غار علیصدر

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 22418
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار علیصدر یکی از بزرگ ترین غارهای موجود در ایران و جاذبه ای اعجاب انگیزی می باشد که در روستای علیصدر واقع در نزدیکی شهر همدان قرار دارد، این غار آبی تنها غاری است که بازدیدکنندگان می توانند در آن قایقرانی کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی غار علیصدر بپردازیم و شما با مطالعه این بخش از سایت لحظه آخر می توانید اطلاعاتی کلی در رابطه جاذبه ها، ویژگی ها، امکانات، مسیر‌های دسترسی و هزینه‌های بازدید از این غار کسب کنید. بنابراین اگر به اطلاعات مذکور نیاز دارید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی غار علیصدر

معرفی و تاریخچه غار علیصدر

غارها همواره یکی از مرموز‌ترین و زیبا‌ترین مکان های موجود بر روی کره زمین به شمار می آیند، غار علیصدر به عنوان یکی از جاهای دیدنی همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در واقع می توان گفت که یکی از هیجان انگیز ترین جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود، این غار آبی بسیار زیبا در ارتفاع 2100 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای محوطه ای مملوء از دالان‌ها و راهرو‌های تو در تو می باشد. محققان با مطالعه سنگ های موجود در غار علیصدر به این نتیجه رسیده اند که قدمت این جاذبه طبیعی به دوره ژوراسیک یعنی حدود 190 میلیون سال پیش باز می گردد، جالب است بدانید که مردم محلی روستای علیصدر از گذشته های دور از آب موجود در این غار بهره برداری می کردند و در واقع از وجود آن مطلع بودند.

با همه این تفاسیر اولین کاوش های علمی صورت گرفته در غار علیصدر به سال 1342 هجری باز می گردد. شاید برایتان جالب باشد که علیصدر تا پیش از سال 1355 قابل بازدید نبود چرا که دهانه غار به قدری کوچک و تنگ بود که تنها گروه های حرفه ای کوهنوردی می توانستند از آن عبور کنند، به همین جهت نیز شخصی به نام عبدالله حاجیلو در سال 1352 شخصاً دست به کار شده و دهانه غار را گسترش داد. سپس اقدامات لازم برای فراهم کردن امکان بازدید در غار علیصدر صورت گرفت و سرانجام در سال 1355 اولین سری از بلیط های این غار اعجاب انگیز به فروش رسید. 

جاهای دیدنی همدان - با جاهای دیدنی همدان بیشتر آشنا شوید.

اگر قصد سفر به شهر همدان و بازدید از غار علیصدر را دارید باید بدانید که هر فردی با دیدن جاذبه های طبیعی موجود در این غار شگفت زده می شود، راهرو های تو در تو، دالان های متعدد، استلاگمیت ها و استالاکتیت های زیبا و دریاچه عمیق و زلال جاذبه هایی هستند که در این غار می توانید از آن ها بازدید کنید، علاوه بر بازدید از جاذبه های مذکور، گردشگران تور همدان می توانند به قایقرانی در داخل غار بپردازند، قایق سواری در فضای رمز آلود غار می تواند تجربه بسیار جدید و جالبی برایتان باشند بنابراین بازدید از غار زیبای علیصدر را در سفر به همدان فراموش نکنید.

غار علیصدر

غار علیصدر کجاست؟

غار علیصدر در کوه‌های زاگرس و در ارتفاعات ساری قیه قرار دارد. این غار در 75 کیلومتری شمال غربی همدان و بخش گل تپه و در روستای علیصدر جای گرفته است.

طول غار علیصدر چند متر است؟

غار علیصدر یکی از طولانی ترین غارهای ایران است که تاکنون تنها 12 کیلومتر از مسیرهای آن مشخص شده است. البته گردشگران 2.2 کیلومتر از آن را مورد بازدید قرار داده اند. برای تسهیل ورود بازدیدکنندگان اقدامات زیادی در بیرون غار صورت گرفته شده است.

