دربند

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 6154
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دربند یکی از محله های قدیمی تهران می باشد که سالهاست محلی برای خوش گذرانی و تفریحات مردم این شهر شده و ساکنین تهران برای دور شدن از آلودگی و شلوغی شهر به اینجا می آیند و آخر هفته های خوشی را در کنار دوستان و خانواده در محله دربند می گذرانند. اگر قصد دارید کوهنوردی در کنار رستوران های متفاوت و تفریحات مهیج در آب و هوایی مناسب و طبیعتی زیبا را در کنار دوستان و خانواده داشته باشید رفتن به محله دربند و تماشای طبیعت ناب آن در کنار تفریحات دیگر به شما پیشنهاد می شود.

خیابان های دربند

دربند از محبوب ترین جاذبه های گردشگری تهران در قسمت شمالی این شهر، در منطقه شمیرانات و شمال باغ سعد آباد واقع شده است، محدوده این محله به طور دقیق از جنوب به تجریش، از غرب به بازوی کوه البرز، از شرق به امامزاده قاسم و از شمال به کوه های البرز و پس قلعه می رسد. ارتفاع دربند 1700 متر بالاتر از سطح دریاست و اصلی ترین راه برای رسیدن به کوه های البرز مرکزی به شمار می آید، بسیاری از کوهنوردان و صخره نوردان این راه را برای صعود به کوه های البرز یا توچال انتخاب می کنند.

تاریخچه دربند

دربند به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران سالیان سال است که وجود دارد و در گذشته مورد توجه بسیاری از پادشاهان وقت و محلی برای خوش گذرانی و تفریحات خصوصی آنان بوده است. قدمت دربند به حدود 200 سال پیش می رسد و باغ معروفی به نام شاطر در آن 100 سال قدمت دارد. گفته می شود در آن زمان دو نفر اهل طالقان به این محله کوچ کرده اند و باعث ایجاد و آبادی دربند زیبا شده اند. همچنین گفته شده  در زمان قاجاریان محله دربند بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت و در سال 1303 به دستور ناصرالدین شاه قاجار اولین ناهار خوری در محله دربند احداث شد که این تاثیر بسزایی در رونق گرفتن دربند داشته است. سال ها بعد محمد رضا شاه دستور داد تا در کنار رودخانه این محله یک مهمانخانه ساخته شود، ساخت آن از سال 1314 آغاز و تا سال 1317 ادامه داشت و در نهایت مهمانخانه ای با  50 اتاق و 2 سالن پذیرایی و ظرفیت 200 نفر مهمان، محل اقامت مهمانان ویژه و خارجی بوده و آبرومند ترین و لوکس ترین مهمانخانه تهران در آن زمان به شمار می رفته، بعد ها این مهمانخانه "دیپلمات" نام گرفت و همزمان با ساخت مهمانخانه، تعداد هشت ویلا نیز در اطراف آن به دستور رضا شاه احداث شد، در حال حاضر از آن ساختمان خبری نیست و چندین سال پیش به دلایلی تخریب شد. گردشگران تور تهران می توانند این مهمانخانه را قبل از رسیدن به میدان سر بند ببینند.
همچنین در دربند 2 مسجد با قدمت 200 سال، یک حسینیه و دو قبرستان قدیمی نیز وجود دارد. در حال حاضر این منطقه شامل محله ها و دره های بسیاری است و رود خانه دربند از میان آن می گذرد. از محله های دربند می توان به مرغ محله، کلاغ پر، سربند، ترش محله،شاه محله و کنار محله اشاره کرد، دره های آن نیز دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیر ده و دره زون نام دارند و مجموع این محله ها و دره ها در کنار هم دربند تهران را تشکیل می دهند، از خیابان های معروف و قدیمی محله دربند نیز می توان خیابان دربند، خیابان ثبت و خیابان جعفر آباد یا همان فنا خسرو را نام برد. در قدیم زبان رایج مردم ساکن دربند زبان تاتی بوده است و هنوز هم در بعضی از روستاهای آن این زبان کاربرد دارد، وقتی در کوچه پس کوچه های دربند قدم می گذارید هنوز هم آثاری از گذشتگان در آن به چشم می خورد، خانه های قدیمی با درب های چوبی، دیوار های سنگی و کاهگلی، کوچه های تنگ و تاریک، حتی حیوانات اهلی برای جا به جایی بار مغازه داران و ساکنان محله. دیدن این کوچه های دربند می تواند دقایقی شما را از هیاهوی شهر و زمان حال دور کند و به گذشته ببرد تا با خود مروری بر خاطرات داشته باشید.

