غار سون دونگ

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 2430
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار به مکانی گفته می شود که بر اثر حل شدن سنگ ها با آب و ذوب شدن یخ ها ایجاد می شود؛ این پدیده در اقصی نقاط جهان وجود دارد ولی برخی از آن ها دارای فاکتورهایی هستند که سبب جلب توجه توریست ها می شوند. لحظه آخر در این مقاله قصد دارد به بررسی بزرگترین غار جهان بپردازد و اطلاعات حیرت انگیزی از آن را شرح دهد.

همان طور که می دانید بزرگترین غارهای جهان در دل سنگ های آهکی ایجاد می شوند. وسعت بزرگترین غار جهان که یکی از عجایب دنیا به شمار می رود 5 هزار متر، ارتفاع آن 9 هزار متر و عمق آن 150 متر می باشد؛ همچنین این غار گنجایش 747 گردشگر را به صورت همزمان دارد. تا به امروز 150 غار و 140 کیلومتر تونل در این غار کشف شده که مزین به با فسیل های باستانی هستند.

 

غار سون دونگ

 

این غار بر روی یک گسل واقع شده که درون آن رودخانه عظیمی به نام رائو تونگ جریان دارد. این جریان آب از دل صخره ها و تخته سنگ ها می گذرد و خود را به این مکان می رساند. وجود رودخانه در غار سون دونگ، زیبایی های آن را چندین برابر کرده است؛ برای مثال می توانید یک تصویر خیره کننده از ورودی غار را که انعکاس آن درون آب به نمایش درآمده، در ادامه مشاهده نمایید.

تاریخچه غار سون دونگ

در سال 1991 یک شکارچی به نام هوخان به منظور پیدا کردن شکار، راهی جنگل های ویتنام و پارک ملی "فون نهاکی بانگ" شده بود که به طور ناگهانی دهانه غار را مقابل خود دید، او کمی جلوتر رفت و متوجه صدای امواج رودخانه از داخل غار گشت. حسِ کنجکاوی او اجازه نداد که بی تفاوت از کنار این غار بگذرد، وقتی وارد فضای داخلی شد، با منظره ای شگفت انگیز و خوش منظر روبرو شد که تماشای آن هر فردی را به وجد می آورد. اما این لحظات برای او به یادماندنی نبود و هنگامی که به خانه رسید به کلی فراموش کرد که چه پدیده ای را مشاهده کرده است.

در سال 2008 یک زوج غارشناس بریتانیایی به منظور بررسی غارهای ویتنام به استان کوانگ بن سفر کردند و در طول سفرشان با هوخان آشنا شدند. آن ها صحبت هایی پیرامون کار خود کردند که هوخان را به سال 1991 و غاری که کشف کرده بود بردند. هوخان این مسئوله را با آن ها در میان گذاشت و در نتیجه بعد از گذشت 1 سال با کمک یکدیگر توانستند غار مدنظر را پیدا کنند. آن ها مسیر رسیدن به غار را نشانه گذاری کردند تا برای دفعات بعدی دچار سردرگمی نشوند. این زوج بعد از انجام شدن بررسی های لازم پیرامونِ غار، آن را با عنوان "بزرگترین غار جهان" در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رساندند. این زوج غارشناس، در ابتدا نام غار را هوخان نهادند ولی بعد از گذشت مدت زمانی، با اخذ اجازه از او، نام سون دونگ را برای آن انتخاب کردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این پدیده شگفت آور، در سال 2009 یک تیم انگلیسی و ویتنامی راهی منطقه شدند؛ تحقیقات آن ها بیانگر آن بود که غار سون دونگ بین 2 الی 5 میلیون سال قبل توسط یک رودخانه زیرزمینی ایجاد شده است. این غار به اندازه شگفتی در خود جای داده که تحقیقات پیرامون آن همچنان ادامه دارد.

 

غار سون دونگ

 

علت نام گزاری غار سون دونگ

"سون" به معنای کوه بوده و "دونگ" هم نام دهکده ای است که در فاصله نزدیکی از غار واقع شده و برای رسیدن به غار باید از آن عبور کنید. غار کوه دهکده نام مناسبی است که به دلیل موقعیت مکانی این غار برای آن برگزیده شده است.

روستای بن دونگ اتنیک که تنها روستای موجود در پارک ملی فون نهاکی بانگ می باشد امکاناتی ندارد و از آن جایی که با نزدیک ترین نقطه شهری فاصله زیادی دارد، شرایط زندگی برای ساکنان اندک آن سخت می باشد. شاید جالب باشد که بدانید تعداد افراد ساکن در این روستا تنها 40 نفر می باشد. گشت و گذار در دل این روستا و هم صحبت شدن با مردمان مهمان نواز آن برای توریست های تور ویتنام خاطراتی فراموش نشدنی به ارمغان می آورد؛ پیشنهاد می کنیم از غذاهای محلی این روستا غافل نشوید زیرا طعمی بی نظیر و دلپذیر دارند.

بازدید از غار سون دونگ

برای ورود به غار یک مسیر عمودی وجود دارد که شما را به سمت پایین هدایت می کند. وقتی این مسیر به پایان می رسد، ستون هایی سر به فلک کشیده مقابل شما به نمایش در می آیند که عظمت آن ها، شما را حیرت زده می کند. آب و هوای درون غار سبب ایجاد مه در این مکان شده که فضایی رمزآلود ایجاد کرده است. در زمینه غارشناسی اصطلاحات ویژه ای به نام استاگلامیت و استالاکتیک وجود دارد که نمونه های آن به زیباترین شکل ممکن در این غار به نمایش درآمده است.

در نقاط مختلف این غار حوضچه های خشک شده ای در اندازه های مختلف وجود دارد که تنها سنگ های ریز درون آن ها باقی مانده است؛ این سنگ های مشابه و هم اندازه جذابیت خاصی به حوض های خشکیده بخشیده است.

بازدید از غار سون دونگ به اندازه ای مورد توجه قرار گرفته که رونق اقتصادی بسیار خوبی را برای اهالی دهکده رقم زده است. هزینه بازدید از این مکان در حدود 3 هزار دلار آمریکا می شود. برای اقامت در محیط اطراف غار، می توانید از هتل Moung Thang Qung Binh بهره مند شوید. توجه داشته باشد که برای سفر کردن به این منطقه لوازمی از قبیل: لوازم کوهنوردی، گیره مخصوص، کفش مناسب، چراغ قوه، آذوقه و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید .

 

 

بازدید از غار سون دونگ برای هر توریستی امکان پذیر نمی باشد و تنها کسانی که مجوز لازم را داشته باشند اجازه ورود به داخل غار دارند. نخستین گروه گردشگران در سال 2013 از این مکان رویایی دیدن نمودند و در سال 2015 هم تنها 500 مجوز برای دسترسی به این مکان صادر شد.

بهترین زمان بازدید از غار سون دونگ

ماه های ژانویه تا آوریل بهترین زمان انتخابی برای بازدید از بزرگترین غار دنیا می باشد که زیبایی های آن به بیشترین حد خود می رسد. همچنین جنگل های اطراف سرسبزی دل انگیزی دارند که روحیه ای نشاط آور برای توریست ها ایجاد می کند .

آدرس: ویتنام/ استان کوانگ بن/ تان تاراچ/ بو تاراچ

جانوران و گیاهان رشد یافته در غار سون دونگ

این غار نیز همچون سایر غارها دارای گونه های گیاهی و جانوری خاصی می باشد که می توانید در آن  مشاهده نمایید. البته از آن جایی که گیاهان برای رشد کردن نیاز به نور کافی دارند، در قسمت ورودی غار می توانیم آن ها را مشاهده نماییم.

جانورانی از قبیل میمون ها، انواع خفاش، پرندگان گوناگون، مارها و غیره در این مکان حضور دارند که گردشگران تور ویتنام می توانند در بخش های مختلف به تماشای آن ها بنشینند.

یکی از مهمترین و معروف ترین غارهای ایران غار علیصدر است اگر از این غار زیبا در کشور خودمان بازدید نکرده اید پیشنهاد میکنیم حتما سری به همدان زده و از آن بازدید کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 107 کاربر