معرفی استان همدان - جاذبه های دیدنی، آب و هوا و فرهنگ مردم همدان در یک نگاه

ویژگی منحصر به فرد غار علیصدر

شاید برایتان جالب باشد که نام واقعی غار علیصدر در واقع علی سرد می باشد، همانطور که پیش تر اشاره کردیم غار علیصدر در روستایی به همین نام قرار دارد و نام روستا علیصدر نیز در گذشته علی سرد بوده است، اما بعدها پیمان کار احداث جاده برای روستای علی سرد در تابلوی راهنمای پروژه نام روستا را به اشتباه علیصدر نوشته بود و از آن زمان بود که این نام بر روی غار سد و همچنین روستا علی سد ماندگار شد، البته برخی نیز معتقد اند که نام این غار در گذشته علی سد بوده است چرا که مردم محلی در گذشته از منابع آبی غار علیصدر استفاده می کردند و این غار همانند یک سد برای آن ها عمل می کرد، به همین جهت نیز نام علی سد را بر روی آن قرار داده بودند. 

ویژگی منحصر بفرد غار علیصدر

نام گذاری غار علیصدر

غار علیصدر در گذشته به "علی سرد " معروف بوده و علی سد نیز نامیده میشد. چون اهالی روستا از این غار ه عنوان مخزن و سد استفاده می کردند. حتی در بنجاق‌ها و اسناد روستا نیز نام ده علی سد نوشته شده است. در شناسنامه اهالی روستای علیصدر محل تولد علی سرد نوشته شده است. در سال 1350 جاده ای برای روستا احداث شد و پیماندار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را علی صدر نوشت و همین باعث شد نام این روستا تغییر کند.

غار کتله خور - بهشتی پنهان در دل کوه

استلاگمیت ها و استلاکتیت ها در غار علیصدر

به هنگام بازدید از غار علیصدر چکیده ها (استلاگمیت) و چکنده های (استلاکتیت) بسیاری مشاهده خواهید کرد که هر یک از آن ها دارای اشکال بسیار زیبا و منحصر به فردی می باشند. در این میان برخی از آن ها شکل ظاهری به خصوصی دارند و به سبب همین اشکال مورد توجه بازدید کنندگان قرار می گیرند در این بخش از مقاله به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

میدان ستون ها: این بخش از غار شامل چندین ستون بسیار بزرگ سنگی می باشد که مجموعه آن ها در کنار یکدیگر بخش مذکور را شبیه به میدان ستون ها کرده است.
پنجه اژدها: چکیده ای بزرگ و زرد رنگ در غار علیصدر وجود دارد که بسیار شبیه به پنجه یک اژدهای افسانه ای می باشد به همین جهت نیز این نام را بر روی آن گذاشته اند.
آبشار سنگی: یکی دیگر از بخش های معروف موجود در غار علیصدر یک دیواره سنگی بزرگ می باشد که روی آن مملوء از استلاگمیت هایی است که در طول سالیان طولانی به شکل آبشار درآمده اند.
پنجه عقاب: استلاگمیت بسیار عجیبی نیز در غار علیصدر وجود دارد که به شکل پنجه عقاب می باشد، در نگاه اول ممکن است با خود تصور کنید که ساخت این استلاگمیت کار دست انسان است، اما سخت در اشتباهید چرا که تمامی بخش های موجود در غار علیصدر به شکل کاملاً طبیعی ایجاد شده اند.
تالار قندیل بزرگ:  هنگامی که مشغول پیاده روی در غار علیصدر هستید وارد یک تالار خواهید شد که یک ستون سنگی نسبتاً بزرگ در میان آن وجود دارد، به همین جهت نیز نام این بخش را تالار قندیل بزرگ گذاشته اند.

کلمه الله: در بخشی از غار استلاگمیت های موجود بر روی سقف به گونه ای در کنار هم قرار گرفته اند که در نگاه اول می توانید کلمه الله را ببینید، البته این بخش از غار نور پردازی شده تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی این کلمه را بر روی سقف غار ببینند. 
تخت جمشید: بخشی مملوء از ستون های سنگی وجود دارد که قسمت انتهای ستون ها (سر ستون) شباهت زیادی به ستون های مجموعه تخت جمشید دارند. 
توجه داشته باشید که اگر خلاقیت به خرج دهید می توانید اشکال زیبای بسیاری را بر روی دیواره های این غار ببینید.

نحوه بازدید از غار علیصدر

همانطور که می دانید قسمت های بسیاری در غار علیصدر وجود دارد که هنوز کشف نشده اند از طرفی تمامی بخش های کشف شده نیز قابل بازدید نمی باشند و گردشگران تنها می توانند حدود دو کیلومتر از قسمت های مختلف از غار را بازدید کنند، جالب است بدانید که در میانه مسیر های کشف شده و قابل بازدید این غار زیبا یک دریاچه بزرگ و عمیق وجود دارد، به همین جهت نیز گردشگران تور همدان برای عبور از آن باید از قایق استفاده کنند، پس از کمی قایق رانی بازدیدکنندگان می توانند از مسیر پیاده روی احداث شده در داخل غار استفاده کنند و در انتها نیز برای خارج شدن از غار مجدداً می توانند سوار قایق شوند. 

نحوه بازدید از غار علیصدر

نکات جالب در رابطه با غار علیصدر

این غار یکی از شگفت انگیز ترین غار های دنیا می باشد و نکات جالب بسیاری در رابطه با آن وجود دارد که در ادامه این بخش از مقاله به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • در غار علیصدر هیچ گونه ریزشی انجام نشده است و این غار یکی از غارهای زنده و تحکیم یافته ایران می باشد.
  • غار علیصدر طولانی ترین مسیر قایقرانی در داخل غار را دارد.
  • نام این غار به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شده است.
  • این غار حدود 190 میلیون سال قدمت دارد و از غار های زنده دنیا به شمار می آید.
  • این غار به دلیل نداشتن نور طبیعی، فاقد حیات جانوری بوده و عمق آن در مناطق مختلف بین نیم متر تا 14 متر می باشد.
  • بیشترین ارتفاع مشاهده شده در داخل غار، از اعماق آب تا سقف آن حدود 55 متر می باشد و تنگی نفس در آن حس نمی شود.
  • با وجود اینکه غار علیصدر در زیر زمین قرار گرفته است، هیچ گونه گاز سمی در هوای آن وجود ندارد.
  • سالانه نزدیک به یک میلیون نفر از این جاذبه شگفت انگیز بازدید به عمل می آورند.
  • در حال حاضر بیش از 40 کیلومتر از مسیر های موجود در غار علیصدر نقشه برداری شده است اما گردشگران تنها می توانند از یک مسیر دو کیلومتری بازدید کنند.
  • آب داخل غار عاری از هر گونه رنگ، بو و مزه می باشد، البته توجه داشته باشید که این آب ها مملوء از املاح معدنی مختلف بوده و غیر قابل آشامیدن هستند.
  • هیچگونه حیات جانوری در داخل آب های داخل غار وجود ندارد.
  • علیصدر بزرگ ترین غار آبی جهان می باشد.
  • یکی دیگر از شگفتی های غار علیصدر دمای داخل غار است که بین 12 تا 14 درجه می باشد از این رو در تمامی فصول برای گردشگران مناسب است. در تابستان هوای مطبوع و ملایمی داشته و در زمستان احساس سرما نخواهید کرد.
  • آب دریاچه غار علیصدر آن قدر زلال است که با چشم غیر مصلح و با نور معمولی تا عمق 10 متری آن قابل مشاهده می باشد. برای اینکه اعماق آن را ببینید تنها با چراغ قوه معمولی میتوانید نگ های زیبای کف دریاچه را مشاهده کنید.
  • هوای داخل غار بسیار پاک و عاری از هر گونه گرد و غبار و آلودگی است. هوای داخل غار سبک بوده و ساکن است.

شگفتی های غار علیصدر

امکانات موجود در محوطه غار علیصدر

با توجه به اینکه غار علیصدر یکی از برترین و پر‌طرفدار ترین جاذبه های گردشگری موجود در استان همدان می باشد، امکانات رفاهی بسیاری در محوطه اطراف این غار برای گردشگران در نظر گرفته شده است که برخی از آن ها عبارتند از رستوران های مختلف، بازارچه های سنتی، سرویس بهداشتی و غیره، همچنین لازم به ذکر است که گردشگران تور همدان برای اسکان می توانند از اقامتگاه های موجود در اطراف غار استفاده کنند . 

آب و هوای همدان - بررسی وضعیت آب و هوای استان همدان

بهترین فصل برای بازدید از غار علیصدر

استان همدان در فصل‌های بهار و تابستان آب و هوای مطبوعی دارد و غارعلیصدر می‌تواند یک مقصد مناسب برای بازدید در عید نوروز و ایام تابستان باشد. البته امکان بازدید از غار علیصدر در فصل‌های پاییز و زمستان نیز فراهم است چونکه دمای غار علیصدر در فصول مختلف تقریبا یکسان است.

