برج های شعله

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 1464
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و از جمله مقاصد تفریحی محبوب ایرانیان است. باکو، یک شهر توریستی و مدرن با جاذبه‌های متعدد گردشگری، اماکن فرهنگی و طبیعی است که بخش چشمگیری از آن را برج‌های آسمانخراش و ساختمان‌های مدرن تشکیل می دهند. این ساختمان های مدرن، علاوه بر مدرن جلوه دادن این شهر، گویای درخشش پیشرفت صنعت سازه‌های معماری، فنی و مهندسی است. برج های شعله باکو، به عنوان یکی از درخشنده‌ ترین نماهای معماری در جهان شناخته شده اند و طراحی آن ها شبیه به شعله‌های آتش است. در ادامه مطلب، بیشتر با این برج ها آشنا می شویم.

 

برج های شیشه ای شعله در شب

 

آشنایی با برج های شعله باکو؛ جاذبه ای آتشین در آذربایجان

بیشترین تصویر ذهنی افراد آشنا با شهر باکو، ۳ برج شیشه ای به نام برج های شعله است، که بلندترین سازه های ساختمانی این شهر هستند. این تصویر امروزه به نماد باکو بدل گشته و اسم آنها در بین زیباترین آسمان خراش های جهان قرار دارد. با نگاهی به عکس های برج های شعله درمی یابید، که این برج ها دارای ارتفاع یکسان نیستند. این سه برج بر فراز تپه‌ای ۲ هزار ساله در شهر باکو و در حاشیه ساحل دریای خزر، در بخش جنوبی شبه جزیره آبشرون قرار گرفته اند. این منطقه در زمان شوروی، یکی از مناطق غنی نفت برای آن ها بوده است. در طول تاریخ تاسیس شهر باکو به عنوان پایتخت جمهوری آذربایجان، ساخت برج های شعله باکو موازی با مرکز فرهنگی حیدر علی اف،جزو پر هزینه‌ترین پروژه‌های عمرانی بوده است. ساخت این برج ها از سال 2007 تا سال 2013 به طول انجامید و در این مدت حدود 350 میلیون دلار هزینه صرف ساختن آنها شد. بالا بودن هزینه ساخت این برج ها دلایل مختلفی دارد، که یکی از این دلایل، زیاد بودن تعداد مهندسان این پروژه است. به طوری که 150 مهندس به طور همزمان و هماهنگ بر روی آن کار می کردند. این برج ها در لیست یونسکو به ثبت رسیده اند.

 

برج های شعله باکو

 

مشخصات و ویژگی های برج های شعله باکو 

همانطور که اشاره کردیم، برج های شعله ارتفاع یکسانی ندارند. ارتفاع این برج ها به ترتیب ۱۶۱، ۱۶۵ و ۱۸۲ متر می باشد، که در زمینی به مساحت ۲۴۵ هزار متر مربعی ساخته شده اند. این برج ها کاملا حالت منحنی شکل دارند و در کنار یکدیگر به صورت شعله های گداخته ی آتش هستند، که به همین خاطر به برج های آتش معروف اند. اگر از بالای سر و با وسیله ای همچون هلی کوپتر به این برج ها نگاه کنید، می بینید که این سه برج با هم یک مثلث تشکیل می دهند. به طور معمول طرح و نقش هایی که بر روی این برج ها به نمایش گذاشته می شود، القا کننده آتش هستند؛ اما در کل این برج ها این قابلیت را دارند، که به هر نقش و رنگی به نمایش دربیایند. طراحی این برج ها به صورت شعله های آتش، ریشه در فرهنگ و سنت های تاریخی ترک های آذربایجان دارد. اجداد آذری ها برای آتش احترام خاصی قائل بوده و آن را عنصری پاک به شمار می آورده اند. نمای این سه برج متشکل از ده هزار لامپ ال ای دی ساخت شرکت های چینی و انگلیسی است، که نورپردازی این لامپ ها در شب، چشم انداز ویژه و شگفت آوری را ایجاد می کند. نمای بیرونی برج های شعله در صبح ها، رنگی بین سبز و آبی است و هنگامی که شب فرا می رسد، با روشن شدن چراغ ها نمایی همچون شعله های آتش افروخته ایجاد می شود. این برج ها دارای میله هایی با قطر 610 میلی متر هستند و فوندانسیون آن ها از لوله ها و بتن هایی با قطر ۶ تا ۱۰ سانتی متری ساخته شده، که در برابر بروز اتفاقاتی همچون زلزله بسیار مقاوم هستند. همچنین به دلیل وزش مداوم بادهای شدید در این منطقه، این برج ها به گونه ای ساخته شده اند، که در برابر وزش باد هم مقاوم باشند.

 

مثلثی بودن 3 برج شعله در باکو

 

امکانات برج های شعله باکو

محوطه برج‌ها دارای امکانات متعددی می باشد، که گردشگران به راحتی می‌توانند از آن ها بهره‌ مند شوند. از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
رستوران، کافی شاپ، فروشگاه‌های لوکس، هتل‌های مجلل، مراکز تجاری، اقامتگاه، سالن‌های ورزشی، مجموعه‌های سرگرمی، سینما، مراکز تفریحی، زمین بازی کودکان و غیره. اگر به طبقات فوقانی برج بروید، چشم اندازهای متنوعی اعم از خیابان ها، خانه‌ها و محوطه بیرونی و اطراف برج‌ها را مشاهده خواهید کرد. نمای بیرونی برج با معماری شیشه‌ای و چراغ‌های رنگین در شب، جلوه زیبا و شگفت انگیزی را در شب ایجاد می‌کند. هر کدام از برج های این مجموعه، کارآیی مختلف و متفاوتی دارند. یکی از برج ها کاربری کاملا مسکونی دارد؛ در حالی که برج دیگر دارای کاربری کاملا تجاری و اداری می باشد و در برج دیگر یک هتل بسیار لوکس قرار دارد. این برج ها تلقینی مثبت از زندگی مدرن در باکو هستند و همه ی ساختمان ها و اِلمان های محیطی در رابطه ای مستقیم با یکدیگر قرار دارند. در فضای میان سه برج مجموعه برج های شعله، محوطه ای زیبا قرار دارد، که شامل تفریحات و امکاناتی نظیر سینما در فضای باز، انواع مراکز تفریحات آبی مثل استخر، کافه و رستوران، پارکینگ با ظرفیت پارک ۵۰ خودرو و اتومبیل و ... می باشند. این محوطه، خود جاذبه ای گردشگری به شمار می رود. مانند تمامی جاذبه های گردشگری معروف جهان، در خیابان های اطراف این برج ها می توانید انواع و اقسام کالاها را در دست فروشنده های خیابانی یافته و از آن ها خرید نمایید.

 

برج های شیشه ای شعله در پایتخت آذربایجان

 

بخش های مختلف برج های شعله باکو

مجموعه برج های شعله باکو، شامل سه برج با کاربری های متفاوتی است، که در ادامه با هر کدام از این برج ها و کاربردهایشان آشنا می شویم.

برج شماره 1 ؛ مسکونی

برج شماره 1 در واقع بلندترین برج این مجموعه با 182 متر ارتفاع است و دارای 130 آپارتمان بسیار لوکس و مجلل در 39 طبقه می باشد. کاربری این برج کاملا مسکونی است و مردم در آن سکونت می کنند. از جمله امکانات این برج برای افراد ساکن در آن می توان به این موارد اشاره کرد: سالن بدن سازی، آبگرم، استخر، سونا، جکوزی، لابی، زمین بازی کودکان، فروشگاه، پارکینگ، سالن اجتماعات و ... .
دید این برج کاملا به سمت دریای خزر است.

برج شماره 2 ؛ هتلی لوکس و مجلل

برج شماره 2 شرقی ترین برج این مجموعه با کاربری هتل است، که دارای 37 طبقه و ارتفاع 160 متر می باشد. هتلی که در این مجموعه ساختمانی وجود دارد، از هتل های بسیار مجلل و معروف باکو است و هتل ۵ ستاره  Fairmont نام دارد. این هتل دارای 318 اتاق متشکل از سوئیت ماه عسل، اتاق های خانواده، سوئیت، یک تخته و دو تخته می باشد. کیفیت خدمات و امکانات آن بسیار بالا است و یکی از لوکس ترین و مشهورترین هتل هاست. همچنین گردشگرانی که در این هتل اقامت ندارند، قادرند به صورت مهمان آزاد از خدمات آن بهره مند شوند. برنامه های شاد، موسیقی زنده و بسیاری دیگر از برنامه های تفریحی، از جمله سرگرمی های شبانه در این هتل است. یکی دیگر از نکات جالب درباره برج شماره2، این است، که دارای سالنی به وسعت ۲۵۰۰ متر مربع برای سالن جلسات و همایش می باشد. همچنین در این سالن بزرگ می توان مراسم های عروسی را برگزار کرد، که این امکان در بین زوج های آذربایجان و حتی زوج های دیگر کشورها بسیار محبوب است.

 

نمایی زیبا از برج های شعله باکو در شب

 

برج شماره 3 ؛ اداری

برج شماره 3 از این مجموعه، کوتاه ترین برج با کاربری اداری و تجاری می باشد که دارای 38 طبقه و ارتفاع ۱۶۱ متری است. این برج مساحت ۳۳ هزار و ۱۱۴ متر مربعی دارد و متشکل از ۳۳ هزار واحد و فروشگاه تجاری می باشد که آماده واگذاری به افراد واجد شرایط هستند. برنامه هایی از جمله افتتاح ۱۶ کافه و رستوران مختلف، استودیوی عکاسی مخصوص کودکان، سینمای ۳ بعدی، ۶ سالن تئاتر و سینما مجهز به تکنولوژی های روز دنیا، سالن بازی هایی مثل بولینگ، بیلیارد و بسیاری از تفریحات دیگر در دستور کار این برج قرار دارند. در طبقه همکف این برج مجلل، نمایشگاه اتومبیل های لامبورگینی قرار دارد که در آن می توانید تازه ترین تولیدات این شرکت معروف را مشاهده نمایید.

نحوه دسترسی به برج های شعله باکو

مجموعه برج های شعله در شهر باکو و در قسمت جنوبی شبه جزیره ی آبشرون و سواحل دریای خزر قرار گرفته اند. برای رفتن به آنجا می توانید از وسیله های حمل و نقلی همچون؛ تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنید. از بین این وسایل حمل و نقل، اتوبوس و مترو بسیار ارزان تر و به صرفه تر هستند؛ در حالی که استفاده از تاکسی هزینه زیادی را روی دستتان خواهد گذاشت. 
درباره قطارهایی که به مقصد برج شعله حرکت می کنند، نکته جالبی وجود دارد. شما می توانید از شهرهایی مثل کیف در کشور اوکراین، سنت پترزبورگ، نووسیبریک و مسکو در روسیه سوار بر قطار شوید و در ایستگاه برج های شعله پیاده شوید. نکته قابل توجه دیگر این است که فاصله فرودگاه بین المللی صمد تا این برج ها تقریبا ۱ ساعت است.

عکس هایی از برج های شعله باکو 

 

عکس برج شعله

 

برج های شیشه ای شعله در باکو

 

عکس برج شعله

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 102 کاربر