مقبره آتاتورک

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/04/08
بازدید: 4044
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آتاتورک یکی از شخصیت‌های بسیار معروف و محبوب ترکیه‌ای می‌باشد که بسیاری از گردشگران این کشور تنها با هدف بازدید از مقبره این شخص به ترکیه سفر می‌کنند، از این رو در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم به معرفی این جاذبه و بیان اطلاعاتی نظیر آدرس آرامگاه آتاتورک بپردازیم چنانچه قصد سفر به ترکیه و بازدید از این آرامگاه را دارید در ادامه با لحظه آخر همراه باشید تا علاوه بر اطلاع از آدرس مقبره آتاتورک، با این جاذبه بیشتر آشنا شوید.

 

مقبره آتاتورک
 

از مصطفی کمال آتاتورک تا مقبره آتاتورک

مصطفی کمال آتاتورک یکی از معروفترین رهبرهای سیاسی کشور ترکیه در دوران معاصر بوده است و اصلاحات بسیاری در نظام سیاسی و اجتماعی این کشور انجام داد به همین جهت از محبوبیت و جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان مردم کشور ترکیه برخوردار است، این شخص محبوب در تاریخ 10 نوامبر سال 1938 میلادی چشم از جهان فروبست و پس از 6 سال از این تاریخ ساخت مقبره وی آغاز شد. جالب است بدانید که ساخت مقبره آتاتورک حدود 9 سال به طول انجامید و سرانجام در سال 1953 میلادی به اتمام رسیده و امکان بازدید از آن برای عموم مردم فراهم شد.
خوب است بدانید که مقبره آتاتورک در شهر آنکارا و در منطقه چانکایا واقع شده است و دسترسی به آدرس آرامگاه آتاتورک بسیار آسان است، به همین جهت تمامی گردشگران تور آنکارا می‌توانند به این آرامگاه رفته و از آن دیدن کنند.

 

مقبره و آرامگاه آتاتورک، اولین رئیس جمهور ترکیه
 

اطراف مقبره آتاتورک

چنانچه قصد مراجعه به آدرس مقبره آتاتورک و بازدید از این مجموعه را دارید باید بدانید که این مقبره شامل قسمت‌ها مختلفی است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

پارک صلح

در محوطه اطراف مقبره آتاتورک پارکی به وسعت 630 هزارمتر مربع، به نام پارک صلح وجود دارد که در آن 50 هزار گونه درخت مختلف و بیش از 100 گونه گل متنوع پرورش داده می‌شود، اگر از علاقمندان به طبیعت و گشت و گذار در میان گل‌ها و گیاهان زیبا هستید بازدید از پارک صلح مقبره آتاتورک را فراموش نکنید.

برج استقلال

برج استقلال در واقع ساختمانی است که بر روی آن یک حجاری بسیار زیبا با تصویری نمادین شخصی شمشیر به دست وجود دارد، همچنین بازدیدکنندگان این بخش می‌توانند مجموعه‌ای از سخنان آتاتورک پیرامون مسئله استقلال را در این برج مشاهده کنند.

برج آزادی

نقش سنگی موجود در برج آزادی مجموعه تصویر فرشته آزادی که نمادی از تقدس می‌باشد را به نمایش گذاشته است و در این برج نیز کتیبه‌ای از سخنان آتاتورک در رابطه با آزادی وجود دارد.
 
مجسمه زنان و برج آزاد در آنکارا

مجسمه زنان

در قسمت روبه‌رویی برج آزادی مجسمه‌ای از سه زن ترکیه‌ای وجود دارد که هریک از آن‌ها نماد یکی از ویژگی‌های بارز زنان ترکیه‌ای است، مجسمه اول زنی را در حال طلب رحمت از خداوند برای آتاتورک نشان می‌دهد، مجسمه دوم متعلق به زنی است که از غم از دست دادن آتاتورک در حال گریه است و مجسمه سوم نیز زنی خوشه بدست را نشان می‌دهد که نماد برکت و فراوانی در کشور ترکیه می‌باشد.

مجسمه مردان

درست در کنار مجسمه زنان مجسمه‌ای گروهی از مردان ترکیه‌ای وجود دارد که یکی از آن‌ها نماد سربازان ترکیه‌ای، دیگری نماد جوانان روشنفکر کشور و سومین مجسمه نیز نمادی از روستاییان ترکیه می‌باشد، جالب است بدانید که در چهره هر یک از مجسمه‌ها غم ناشی از مرگ آتاتورک کاملا قابل مشاهده است.
 
مجسمه مردان و جاده شیرها در آنیت کبیر
 

جاده شیرها

یکی از معروفترین و جالبترین قسمت‌های مقبره آتاتورک معبری 262 متری می‌باشد که انتهای آن به میدان مراسم می‌رسد، چنانچه به آدرس مقبره آتاتورک مراجعه کنید خواهید دید که در این مسیر حدود 24 مجسمه شیر در حالت نشسته وجود دارد که نشان از 24 قبیله اوغوز می‌باشند و نمادی از قدرت، صلح و آرامش در کشور ترکیه هستند.