بهترین فصل برای بازدید از غار علیصدر

اطلاعات بازدید از غار علیصدر

پیش از مراجعه به غار علیصدر باید اطلاعاتی کلی در رابطه با آدرس غار، بهترین زمان بازدید، هزینه های بازدید و غیره کسب کنید، به همین جهت در این بخش از مقاله به بیان این اطلاعات پرداخته ایم و مطالعه آن را به تمامی گردشگران تور همدان توصیه می کنیم.

روستای ورکانه - روستای توریستی و ساخته شده از سنگ در اطراف همدان

آدرس و مسیر دسترسی به غار علیصدر

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم، غار علیصدر در روستایی به همین نام واقع در 75 کیلومتری شهر همدان قرار دارد و برای دسترسی به این غار به طور کلی سه مسیر مجزا وجود دارد که عبارتند از :
مسیر اول: همدان، لارجین، بیجار، غار علیصدر 
مسیر دوم: همدان، شهر کبودرآهنگ، سه راهی نوژه، روستای علیصدر، غار علیصدر
مسیر سوم: همدان، صالح آباد، غار علیصدر

آدرس و مسیر دسترسی به غارعلیصدر

ساعت کاری و زمان بازدید از غار علیصدر

 مجموعه علیصدر در تمامی ماه های سال آماده پذیرایی از گردشگران تور همدان است و ساعت کاری مجموعه به شرح زیر می باشد:
نیمه اول سال همه روزه از 8:00 تا 17:00
نیمه دوم سال همه روزه از 8:00 تا 15:00 

هزینه های بازدید از غار علیصدر

قیمت بلیط غار علیصدر: بازدیدکنندگان خارجی: 150 هزارتومان و بازدیدکنندگان داخلی: 50 هزار تومان

شماره تماس غار علیصدر: ۳۵۴۴۴۴۴۴-۰۸۱

در غار علیصدر کجا اقامت کنیم؟

بعد از سیر و سفر در غار علیصدر می توانید شب را در هتل‌ها و ویلاهای اقامتی سپری کنید. هتل جهانگردی علیصدر، میهمانسرای علیصدر از جمله این هتل هاست که هردو در نزدیکی غار علیصدر هستند و دسترسی راحتی دارند.

اقامتگاه و هتل غار علیصدر

نکات ضروری به هنگام بازدید از غار

غار علیصدر یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری کشور ایران به شمار می آید، از این رو به هنگام بازدید از این مجموعه سعی کنید نهایت استفاده را کرده و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید.

  • توجه داشته باشید که امکان بازدید از غار علیصدر برای گردشگرانی که دارای معلولیت جسمی هستند فراهم شده است، اما باید بدانید که این دسته از گردشگران نمی توانند از خدمات قایقرانی این مجموعه استفاده کنند.
  • لازم به ذکر است که عکس برداری با فلش در داخل غار علیصدر ممنوع می باشد.
  • استعمال دخانیات در داخل مجموعه ممنوع است.
  • بهتر است هنگام مراجعه به غار علیصدر لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این مجموعه حدود 2 ساعت می باشد.
  • توجه داشته باشید که در داخل غار آنتن دهی موبایل وجود ندارد.
  • عمق دریاچه داخل غار در برخی از نقاط به 14 متر میز می رسد، با این وجود هیچ غریق نجاتی در مجموعه علیصدر وجود ندارد، بنابراین به هنگام بازدید از این غار زیبا مراقب خود و همراهانتان باشید.
  • به هنگام بازدید از غار علیصدر از لمس کردن چکیده ها و چکنده و همچنین دیواره های مجموعه به شدت پرهیز کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. میثم محمودی میثم محمودی 1402/02/31
    5 نفر پسندیدند
    غار علیصدر واقعا یکی از شگفت‌انگیزترین جاهایی بود که به عمرم دیدم. برای دیدن و گردش داخل غار باید سوار قایق بشید و بلیط بخرید که با توجه به تجربه ای که به دست میارید کاملا ارزنده هستش. در حال حاضر فقط امکان بازدید از ۲ کیلومتر این غار هست. جالبه که هنوز تحقیقات درباره غار علیصدر ادامه داره.
  2. میثم محمودی لحظه آخر 1402/02/31
    4 نفر پسندیدند
    سلام میثم ازینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی ممنونیم.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 106 کاربر