کشتی یونانی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/16
بازدید: 10472
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

داستان کشتی یونانی کیش را شنیده‌اید؟ این کشتی برای همیشه در اواخر سال ۱۳۴۵ هجری شمسی در ساحل جزیره کیش به گل نشست اما، این پایان کارش نبود. کشتی یونانی از آن پس تازه وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شد، شهرت جهانی پیدا کرد و به جاذبه‌ای بدل گشت که در طول هر سال گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. در حال حاضر این کشتی تاریخی و دیدنی در حال غرق شدن و  از بین رفتن است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در اولین فرصتی که برای سفر به کیش پیدا کنید، از آن بازدید نمایید. اما قبل از دیدن این عروس یونانی خوب است کمی درباره تاریخچه و قصه‌هایی که از سرگذشت آن دست به دست چرخیده و به دست ما رسیده است، اطلاعاتی کسب کنید تا بازدیدی لذت بخش‌تر داشته باشید. 

داستان کشتی یونانی کیش

فیلم کشتی یونانی کیش

اگر تا به حال این کشتی یونانی را از نزدیک ندیده‌اید. ویدئوی زیر می‌تواند شما را به این جاذبه ببرد. ابتدا فیلم را ببینید و سپس ادامه مقاله را بخوانید.

 

آیا کشتی یونانی در حال غرق شدن است؟

بیایید از پایان این قصه به ابتدای آن برسیم. کشتی یونانی در حال غرق شدن است و دارد به پایانش نزدیک می‌شود. اگر تصاویر قدیمی این جاذبه گردشگری را بررسی کنید، خواهید دید که قسمت‌‎های میانی کشتی تا حد زیادی فرسایش یافته و نزدیک است تا در آب فرو رود. به همین دلیل است که دیگر مانند سال‌های گذشته اجازه بازدید از داخل کشتی را با لباس غواصی به گردشگران نمی‌دهند. شما می‌توانید فقط از خارج کشتی آن را ببینید و غرق در زیباییش شوید. کسی نمی‌داند که پایان عمر کشتی یونانی چه زمانی است اما به نظر نمی‌رسد که عمر زیادی از آن باقی مانده باشد. 

کشتی یونانی در حال غرق شدن

داخل کشتی یونانی چه خبر است؟

در دوره کوتاهی اجازه تردد به داخل کشتی تحت برخی از شرایط خاص صادر می‌شد اما به دلیل اینکه به مرور در اثر رطوبت هوا و گذشت زمان این کشتی پوسیده شد؛ در حال حاضر امکان بازدید از داخل کشتی وجود ندارد و به مرور فضای داخلی کولا اف متروکه شده است. میزان فرسودگی کشتی در حال حاضر زیاد است به ‌خصوص در بخش زیرین کشتی که به دلیل برخورد امواج دریا و همچنین شوری آب شاهد پوسیدگی بیشتری هستیم. هم اکنون کشتی به‌ عنوان محل زندگی بسیاری از موجودات دریایی تبدیل شده و وضعیت آن به‌ گونه‌ای است که دیگر کسی نمی‌تواند در آن پای بگذارد.

هر سال پایداری کشتی به ‌مراتب کمتر می‌شود و همچنین بخشی از این کشتی فرو می‌ریزد. در حال حاضر بدنه کشتی در حال فروریختن است و کسی نمی‌داند تا چند وقت دیگر امکان تماشای این کشتی زیبا وجود دارد. این کشتی به ‌احتمال زیاد در چند سال آینده از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش حذف خواهد شد چرا که هزینه نگهداری و مرمت آن بسیار بالا است.

داخل کشتی یونانی

تاریخچه کشتی یونانی کیش

در سال ۱۹۴۳ میلادی مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی کشتی‌سازی ویلیام همیلتون اقدام به ساخت یک کشتی باربری در شهر  پورت گلاسکو اسکاتلند نمود. این کشتی در همان سال ساخته شد و به وزارت حمل‌ونقل جنگ بریتانیا واگذار گشت. سپس شرکتی به نام کشتی بخار لاریناگا این کشتی را خرید و پس از دو سال آن را به شرکت تی ان جی هریسون واگذار کرد. حد فاصله سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی این کشتی در اجاره دولت آفریقای جنوبی بود. در نهایت در سال ۱۹۴۶ کشتی بخار شرانت این کشتی را خریداری کرد و نام آن را  نچرالیست گذاشت. بعدها تصمیم‌گیری شد که مدیریت این کشتی را به تی ان جی هریسون صاحب قبلی واگذار کنند.

تاریخچه کشتی یونانی

خرید کشتی به وسیله شرکت های ایرانی

سال 1338 نوبت شرکت ایرانی بود که مالک کشتی یونانی شود. یک شرکت ایرانی به نام لوید اند کو خرمشهر کشتی نچرالیست را خریداری کرد و ضمن اینکه مدیریت آن را به شرکت بی اشوورث و شرکا سپرد، نام آن را کوروش ایرانی نهاد و در مدت 6 سال با این نام فعالیت خود را در آب های خلیج فارس آغاز نمود. خطوط کشتیرانی ایران در سال 1342 این کشتی را خریداری کرد و آن را همدان نامید. یک سال بعد دو فرد یونانی به نام های فرانگولیس و کلیافز به قصد فعالیت در مسیر ایران – یونان، کشتی را خریداری کردند و نام کولا اف را بر آن نهادند. درست در همان سال 1345 کشتی در مسیر ایران به یونان در حال حمل نفت بود که به یک باره در کنار ساحل آرام گرفت. نام کشتی یونانی به این دلیل روی این  که در زمان رخداد این اتفاق، کشتی در مالکیت یونانی‌ها بوده است.

مالک کشتی یونانی

آیا کشتی یونانی به گل نشست؟

یکی از سوالاتی که زیاد درباره این کشتی وجود دارد، این است که آیا کشتی یونانی کیش به گل نشسته است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بله این کشتی در چهارم مرداد ۱۳۴۵ هجری شمسی، زمانی که در حال بازگشت به یونان بود، با مقدار زیادی ذخایر نفتی با ارزش در نزدیکی روستای باغو در چهارم مرداد ۱۳۴۵ هجری شمسی به گل نشست. خدمه کشتی 80 روز تلاش کردند تا مشکل را حل کنند ما زمانی که راه به جایی نبردند، چاره‌ای جز ترک کشتی و همچنین تخلیه بار برایشان نماند.

زمانی که کشتی به گل نشست هیئت‌های مختلفی برای بررسی اوضاع به جزیره کیش اعزام شدند تا شاید بتوانند راهکاری برای کشتی بیابند. در مدت ۸۰ روز یک یدک‌کش هلندی سعی کرد کشتی را از گل در بیاورد اما موفق به این کار نشد. انگار کشتی قصد داشت تا ابد در جزیره ماندگار شود. سرانجام به این نتیجه رسیدند که هزینه خارج‌ کردن کشتی از گل به‌ هیچ‌ وجه صرفه اقتصادی ندارد. سرانجام تمامی تلاش‌ها بی ثمر ماند و تصمیم بر آن شد که کشتی را به حال خود رها کنند. بعد از تلاش‌هایی که هیچ نتیجه ای به دنبال نداشت، خدمه کشتی مجبور به خروج از آن شدند و در نهایت بار آن را هم به طور کامل تخلیه کردند.

کشتی یونانی به گل نشست

دلیل به گل نشستن کشتی یونانی چه بود؟

هنوز مشخص نیست که واقعا چه اتفاقی افتاده که کولا اف به گل نشسته است اما روایت‌ها و دلایل مختلفی را برای این اتفاق برمی‌شمرد که هیچ کدامشان ثابت نشده است. یکی از این دلایل عدم وجود فانوس دریایی در این منطقه بوده است. همچنین گفته می‌شود اشتباه محاسباتی کاپیتان کشتی و عمق کم باعث شده تا این اتفاق بیفتد.

روایت دیگری نیز از زبان بومیان منطقه شنیده شده که براساس آن کاپیتان کشتی حالت طبیعی نداشته و به دلیل مست بودن به‌جای توقف در یکی از بنادر نزدیک کشتی از مسیر خود خارج شده و در گل‌ولای نزدیک ساحل گیر افتاده است. گفته‌های زیاد دیگری در رابطه ‌با اینکه چرا این اتفاق برای کشتی یونانی رقم خورده است وجود دارد برای مثال عده‌ای معتقدند علت حادثه حق بیمه کشتی بوده چرا که صاحبان کشتی برای گرفتن حق بیمه زیاد و نجات دادن صاحب کشتی از ورشکستگی عمداً دست به این کار زده‌اند.

اما جالب‌ترین روایت مربوط به کشتی یونانی کیش یک داستان عاشقانه است به این‌ گونه که به باور مردم بومی ناخدای کشتی در روزگار جوانی طی سفری به کیش عاشق یک دختر زیبا می‌شود؛ ولی به دلیل مخالفت خانواده متعصب او ناخدا با این دختر قرار می‌گذارد تا کشتی را  به ساحل بیاورد و عشقش را با خود یونان ببرد. در واقع  بسیاری از مردم بومی معتقدند دلیل به گل نشستن این کشتی همین موضوع است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بانوی پیری به نام مش مریم در جزیره زندگی می‌کند که به اعتقاد بسیاری از بومیان این منطقه همان دختر است.

دلیل به گل نشستن کشتی یونانی کیش 

آتش زدن کشتی یونانی کیش صحت دارد؟

امروزه کسی نمی‌داند که دلیل اصلی این ماجرا چه بوده است. طبق گفته عده‌ای از اهالی روستای باغو، یونانی‌ها بعد از ترک کشتی، به اندازه ای عصبی بودند که آن را به آتش کشیدند تا شاهد سوختن آن در شعله‌های سوزان باشند. در واقع می‌توان گفت این موضوع ممکن است صحت داشته باشد چرا که امروزه هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی مشاهده نمی‌شود و آهن کشتی هم باعث شده ماسه‌های اطراف آن ره رنگ قرمز در بیاید اما برای درستی این موضوع هم سندی در دست نیست.

آتش زدن کشتی یونانی کیش

آب و هوای کیش - دمای هوای کیش به تفکیک فصل

کشتی یونانی کجاست؟

کشتی یونانی در جزیره کیش، میدان غروب در یک پارک ساحلی با مساحت 60 هزار متر مربع قرار دارد. در اطراف این جاذبه امکانات رفاهی و تفریحی همچون رستوران لبنانی، رستوران ایرانی، آمفی تئاتر، تعدادی غرفه فروش تنقلات، کافه تریا، ایستگاه کرایه دوچرخه و اسکیت و غرفه‌ای برای فروش لوازم ورزشی وجود دارد که هنگام بازدید از این جاذبه می‌توانید از این امکانات و تفریحات نیز استفاده کنید.

جزیره کیش جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد اما با این وجود هیچکدام از این جاذبه‌ها نتوانسته مانند کشتی یونانی به یک نماد برای این شهر تبدیل شود. شاید در سرنوشت این کشتی پر ماجرا اینطور نوشته بودند که دوران پیریش را در خاک گرم جزیره کیش بگذراند و به گردشگران بیاموزد که هیچ چیز دائمی نیست.

آدرس کشتی یونانی کیش: استان هرمزگان، جزیره کیش، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی

کشتی یونانی کجاست؟

چگونه به کشتی یونانی برویم؟

کشتی یونانی نزدیک به روستای باغو قرار دارد و تقریبا از مرکز شهر کیش تا این جاذبه حدود 10 دقیقه با ماشین طول می‌کشد. برای اینکه بتوانید از این جاذبه بازدید کنید باید خود را به خیابان غروب کیش برسانید. البته در نزدیکی این جاذبه هتل‌هایی وجود دارد که اگر بخواهید محل اقامت‌تان را نزدیک کشتی یونانی انتخاب کنید، می‌توانید یکی از این هتل‌های ترنج، فانوس، پانوراما و... را رزرو نمایید.

کشتی یونانی گوگل مپ

می‌توانید لوکیشن کشتی یونانی را از روی نقشه زیر پیدا کنید. 

نقشه کشتی یونانی کیش

شرایط بازدید از کشتی یونانی کیش

بازدید از کشتی یونانی به شرایط خاصی نیاز ندارد و برای این بازدید نیازی به تهیه بلیط هم نیست زیرا فقط از بیرون می‌توانید این جاذبه زیبا را ببینید و به دلیل فرسودگی کشتی امکان بازدید از داخل کشتی وجود ندارد. طبیعتا با وجود این فرسودگی هیچگونه رستوران، کافه یا امکانات خاصی هم داخل کشتی نیست و فقط باید به امکانات اطراف کشتی اکتفا کنید. شما می‌توانید به‌صورت 24 ساعته برای بازدید از این جاذبه اقدام کنید.  

چگونه به کشتی یونانی برویم؟

هزینه سفر به کیش - از هزینه اقامت تا رستوران و حمل و نقل 

کشتی یونانی نظرات

گردشگرانی که از کشتی یونانی بازدید کرده‌اند نظرات مختلفی درباره آن داشته‌اند. برخی به آن به چشم یک جاذبه تاریخی نگاه می‌کنند و با دنبال کردن داستان‌ها و روایت‌هایی که درباره این جاذبه وجود دارد، هنگام بازدید از این جاذبه و دیدن عکس‌های این کشتی لحظات جذاب‌ترین برای خود می‌سازند. برخی به نظرشان دیدن غروب  آفتاب در کنار این جاذبه بسیار زیباست و برای دیدن این منظره و عکاسی از کشتی یونانی بازدید می‌کنند. برخی دیگر هم دوست دارند  بدانند این کشتی چه دارد که به نماد شهر کیش تبدیل شده است. جز هر گروهی که هستید، در طول سفرتان به کیش حتما زمانی را هم برای بازدید از این جاذبه دیدنی کنار بگذارید و لذت سفرتان را دو چندان کنید. 

کشتی یونانی نظرات

تفریحات کشتی یونانی

کشتی یونانی نزد اهالی بومی محبوبیت زیادی دارد و آن را عروس یونانی می نامند. بازدید از این کشتی توسط توریست‌های داخلی و خارجی بی شمار، مسئولین را مجاب کرده تا تفریحات مهیجی را در کنار آن ایجاد کنند تا گردشگران لحظات خاطره‌انگیزی از این جاذبه را برای خود به ثبت برسانند. برخی از این تفریحات به شرح زیر هستند:

شترسواری در جزیره کیش: یکی از تجربه‌های بسیار متفاوت که بسیاری از گردشگران در هنگام سفر به جزیره کیش و  بازدید از کشتی یونانی انجام می‌دهند؛ شترسواری و اسب‌سواری است. در سواحل نزدیک کشتی یونانی تعدادی شتربان حضور دارند و که با دریافت مبلغی به گردشگران اجازه شترسواری می‌دهند. این شترها به زیبایی تزئین شده‌اند و همین امر سبب می شود تا گردشگران، علی الخصوص خردسالان برای پرداختن به این تفریح به وجد آیند.

عکاسی از کشتی یونانی: کشتی یونانی در کیش به اندازه‌ای جذاب است که سوژه‌ای مناسب برای عکاسی به حساب آید. افزون بر خود کشتی، ساعت و مجسمه‌هایی که در نزدیکی کشتی وجود دارند، گزینه‌های مناسبی برای عکاسی هستند. منظره این کشتی خصوصا هنگام غروب آفتاب، به‌‌عنوان یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی به‌ حساب می‌آید همچنین یادگاری ویژه‌ای از جزیره کیش است. اگر جزو افرادی هستید که به‌ صورت کاملاً ابتدایی و آماتور اقدام به عکاسی می‌کنید با مقداری ذوق و خلاقیت قادر خواهید بود تصاویری بسیار زیبا و ناب را از این کشتی به ثبت برسانید.

تماشای غروب آفتاب: تماشای غروب آفتاب در کنار کشتی یونانی یک تجربه فراموش نشدنی است. تصور کنید غروب آفتاب را در کنار دریای زیبای خلیج فارس و کشتی یونانی ببینید. آیا چیزی زیباتر از این وجود دارد؟

تفریحات کشتی یونانی

تفریحات کیش - هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی و غیر آبی کیش که نباید از دستشان بدهید

جاهای دیدنی اطراف کشتی یونانی

در اطراف کشتی یونانی کیش جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد. شما می‌توانید در یک روز از همه این جاذبه‌ها دیدن کنید. توصیه می‌شود ابتدا جاذبه‌های اطراف را ببینید و سپس به سراغ کشتی یونانی بروید تا دقیقا هنگام غروب آفتاب در کنار این جاذبه باشید. برخی از دیدنیهای کیش نزدیک به این جاذبه گردشگری به شرح زیر هستند:

  • پارک ساحلی کشتی یونانی
  • پارک آبی اوشن
  • روستای باغو
  • شهر جزیره

جاهای دیدنی اطراف کشتی یونانی

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت + آدرس

صفحه پایان قصه یک کشتی

کشتی یونانی یکی از جاذبه‌های بسیار مهم و خاص در جزیره کیش است که حتی برخی آن را نماد این شهر می‌دانند. این کشتی تاریخی و دیدنی سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند و به دلیل روایت‌های جذابی که درباره‌اش وجود دارد، برای علاقمندان به تاریخ بسیار حائز اهمیت است. گردشگران می‌آیند، از این کشتی بازدید می‌کنند، درباره تاریخچه‌اش می‌خوانند و درس‌هایشان را یاد می‌گیرند. عکس‌های یادگاریشان را ثبت می‌کنند و می‌روند. کولا اف شاید هیچگاه فکر نمی‌کرد که حتی در دوران بازنشستگیش هم قرار است توسط گردشگران مانند یک کتاب داستان جذاب ورق زده شود. حالا دیگر این کشتی سال‌‌های پایانی عمر خود را می‌گذارند. هر روز پیرتر و فرسوده‌تر می‌شود و انگار که دیگر در صفحه پایان این کتاب داستان هستیم. پس اگر هنوز از کشتی یونانی بازدید نکرده‌اید، در اولین فرصتی که برای سفر به کیش پیش آمد این جاذبه را از نزدیک ببینید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. مهسا مهسا 1402/03/30
    3 نفر پسندیدند
    این کشتی بخشی از تاریخ و هویت این جزیرس و متاسفانه در حال از بین رفتنه مثل بقیه😔.. بنظرم اولین تصویری که از کیش تو ذهن مردم ترسیم شده نه هتل ها و مراکز خرید لاکچریشه، نه حتی تفریحاتش؛ بلکه کشتی یونانیه و خورشیدی که پشتش در حال غروب کردنه..اگه قصد سفر به کیش رو دارین، دیدنش رو از دست ندین که ممکنه به خاطره ها بپیونده🚢
  2. ساسان ساسان 1397/11/24
    23 نفر پسندیدند
    شترسواری کنار کشتی یونانی خیییلی جذاب بود برای من.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 114 کاربر