مسجد اورتاکوی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1804
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ترکیه و پایتخت آن یعنی استانبول، پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که همین امر سبب گشته همه ساله مسافران زیادی به آن سفر نمایند و از این همه زیبایی لذت ببرند. شهر استانبول از قطب های گردشگری ترکیه به حساب می آید و همیشه ایرانیان و توریست هایی از کشورهای دیگر به آن جا رفته و در آن به گشت و گذار می پردازند. این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی دارای اماکن مشهور مذهبی نیز می باشد و از جمله این بناها می توان به مسجد اورتاکوی اشاره نمود که از مشهور ترین آثار شهر به حساب می آید و دارای شکوه و قدمتی بسیار است.

سجد اورتاکوی یا مسجد عبدالمجید

مسجد اورتاکوی در استانبول

مسجد اورتاکوی استانبول در کنار تنگه بسفر جای دارد و  این هم جوار بودنش هزاران برابر به جذابیتش افزوده است. درباره این مسجد در کتاب های تاریخی این گونه آمده است که در سال 1721 داماد وزیر ابراهیم پاشا دستور به ساخت این مسجد را داد اما متاسفانه به خاطر شورش هایی که طی آن سال ها در استانبول رخ داد این اتفاق نیفتاد.  نام اصیل آن مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید می باشد و در سال های 1854 تا 1856 به واسطه شخصی به نام سلطان عبدالمجید یکم بنا شد. این سلطان که سی و یکمین امپراتور عثمانی بود نام خود را بر روی این بنا گذاشت که البته در حال حاضر به خاطر اینکه مسجد کنار تنگه بسفر و اسکله ای میدانی با نام اوتاکوی است به اسم اوتاکوی مشهور گشته است.
البته در سال 1960 بر روی این ساختمان بررسی هایی شکل گرفت که متوجه شدند احتمال دارد ریزش نماید و سبب شد که به تقویت پایه ای مسجد بپردازند و در سال 1984 مسجد دچار آتش سوزی شد و باز هم مورد بازسازی قرار گرفت. 
طی آخرین بازسازی نیز نهاد سیاسی ترکیه به اسم وی جی ام متولی این امر شد و توسط این نهاد بازسازی شکل گرفت. برای دیدن این مسجد کافی است تنها 1 ساعت وقت بگذارید، همچنین بازدید از این مسجد رایگان می باشد. البته فراموش نکنید که مسجد در زمان نماز بسته است و باید دیدن از آن را به وقت هایی که در آن نماز اقامه نمی شود بگذارید. گردشگران استانبول باید توجه داشته باشند در هنگام ورود به این مسجد لباس هایی با حجاب را بپوشید که بتوانید راحت وارد شوید.
در اطراف مسجد کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارد از جمله یلکن کافه، کافه اورتاکوی کاهوه سی و رستوران گلدن باکس که می توانید برای خوردن غذا و استراحت به آنجا بروید و البته مغازه ها و دکه هایی نیز برای خرید سوغات تعبیه شده که با خرید از آن ها هدایایی را برای دوستانتان می توانید به ارمغان ببرید.

سفر به سواحل زیبای شهرهای توریستی ترکیه

معماری خیره کننده مسجد اورتاکوی

اما معماری مسجد به وسیله گربت امیرا بلیان و فرزندش نیکو قوس بلیان که ارمنی مذهب بودند شکل گرفت که هر دو معماری کاخ دلمه را هم قبلا انجام داده بودند. شیوه ای که این افراد در معماری مسجد به کار گرفتند سبک نئوباروک بود. معماری بسیار دلنشین و جذاب مسجد نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و از آن لذت می برند.

عکس داخل مسجد اورتاکوی

در طول سالیان متمادی این مسجد بارها مورد بازسازی قرار گرفت و در سال 2014 نیز آخرین بازسازی بر رویش شکل گرفت. می توان به راحتی این مسجد را نگین استانبول نام نهاد و آن را از بهترین های استانبول دانست. این مسجد که در کنار پل مدرن بسفر واقع شده یک تقابل بسیار زیبای قدیم و جدید را به وجود آورده که جذابیت های زیادی را در منطقه کسب کرده و بی نهایت زیباست. در ساخت نمای خارجی مسجد از سنگ مرمر استفاده شده و کارهای برجسته و نقش و نگارهای فراوانی را بر روی ان شکل داده اند که در نوع خود بی نظیر می باشد. 
ساختمان مسجد دارای 2 بخش است و در بخش اصلی گنبدی زیبا دیده می شود. در این قسمت پنجرهایی به کار رفته که نور لازم را برای مسجد تامین می نمایند. این پنجره ها در طی یک طراحی خاص نورهای متغیر بسفر را به داخل مسجد انعکاس می دهند.
بر روی منارهای مسجد فرورفتگی هایی با سنگ مرمر و موزائیک به وجود آمده و در قسمت بالای مناره سنگ مرمر و سنگ آذرین به کار رفته که نمائی بسیار جذاب را به خود گرفته است.
اما اگر بخواهیم به بخش داخلی و نمای درونی مسجد اشاره نمائیم این گونه باید گفت که در قسمت شمالی مسجد که در ورودی اصلی قرار گرفته یک نرده سفید گذاشته اند که هنگامی که وارد آن می شوید یک پلکان الپیتیکال را خواهید دید. هنگامی که از پله ها بالا می روید ساختمان های حرم به چشم می خورد و در اطراف مسجد نیز مسیرهایی ساده برای اقامه نماز ساخته شده است. در این سوی مسجد خانم ها نماز می خوانند و فضای جذاب و چشم انداز بسیار زیبای تنگه بسفر نمایان است.
کمی بیشتر که به سمت بالا بروید 9 لوستر را خواهید دید که در ردیف هم قرار داده شده اند و شاید بشود از آن به عنوان زیباترین قسمت مسجد یاد کرد. نام الله و خلفای اهل سنت در گوشه به گوشه مسجد نقش زده شده و سلطان عبدالمجید که خود از خطاطان متبحر بوده آن ها را به نگارش در آورده است. در این سمت مردان به اقامه نماز می پردازند.

معروف ترین مساجد استانبول - معرفی مساجد + عکس 

عکاسی در جوار مسجد اورتاکوی

از مسجد سلطان عبدالمجید یا مسجد مجیدیه، می توان با عنوان بهشتی برای عکاسان و یکی از جاهای دیدنی استانبول یاد کرد زیرا عکس برداری در این مسجد و در جوار خاطره ها و صحنه هایی به یادماندنی و با شکوه را رقم می زند که هرگز فراموش نمی کنید. عکس هایی که از این مسجد گرفته می شود همچون گرفتن عکس در دل تاریخی با شکوه است و تنگه بسفر و پل مدرنش هزاران برابر این زیبایی ها را می افزاید. در طول شب عکس گرفتن از این مسجد و گرفتن سلفی های زیبا را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا از بهترین عکس های سفر شما خواهد شد. این مسجد در روز سفید و در زمان غروب صورتی و به در طول شب به رنگ زرد در می آید و همین انعکاس رنگ ها سبب می شود بی نهایت به شکوهش افزوده گردد.

عکس مسجد اورتاکوی

آدرس مسجد اورتاکوی

ترکیه، استانبول، منطقه بشیکتاش، محله مجیدیه، میدان اسکله اورتاکوی.

چگونه به مسجد اورتاکوی برویم؟

اگر به استانبول رفتید حتما سری به این مسجد جذاب بزنید، همان طور که اشاره نمودیم این مسجد در قسمت بشیکتاش و در سوی غربی تنگه بسفر می باشد. این مسجد که از نقاط گردشگری استانبول بزرگترین شهر ترکیه است، تمام وسایل حمل و نقل را برای دسترسی به آن تهیه کرده اند و برای رفتن به مسجد اورتاکوی می توانید از اتوبوس، تاکسی، مترو و تراموا استفاده نمائید.
در میدان تقسیم اتوبوس هایی به چشم می خورد که باید سوار خط DT1 شده و بعد از اینکه 7 ایستگاه را رد کردید در ایستگاه کاباتش لیسه پیاده شده و با تنها 3 دقیقه پیاده روی این مسجد را دیده و می توانید به آن مارجعه نمائید.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 103 کاربر