معبد هارماندیر صاحب هند

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 896
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور هند از آن دسته کشورهایی است که سرتاسر آن معابدی خاص، زیبا و بسیار باشکوه وجود دارند. معبد هارماندیر یکی از معابد موجود در این کشور بوده که دارای معماری بسیار خاص است که توانسته در سرتاسر جهان به علت رنگ بی‌نظیر خود و نوع مصالحی که هنگام ساخت در آن به کار رفته ‌است، به معبد طلایی شهرت پیدا کند. این معبد دارای سبکی تلفیقی از معماری به سبک هندو و سبک اسلامی است. معبد هارماندیر یکی از مهم‌ترین معابد موجود در هندوستان محسوب می‌شود که قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی آن بپردازیم. اگر شما از علاقه‌مندان این معبد هستید یا می‌خواهید اطلاعاتی راجع به آن کسب کنید با ما همراه باشید.

معبد هارماندیر صاحب هند

تاریخچه معبد هارماندیر صاحب هند

معبد هارماندیر به دلیل اینکه یکی از مقدس‌ترین مکان‌های عبادت در نظر عموم مردم هند است، توانسته به عنوان یکی از مقدس‌ترین عبادگاه‌های موجود در دنیا نیز شناخته‌ شود. معبد هارماندیر محل عبادت افرادی است که پیروان مذهب سیک هستند. همچنین لازم به ذکر است که این معبد در قرن شانزدهم میلادی توسط استاد راماس جی طراحی و ساخته شد. در سال‌های ابتدایی که این معبد ساخته‌ شده بود، در و دیوارهای آن هنوز به رنگ طلایی در نیامده بودند و پس گذشت چند سال تصمیم گرفته شد که با استفاده از طلا و رنگ طلایی، این معبد را رنگ طلایی فرا گیرد. در سرتاسر دیوارهای معبد هارماندیر تراش‌ها و کنده کاری‌هایی نیز به شکل حیوانات مختلف وجود دارند که سبب شده است معبد هارماندیر به یک معبد شگفت‌انگیز تبدیل گردد.

سفر به شهر زیبای هند و تماشای عمارت های باستانی و زیبای این کشور

درست است که این معبد به اندازه تاج محل هندوستان در بین مردم جهان مشهور نشده اما به همان اندازه دارای شگفتی و جذابیت است. معبد هارماندیر صاحب هند در منطقه‌ای قرار داشته که دورتادور آن را آب فرا گرفته و یک دریاچه عمیق دارد. طراحی داخلی این معبد اغلب برگرفته از طراحی‌های مینیاتوری و  طراحی‌های اسلیمی است که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید مانند آن را پیدا کنید. معبد زیبا هارماندیر صاحب هند دارای چهار درب ورودی است که مردم کشور هند و گردشگرانی که به این کشور سفر کرده‌اند، در چهار صف به صورت کاملا مرتب وارد آن می‌شوند.

مردمان در معبد هارماندیر

اغلب مردم و گردشگرانی که وارد این معبد می‌شوند اعتقاد دارند که برای گرفتن شفا و رفع بلا بیماری باید درون آب و حوض موجود داخل معبد حمام کنند و خود را غسل دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هارماندیر که سبب شهرت آن نیز شده است، این موضوع بوده که در سطحی پایین‌تری نسبت به  سطح زمین بنا شده‌ است. دلیل اصلی این طراحی و قرار داشتن در ارتفاع پایین‌تر این بوده که به مردمی که از آن دیدن می‌کنند، درس فروتنی و برابری را یاد دهند.

علت مشهور شدن معبد هارماندیر صاحب هند

معبد هارماندیر کشور هندوستان به دو دلیل توانسته در سطح جهان معروف و مشهور گردد. اولین دلیل شهرت این معبد این موضوع است که قسمت بالایی و سقف آن از یک لایه طلای هجده عیار پوشیده‌ شده ‌است. همچنین بخش‌های دیگر آن نیز از سنگ‌هایی گران ‌قیمت همانند مرمر و گرانیت که یکی از اصیل‌ترین سنگ‌های موجود در جهان هستند، به طور کامل پوشیده شده ‌است. دومین دلیل معروفیت معبد هارماندیر این است که به طور کامل طلایی رنگ بوده و همین موضوع سبب شده ‌است تا در کنار ساختمان سفیدی که در نزدیکی آن قرار دارد، به طور خاصی بدرخشد و خودنمایی کند. البته ناگفته نماند که این معبد در طول تاریخ بارها و بارها مورد حمله گروه‌های مختلفی قرار گرفته که در بین این گروه‌های حمله گر، نام افغان‌ها بیشتر از هر نام دیگری به چشم می‌خورد.

جذابیت معبد

فضاهای داخلی معبد هارماندیر صاحب هند

فضای درونی این معبد مشهور هندی با تزینات مختلفی مانند منبت کاری‌هایی که توسط هنرمندان مشهور هندی و ایرانی به وجود آمده‌اند، لوسترهای بسیار بزرگ، مجسمه‌ها و تندیس‌هایی به شکل خدایان مختلف هندو، تندیس الهه آب و خدای باد و... مزین شده است. در این معبد هدایایی که افراد مذهبی از سراسر جهان به هارماندیر کلکته یا همان معبد طلایی پیشکش کرده‌اند نیز وجود دارند که سبب شده تا بازدید و مشاهده این معبد هیجان انگیزتر شود و شما بتوانید لحظات فراموش نشدنی را تجربه کنید.

جاهای دیدنی هند - زیباترین مکان های دیدنی هند برای گردش

آداب نذر و زیارت در معبد هارماندیر

در قسمت داخلی این معبد یک آشپزخانه بسیار ساده قرار دارد که همه روزه چیزی حدود صد هزار وعده غذایی را تهییه کرده و به گردشگران ارائه می‌دهد. یکی از ویژگی‌های این غذاهای تولیدی این است که کاملا بدون گوشت بوده و مناسب افراد گیاه‌خوار هستند. افراد پیرو دین هندو، بیشتر غذاهای گیاهی میل کنند و تمایلشان به غذاهای گوشتی کمتر است. همچنین لازم است بگوییم که این آیین به آیین لانگار معروف بوده و به منظور به وجود ‌آوردن مساوات و رعایت عدالت در قرن ۱۶ میلادی در کشور هندوستان میان افراد غنی و فقیر پایه‌گذاری شد تا همه مردم با هر مقام اجتماعی، مذهب، رنگ، جنسیت و... بر روی یک زمین نشسته و غذای خود را میل کنند.

معبد هارماندیر صاحب هند در غروب آفتاب

موقعیت جغرافیایی معبد

معبد هارماندیر صاحب هند یا همان معبد طلایی در یکی از شهرهای کشور هندوستان به نام امریتسار قرار دارد که درون ایالت پنجاب هند واقع شده است. همچنین این معبد در فاصله ۳۷۸ کیلومتری منطقه شمال غربی شهر دهلی و در ۵۱ کیلومتری شهر لاهور کشور پاکستان نیز قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از معبد هارماندیر

درست است که شما می‌توانید هر وقت از سال و هر ساعتی که بخواهید از معبد هارماندیر هند دیدن کنید، اما باید بگوییم که بازدید از این مکان در فصل تابستان و زمستان انتخاب مناسبی نیست؛ زیرا کشور هند در فصل تابستان دارای آب‌وهوایی بسیار گرم و در فصل زمستان بسیار سرد و غیر قابل تحمل است. با توجه به همین موضوع ذکر شده بهترین زمان جهت مراجعه و بازدید از معبد هارماندیر ماه‌های اکتبر تا ماه مارس است. یکی دیگر از مزیت‌های این مکان این است که هزینه مراجعه و دیدن آن رایگان بوده و در تمام ساعات شبانه روز نیز پذیرای گردشگران خواهد بود.

اطراف معبد هارماندیر صاحب

ملقب شدن معبد هارمندیر به معبد طلایی

این معبد مدت زمانی پس از ساخت توانست نام معبد طلایی را به خود اختصاص دهد و این نام هم به دلیل این بوده که تمام قسمت‌های بالایی آن از طلا پوشیده شده است. همچنین لازم به ذکر است که سقف آن نیز توسط نقش‌های برجسته‌ای پوشیده شده از طلا، مزین گشته است.

آدرس معبد هارمندیر صاحب امریتسار

همان طور که از ابتدای مطلب ذکر کردیم این معبد در کشور هند و ایالت پنجاب واقع شده ‌است. منطقه آتا ماندی و کاترا آهلووالیا نیز منتهی به این معبد طلایی هستند که شما از هر مکانی در کشور هند می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه‌ شهری در کوتاه‌ترین بازه زمانی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

غلت نامگذاری معبد هارماندیر

سخن پایانی...

معبد هارمندیر تنها معبدی است که در سرتاسر جهان توانسته در بازه زمانی پانصد ساله، همچنان استوار و محکم  باقی بماند. این معبد دارای یکی از بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین مراکز اجتماعی سیک‌ها بوده که تاکنون فعال باقی مانده ‌است. مردم از نقاط مختلف جهان جهت بازدید این معبد به کشور هند سفر کرده و هدایا و نزوراتی را که از کشور خود آورده‌اند، به این معبد تقدیم می‌کنند. این معبد در این پانصد سال گذشته هر روزه پذیرای میلیون‌ها مهمان از ملیت‌های مختلف بوده که هر کدام داستان خود را دارند و در طول عمر خود تاکنون وقایع مختلف و شگفت‌انگیز متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. اگر زمانی به کشور هند سفر کردید فراموش نکنید که از این معبد دیدن نمایید.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر