قلعه ناریکالا تفلیس

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/20
بازدید: 1753
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین کشورهای اوراسیایی که مقصد گردشگری در جهان به شمار می‌آید گرجستان است. وجود شهرهای گردشگری زیاد در این کشور آن را به یکی از جاذبه‌های توریستی کرده که تفلیس در شمار همین شهرها قرار دارد. نزدیک بودن تفلیس به کشور ترکیه و روسیه باعث شده در سال‌های اخیر مسافران زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی از جمله قلعه ناریکالا تفلیس به این شهر گرجی سفر کنند. همچنین تفلیس برای ایرانیان از مقاصد گردشگری محسوب می‌شود و به همین دلیل اخذ ویزا برای ورود ایرانیان به این کشور لغو شده است.

قلعه ناریکالا

 

معرفی قلعه ناریکالا

یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های تفلیس قلعه باستانی ناریکالا یا دژ ناریکالا است که در بلندترین تپه‌های متاتسمیندا قرار دارد. این قلعه در قرن چهارم ساخته شده که مشرف به شهر تفلیس پایتخت گرجستان و همچنین رودخانه کورا است. قلعه ناریکالا مهم‌ترین جاذبه گردشگری کشور گرجستان در شهر تفلیس به شمار می‌رود و اگر به دنبال مکانی بسیار دیدنی و خارق‌العاده هستید پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این قلعه را از دست ندهید. برای معرفی قلعه ناریکالا باید بگوییم که شامل دو بخش با دیواره‌های بلند در بین حمام گوگرد و باغ گیاه شناسی تفلیس قرار دارد. متاسفانه به علت زلزله‌ای که در سال 1872 میلادی رخ داد قسمت اصلی دیوار این قلعه آسیب جدی دیده است.

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

تاریخچه قلعه ناریکالا

قلعه باستانی ناریکالا که به معنای قلعه کوچک است در قرن چهار میلادی ساخته شده و این قلعه را به قلعه انتقام نیز می‌شناسند. امروزه این قلعه را به عنوان قلعه مادر در تفلیس می‌شناسند و نماد باستانی و دفاعی شهر شناخته شده است. قلعه ناریکالا تفلیس در دوره ساسانی و به دست ایرانیان ساخته شده زیرا در زمان‌های گذشته تفلیس بخشی از خاک ایران بود. محلی‌های تفلیس ناریکالا را نارین قلعه تفلیس نامیده‌اند که در دوران حکومت ایبریا ساخته شده است.

در قرن شش و هفت میلادی نارین قلعه تفلیس به دست حکومت ساسانیان افتاده بود اما عرب‌ها در قرن هشتم این قلعه را به تصرف خود درآوردند و توانستند تا قرن یازده میلادی بر تفلیس حکومت کنند. پس از عرب‌ها به ترتیب مغول‌ها و سپس عثمانی‌ها و در آخر گرجی‌ها حکومت این قلعه را در دست گرفتند و معماری این قلعه را تحت تاثیر آداب و فرهنگ خود قرار دادند.

با حمله مغول‌ها به ایران و یورش به شهر تفلیس قلعه ناریکالا به تصرف آن‌ها درآمد و مغول‌ها نام قلعه را به نارین قلعه تغییر دادند؛ اما امروزه این منطقه به سبب تغییر گویش مردم محله تفلیس به ناریکالا تبدیل شده است. بعضی از منابع تخریب ناریکالا را به سبب زلزله نمی‌دانند بلکه معتقدند به خاطر انفجار مهمات جنگی که روس‌ها در این قلعه نگهداری کردند، بوده است. این قلعه بارها و بارها توسط نسل‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفت و باعث شده حتی با گذشت 1600 سال هنوز این قلعه استحکام خود را داشته باشد تا عموم بتوانند از آن بازدید کنند.

تاریخچه قلعه ناریکالا

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

بخش‌های مختلف ناریکالا

قلعه ناریکالا بر روی یک تپه شیب‌دار بین دو جاذبه مهم شهر تفلیس قرار دارد که این دو جاذبه مهم حمام گوگرد و باغ گیاه‌شناسی تفلیس است. با رفتن بر روی این قلعه می‌توان شهر تفلیس را به راحتی دید و از دیدن منظره‌های آن لذت برد. این قلعه به دلیل اینکه در مرکز شهر تفلیس قرار دارد به راحتی قابل دسترس است و گردشگران نیازی ندارند راه سخت و دور و درازی را طی کنند. در کنار این قلعه رودخانه متکواری جاری است و باغ گیاه‌شناسی در پشت قلعه قرار گرفته و در دامنه قلعه گنبدهای زیبای حمام‌های گوگردی قرار دارند. این قلعه اولین قلعه ساخته شده در شهر تفلیس به شمار می‌رود. در آن دوران حکومتی به نام ایبریا حاکم بر این شهر بوده که به گویش خود قلعه را کالا می‌نامیدند.

بهترین زمان بازدید از ناریکالا

بیشترین سفر به شهر تفلیس در روزهای گرم سال انجام می‌شود زیرا ایرانیان در تعطیلات به سر می‌برند و وقت آزادتری برای گردش دارند. اگر شما هم در روزهای پر رفت و آمد تور تفریحی تفلیس را انتخاب کردید باید چند نکته را مد نظر داشته باشید تا بیشترین لذت را از سفر خود ببرید. بهترین زمان برای بازدید از ناریکالا اول صبح است تا از شلوغی و گرما در امان باشید. همچنین شب‌ها هم یکی دیگر از زمان‌های مناسب برای بازدید خواهد بود زیرا نمای زیبایی از چراغانی شهر تفلیس را می‌توانید از بالای قلعه ناریکالا مشاهده کنید و از خنکای هوا لذت ببرید.

به یاد داشته باشید با وجود اینکه در قلعه چند فواره وجود دارد که از آب چشمه تغذیه می‌کند اما به همراه خود حتما آب آشامیدنی همراه داشته باشید. زیرا با وجود پله‌های زیاد و مسافت نسبتاً طولانی و پیمودن راه سربالایی حتماً این توصیه به شما کمک خواهد کرد.

همچنین توصیه می‌شود حتما از کفش راحتی یا کتانی استفاده کنید و اگر در روز‌های آفتابی به بازدید این قلعه می‌روید حتماً از کرم ضدآفتاب و کلاه نقاب‌دار استفاده کنید زیرا بخش‌های زیادی از قلعه مسقف نیست. به گردشگران توصیه می‌شود از لباس‌های مناسب و پوشیده برای دیدن این قلعه استفاده کنند زیرا در آنجا کلیسایی وجود دارد که در عرف تفلیسی‌ها پوشش مناسب شانه‌ها و پایین پا هم برای آقایان و هم بانوان مهم است. پس حتما شلوار بلند و روسری به همراه خود داشته باشید تا در کلیسا از آن استفاده کنید.

زمان بازدید از ناریکالا

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

مدت زمان بازدید از قلعه ناریکالا

برای بازدید از ناریکالا زمان خاصی نیاز نیست و شما در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید از این مکان تفریحی دیدن فرمایید. همچنین هزینه بازدید از این قلعه تاریخی نیز به صورت رایگان است پس پیشنهاد می‌شود حتما در سفر به تفلیس این قلعه زیبا را از دست ندهید. برای بازید از قعله ناریکالا حتما یک ساعت وقت بگذارید تا به خوبی تمامی قسمت‌های این قلعه را ببینید و از سفر خود خاطرات خوبی به خاطر خود بسپارید.

دسترسی به قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا واقع در مرکز شهر تفلیس است به همین دلیل به راحتی می‌توان از وسایل عمومی همانند مترو، اتوبوس، تاکسیو حتی وسیله نقلیه خودتان برای دسترسی به این مکان استفاده کنید. برای بالا رفتن از این قلعه نیز استفاده از تله کابین یک انتخاب مناسب خواهد بود. سوار شدن بر تله کابین در این قلعه به این صورت است که باید خودتان را به پارک رایک برسانید و سپس در این مکان می‌توانید بلیط تله کابین را تهیه نمایید. با سوار شدن بر تله کابین این امکان برای شما به وجود خواهد آمد که از رودخانه عبور کنید و خودتان را به قلعه ناریکالا برسانید.

در هنگام برگشت نیز مجدد می‌توانید از تله کابین استفاده کنید و هم می‌توانید با پیاده‌روی از مناظر اطراف این قلعه لذت ببرید. اگر هم تمایل داشتید تا با وسایل عمومی خود را به این مکان برسانید تنها کافی است تا در هر نقطه از شهر تفلیس هستید از راننده بخواهید شما را به قلعه ناریکالا ببرد. سپس در کم‌ترین زمان شما را در مرکز شهر تفلیس پیاده خواهد کرد و شما می‌توانید از این قلعه تاریخی که ساخته ایرانیان در کشور گرجستان است، دیدن کنید.

آدرس قلعه ناریکالا

کشور گرجستان، شهر تفلیس، در کنار تندیس کارتلیس (مادر گرجستان)، جنوب تفلیس، انتهای خیابان orbiri

شماره تماس قلعه ناریکالا

برای تماس با این مکان تاریخی شما می‌توانید با شماره‌ای که در قسمت پایین درج شده است تماس حاصل فرمایید و از شرایط این مکان اطلاع پیدا کنید و سپس برای رفتن به این مکان دیدنی اقدام نمایید:

995599988815+

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به قلعه ناریکالا

در نزدیکی قلعه ناریکالا چندین جاذبه گردشگری وجود دارد که در این قسمت می‌خواهیم آن‌ها را به شما معرفی نماییم تا در هنگام سفر به شهر تفلیس این جاذبه‌های دیدنی را از دست ندهید و به بهترین مکان‌ها در این شهر دسترسی پیدا کنید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به قلعه ناریکالا عبارتند از:

  • کلیسای ارمنی سنت جرج که با قلعه ناریکالا 87 متر فاصله دارد.
  • مسجد جامع تفلیس که در 400 متری این قلعه است.
  • حمام‌های گوگردی تلفیس که با این قلعه 400 متر فاصله دارد.
  • تندیس کارتلیس ددا که در 500 متری این قلعه قرار دارد.
  • باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان که واقع در 700 متری قلعه ناریکالا است.

تندیس کارتلیس ددا

تفریحات تفلیس - اگر قصد سفر به تفلیس داری قبلش با تفریحاتش آشنا شو!

هتل‌‌های نزدیک به قلعه ناریکالا

به دلیل اینکه تفلیس امروزه یکی از مقاصد گردشری محسوب می‌شود پس باید در این شهر امکانات رفاهی نیز برای گردشگران فراهم باشد. باید گفت که امکانات در شهر تفلیس بسیار با کیفیت هستند و هتل‌هایی برای گردشگران ساخته شده که هم زیبا و لوکس هستند و هم قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای دارند. در ادامه چند عدد از این هتل‌های نزدیک به قلعه ناریکالا را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر شما هم قصد سفر به این شهر زیبا را دارید بتوانید در این هتل‌ها اقامت کنید و ساعاتی را به استراحت و رفع کردن خستگی بپردازید. تا خود را برای دیدن جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس آماده کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

  • هتل قصر تفلیس
  • هتل تفلیس ماریوت
  • هتل بزرگ شراتون
  • هتل رادیسون
  • هتل تفلیس

رستوران‌های نزدیک به قلعه ناریکالا

یکی دیگر از از جنبه‌های قابل توجه در سفر به هر شهری رستوران‌های آن است. به این دلیل که بعد از گشت و گذار هر فردی علاقه دارد که به یک رستوران لاکچری برود و هم در آن مکان کمی ریلکس کند و هم بتواند غذاهای خوشمزه میل نماید. پس اگر شما قصد دارید که به شهر تلفیس سفر کنید و جاذبه‌های دیدنی این شهر را ببینید می‌دانید که یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌ها در این شهر قلعه ناریکالا است. پس حتما به دنبال رستوران‌های نزدیک به قلعه ناریکالا هستید. به همین دلیل است که ما در این قسمت لیستی از این رستوران‌ها را برای شما گردشگران آماده کردیم.

  • رستوران و بار سونا
  • رستوران دلیسیو
  • رستوران سباتونو
  • رستوران ملاگرانو
  • رستوران باربارستان

رستوران‌های نزدیک به قلعه ناریکالا

پارک ملی تفلیس | معرفی یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین مکان‌های گردشگری تفلیس

کلیسای سنت نیکلاس

یکی از جاذبه‌های مهم که در قلعه ناریکالا تفلیس به چشم می‌خورد کلیسای سنت نیکلاس است که قدمت این کلیسا به قرن 12 برمی‌گردد. این کلیسا در زمان حکومت شاه داویت پادشاه چهارم شهر تفلیس ساخته شد. شما با رفتن به فراز و نشیب موجود در این کلیسا قادر هستید تا قسمتی از وقایعی که مربوط به زلزله تفلیس یا ناشی از آتش‌سوزی عثمانی‌ها بود را ببینید. به این دلیل که این دو حادثه خرابی‌های بسیار زیادی را هم بر قلعه ناریکالا تفلیس و هم بر کلیسای سنت نیکلاس برجا گذاشت. در سال‌های 1996 تا 1997 اقداماتی برای بازسازی این بنای تاریخی انجام شد که در پی آن باید از خرابی‌های بیشتر این کلیسا جلوگیری شود.

کلیسای سنت نیکلاس سه ورودی در جهات مختلف دارد و در زمان وارد شدن به این کلیسا حکاکی‌ها بر روی دیوارهای آن نظر شما را جلب خواهد کرد. بر روی دیوارهای این کلیسا نقش‌هایی را از کتاب مقدس مربوط به گرجی‌ها می‌توانید پیدا کنید که ممکن است این نقش و نگارها برای خیلی از افراد جالب باشد و از دیدن آن‌ها لذت ببرند. پس در سفر به قلعه ناریکالا تفلیس به هیچ عنوان بازدید این کلیسا را از دست ندهید.

کلام آخر

اگر شما هم قصد سفر به کشور گرجستان و در نهایت شهر تفلیس را دارید بهتر است تا در ابتدا جاذبه‌های گردشگری این شهر را به خوبی بشناسید تا در هنگام سفر بتوانید از زمان خود بهترین استفاده را کنید و از این جاذبه‌های زیبا دیدن نمایید. یکی از این جاذبه‌های گردشگری قلعه ناریکالا تفلیس است که بهتر است چند ساعت را برای بازدید از این قلعه کنار بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر