قلعه حلب

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1397/11/10
بازدید: 1830
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
حلب بزرگ ترین شهر سوریه است که پایتخت تجاری آن هم محسوب می شود. این شهر در استانی به همین نام و در بخش شمال کشور سوریه قرار دارد. شهر حلب یکی از باستانی ترین شهرهای خاورمیانه بوده که در گذشته آن را خلپه و برویا نیز می نامیدند. قلعه حلب که یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر سوریه می باشد نیز در دل همین شهر قرار دارد. در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتری در رابطه با این مکان زیبا بپردازیم.

*مشخصات قلعه حلب
قلعه حلب در مرکز ميدان اصلي شهر واقع شده و همچون بنایی استوار در این مکان خودنمایی می کند. مساحت این قلعه هم اکنون در بخش بالایی حدود 102 هزار متر و در بخش پایین حدود 193 هزار متر می باشد، ارتفاع قلعه از سطح دریا هم 500 متر است. خوب است بدانید که این مکان یکی از کهن ترین و بزرگترین قلعه های جهان به شمار می رود. دور تا دور قلعه حلب خندقی با عرض 26 متر حفر شده که در بخش جنوبی و شمالی آن جهت تدافع موثرتر یک برج دفاعی ساخته شده است. در قسمت هایی از آن هم گذرگاه های پنهانی ساخته شده بود.

قلعه حلب به واسطه یک پل زیبا به پله ها و ستون ها‏ی سنگی اطراف مرتبط می باشد که با دیدن آن به هنرِ معمار قلعه پی می برید. این پل که 22 متر ارتفاع دارد بر روی هفت طاق بنا شده و یک برج در ابتدای آن و برجی دیگر در انتهای آن قرار دارد. برجی که در ابتدای پل قرار گرفته مستطیل شکل بوده و 20 متر ارتفاع دارد اما برج انتهای پل همان دروازه ورودی قلعه حلب است که 3 درب دارد:
-درِ اول: این در آهنی می باشد و در قسمت بالای آن نقش دو مار درهم تنیده مشاهده می شود که از همین رو آن را درِ مارها می نامند.
-درِ دوم: گردشگران تور سوریه بعد از عبور کردن از باب اول، به درِ دوم می رسند که ویژگی بارز آن داشتن نقش درختی با دو شیر در دو طرف آن می باشد.
-درِ سوم: هنگامی که از درب دوم عبور می کنید، به درِ سوم می رسید که در بالای آن یک شیر گریان و یک شیر خندان رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند. چند قدم که جلوتر می روید، اتاق نگهبان ها قرار دارد.
در بخش هایی از این درب ها مقرنس کاری و کتیبه های باارزشی وجود دارد که جلوه خاصی به آن ها بخشیده است. عبور از این 3 درب محکم و استوار برای هر دشمنی سخت و طاقت فرسا بود.
*ساختار قلعه
بنای اولیه قلعه حلب به دست میکاییل و سلوکوس انجام شده که از معماران معروف زمان خود بوده اند. البته لازم به ذکر است که بگوییم عمارت اصلی این ارگ به واسطه "سیف الدوله حمدانی" ساخته شده است. قلعه حلب با معماری خاص و ویژه ای که دارد‏ همواره گردشگران تور سوریه را به سوی خود می کشاند. مرز قلعه تا ارتفاع 12 متری با سنگ هایی مستحکم حصارکِشی شده و برج هایی نیز در این میان ساخته شده است.

*تاریخچه قلعه حلب
این قلعه معروف به واسطه یک باستان شناس آلمانی سر از خاک بیرون آورد. قلعه حلب از‏ دوره روم ها در این شهر باقی مانده، به گونه ای که آثاری همچون تابوت های مرمری و سرستون های گلدانی شکل که مربوط به دوره رومی ها می باشد، در حفاری این مکان کشف شده است. شنیده ها حاکی از آن است که حضرت ابراهیم گوسفندانش را در تپه حلب می دوشید. در برهه ای از تاریخ، آشوریان این منطقه را اشغال کرده بودند و سپس بابلیان و ایرانیان بر آن تسلط یافتند.
امویان و علویان نیز مدتی در این مکان زندگی کرده اند و آثاری به جا مانده از آن ها نیز در قلعه دیده شده اما در قرن چهارم، حمدانیان حلب را مرکز استقرار خود انتخاب کردند و از قلعه حلب برای در امان بودن از حملات بهره بردند. در سال 472 و در زمان سلطنت بنومرداس در شهر حلب، قلعه حلب مزین به عراده ها و منجنیق هایی شد که جلوه زیبایی پیدا کرد. در سال 479 قلعه به تصرف سلجوقیان درآمد و در این زمان بخش مدخل قلعه شکوهی وصف ناپذیر پیدا کرد. در دوره ایوبیان ساخت و سازهای مهمی در قلعه حلب انجام شد که از میان آن ها می توان به ساخت تعدادی عمارت، چاه آب، مسجد، چند قصر، انبارهای غلات و مسجد اشاره کرد. در سال 658 و 803 حملاتی که از جانب هولاکو و تیمور به شهر حلب انجام گرفت، سبب تخریب های چشمگیری در قلعه شد، اما یکی از سلاطین مملوکی اقدام به بازسازی آن نمود.
بازسازی و اقدامات مربوط به حفظ این ارگ بزرگ در سال 2000 به بنیاد هنری آقاخان و جامعه باستان شناسی حلب سپرده شد. در سال های 2012 و 2015 در پی جنگ های داخلی که در این ارگ صورت گرفت، بخش هایی از آن ویران شد اما مرمت هایی که در سال 2017 در قلعه حلب صورت گرفت، سبب شد این مکان بار دیگر به روی گردشگران تور سوریه باز شود.

*بخش های مهمی از قلعه
عمارت هایی که در دل قلعه حلب قرار دارند عبارت اند از: زندان و کاخ یوسف ثانی در سمت راست قلعه، حمام های سلطنتی و نظامی، قصر سلطان سيف الدوله حمداني در بخش‏ بالای قلعه، دو مسجد در غرب قلعه، جامع صغير و جامع کبیر نيز در منتهاالیه قلعه قراردارند.
کاخ یوسف ثانی
کاخ یوسف ثانی در دوره ایوبیان در بخش شرقی مدخل ساخته شد و در دوره مملوکیان مجددا بازسازی شد. ورودی این کاخ با سنگ های رنگی تزئین شده که نمای زیبایی دارد. هنگام ورود به کاخ حیاطی زیبا و بزرگ قابل مشاهده است که وجود حوضچه ای در وسط آن جلوه ای خاص به آن بخشیده است. خوب است بدانید که در کنار این قصر، حمام کوچکی هم وجود دارد.
مسجدهای اطراف قلعه حلب
همان گونه که در بالا اشاره کردیم در قسمت غربی قلعه حلب، 2 مسجد وجود دارد که در فاصله حدود 35 متری از یکدیگر قرار گرفته اند. مسجد کوچکتر به دلیل اینکه مکان نشستن حضرت ابراهیم بوده اهمیت بیشتری دارد. مسجد بزرگتر بالاتر از این مسجد واقع شده که گردشگران تور سوریه می توانند از آن ها بازدید کنند. 
چاه قلعه
در بخش شرقی قلعه حلب و در جوار دیوار، یک چاه بزرگ به عمق 60 متر وجود دارد که تقریبا 200 پله داشته و آن را ساتوره می نامند.
آب انبارها
در فاصله کمی از چاه ساتوره تعدادی آب انبار وجود دارد که محل ذخیره آب در زمان رومیان بوده است.
معابر زیرزمینی
ساختار قلعه حلب تنها به سطح زمین محدود نمی شود. تعدادی چاه 125 متری در زیر زمین هم وجود دارد که به بخش هایی از قلعه راه پیدا می کند.
در راهروی ورودی قلعه حلب یک صندوق وجود دارد که بخشی از سر حضرت يحيي در آن قرار دارد و برای اهالی بومی تقدس فراوانی دارد. اين صندوق در سال 435 هجری پیدا شد و مکانی که این صندوق در آن قرار دارد به مقام خضر و مقام ابراهیم شهره یافته است. در جوار‏ آن هم، باب الجنان يا مشهد علی به دلیل وجود سنگ نوشته ای از آن حضرت،‏ می باشد.

از دیگر آثار کهن شهر حلب که از زمان های قدیم در این شهر به جای مانده می توان از ‏بيمارستان ها، مدارس، حمام ها، مساجد تاريخي، موزه، کتابخانه ها و بناهای تاريخي اطراف حلب همانند قلعه سمعان و قلعه حارم و شهرک های النعمان، چرابلس، دنا و عين دارا نام برد. 
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 102 کاربر