میدان مراسم مقبره آتاتورک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم جاده شیرها میدانی تحت عنوان میدان مراسم ختم می‌شود، این بخش در واقع محوطه‌ای مستطیل شکل می‌باشد که گنجایش 15 هزار نفر به صورت همزمان را دارد، لازم به ذکر است که این میدان محل برگزاری مراسم ملی کشور ترکیه به حساب می‌آید. همچنین جشن‌های مهم این کشور نظیر جشن روز جمهوری در این بخش از مقبره آتاتورک برگزار می‌شود. خوب است بدانید که کف این محوطه با سنگفرش‌هایی به شکل قالیچه‌های سنتی تزئین شده است و نمای بسیار زیبایی دارد.

موزه آتاتورک

موزه آتاتورک یکی از مهمترین قسمت‌های مقبره آتاتورک است که در تاریخ 21 ژوئن سال 1960 افتتاح شده، همچنین به عنوان محل نگهداری لوازم شخصی مصطفی کمال آتاتورک هم به حساب می‌آید؛ بازدید از آن می‌تواند اطلاعات بسیاری در رابطه با آتاتورک و شیوه زندگی وی در اختیار گردشگران تور آنکارا قرار دهد.

ساختمان اصلی مقبره

ساختمان اصلی مقبره آتاتورک به سه بخش مجزا تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: مقبره آتاتورک، سالن افتخارات، اتاق قبر.
 
آرامگاه و موزه آتاتورک
 

آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک

بخش مقبره آتاتورک اصلی‌ترین بخش مقبره آتاتورک می‌باشد که در میدان این مجموعه واقع شده است، گردشگران برای بازدید از آن باید از پله‌های موجود در ورودیه ساختمان را پشت سر بگذارند، پس از طی کردن پله‌ها ساختمانی مربع شکل را خواهید دید که با ستون‌های متعدد احاطه شده است و کتیبه‌هایی از جنس طلا از سخنان آتاتورک بر روی دیوارهای طرفین آن وجود دارد.

سالن افتخارات

در این سالن مزاری نمادین برای آتاتورک ساخته شده است که سنگی به رنگ قرمز دارد و در انتهای سالن واقع شده و نمای بسیار با شکوهی به سالن بخشیده است. در دیواره‌های سالن کتیبه‌هایی از سخنان آتاتورک و همچنین تعدادی مشعل برنزی به چشم می‌خورد.

اتاق قبر

اتاق قبر مجموعه درست در پایین مقبره نمادین آتاتورک و در طبقه همکف واقع شده است، این اتاق به شکل 8 ضلعی بوده و دارای سقفی به شکل هرم می‌باشد، در میان این اتاق تابوتی قرمز رنگ وجود دارد که درون آن با خاک نقاط مختلف ترکیه پر شده است.
چنانچه قصد مراجعه به آدرس آرامگاه آتاتورک و بازدید از این مجموعه را دارید باید بدانند که امکانات بسیاری برای رفاه حال بازدیدکنندگان در این مجموعه در نظر گرفته شده است که برخی از آن عبارت‌اند از: راهنمای صوتی، مسیرهای پیاده‌روی، سرویس بهداشتی، گالری، فروشگاه و غیره.

 

نمای بالا از آارمگاه آتاتورک 
 

چگونه به مقبره آتاتورک برویم؟

گردشگران تور آنکارا برای رسیدن به آدرس آرامگاه آتاتورک می‌توانند از انواع وسایل حمل و نقل عمومی موجود در شهر استفاده کنند.

اتوبوس

یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های دسترسی به آدرس مقبره آتاتورک استفاده از اتوبوس می‌باشد، نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مجموعه آنادولو میدانی نام دارد، این ایستگاه در فاصله 200 متری از درب اصلی مقبره واقع شده است و گردشگران می‌توانند به سادگی خود را به این جاذبه برسانند.

 

اتوبوس و قطار آنکارا

 

مترو

گردشگران تور آنکارا در صورت تمایل برای دسترسی به آدرس مقبره آتاتورک می‌توانند از متروهای آنکارا استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو (ایستگاه مال تپه) حدود 700 متر با مقبره آتاتورک فاصله دارد.

آدرس و ساعت مقبره آتاتورک

یکی دیگر از نکاتی که گردشگران پیش از مراجعه به آدرس مقبره آتاتورک باید به آن توجه کنند ساعت کاری این مجموعه می‌باشد که به شرح زیر است:
  • 12 بهمن تا 24 اردیبهشت: از 9:00 صبح تا 16:30 عصر
  • 25 اردیبهشت تا 9 آبان: از 9:00 صبح تا 17:00 عصر 
  • 10 آبان تا 12 اسفند: از 9:00 صبح تا 16:00 عصر 
لازم به ذکر است که این مجموعه بلیط ورودی ندارد و گردشگران تور آنکارا می‌توانند به صورت رایگان از این مقبره بازدید به عمل بیاورند. البته می‌توانید با پرداخت 10 لیز از راهنمای صوتی هم کمک بگیرید.
آدرس مقبره آتاتورک: ترکیه، آنکارا، محله مبوسولیری، مقبره آتاتورک
 

جاهای دیدنی آنکارا - لیستی کامل از جاذبه‌های گردشگری آنکارا برای تفریح و گردش (آدرس + تصاویر)📷

 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر