مسجد قل شریف

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/05
بازدید: 851
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مسجد قل شریف در شهر کازان روسیه واقع شده و به عنوان یکی از نمادهای مردم تاتار شناخته می‌شود. مساجد همواره به عنوان یکی از مهمترین ساختمان‌های مذهبی در نظر گرفته شده‌اند و به همین دلیل، در سراسر جهان شاهد ظهور مساجد مختلف با طراحی‌های زیبا، منحصر به فرد و متنوع هستیم. یک نکته بسیار مهم که باید توجه کنیم، وجود برخی از مساجد فوق‌العاده و با طراحی خاص و منحصر به فرد است که به عنوان مکان‌های مذهبی شناخته شده‌اند و به ویژه در حوزه گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارند. در این مقاله، قصد داریم به معرفی مسجد قل شریف بپردازیم و درباره ویژگی‌های آن توضیحات کاملی ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا این مسجد زیبا را به شما معرفی کنیم.

مسجد قل شریف کازان

معرفی مسجد قل شریف کازان

به منظور بررسی و معرفی مسجد قل شریف باید اشاره کنیم که این مسجد در قرن شانزدهم میلادی و در بخشی از شهر کازان که مسلمانان در آن زندگی می‌کنند، ساخته شد. این ساختمان مذهبی پس از احداث، به بزرگترین مسجد اروپا تبدیل شد و به همین دلیل، محبوبیت و شهرت این مکان افزایش یافت. امروزه، این مسجد به عنوان نمادی از قدرت و معماری تاتارها شناخته می‌شود. یک نکته جالب درباره مسجد قل شریف این است که طراحی آن بسیار شگفت انگیز و منحصر به فرد است و به همین دلیل، این مکان به عنوان یکی از مساجد بی‌نظیر جهان شناخته می‌شود. اگر بخواهیم درباره معماری این مکان توضیحاتی ارائه دهیم، باید بگوییم که مسجد قل شریف دو طبقه دارد. یک طبقه آن به عنوان محل برگزاری نماز و سفره‌خانه به کار می‌رود و طبقه دیگر آن شامل موزه اسلامی است. در این مسجد زیبا، چهار مناره و یک گنبد وجود دارد. گنبد مرکزی مسجد با ارتفاع ۳۹ متر و چهار مناره اصلی با ارتفاع ۵۷ متر به چشم می‌خورند.

باید توجه داشت که پس از ساخت مسجد قل شریف در قرن شانزدهم، این بنا تدریجا آسیب‌دیده و فرسوده شد. به همین دلیل، مسلمانان منطقه کازان در نهایت تصمیم به بازسازی آن گرفتند. فرآیند بازسازی این بنا آغاز شد و در سال ۲۰۰۵، مسجد قل شریف بازسازی شد و به شکل فعلی خود درآمد. یکی از موضوعات بسیار مهمی که در رابطه با این مسجد باید به آن توجه کنید، تاریخچه آن است. این مسجد تاریخچه‌ای بسیار خاص و شگفت‌انگیز دارد. به شما پیشنهاد می‌دهیم حتما تاریخچه این مسجد را مطالعه کنید تا اطلاعات خود را درباره این بنا به طرز چشمگیری افزایش دهید.

معرفی مسجد قل شریف کازان

تاریخچه مسجد قل شریف روسیه

در واقع، حدود ۴ قرن قبل، یک مسجد اسطوره‌ای با چندین مناره زیبا شهر کازان را فراگرفت. این ساختمان باشکوه و دلنشین، دارای یک کتابخانه‌ی فراوان بود. نام این مسجد از آخرین امام خود، سید قل شریف، یکی از رهبران دفاعی کازان، گرفته شده است. معتقدند که این مسجد دو طبقه و هشت مناره داشته است و جهت آن به سمت هشت نقطه‌ی جهان بوده است. هنگامی که ایوان مخوف شهر را تسخیر کرد، مسجد همراه با سایر ساختمان‌های اسلامی در کازان، در دیوارهای کرملین، در آتش سوخته و ویران شد. بازسازی مسجد قل شریف در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و در سال ۲۰۰۵، درست در هزارمین سالگرد کازان، به پایان رسید.

معماری مسجد قل شریف کازان

مسجد قل شریف کازان در بخش غربی کاخ کرملین قرار گرفته است. دیوارهای مسجد کرملین با قیطان‌های زینتی و آیاتی از قرآن که با سنگ مرمر حکاکی شده‌اند، تزئین شده‌اند. تمامی لامپ‌ها از شیشه‌های مجلل ساخته شده‌اند و توسط هنرمندان تاتار طراحی شده‌اند. درهای مسجد با تزئینات دقیق از چوب بلوط ساخته شده‌اند، در حالی که ساختمان خود با سنگ مرمر پوشیده شده است. اجزای مهم معماری منحصربه‌فرد مسجد قل شریف شامل دو دایره است که در پایه بنا با زاویه ۴۵ درجه تلاقی می‌کنند. در بالای طاق‌های نوک تیز سازه، گنبدی به ارتفاع ۳۵ متر به شکل کلاهک کازان واقع شده است که نمادی از قدرت خان‌های کازان است. چهار مناره‌ای که هرکدام ۵۸ متر ارتفاع دارند، با هلال‌های نقره‌ای پوشیده شده‌اند. تصاویری از لاله‌ها، نماد باستانی بلغاری از تولد دوباره و شکوفایی، در سراسر داخل مسجد قل شریف حضور دارند. فرش‌های باشکوهی که کف را پوشانده‌اند، توسط دولت ایران اهدا شده‌اند. در بازدید از مسجد قل شریف، شما خواهید دید که این یک ساختمان واحد نیست، بلکه یک مجموعه حقیقی است که از سه قسمت تشکیل شده است، شامل: مسجد، سنگ یادبود و ساختمان اداری. کل مجموعه حدود ۱۹ هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است.

معماری مسجد قل شریف کازان

چرا به بازدید از مسجد قل شریف برویم؟

چرا باید به این مکان سفر کنیم؟بعد از بازدید از مسجد قل شریف، به این سوال بسیار مهم پاسخ داده خواهد شد. در ابتدا باید به چندین نکته بسیار مهم توجه کنیم. از نظر تاریخی، این مسجد یکی از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین مساجد جهان است، بنابراین به شما توصیه می‌شود بازدید از این بنا را در برنامه خود قرار دهید. همچنین باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم که وجود یک مسجد زیبا، خاص و جذاب در یک کشور مسیحی مانند روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد و این موضوع باعث می‌شود این بنا جایگاه ویژه‌ای در بین توریست‌ها و گردشگران پیدا کند. معماری شگفت‌انگیز این مسجد نیز از دیگر موضوعاتی است که به محبوبیت و اهمیت این مکان کمک کرده است. همه این عوامل با هم باعث می‌شوند تا مسجد قل شریف را یکی از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین مقاصد مسافرتی نامید. به شما توصیه می‌کنیم در سفر به روسیه حتما این مکان را بازدید کنید.

چرا به بازدید از مسجد قل شریف برویم؟

همین الان به روسیه سفر کن

حقایق و ویژگی های مسجد قل شریف

  1. کول شریف یک مجموعه کامل است که از سه بخش تشکیل شده است: مسجد، سنگ یادبود و ساختمان اداری. مساحت کل این مسجد حدود ۱۹ هزار متر مربع است. در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۰۵، پس از بازسازی به مناسبت ۱۰۰۰ سالگی شهر کازان، مسجد قل شریف بازگشایی شد.
  2. در سالن اصلی مسجد، کتاب‌هایی وجود دارد که در آن‌ها نام افرادی که به ساخت مسجد کمک مالی کرده‌اند، ثبت شده است. این مسجد قابلیت جایگیری حدود ۱۵۰۰ نفر را دارد و در یکی از بخش‌های آن می‌توان حداکثر ۱۰ هزار نفر را جای داد.
  3. موزه اسلام نیز در مسجد قل شریف قرار دارد و در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ افتتاح شد. این موزه دو سالن دارد و مجموعاً ۵۶۶ متر مربع را شامل می‌شود.
  4. گنبد مسجد شبیه به یک تاج کلاه یا کلاه کازانی است که نشانگر فرهنگ مردم منطقه است. این کلاه‌ها متعلق به خاندان‌های کازان بوده‌اند.
  5. تمامی درهای این مسجد از چوب بلوط قرمز ساخته شده‌اند و برای پوشش داخلی آن‌ها از سنگ مرمر استفاده شده است که از منطقه چلیابینسک تامین شده است.
  6. محل ساخت مسجد قل شریف توسط ۸۶ متخصص در زمینه‌های مختلف انتخاب شده است و به همین دلیل این مسجد در بهترین نقطه شهر کازان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این مکان بدون مشکل زمین‌شناسی است.
  7. برای تعیین دقیق جهت قبله در این مسجد، از ستاره‌شناسان دانشگاه ایالتی کازان کمک گرفته شده است تا جهت قبله به درستی مشخص شود.
  8. نام قل شریف از افسانه‌ای گرفته شده است که یکی از قهرمانان قوم تاتار بوده و به همین دلیل نام این مسجد از آن افسانه الهام گرفته شده است. بررسی این حقایق نشان می‌دهد که مسجد قل شریف برای مسلمانان منطقه کازان در کشور روسیه بسیار مهم است.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر