معبد آسمان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 1257
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

معبد آسمان یا معبد بهشت، یکی از بزرگ ترین معابد چوبی چین به شمار می رود. این معبد عظیم، نه تنها در تاریخ معماری چین، بلکه به عنوان یک میراث معماری ارزشمند در سرتاسر جهان شناخته می شود. معبد آسمانی چین، در سال ۱۹۹۸ میلادی به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید و هم اکنون، یکی از توریستی ترین آثار تاریخی در چین است که هر ساله گردشگران زیادی را برای بازدید به خود جذب می کند. این معبد، علاوه بر آثار تاریخی بی مثالش، دارای فضاهای تفریحی و ورزشی زیادی است که روزانه افراد زیادی برای گذران اوقات خود، به آنجا می روند.

 

معبد اسمان

 

آشنایی با معبد آسمانی چین

معبد آسمانی چین، یک مجموعه مذهبی بزرگ در شهر پکن، بهترین و عالی ترین دستاورد معماری چین محسوب می شود. این معبد، درجنوب شرقی شهر پکن واقع شده و مساحتی بالغ بر۳ کیلومتر مربع دارد. معبد آسمان با قدمت ۵۰۰ ساله خود، فرهنگ باستانی و کهن چین را به نمایش گذاشته است. این معبد حیرت انگیز، در دوران امپراتور یانگل، که خود را پسر آسمان می دانست، در طی سال های ۱۴۰۶ تا۱۴۲۰ ساخته شد. در محوطه بسیار بزرگ این معبد، حدود ده هزار درخت کهنسال وجود دارد که معبد آسمان نیز، درست در میان این محوطه قرار گرفته است.

معماری معبد آسمانی

معبد آسمانی چین، تماما از چوب ساخته شده و می توان گفت که این معبد، یکی از شاهکارهای معماری چوبی در جهان به شمار می رود. ساختمان این معبد به شکل یک دایره و یک مربع ساخته شده که نمادی از ارتباط بین آسمان و زمین است. دو بار در سال، پادشاهان سلسله مینگ و چینگ به همراه تمام افراد وابسته، مراسم باشکوهی را برای برکت فراوان محصولاتشان و اهدای قربانی به خدایان، در این مکان مذهبی برگزار می کردند. این معبد، تا اوایل قرن بیستم به صورت خصوصی مورد استفاده امپراطوران چینی قرار می گرفت اما پس از آن، درهای این معبد برای بازدید عموم گشوده شد.

مهم ترین بخش های معبد آسمان

  • تالار عبادت(چی نیان): تالار چی نیان، بزرگترین بخش این ساختمان است. این تالار، مخصوص عبادت پادشاهان، برای برداشت محصول بوده است. تالار چی نیان، ساختمانی باشکوه و دایره ای شکل، به قطر۳۲ متر و ارتفاع ۳۸متر است که بر پایه های مدور سنگی از جنس مرمر ساخته شده، جالب است بدانید که در ساخت این تالارها، از هیچ میخ فلزی استفاده نشده است.
  • محراب یوان چیو: این ساختمان، به صورت یک سکوی دایره ای شکل خالی، ودر سه طبقه ساخته شده است. این محراب، به منظور دعا برای آب و هوای مناسب، توسط امپراطور جیاجینگ، درسال۱۵۵۰ ساخته، ودرسال ۱۷۴۰، مورد بازسازی قرار گرفت.
  • یکی دیگر از نقاط جذاب این معبد، دیوار انعکاس است. زمانی که در این محراب دایره ای شکل بایستید، صدایی شنیده می شود که طبق گفته بومیان، انعکاس صدایی از هسته زمین یا آسمان است.
  • در قسمت شرقی تالار چینیان، آلاچیق مخصوص به کشتار و قربانی کردن حیوانات قرار گرفته که هم اکنون درهای آن قفل شده است.
  • در اطراف این معبد، پارک و مسیر های پیاده روی وجود دارد که مملو افراد مختلف، علی الخصوص سالمندانی است که مشغول صرف چای، ورزش و اجرای حرکات تای چی هستند.

نمادهای مهمی که در معبد آسمان به کار رفته است

معماری این بنای تاریخی و عرفانی، بازتاب دهنده قوانین کیهانی حاکم بر جهان هستی است و نحوه طراحی این بنا، رابطه بین زمین و آسمان را به نمایش می گذارد. بنابراین رمز ها و نمادهای عددی زیادی در این بنا به کار رفته است. عدد ۹، در فرهنگ چینی یکی از اعداد مقدس به شمار می رود که نمادی از آسمان نیز هست؛ به همین دلیل، قطعات سنگی، پله و نرده ها، بر پایه عدد ۹، و در ابعاد ۹در ۹ نصب شده اند. جنوبی ترین دیوار معبد، به نشانه زمین، چهار گوشه دارد و در شمالی ترین ضلع دیوار نیز، به نشانه آسمان، بصورت نیم دایره ای ساخته شده است.

 

معبد آسمان چین

 

اطلاعات گردشگری معبد آسمان

ساعت بازدید از معبد آسمان، هر روزه از ساعت ۸صبح الی۶ بعدظهر است. برای بازدید از این مکان تاریخی، باید بلیط تهیه کنید و برای آن، باید۱۰ یوان چینی بپردازید. نکته دیگری که باید بدانید این است که اگر قصد عکاسی از این معبد زیبا و شگفتی های بی نظیر آن دارید، باید از مسئولان و صاحبان معبد اجازه عکاسی داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر