موزه فرش استانبول

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/10/12
بازدید: 1932
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سفر به دنیای رنگارنگ نخ‌ها همراه با نقش و نگارهای مختلف و دیدار با تاریخ ترکان ترکیه، فقط با بازدید از موزه فرش استانبول امکن‌پذیر خواهد بود. موزه فرش استانبول تنها موزه فرشی است که در کشور ترکیه وجود دارد. در این موزه انواع قالی و گلیم از دوره‌های سلجوقی و عثمانی به یادگار مانده و فقط فرش‌های کشور ترکیه در این موزه قرار گرفته‌اند. اگر به فرش‌های رنگارنگ با طرح‌های متنوع و قدیمی علاقه دارید حتما سری به این موزه بزنید.

وزه فرش استانبول

معرفی موزه فرش استانبول

در سال ۱۹۷۹ این موزه در مسجد سلطان احمد بنا شد به همین دلیل به موزه سلطان احمد هم مشهور است. پس از چند سال بنای موزه به مسجد ایا صوفیه تبدیل و موزه فرش به کاخ ابراهیم پاشا تبدیل شد. ۴۴۸ تخته فرش در این موزه وجود دارد که تعداد ۶۲ عدد آن‌ها به صورت چرخشی در معرض دید قرار دارند. قالی‌های باقی‌مانده از قرن ۱۶ و ۱۷، قالی‌های دوره کلاسیک، قالی‌های قفقازی و ترکمن، با ارزش‌ترین سجاده‌های قونیه و میلاس در این موزه وجود دارند.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

معماری موزه فرش استانبول

درب ورودی موزه فرش استانبول سقفی سنگی دارد که رو آن سایه انداخته است. تخته‌های بزرگ و کوچک برای نمایش فرش و تخته‌های گردان در این موزه به معماری آن مربوط می‌شوند. در معماری این موزه از تعداد پنجره بسیار کمی استفاده شده تا نور خورشید آسیبی به فرش‌ها وارد نکند.

معماری موزه فرش استانبول

بخش‌ های موزه فرش در استانبول ترکیه

موزه فرش استانبول در دو طبقه ساخته شده است. در طبقه پایینی درب ورودی و فرش‌های بزرگ و در طبقه بالایی فرش‌های کوچک قرار دارند. در اتاق‌های مختلف این موزه می‌توانید آثار مختلفی از دوره‌های تاریخی مشاهده نمایید.

گالری اول

فرش‌های دوره آناتولی با طرح‌های انتزاعی و هندسی که به فرش‌های هولیبن شناخته می‌شوند، وجود دارند‌. مشهورترین فرش‌های کشور ترکیه و آثار دوره ملوک‌الطوایفی و فرش‌های اوساک قرن ۱۶ و ۱۷ در این قسمت موزه قرار دارند.

گالری دوم موزه فرش استانبول

فرش‌های آناتولی شرقی و مرکزی از قرن ۱۵ تا بیستم و فرش‌های قدیمی مساجدی همچون مسجد مصطفی در گالری دوم موزه فرش استانبول قرار دارند.

گالری سوم

فرش‌های بزرگ اوساک که متعلق به قرن ۱۷ و ۱۸ هستند و فرش‌های دوره عثمانی و مسجد سلیمانیه و مسجد آبی در گالری سوم موزه فرش استانبول واقع شده‌اند. تعدادی سجاده و گلیم قدیمی هم در این قسمت قرار دارند.

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

بخش‌ های موزه فرش در استانبو

جاهای دیدنی اطراف موزه فرش استانبول

موزه فرش استانبول در محله فاتح استانبول که مهم‌ترین محله گردشگری آن است قرار دارد. این موزه در کنار مکان‌های دیدنی مختلف جای گرفته و بسیاری از افراد پس از بازدید از این موزه به مکان‌های اطراف آن هم سر می‌زنند. از جاهای دیدنی اطراف این موزه می‌توان به موزه باستان‌ شناسی، مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، اقامتگاه ابراهیم پاشا، مسجد سلیمانیه، تنگه بسفر، مسجد فاتح، بازار فروش کتاب‌های دست دوم، محله یونانی‌نشین فنر، بازار ادویه، مرکز خرید آکسارای، مسجد بایزید، کلیسای سنت ایرنه و... اشاره کرد.

هتل هایی که در نزدیکی موزه فرش استانبول قرار دارند.

قبل از بازدید از هر مکانی‌ بهتر است ابتدا اقامتگاه‌های اطراف آن را بررسی کنید. هتل‌های زیادی در اطراف موزه فرش استانبول قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل بوس سلطان احمد، هتل چهار ستاره آرکادیا بلو، هتل سه ستاره اپل تری، هتل پنج ستاره دوسو دوسی داون تون، هتل سه ستاره پیک، هتل اتومان و... اشاره کرد.

رستوران های موزه فرش استانبول

محله فاتح از تعداد زیادی کافه و رستوران برخوردار است. چنانچه شما به دیدن موزه افرش استانبول بروید، نگرانی بابت صرف وعده‌های غذایی خود نخواهید داشت. هر کدام از این رستوران‌ها غذاهای فرهنگ‌های مختلف را سرو می‌کنند. رستوران پشت بام هفت تپه، رستوران مستر کوک، کافه روباز ملا عاشق استانبول از جمله این رستوران‌ها در اطراف این موزه هستند.

موزه فرش استانبول

آدرس موزه فرش استانبول

برای رفتن به موزه فرش استانبول باید به محله سلطان احمد، محله فاتح روبروی اقامتگاه ابراهیم پاشا بروید.

هزینه بلیت

برای رفتن به موزه فرش باید بلیط تهیه کنید. هزینه بلیط برای افراد زیر هشت سال رایگان است. افراد بالای هشت سال هم برای ورود به این موزه باید هزینه‌ای جهت تهیه بلیط بپردازند.

سخن پایانی

فرش‌های قدیمی نقش ‌و نگارهای بسیار زیبایی دارند. موزه فرش می‌تواند شما را به دوران قدیم ببرد و تجسم خوبی از فرش‌های متنوع دوران کهن داشته باشید. اگر علاقه‌مند به بازدید از موزه‌هایی با آثار بسیار زیبا هستید موزه فرش مکان مناسبی برای سلیقه شماست. اگر به استانبول رفتید حتما به این موزه سر بزنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 100 کاربر