کاخ جال محل

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/24
بازدید: 1134
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کاخ جال محل شامل دو بخش میباشد، و این دو قسمت به معنی قصر آب هست. بعضی مواقع در کشور هند به آن کاخ واتر محل هم میگویند. کاخ جال محل دارای معماری ها و آثار زیبا و ارزشمند کشور هند محسوب میشود. کاخ جال محل در مرکز ایالت راجستان در شهر جیپور قرار گرفته است. قدمت این سازه مربوط به قرن هجده میلادی است. این بنای زیبا و بی نظیر یک تفرجگاه برای مهاراجه های هندسی هست، ساخته و گسترش یافته. پس از گذشت کمی از آن به عنوان یکی از آثار منحصر به فرد کشور هند دوباره بازسازی شد. برای اینکه با جال محل بهتر آشنا شوید، مطلوب است از نام آن شروع کنید. معادل فارسی جال محل معنی قصر آب میدهد. این کاخ میان دریاچه مان ساگار قرار گرفته ، واقع در ایالت راجستان در هند و در شهر جیپور. این قصر در قرن هجدهم میلادی بنا شد.

کاخ جال محل هند

کاخ جا محل از شهر جیپور حدود 4 کیلومتر دور است. کاخ جال محل به عنوان یکی از کاخ ها و اماکن تابستانی برای مهاراجه ها بسیار مناسب بوده و توسط حاکم جیپور ساخته شد تا به این ترتیب، حاکم این شهر بتواند در این کاخ ساکن شود و همچنین خاطرات دوران کودکی خود را در این منطقه مرور کند. شاید برای شما جالب باشد که برای ساختن این کاخ ، سنگ و ماسه هایی به رنگ قرمز استفاده شده است، و از ویژگی بی نظیر آن میتوان به روی آب بودنش اشاره کرد. این ویژگی کاخ جال محل، باعث سال ها تلاش و زحمت معماران هندی شده.  گفتیم که قصر جال محل در قرن ۱۸ میلادی به فرمان مهاراجه آمبر  جای سینگ دوم بازسازی و به گونه ای احیا شد، و این مکان رونق پیدا کرده و توسعه یافت.

برخی افراد بر این باورند که این مکان بخاطر خاطرات کودکی حاکم جیپور و آب و هوای دل انگیز این منطقه در فصل تابستان و یا بخاطر میهمانی هایی که برای شکار اردک برگزار میشود ، بازسازی شده.  پس از مهاراجه مادهو، فرزندش حکومت را عهده دار شد و در سال های بعد کاخ جال محل را گسترش داد و بر طول و عرض آن اضافه کرد. مثلا برای این مکان حیاط بزرگ و بخش های دیگری ساخت. بهتر است بدانید که این مکان در طول 200 سال قبل از سال 2000 میلادی، به فضایی متروک و بیابان مانند تبدیل شده بود و پس از دو قرن دوباره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.‌

کاخ شناور جال محل در هند

کاخ شناور جال محل در جیپور

هند دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است، و مملو از مکان های عجیب و پر ماجرا ست. یکی از این مکان های شگفت آور ، کاخ شناور جال محل یا قصر آب است. جال محل نام یک قصر عظیم و منحصر به فرد می باشد، که در بین دریاچه مان ساگار ، در پایتخت ایالت راجستان ، شهر جیپور قرار دارد. کاخ و دریاچه‌اش در قرن هجدهم میلادی به دستور جی سینگ دوم ساخته شدند. کاخ جال محل شامل ۵ طبقه می باشد که ۴ طبقه آن زیر آب و تنها یک طبقه آن که به وضوح پیداست ، بالای آب است و این خود یکی از عجایب کاخ جال محل محسوب می شود. کشور هند، یکی از سرزمین‌های عجیب و شگفت آور است که در کنار فرهنگ جالب هند ، تاریخ پر از بالا و پایین های هیجان انگیز، عمارت ها و بناهای شگفت انگیز و جمعیت زیاد و خیابان ها و محله‌های شلوغ و پر از سر و صدا، به یقین یکی از بکر ترین مکان ها برای گشت گذار در آسیا و حتی دنیا می باشد، که هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران سراسر جهان به این سرزمین زیبا و پر از عجایب یعنی جال محل سفر می‌کنند.

کاخ جال محل هند

یکی از این شگفتی ها که در ایالت راجستان، شهر صورتی جیپور، در بین دریاچه‌ای مصنوعی که در کشور هندوستان قرار دارد، جا گرفته. بنایی با آن زیبایی، شناور و زیر آب، با معماری قابل توجه و ستودنی که هر مسافر و گردشگری در همان لحظات آغازین، محو زیبایی جال محل شده و به شگفتی آن اقرار میکند.  نام دیگر این عمارت ستودنی کاخ آبی میباشد.  که سازندگان آن را با سنگ‌ها و ماسه‌های قرمز‌ رنگ، بنا کردند. البته تاریخچه‌ی این کاخ آبی زیبا، نا گفته باقی مانده است؛ اما حقیقتی وجود دارد که بیان کننده‌ی احداث آن در قرن ۱۸ میلادی توسط فردی به نام مهاراجه مادهو سینگ میباشد.  وی این مکان را برای مهمانی های شکار اردک بنا کرده است. با صداقت و جرات می توان گفت یکی از زیبا ترین و رویایی ترین کاخ ها ، کاخ شناور جال محل در جایپور هند می باشد، این مکان با روی آب بودن خود به یکی از بی نظیر ترین جاذبه دیدنی هند تبدیل شده .

هم اکنون مطالب زیادی درباره این کاخ عجیب و شگفت آور مشخص نیست. غیر از اینکه در قرن ۱۸ این کاخ توسط مهاراجه مادهو سینگ ساخته شد ، به عنوان فضایی برای میهمانی ها و شکار اردک و از آن استفاده میکرد. و اینکه بعد از سالها پسرش به این کاخ حیاط بزرگی افزود و مساحت کاخ را بیشتر کرد. این کاخ شناور جال محل یک ساختمان کاملا نادر است که یک قصر به حساب نمی آید. به دلیل این که داخل بنا هیچ اتاق قابل ساکن شدن نیست و تنها یک باغ تراس دارد که گویا بر روی آن پیاده روی می کردند.

کشور هند - عجیب ترین کشور در جهان

معماری کاخ جال محل

سبک معماری کاخ جال محل از سبک مغول ها، معماری اسلامی فارسی برداشته شده است. بهتر است این مطلب را بدانید، که این سبک معماری در راجستان رایج بوده  است. یکی از خصوصیات این سبک معماری، استفاده از سنگ ها و ماسه های قرمز رنگ می باشد. از دیگر طراحی های کمیاب و خاص این معماری ، می توان از نقش هایی که روی دیواره ها و سقف کاخ است اشاره کرد، این نقش ها به نقوش اسلیمی بسیار نزدیک است. با در نظر گرفتن اینکه سطح دریاچه مان ساگار بیشتر از قبل شده، از میان ۵ طبقه موجود در این کاخ، فقط طبقه پنجم بالای سطح آب قرار دارد و قابل رویت است، و شما می توانید آن را ببینید.

معماری کاخ جال محل

همچنین در عکس نگاره هایی که از این مکان در دسترس هستند، چهار گوشه عمارت و گنبد ها و برج ها و معابر قوسی به خوبی قابل مشاهده هست. یکی از بخش های هیجان انگیز در این بنا، بام آن است ،که آن را بخاطر به نمایش گذاشتن ثروت و قدرت پادشاه ساختند. در ساخت این بام از سبک های مختلفی از جمله سبک کلاسیک، و سبک فانتزی بهره برداری شده، روی این بام کنده کاری های فراوانی انجام شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید ، در داخل قصر جال محل هیچ اتاقی موجود نمی باشد. و فقط تشکیل شده از یک عمارت بزرگ و یک باغ سرسبز و پر از گل های مختلف هست. معماری به سبک راجپوت ، به طور کلی از معماری های سنتی هندی ها بر گرفته شده. هنگامی که به این قصر زیبا از دور می نگریم ،ممکن است در نگاه اول بیشتر از تمامی آن ها سقف گنبد دار توجه شما را به خود جلب نماید.  در طراحی قصر جال محل از کنده کاری های زیادی استفاده شده، و آن بیست ستونی که در این قصر وجود دارند نیز زیبایی آن را دو چندان کرده اند. هر دروازه مسقف، بالکن و دالان با کنده کاری های مر مری تزئین شده و ۲۰ ستون آن هر کدام آن ها بنای یادبودی از خانواده سلطنتی راجا جای سینگ، هستند.

بخش های مختلف کاخ جال محل

کاخ جال محل یک باغ تراس دارد، درباره آن گفته می شود مهاراجه در زمان فراغت خود، از آن به عنوان مکانی برای راه رفتن و یا پیاده روی ، استفاده می کرد. در حقیقت این کاخ از 5 طبقه است که چهار طبقه ی زیرین آن، در صورتیکه آب دریاچه پر باشد، همیشه زیر آب خواهد بود و تنها طبقه ی بالا، روی آب شناور و قابل مشاهده است، تشکیل شده است. مان ساگار، نام دریاچه ی مصنوعی که کاخ جال محل، در وسط آن ساخته شده ، میباشد.  دریاچه مان ساگار در سال 1610 میلادی به دست راجا من سینگ بنا شد. دلیل ساخت این دریاچه ی مصنوعی در کاخ جال محل،  کمبود شدید آب بود که در زمان حکومت راجا من سینگ رخ داد، و او را تحت فشار قرار داد.

کاخ شناور روی آب

آیا می توان از کاخ جال محل دیدن کرد؟

یکی از رویایی ترین کاخ های جهان کاخ شناور روی آب به نام کاخ جال محل میباشد ، که با در نظر گرفتن اینکه زیر آب قرار دارد بسیار جذاب است. ساعات کاری و روز هایی که میتوانید در آنجا حضور پیدا کنید به شرح زیر است :

سه‌شنبه۱۲ تا ۲۲:۳۰
چهارشنبهباز به طور 24 ساعته
پنجشنبه۱۲ تا ۲۲:۳۰
جمعه۱۲ تا ۲۲:۳۰
شنبه۱۲ تا ۲۲:۳۰
یکشنبه۱۲ تا ۲۲
دوشنبه۱۲ تا ۲۲:۳۰


با دیدن کردن از این کاخ بی نظیر تاریخی ، میتوان ساعاتی را مانند پادشاهان آن زمان گذراند، از پشت پنجره های این قصر تفریحی ، به دنیا نگاه کرد و لذت برد. راجستان یکی از کهن ترین شهر های کشور هند به حساب می آید، این قصر زیبا از سال ۱۷۲۷ میلادی تا امروز باقی مانده و گذر روزگار را نگریسته. از ابتدا پادشاهان مختلفی بر این شهر حکومت کردند . به همین دلیل قصر ها، کاخ ها و اقامتگاه های باشکوه و زیبای فراوانی در طی گذر زمان در جیپور بنا شده ، بنا هایی که بعضی از آنها هنوز هم در این شهر بوده و به جاذبه های گردشگری، تاریخی، و توریستی تبدیل شده اند.

معماری کاخ جال محل

آدرس جال محل

کشور هند، راجستان، جیپور، منطقه عامر، دریاچه ساگار کاخ جال محل  در نزدیکی شهر جیپور، در ایالت راجستان هند قرار دارند، و کاخ جال محل را مهاراجه‌های سابق شهر با عنوان کاخ تابستانی در وسط دریاچه مان ساگار ساختند. در بنای جال محل ترکیبی از سبک‌های متفاوت معماری مثل راجپوت و مغول به چشم میخورد. معماری راجپوت از معماری سنتی هندو برداشت شده و معماری مغول تا حد زیادی تحت تاثیر معماری هند در دوران بعد از اسلام میباشد. این کاخ دارای ۵ طبقه میباشد که فقط یکی از آنها خارج از آب قرار دارد. بنابر این برای بازدید از این مکان باید از قایق برای رفت و آمد استفاده کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر