از آن ها می تواند تجربه های متفاوتی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این امامزاده هاشم نیز در مسیر جاده هراز قرار گرفته است که در مرتفع ترین نقطه این جاده قرار گرفته است. در ادامه برخی از این جاذبه های دیدنی را برای شما به اشتراک می گذاریم تا برای سفر آسوده تر برنامه ریزی کنید.

امامزاده هاشم

در محدوده 60 کیلومتری شمال غرب تهران امامزاده هاشم واقع شده است که بلندترین نقطه جاده هراز نیز به شمار می آید، قدمت ساختمان این امامزاده به دوران صفویه باز می گردد و نمایی سنگی و زیبایی دارد. اگر مسیر این امامزاده را به سمت پلور برویم به آبشاری به نام قلعه دختر می رسیم.

دریاچه هویر - معرفی کامل تفریحات و کوهنوردی دریاچه هویر + مسیر دسترسی

دریاچه های تار و هویر

از اولین جاهای دیدنی که در مسیر جاده هراز از تهران به شمال قرار گرفته می توان به دو دریاچه تار و هویر اشاره کرد، این دو دریاچه در شهرستان دماوند با فاصله کمتر از یک کیلومتر در ارتفاعات کوه های البرز مرکزی واقع شده اند، دور تا دور این دو دریاچه با کوه ها احاطه شده به همین سبب مکانی بکر و دیدنی است که می توان در آن به آرامش رسید و برای ساعت ها در سکوت از هیاهوی زندگی امروزی دور شد. به گفته زمین شناسان این دو دریاچه حاصل لغزش زمین هستند. در این دو دریاچه به خصوص در فصول پر آب می توان به راحتی به تفریحاتی همچون قایق سواری، ماهیگیری و شنا پرداخت و از این گذران وقت لذت برد. این دریاچه ها در فاصله 30 کیلومتری تهران واقع شده اند.

روستای پلور

روستای پلور 

پس از گذر از دریاچه ها در مسیر جاده هراز به روستای پلور می رسیم، این روستا که در محدوده استان مازندران واقع شده است سالانه میزبان بسیاری از تهرانی های عزیز می باشد چرا که از جاده هراز این روستا به تهران بسیار نزدیک تر است، این روستا از مناظر بسیار زیبایی برخوردار است و برای بازدید از آن ها ساعت ها زمان لازم است، این روستا جاهای دیدنی بسیاری را در خود جای داده است، از جمله این اماکن می توان به قلعه ای تاریخی در آن اشاره کرد، کوه دماوند نیز در کنار این روستا واقع شده است، روستای پلور بلند ترین آبشار مازندران را نیز از آن خود کرده است، همچنین بلندترین آبشار خاورمیانه نیز با ارتفاع 5100 متری در این روستا جای گرفته است و این باعث معروفیت هر چه بیشتر پلور شده است، اگر قصد سفر از طریق جاده هراز را دارید حتما از این روستای دیدنی بازدید کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

غار گل زرد

در فاصله حدود 65 کیلومتری تهران یکی دیگر از جاهای دیدنی جاده هراز قرار گرفته شده است که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست و می تواند لذت بخش و هیجان انگیز باشد، این جاذبه دیدنی غار گل زرد می باشد که نرسیده به پلور با طی کردن 4 کیلومتر از مسیر سمت چپ جاده هراز به آن می رسید، دهانه این غار بسیار تنگ است و برای رسیدن به داخل آن باید سینه خیز رفت اما بعد از گذر از دهانه غار، داخل آن سقف بلندی دارد و می توانید به راحتی در آن کاوش کنید و به تماشای زیبایی های آن بنشینید، در حوالی این غار منطقه گل زرد واقع شده است که این منظره نیز بسیار زیبا و دیدنی  است و جان می دهد برای ثبت عکس های زیبا و دیدنی . 

سد لار

در نزدیکی کوه دماوند یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قرار گرفته است، سد لار سدی خاکی می باشد که در شهرستان آمل واقع شده است، این سد آب آشامیدنی حومه تهران را تامین می کند و پاسخگوی آبیاری های کشاورزی اطراف نیز می باشد، همچنین این سد قابلیت تامین برق نواحی اطراف خود را نیز داراست، این سد با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته است دارای آب و هوای بسیار مناسب است و برای یک اطراق چند ساعته در کنار طبیعت بسیار مناسب است. در اطراف این سد آبشار و چشمه هایی نیز وجود دارد که اطراق را در این نواحی آسوده تر می کند.

دشت لار

دشت لار

از دیگر جاذبه های دیدنی جاده هراز که در نزدیکی روستای آبگرم واقع شده است می توان به دشت لار اشاره کرد، این دشت در کوهپایه دماوند و در منطقه لاریجان قرار دارد و از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است و مکان مناسبی برای تفریح و خوش گذرانی می باشد. این منطقه دشتی پهناور سراسر پر از شقایق است که این حجم از گل های شقایق منظره ای دیدنی و تماشایی را به وجد آورده است که مکانی عالی برای عکس گرفتن شده و به همین منظور گردشگران و مسافران بسیاری را از جاده هراز به سوی خود می کشاند.

دشت لار - تفریحات، پوشش گیاهی و جاذبه های دشت لار + مسیر های دسترسی

آبگرم لاریجان

یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی و تماشایی جاده هراز که در ایران شهرت بسیار دارد می توان به منطقه لاریجان اشاره کرد که در دامنه دماوند واقع شده است، در این منطقه روستایی به نام آبگرم واقع شده است که دلیل این نامگذاری نیز وجود چشمه های آبگرم بسیاری در آن است، در این روستا حمام های بسیاری ساخته شده است که آب چشمه های معدنی این روستا با لوله کشی به این حمام ها کشیده شده و گردشگران و مسافرانی که به این روستا سفر می کنند بتوانند به راحتی از آن ها استفاده کرده و از فواید بی شمار آب گوگرد دار این منطقه که خاصیت درمانی نیز دارد بهره ببرند، این روستا ار مناظر دیدنی بسیاری نیز برخوردار است و به دلیل دارا بودن خاک و آب و هوای مناسب از پوشش گیاهی بسیار و زیبایی برخوردار است که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

روستای نوا

از دیگر روستاهایی که در این مسیر واقع شده است و زیبایی های خود را به رخ می کشد می توان به روستای نوا اشاره کرد، این روستا در فاصله 85 کیلومتری شهرستان آمل قرار گرفته و حدود 3 ساعت با تهران فاصله دارد، این روستا یکی از سر سبز ترین و خوش آب و هوا ترین روستاهای ایران می باشد و منظره ای بکر و دنج به شمار می آید، اما معروفیت این روستا از آسمان زیبا و لاجوردی اش آمده است، به طوری که این روستا یکی از رصدگاه های مهم ایران به شمار می رود و از مناطق پر طرفدار این رشته محسوب می گردد، روستای نوا سالانه میزبان تعداد زیادی از ستاره شناسان و رصدگران می باشد. از دیگر دیدنی هایی که در اطراف این روستا وجود دارد، دشت بسیار زیبا و سر سبز آزو می باشد، این دشت پر از گل و گیاه های متعدد و رنگارنگ و پر از آرامش می باشد که در آن می توان به راحتی برای لحظاتی به آرامش رسید و غرق در رویا شد. اگر هم اهل کوهنوردی هستید می توانید به قله پاشوره در نزدیکی روستای نوا رفته و از این ورزش در این طبیعت بسیار زیبا لذت ببرید. آسمان این روستا در شب بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

آبشار شاهاندشت


آبشار شاهاندشت

در فاصله 95 کیلومتری تهران در جاده هراز به روستایی به نام شاهاندشت می رسید که در آن آبشاری به بلندای 50 متر می باشد که از جاذبه های این روستا و جاده هراز به شمار می آید. از روستا تا آبشار حدود نیم ساعت راه است که می توان به راحتی به آن رسید و این منظره زیبا و دیدنی را تماشا کرد. این روستا علاوه بر آبشار مناظر دیدنی دیگری نیز دارد که می توان چند ساعتی در آن گشت و گذار کرد و به تفریح پرداخت. برای رسیدن به این روستای زیبا و آبشار دیدنی شاهاندشت کافی است بعد از طی کردن مسیری حدود  20 کیلومتر بعد از پلور با رسیدن به پل وانا اولین خروجی را به راست بپیچید و به کمک تابلوهای راهنما خود را به این روستای زیبا برسانید.

دخمه های کافرکلی

از جاهای دیدنی عجیب محور هراز نیز می توان از دخمه های کافر کلی نام برد، این دخمه ها در واقع غارهای دست کندی هستند که در گذشته توسط انسان در دل کوه کنده شده اند و  در حال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه بدل گردیده و سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند. این دخمه ها نشانگر  طریقه زندگی مردمان گذشته می باشد و تا حدودی امروزیان را با راه و روش گذشتگان آشنا می سازد اما به طور قطع نمی توان گفت دخمه های کافر کلی مربوط به کدام دوره می باشد این دخمه ها در منطقه لاریجان واقع شده اند.

جنگل الیمستان - معرفی کامل جنگل مه آلود الیمستان در شهر آمل

جنگل الیمستان

یکی از زیباترین مناطقی که در مسیر جاده هراز قرار گرفته جنگل الیمستان می باشد، این جنگل با چشم اندازی خارق العاده از جمله اماکنی به شمار می رود که هر کسی باید از آن دیدن کند و عکسی یادگاری از آن در آلبوم شخصی خود داشته باشد. درخت های بلند و کهنسال و هوایی مه آلود، زیبایی خاصی در این مکان به وجود آورده است و چشم اندازی بی نظیر را مقابل چشمان شما قرار می دهد، روستایی به همین نام نیز در دل این جنگل واقع شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است، زیبایی این جنگل و مناظر آن به قدری خیره کننده است که لقب طلای سبز ایران را از آن خود کرده است و در فصول بهار و تابستان میزبان گردشگران و مسافران بسیاری می باشد، دلیل نامگذاری این جنگل به الیمستان پوشش گیاهی آن می باشد، این منطقه محل رویش گیاهی به نام الیماست که زمان رویش آن اردیبهشت ماه می باشد. در نزدیکی این جنگل قله الیمستان نیز واقع شده است که در آن دو شهاب سنگ سقوط کرده اند که نتیجه آن ایجاد حفره های بزرگی شده که محلیان آن منطقه می گویند جای پای رستم است. این مکان در فاصله 52 کیلومتری شهرستان آمل قرار گرفته است.

فیلبند


روستای فیلبند

از دیگر جاهای دیدنی جاده هراز و روستاهای بسیار زیبای این مسیر می توان به روستای فیلبند اشاره کرد، روستای فیلبند واقع شده در استان مازندران یکی از ییلاق های بسیار زیبا و دیدنی این استان است و یکی از معروف ترین مناطق دیدنی شمال کشور به شمار می آید که سالانه مسافران و گردشگران بسیاری را به خصوص در فصول بهار و تابستان به سوی خود می کشاند. موقعیت مکانی روستای فیلبند در ارتفاعات این منطقه می باشد که بر فراز ابرها قرار گرفته و این منطقه را به چشم اندازی بی نظیر و رویایی بدل کرده است و به سبب قرارگیری آن در ارتفاعات به عنوان بام شرقی مازندران نیز شناخته می شود. اگر قصد سفر دارید و می خواهید از جاده هراز به مقصد برسید توصیه می شود حتما به روستای تماشایی فیلبند رفته و از زیبایی های آن دیدن کنید. برای رسیدن به این روستا باید از 25 کیلومتری آمل در جاده هراز به سمت روستای سنگچال بروید و با گذر از این روستا به روستای فیلبند برسید.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی

از دیگر مناطق گردشگری جاده هراز که می توان به راحتی در آن تفریح و اطراق کرد و از مناظر اطراف نیز لذت برد پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی آمل می باشد، این پارک با مساحتی بالغ بر 440 هکتار یکی از بزرگترین پارک های جنگلی خاورمیانه به شمار می آید که از زیباترین ها می باشد و تفریح در آن می تواند لحظاتی فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند، پارک جنگلی میرزا کوچک خان دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری همچون آلاچیق، سرویس بهداشتی، آب آَشامیدنی، اجاق، رستوران، میز و نیمکت، قهوه خانه، سکو، جایگاه سوارکاری و وسایل بازی برای کودکان می باشد که موجب راحتی هر چه بیشتر گردشگران می شود. این پارک با درختان کنسالی سر به فلک کشیده از مناظر بسیار زیبایی برخوردار است، همچنین پل چوبی بسیار زیبای آن نیز منظره ای چشم نواز را مقابل چشمان شما قرار داده است.
علاقه مندان می توانند با استفاده از تور شمال از این جاذبه های دیدنی بازدید نمایند و از تفریح در مسیر جاده هراز لذت ببرند و خاطرات خوشی را برای خود به ثبت برسانند.

نظرات کاربران

  1. فاطمه فاطمه 1398/07/16
    9 نفر پسندیدند
    جاده هراز واقعا یکی از جاده های خیلی خوشگله ایرانه، من چند ماه پیش برای اولین بار از طریق این جاده سفر کردم و واقعا تجربه بی نظیری بود، من اهل کرمانم و همونجاهم ساکنم، وقتی میام سمت شمال کشور واقعا هیجان زده میشم، انقدر زیبایی کنار هم منو سر ذوق میاره، انگار انرژیم مضاعف میشه، شمالی ها واقعا از نعمت های خیلی زیادی بهره بردن، البته ماهم کویر داریم، کویرم زیبایی های خاص خودشو داره اما من همیشه دار و درختو بیشتر دوست داشتم، جاده هراز از نظر من یکی از شگفتی هاست، چقد روندن تو این جاده همراه با موسیقی آروم لذت بخشه، هر تیکه ش یه زیبایی داره و آدمو محو خودش میکنه، اون یه هفته ای که من تو سفر بودم چقدر لذت بخش بود حتی مرور خاطراتش هم بهم آرامش میده، مرسی از متن زیباتون واسم تجدید خاطره شد
  2. پانته آ پانته آ 1398/07/14
    13 نفر پسندیدند
    یادش بخیر قبلا چقدر از طریق این جاده سفر می کردیم و خوش میگذروندیم، خوندن این مقاله تون کلی خاطره رو واسم زنده کرد، همیشه وقتی به امامزاده هاشم که میرسیدیم وایمیستادیم و یه کاشه آش می خوردیم، تو سرمای اون منطقه واقعا میچسبید امکان نداشت از این امامزاده رد شیم و آش نخوریم، واقعا هم آشای خوشمزه ای داشت، خیلی وقته که دیگه از این جاده گذر نکردم اما هوس کردم بیفتم تو جاده، راستش رو بخواین نمیدونستم انقدر جاهای دیدنی متنوع و قشنگی اطرافش وجود داشته باشه مخصوصا روستای پلور رو فکر نمیکردم انقد زیبا باشه، تابلوش رو خیلی دیدم اما متاسفانه به این روستا سفر نکردم، اینطور که مشخصه افتادن تو این جاده خودش یه مسافرت کامل محسوب میشه و چیزی از یه مسافرت دل چسب کم نداره، اما من به روستای فیلبند سفر کردم واقعا بی نظیره، خیلی قشنگه و جون میده برای یه سفر دونفره، منظره ش عاااالیه و میشه عکسای رویایی و خیلی قشنگی گرفت، اگر این روستارو ندیدین پینهاد می کنم حتم توی برنامه های تابستونتون قرار بدین چون خارق العاده است، پارک جنگلی میرزا کوچ خان هم رفتم خیلی پارک دنج و قشنگیه و قدم زدن توش به آدم آرامش میده البته اگه حجم آشغالایی که مسافرا تو پارک ریختن اجازه بده که قدم بزنی، از این آشغالا بگذریم واقعا پارک قشنگییه و میشه توش یه پیکنیک درست و حسابی راه انداخت

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 106 کاربر