تندیس کوهنورد دربند

در قسمت ورودی دربند، میدان سربند قرار گرفته که در وسط میدان مجسمه ای به نام تندیس کوهنورد واقع شده  است. مسیر کوهنوردی دربند دقیقا از این میدان آغاز و نهایتا به ایستگاه پنجم توچال ختم می شود. مجسمه کوهنورد بسیار مشهور بوده و هر که به دربند می آید بی شک با این مجسمه عکسی یادگاری برای خود ثبت می کند،  داستان ساخت و نصب این مجسمه هم شنیدنی است، در سال 1337 کوهنوردی ایرانی به نام حسین وجدان خوش ایده ساخت این مجسمه را پیشنهاد داد که در نهایت از سوی مرکز آموزش کوهستانی ارتش با این ایده موافقت شد، این مجسمه ابتدا در سال 1337 با گچ ساخته و در محل نصب شد اما به دلیل سرمای شدید و بارش های سیل آسا بخشی از این مجسمه تخریب و در سال 1340 مجسمه تخریب و دوباره از سیمان و در طول 3 متر ساخته و نصب شد، مدل این مجسمه امیر شاه قدمی گروهبان ارتش، مربی اسکی ایران و مربی کوهنوردی بوده است، امیر شاه قدمی در سال 1340 به دلیل شرکت در عملیات نجات سرنشینان یک فروند هواپیمای آمریکایی ساقط شده در قله زرد کوه بختیاری در سرمای 30 درجه زیر صفر، از رئیس جمهور وقت آمریکا مدال لیاقت دریافت کرد و به همین دلیل مجسمه آن برای این میدان انتخاب و برای همیشه نام و یادش ماندگار شد. این مجسمه در سال 1350 به مجسمه کوهنورد نام گرفت. 
محله دربند از مکان های دیدنی و تفریحات نسبتا زیادی برخوردار است که در ادامه قصد داریم به طور مختصر شما را با آن ها آشنا کنیم.

خیابان دربند

تله سیژ دربند

اگر قصد دارید که مسیر طولانی کوهنوردی دربند را طی کنید، می توانید قسمتی از راه را با تله سیژ بپیمایید، ایستگاه تله سیژ در میدان سربند قرار گرفته و شما تنها با سوار شدن یک آسانسور به ایستگاه آن می رسید، بر روی تله سیژ می توانید از بالا به تماشای مناظر زیبای اطراف، رستوران ها در دل کوه و صخره، دره های سرسبز و جاری بودن رودخانه در آن ها لذت ببرید، تله سیژ توچال شما را به بالای کوه البرز می رساند و می توانید بقیه راه را پیاده طی کنید یا هنگام رفتن وسایل مورد نیاز پیک نیک را برداشته و در دل کوه چند ساعتی با خود و خانواده به دور از آلودگی و شلوغی شهر ساعاتی خوش داشته باشید و سپس همین مسیر را دوباره با تله سیژ برگردید و هنگام بازگشت از دور نمای تهران در غروب آفتاب لذت ببرید. تله سیژ در بند حدود 40 سال قدمت دارد و در گذشته مردم روستاهای اطراف از آن برای رفتن به روستا استفاده می کرده اند، بعد ها مورد توجه کوهنوردان قرار گرفت اما امروزه به یکی از تفریحات محله دربند تبدیل شده است. 

ساعت کاری تله سیژ دربند

تله سیژ دربند در روزهای پنج شنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت 7 الی 16 آماده خدمت رسانی به علاقه مندان می باشد.

هزینه بلیط تله سیژ دربند

هزینه بلیط رفت و برگشت آن 25000 تومان و رفت یا برگشت 15000 تومان می باشد.

تله سیژ توچال - یک امکان تفریحی برای حمل و نقل و عبور از مسیرهای خطرناک و با ارتفاع و شیب بالا

رستوران ها، کافه ها وغذاهای خیابانی دربند

اگر قصد کوهنوردی ندارید و فقط می خواهید در دل طبیعت غذا میل کنید، رستوران ها و کافه های دربند گزینه مناسبی برای شماست، در محله دربند سراسر پر از رستوران ها و سفره خانه های متفاوتی است که به سبب منوهای مختلفی که در آن ها وجود دارد، نظیر غذاهای اصیل ایرانی، غذاهای ایتالیایی، دریایی و غیره می توانند تمامی سلایق را پاسخگو باشند. این رستوران ها در دربند به دلیل داشتن فضای دنج و راحت با طبیعت بکری که دارند از پر طرفدار ترین های تهران محسوب می شوند.
در خیابان اصلی و میدان سربند نیز در ساعاتی از روز ماشین یا ون هایی وجود دارند که با غذاهای خیابانی پذیرای علاقه مندان هستند و اگر طرفدار تنقلات هستید در میان راه گاری هایی به چشم می خورد که تنقلات فصلی می فروشند، در زمستان لبو و باقالی و در تابستان لواشک و آلوچه. انواع آش و حلیم نیز از دیگر خوراکی هایی است که به خصوص در فصل زمستان در دربند حسابی طرفدار دارند.
رستوران ها و کافه های دربند همه روزه از ساعات ابتدایی صبح تا ساعت 12 شب پذیرای شما عزیزان می باشند.

مجسمه کوهنورد

 

امامزاده ابراهیم دربند

محله دربند علاوه بر مکان های دیدنی و تفریحی، یک امامزاده نیز دارد، از میدان سربند تا امامزاده ابراهیم نیم ساعتی راه باید طی کرد، این امامزاده در یکی از کوچه های روستای پس قلعه واقع شده و برای رسیدن به آن باید 151 پله را بالا روید، بعد از آن به حیاط امامزاده می رسید، حیاطی کوچک و زیبا و یک حوض در وسط آن که آب چشمه ای در روستا به آن سرازیر می شود. حرم امامزاده گنبدی سبز رنگ دارد و معماری آن مربوط به دوران قاجار بوده، ضریح آن نیز چوبی و سبز رنگ می باشد، امامزاده ابراهیم مکانی دنج و آرام در کنار طبیعتی چشم نواز محیطی خاص را ایجاد کرده است.

آبشار دوقلوی دربند

بعد از گذر از روستای پس قلعه دربند، در فاصله حدود 3 کیلومتری از میدان سربند، به دو راهی اوسون می رسید، سمت چپ این دو راهی به قله توچال منتهی می شود و اگر این دوراهی را به سمت راست ادامه دهید، بعد از حدود یک ساعت به آبشار دو قلو می رسید، در مجموع از میدان سربند تا رسیدن به آبشار حدود 2 و نیم ساعت زمان لازم است. طول این آبشار به حدود 20 متر می رسد و در ارتفاع 2700 متری قرار دارد، چون در حین سرازیر شدن به پایین، دوشاخه می شود نام آن دوقلو گذاشته شده است. این آبشار یک آبشار فصلی به شمار می آید و از ذوب شدن برف ها در فصل های بهار و تابستان تشکیل می شود، آبشار دوقلوی دربند یکی از آبشار های زیبای تهران است.

پناهگاه شیرپلا دربند

حدودا 50 متر بالا تر از آبشار دو قلو پناهگاهی به نام شیرپلا واقع شده است، این پناهگاه در سال 1341 به منظور رفاه حال کوهنوردان و سنگنوردان ساخته شد و همچنان محل اقامت بسیاری از ورزشکاران می باشد. پناهگاه شیرپلا در ارتفاع 2750 متری از سطح دریاست و در دو طبقه، ظرفیت 150 نفر مهمان دارد. این مهمانخانه امکاناتی همچون لوله کشی آب و برق، ناهارخوری، نمازخانه، بوفه، سرویس بهداشتی  را داراست و برای شب مانی مکانی مناسب و دنج می باشد، شیرپلا در گویش مازندرانی معنی شیر برنج می دهد که در قدیم خوراک اصلی گاوداران بوده است.
گفتنی است در شمال پناهگاه شیر پلا و در مسیر صعود به قله توچال دو چشمه به نام های نرگس و فرخلا وجود دارد، اگر مسیر را تا پناهگاه رفته اید و قصد صعود دارید، دیدن این دو چشمه زیبا هم خالی از لطف نیست. ادامه مسیر پناهگاه به سمت شمال غرب به اوسون و نهایتا به ایستگاه پنج توچال می رسد.
 

توچال - یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری و مکان های تفریحی تهران

دره اوسون دربند

هر دو مسیر دوراهی اوسون نهایتا به ایستگاه پنجم توچال ختم می شود اما مسیر سمت چپ آن از راه پناهگاه شیرپلا کوتاه تر است، اگر مسافت برای شما مهم است می توانید این مسیر را برای زودتر رسیدن به توچال انتخاب کنید، بعد از دوراهی و پیاده روی حدود کمتر از یک کیلومتر دره اوسون قرار دارد، دره اوسون یکی از زیبا ترین دره های دربند محسوب می شود و مکانی مناسب برای اقامتی چندین ساعته است. اگر وسایل مورد نیاز پیک نیک را با خود به همراه ندارید می توانید در رستوران های این دره اقامت کنید و در کنار طبیعتی زیبا همراه با صدای آب و پرندگان خوش صدا نهایت لذت را در این مکان تجربه کنید.

آبشار سوتک دربند

بعد از کمی پیاده روی از دره اوسون به سمت بالا در این مسیر به دوراهی دیگری بر می خورید، برای تماشای آبشار سوتک باید این دو راهی را به سمت چپ ادامه دهید، بعد از دو راهی کم کم این آبشار خود را نشان می دهد، آبشار سوتک در ارتفاع حدود 2133 متری کوهی به نام بند یخچال واقع شده است.

هتل اوسون دربند

برای رسیدن به هتل اوسون باید دوراهی دوم را به سمت راست حرکت کنید، از دو راهی تا هتل راه چندانی نیست و اگر خسته راه هستید، می توانید در این هتل دنج و آرام اطراق کنید و بعد از استراحتی آرامش بخش بقیه راه را ادامه دهید. این هتل شامل اتاق های 2 تخته تا 5 تخته، رستوران و کافه تریا می باشد. هتل اوسون برای اقامت کوهنوردان در نظر گرفته شده اما اگر علاقه دارید شبی را در محله دربند بگذرانید این هتل گزینه مناسبی برای شماست و اگر قصد راهی شدن به توچال را دارید و تجربه کوهنوردی و صخره نوردی ندارید این نکته را در نظر داشته باشید که ادامه مسیر نسبتا دشوار می شود. بعد از صعود به قله برای بازگشت نیز دو راه وجود دارد، اولین راه بازگشت از همین مسیر دربند و دیگری استفاده از تله کابین توچال که شما را به پایین دست کوه های البرز می رساند.

تله سیژ دربند

اگر از شهر های دیگر به تهران سفر کرده اید یکی از اولین پیشنهاد ها از سوی ساکنین این شهر برای شما دربند تهران است، برای رفتن به دربند می توانید از تور داخلی استفاده کنید و در کنار دیگر جاهای دیدنی تهران از این محله زیبا و مناطق اطراف آن نیز لذت ببرید. در نزدیکی دربند جاذبه و تفریحات دیگری نظیر سورتمه تهران (سورتمه دربند) در قسمت شرقی آن و کاخ سعدآباد نیز در قسمت جنوبی محله دربند واقع شده و می توانید از آن ها نیز بازدید داشته باشید. لازم به ذکر است به دلیل کوهستانی بودن این منطقه و دمای بسیار سرد آن در زمستان، برای دیدن دربند و استفاده از تفریحات آن، فصل های بهار و تابستان پیشنهاد می شود. 

آدرس و دسترسی دربند

آدرس: تهران، میدان تجریش، انتهای خیابان دربند
برای رفتن به دربند با وسیله نقلیه عمومی بسیار آسان است، کافی است با مترو خود را به ایستگاه تجریش رسانده و برای ادامه مسیر تا میدان سربند، از تاکسی های خطی میدان تجریش استفاده کنید.
با وسیله شخصی نیز می توانید تا انتهای خیابان دربند رفته و ماشین را در پارکینگ بگذارید و پیاده به راه ادامه دهید اما در نظر داشته باشید که در روز های آخر هفته ظرفیت پارکینگ دربند در ساعات ابتدایی صبح تکمیل می شود.

با تشکر از همراهی شما کاربر گرامی، در صورت تمایل می توانید تجربیات بازدید خود از دربند را با ما و سایر دوستان در بخش نظرات این مقاله به اشتراک بگذارید، همچنین می توانید از همین طریق نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به ما منتقل نمایید، امیدواریم مطالعه این بخش از سایت لحظه آخر اطلاعاتی کلی در رابطه با دربند، این جاذبه گردشگری زیبا در اختیارتان گذاشته باشد و این اطلاعات به هنگام تهران گردی برایتان مفید واقع شود.

درکه - مکانی برای تفریح و کوهنوردی از ییلاق های خوش آب و هوا در پای کوه های البرز تهران

نظرات کاربران

  1. سمیه سمیه 1398/07/17
    16 نفر پسندیدند
    دربند فقط رستوران هاش، واقعا خوب و با صفان و آدم کیف میکنه تو این طبیعت با کسایی که دوسشون داری از غذا لذت ببری و باهاشون گپ بزنی، مخصوصا رستوران هاییش که تخت ها روی آب هستن واقعا دل نشینن، البته رفتن بالای کوه و یه صبحونه مختصر اما لذت بخشم واقعا میچسبه ، فقط یکم قیمت غذاهاش زیاده و انگار رستوران ها بابت این قضیه باهم رقابت دارن و این در مورد کیفیت غذاها اصلا صدق نمیکنه.
  2. ویدا ویدا 1398/07/15
    16 نفر پسندیدند
    چقد دربند جای باحالیه، هر وقت که به دربند میرم واقعا لذت می برم و همه انرژی های بد ازم دور میشه، فضاش خیلی با صفا و گرمه و آب و هوای خیلی خوبش حال آدمو جا میاره، توی شهری مثل تهران یه همچین جایی لازمه واقعا واسه عوض کردن حال آدما، شلوغیه تهران دیگه کلافه کننده شده و رفتن به دربند گذروندن یه روز توی اون میتونه کاملا آدمو سر حال بیاره، تصور کنین 6 صبح دم در ورودی دربند باشی و با دوستات کوهنوردیو شروع کنی، در حال گذشتن از کوچه های زیبا و باصفاش کافه های مختلفو ببینی بعد از خسته شدن یکی از رستوران هارو انتخاب کنی یه صبحونه دل چسبو و لذت بخشو با منظره زیبایی که داره تجربه کنی و بقیه راهو طی کنی، بین راه خوردن آلوچه ها و لواشکای ترش و شیرین و رنگارنگم که دیگه نگو، یه حال دیگه ای داره، خسته ام که باشی راحت میتونی توی هتل اوسون اطراق کنی، راستی بالکن هتل اوسون چقدر منظره قشنگی داره، زمستونا خوردن نسکافه و چای توی این بالکن کنار آهنگای کلاسیکی که پخش میشه مثال زدنیه حتما امتحانش کنین، من خیلی دوست دارم کوهنوردیه دربندو تا قله توچال برم اما همه میگن خیلی راه سختیه و امکانش برای کسایی که کوهنورد نیستن سخته، اگر کسی رفته ممنون میشم راهنماییم کنه، من به کوهنوردی علاقه دارم ولی وقت کافی برای گذروندن دوره هاش ندارم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 104 کاربر